MuscleMeat

'Nederland moet islam-bashen stoppen'

corazon

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) vindt dat het 'islam-bashen' in Nederland moet stoppen. In een rapport dat dient als advies aan de regering, stelt de WRR dat de islam principieel niet strijdig is met democratie en mensenrechten. De WRR deed drie jaar onderzoek en biedt de resultaten, onder de noemer 'Dynamiek in islamitisch activisme', woensdag aan de regering aan.

WRR-onderzoeker Jan Schoonenboom liet vandaag aan het ANP weten dat politici zouden moeten stoppen met het 'islam-bashen', het beschimpen van de islam. ''Moslims worden voor veel problemen de zondebok gemaakt. Ze voelen zich in Nederland ook steeds minder thuis, omdat angst voor moslims en de islam in Nederland heeft postgevat. Moslims voelen zich vanwege hun religie steeds meer onwelkome vreemdelingen. Als je als moslim in Nederland steeds maar hoort dat de islam gelijk staat aan geweld en dat je behoort tot een vijfde colonne, dan voel je je onwelkom'', aldus Schoonenboom.

Volgens de WRR moeten Nederland en de Europese Unie openlijk steun verlenen aan bewegingen zoals de Moslimbroederschap in Egypte en de Hizbollah in Libanon. Deze stromingen binnen het islamitisch activisme streven naar democratische hervormingen, zo stelt de wetenschappelijke raad. De invoering van de sharia wil ook niet automatisch zeggen dat er lijfstraffen worden ingevoerd, zo zegt de WRR. Dat geldt alleen voor landen als Sudan, Iran en Saudi-Arabië. Maar in andere landen vinden democratische hervormingen plaats onder de vlag van sharia, zoals in Marokko en Egypte waar nieuwe wetten in het voordeel van vrouwen uitvallen.

Erkenning
In Nederland moet volgens de WRR een cultuuromslag plaatsvinden: ''erkend moet worden dat de islam wel degelijk een rol kan spelen bij het realiseren van democratie en mensenrechten. Het debat in Nederland is nu veelal gevoerd met onvoldoende kennis van de islam en de verscheidenheid in islamitische stromingen in Nederland. Een partij die zich baseert op de islam of de moslimidentiteit kan een constructieve bijdrage leveren aan het politieke debat. Islamitisch geïnspireerde politieke partijen kunnen een stem geven aan degenen die zich in de vertegenwoordigende organen van moslims niet vertegenwoordigd weten'', aldus de WRR.

060410_272_wrr-islam.jpg

Er zijn nog geen politieke reacties op het stuk binnen. Het wordt ook, zoals eerder vermeld, pas woensdag aan de regering (minister Bot) aangeboden. De diverse publicaties hierover, zijn vanaf 12 april verkrijgbaar.

En wat vinden de DBB'ers hier nou van? :D

100% zeker dat dit weer een rel topic of een moslim bash topic word:roflol:

Stopt de islam dan ook met westerlingen bashen?

Idd moet van 2 kanten komen...

Zijn geen domme lui bij het WRR, maar zo'n rapport zal weinig impact hebben op personen die alleen vatbaar zijn voor populistische taal. Lijkt me lastig vertalen voor de regering om dit advies ook in begrijpelijke taal naar buiten te brengen.

Wel goed dat ze er op wijzen dat verre van overal de radicale islam wordt gepredikt, maar denk dat het aan dovemansoren is gericht.

De meesten willen horen : 'Alle moslims zijn radicaal', maakt verder niet uit of dat bezijden de waarheid is of niet. Zwart/wit denken is een stuk makkelijker dan wat de WRR opschrijft, veel te moeilijk al die letters doornemen.

Laat ik me op de vlakte houden:

- Tegelijkertijd is Nederland momenteel het land met de meeste 'terroristische danwel persoonlijke bedreigingen direct danwel indirect te maken met geloofsterrorisme

- De jarenlange en nog steeds voortdurende misverstanden over Moslims en hun geloof worden door Moslims nog steeds niet aangegrepen om eens netjes te verduidelijken aan de autochtoon.

Werk aan de winkel. Voor de Moslims dus. Want ik word er een beetje ziek van dat we telkens moeten horen dat wij niet tolerant zijn, dat wij niks voor een ander overhebben, dat wij kortzichtig en rascistisch zijn.
Nergens ter wereld is er zoveel vrijheid van godsdienstbeleving. Kom zeg.

EricR zei:
De meesten willen horen : 'Alle moslims zijn radicaal', maakt verder niet uit of dat bezijden de waarheid is of niet. Zwart/wit denken is een stuk makkelijker dan wat de WRR opschrijft, veel te moeilijk al die letters doornemen.

Zolang de sociale moslims niet publiekelijk laten zien dat men niet achter hun extremistische broeders staan, kan je van leken niet verwachten dat zo'n artikel maar bevestigd dat de islam ok is. Zolang er duizenden doden vallen uit naam van de islam en hun zich er niet publiekelijk vanaf keren, zal deze gedachtengang altijd blijven bestaan.

Yzord zei:
Stopt de islam dan ook met westerlingen bashen?
:roflol:
Dus....

Ik vind het een geweldig plan als ze bedoelen dat we moeten uitkijken dat we niet alle Moslim's over 1 kam scheren. :thumb:

Ik vind het een beroerd plan als ze bedoelen dat we onze mond moeten houden.

Helaas is de excacte bedoeling van het onderzoek me niet helemaal duidelijk.

