Fitness Seller

nieuwe mutli vitamine en d3 van bodyenfit

@BRyce @ unstoppable @ haai

Ik heb dus nu zeker langer dan een jaar de Multivit van Kruidvat (voor sporters :S) genomen. Daar zit 6mg ijzer in (fumaraat). Direct kappen dus als ik het goed heb begrepen. Ben ik dus even op zoek gegaan naar een redelijke vervanger (lees: ook cheap) (zonder ijzer):

http://www.nowfoods.com/Supplements...ns/Multiple-Vitamins--Specialized/M002863.htm

http://www.nowfoods.com/Supplements...ns/Multiple-Vitamins---Mens/078564.htmhttp://

Zijn dit goede keuzes, en is de eerste dus ook goed genoeg?

Thanks!

Ik zou voor de tweede gaan. De B-vitamines en vitamine A in de eerste zijn wel erg hoog gedoseerd.
Bovendien heb je het voordeel bij de tweede dat je er 2 per dag moet nemen, als je ze dan ook niet tegelijk neemt, dan kun je de vit C die erin zit mooi over de dag verdelen, wat ook weer gunstig is.
Wel moet je geen roker zijn, er zit beta-caroteen in, en voor rokers wordt dat afgeraden ivm sterke aanwijzingen dat rokers een verhoogd risico op longkanker lopen met extra beta-caroteen.

Ik heb zelf het hele internet afgestruind en heel wat multivits gezien.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Green Multi van Orthica, 90 tabletten, rond de 23 euro. Ik neem er twee van per dag (op de verpakking staat één).
Eventueel kan de Green Multi nog aangevuld worden met wat vit C, D en selenium voor wie wat extra's wil.

Ik heb zelf het hele internet afgestruind en heel wat multivits gezien.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Green Multi van Orthica, 90 tabletten, rond de 23 euro. Ik neem er twee van per dag (op de verpakking staat één).
Eventueel kan de Green Multi nog aangevuld worden met wat vit C, D en selenium voor wie wat extra's wil.

:roflol: dure grap.

Thanks vd hulp

@haaii en Bryce

Thanks voor de analyse. Ik ga dan voor de tweede. En softgels zijn volgens mij ook wel goed vd opname toch? IK rook niet dus die beta-caroteen is NP.

:-)

@haaii en Bryce

Thanks voor de analyse. Ik ga dan voor de tweede. En softgels zijn volgens mij ook wel goed vd opname toch? IK rook niet dus die beta-caroteen is NP.

Beta caroteen wordt slecht opgenomen. slechts 40 procent. Wat niet erg is mits je voeding goed zit. Beta caroteen, ook wel pro-vitamine A moet omgezet worden in retinol(vit.A) met behulp van zink. Ook het transporteiwit van vit.A heeft zink nodig om wel te functioneren. dan vraag ik mij af of dit je zink voorraad niet uitput. Nu is het wel zo dat zink weer in je supp's zit.

@haaii en Bryce

Ik heb geen weet ervan dat softgels slechter zouden zijn voor de opname dan vaste tabletten.
Mogelijk is de opname zelfs beter.

Ik heb geen weet ervan dat softgels slechter zouden zijn voor de opname dan vaste tabletten.
Mogelijk is de opname zelfs beter.

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, dat die softgels wel goed opnemen (ivm tabs).

Hmm die Orange Triad, wat is jouw mening daarover en over de tip van Michiel om daar dan 2 tabs (1/3) van te nemen. Doe je er wel 4,5 maand mee :-)

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, dat die softgels wel goed opnemen (ivm tabs).

Hmm die Orange Triad, wat is jouw mening daarover en over de tip van Michiel om daar dan 2 tabs (1/3) van te nemen. Doe je er wel 4,5 maand mee :-)

Ik zou je, voordat je uberhaupt een MV gaat overwegen, eerst aanraden je voeding te analyseren op sites als deze:
http://nutritiondata.self.com/ of http://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard/

Dan weet je of, en welke tekorten je hebt.

Dan kun je aan de hand daarvan je supplementen uitkiezen, en/of bepalen hoe groot bijvoorbeeld de serving size van Orange Triad zou moeten zijn. Als je maar van 1 vitamine/mineraal een tekort hebt, kun je die ook los supplementeren. Als je van meerdere een klein tekort hebt, kun je ook maar 1 van die 6 tabs nemen, of desnoods 2, of heel desnoods 3.

Ik zou ook deze aanraden: http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/vitamines-en-mineralen/controlled-labs/orange-triad/

Hij is wel erg hoog gedoseerd, maar die dosering geldt voor een serving die maar liefst 6 pillen bevat. Je als aanvulling dus prima slechts 1 of 2 pillen nemen, dan krijg je maar 1/6e of 1/3e van de dosering binnen. Ik neem er zelf ook maar 2 van de 6.