Ze zouden eens moeten onderzoeken hoe groot de groep gematigde moslims is in ons land. Want dat is de groep waarvan ik denk dat ze met een jaar of wat prima kunnen integreren (het zal een generatie of 2 duren...).
En dat is ook de groep waarvan je de steun onherroepelijk verliest als je alle Moslim's met keiharde kritiek over 1 kam scheert.

Maar als de gematigde Moslims maar een hele kleine groep vormen (wat ik overigens niet geloof), dan moeten we nu een knoop doorhakken en een heel hard beleid voeren, aanpassen of oprotten.

edit: ik heb het hier dus over religieus extremisme. Allochtone galbakjes moeten ze gewoon aanpakken en ff flink wat billekoek geven. Net als autochtone huftertjes. :whip:

Yzord zei:
Zolang de sociale moslims niet publiekelijk laten zien dat men niet achter hun extremistische broeders staan, kan je van leken niet verwachten dat zo'n artikel maar bevestigd dat de islam ok is. Zolang er duizenden doden vallen uit naam van de islam en hun zich er niet publiekelijk vanaf keren, zal deze gedachtengang altijd blijven bestaan.

Alsof het een eenheid is, soort van Borg uit Star Trek. In de bijbel staat 'Ben ik mijn broeders hoeder?'. Quote niet snel uit de bijbel, maar daar ben ik het zeker mee eens.

Degenen die verbetering willen richten zich trouwens ook op de duistere kanten van de islam, alleen komt dat hier amper aan bod. Voorlopig vallen de meeste slachtoffers door terrorisme nog steeds onder degenen die de islam belijden.

• Topic Starter Topic Starter
spiertje16 zei:
100% zeker dat dit weer een rel topic of een moslim bash topic word:roflol:

Ja misschien wel, maar ik hoop toch dat er normale discussies gevoerd kunnen worden hierover. Als mensen te ver gaan is er altijd de 'negeer knop'.

Corazon zei:
Ja misschien wel, maar ik hoop toch dat er normale discussies gevoerd kunnen worden hierover. Als mensen te ver gaan is er altijd de 'negeer knop'.

dan mag je toch wel ff zeggen waar die knop staat hoor ;)

Yzord zei:
Zolang de sociale moslims niet publiekelijk laten zien dat men niet achter hun extremistische broeders staan

Kijk ik snap waar dit vandaan komt, maar ik ben het er niet mee eens. Waarom zou elke gematigde moslim zich persé publiekelijk moeten afkeren om geaccepteerd te worden? Ze doen al alles zoals het hoort en ik vind niet dat ze door hun extremistische geloofsgenoten benadeeld moeten worden.

Mensen zeggen soms ook tegen mij: waarom zeg je niet tegen al je landgenoten (turken/koerden) hoe het wel moet? Waarom zou ik dat moeten doen in godsnaam, ik ben toch niet verantwoordelijk voor alle mensen die uit hetzelfde land komen als ik? Ik heb al eerder gezegd dat die taak ligt bij hun ouders en bij de overheid.

Hetzelfde geldt in mijn ogen voor moslims, het zou oneerlijk zijn om hun aan te spreken voor wat hun geloofsgenoten doen. Ik weet zeker dat heel veel gematigde moslims uiteindelijk bekeren naar meer extremistische takken van de islam door dit soort dingen. Wat ze ook doen, ze worden toch niet geaccepteerd. En dit komt van twee kanten namelijk hun extremistische geloofsgenoten, maar toch ook de mensen die een gematigde moslim niet kunnen waarderen en vinden dat ze ook nog eens publiekelijke afkeer moeten tonen.

BodyGainer zei:
dan mag je toch wel ff zeggen waar die knop staat hoor ;)

Nu je het zegt...:dunno: waar staat dat ding eigenlijk? Ik heb weleens gelezen dat er mensen op de negeerlijst van spiertje16 staan, maar ik weet niet hoe het werkt.

Edit: kijk bij je controlepaneel -> vrienden/negeerlijst.

Lauw zei:
:roflol:
Dus....

Ik vind het een geweldig plan als ze bedoelen dat we moeten uitkijken dat we niet alle Moslim's over 1 kam scheren. :thumb:

Ik vind het een beroerd plan als ze bedoelen dat we onze mond moeten houden.

Helaas is de excacte bedoeling van het onderzoek me niet helemaal duidelijk.

Ze zouden eens moeten onderzoeken hoe groot de groep gematigde moslims is in ons land. Want dat is de groep waarvan ik denk dat ze met een jaar of wat prima kunnen integreren (het zal een generatie of 2 duren...).
En dat is ook de groep waarvan je de steun onherroepelijk verliest als je alle Moslim's met keiharde kritiek over 1 kam scheert.

Maar als de gematigde Moslims maar een hele kleine groep vormen (wat ik overigens niet geloof), dan moeten we nu een knoop doorhakken en een heel hard beleid voeren, aanpassen of oprotten.

edit: ik heb het hier dus over religieus extremisme. Allochtone galbakjes moeten ze gewoon aanpakken en ff flink wat billekoek geven. Net als autochtone huftertjes. :whip:
Eensch!

Wat de nederlandse regering doet is tegenstrijdig; aan de ene kant zeggen ze stop geen buitenlanders meer, en aan de andere kant willen ze zichzelf bestempelen als een land dat veel waarde hecht aan mensenrechten en dergelijke.

Beast20 zei:
Wat de nederlandse regering doet is tegenstrijdig; aan de ene kant zeggen ze stop geen buitenlanders meer, en aan de andere kant willen ze zichzelf bestempelen als een land dat veel waarde hecht aan mensenrechten en dergelijke.
??? Kun je dat misschien iets verduidelijken?

Terug
Naar boven