Verder zijn er goede stoffen gebruikt en is hij ijzervrij.

Gebruik je er maar 1 of 2 van, dan krijg je nauwelijks koper, chroom of mangaan via deze multivit.
Zelfs als je er 6 neemt, zit er maar weinig van deze mineralen in.
Neem je de volledige dosering, dan zit ie weer vrij hoog in zink, E en calcium (teveel calcium ervan uitgaande dat bodybuilders dit vaak meer dan genoeg binnenkrijgen--->melkproducten).

Gebruik je er maar 1 of 2 van, dan krijg je nauwelijks koper, chroom of mangaan via deze multivit.
Zelfs als je er 6 neemt, zit er maar weinig van deze mineralen in.
Neem je de volledige dosering, dan zit ie weer vrij hoog in zink, E en calcium (teveel calcium ervan uitgaande dat bodybuilders dit vaak meer dan genoeg binnenkrijgen--->melkproducten).
Dit is ongeveer mijn inname zonder multi.

Avondeten heb ik 200g aardappels, 1 stuk vlees en 200g broccoli voor genomen, maar dat is elke avond anders.

2zizqxh.jpg

Ik neem ook alleen die multi, juist omdat mn avondeten elke dag anders is, als soort van zekerheidje.

Overigens zijn de ADH's die daarop aangegeven staan veel hoger dan de (nieuwe) Europese ADH's.

Dit is ongeveer mijn inname zonder multi.

Avondeten heb ik 200g aardappels, 1 stuk vlees en 200g broccoli voor genomen, maar dat is elke avond anders.

Ik neem ook alleen die multi, juist omdat mn avondeten elke dag anders is, als soort van zekerheidje.

Overigens zijn de ADH's die daarop aangegeven staan veel hoger dan de (nieuwe) Europese ADH's.

In calcium zit je veel te hoog, selenium is een beetje aan de hoge kant, en ijzer zit je ook veel te hoog in; 8 mg is de ADH voor mannen.

In calcium zit je veel te hoog, selenium is een beetje aan de hoge kant, en ijzer zit je ook veel te hoog in; 8 mg is de ADH voor mannen.

Hoge calcium inname is niet schadelijk (in ieder geval niet de mijne),
de UL van selenium is 400 mcg en daar zit ik onder,
de UL van ijzer is 40 mg ofzo, en daar zit ik ruim onder.

Daarnaast zijn ADH's richtlijnen en verschillen ze nogal, zoals je ziet geeft die site aan dat ik met 19mg ijzer net de ADH haal (iets meer dan 100%).

Hoge calcium inname is niet schadelijk (in ieder geval niet de mijne),
de UL van selenium is 400 mg en daar zit ik onder,
de UL van ijzer is 40 mg ofzo, en daar zit ik ruim onder.

Daarnaast zijn ADH's richtlijnen en verschillen ze nogal, zoals je ziet geeft die site aan dat ik met 19mg ijzer net de ADH haal (iets meer dan 100%).

Ik ga niet meer uitgebreid met je in discussie, want daar komt meestal toch niet veel goeds van, maar:

1) Je overstijgt met calcium zelfs de upper limit, waar je normaal gesproken helemaal niet bij in de buurt moet komen. De upper limit is 2500 mg.
Een normale hoeveelheid calcium is 1000-1200
Men vermoedt dat teveel calcium slecht is voor de prostaat en de bloedvaten.
(gelieve hier verder niet op te reageren als je het niet met me eens bent: er is conflicterend onderzoek, I know)

2) Ook voor ijzer geldt weer, je moet de maximaal toelaatbare hoeveelheid niet opzoeken.
Ik krijg maar rond de 11 mg ijzer binnen, wat ook nog anorganisch ijzer is (want ik eet geen vlees), wat als moeilijker opneembaar word beschouwd, en toch ga ik af en toe over de bovenlimiet heen van het ijzer in mijn bloed.

Of course you are free to do as pleases you:)

1) Zal ik niet doen, we gaan het uiteraard toch niet eens worden hehe.

2) Ik zoek de UL niet op, en dan nog, mijn inname is nog niet eens de helft van de UL.

Ik zou je, voordat je uberhaupt een MV gaat overwegen, eerst aanraden je voeding te analyseren op sites als deze:
http://nutritiondata.self.com/ of http://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard/

Dan weet je of, en welke tekorten je hebt.

Dan kun je aan de hand daarvan je supplementen uitkiezen, en/of bepalen hoe groot bijvoorbeeld de serving size van Orange Triad zou moeten zijn. Als je maar van 1 vitamine/mineraal een tekort hebt, kun je die ook los supplementeren. Als je van meerdere een klein tekort hebt, kun je ook maar 1 van die 6 tabs nemen, of desnoods 2, of heel desnoods 3.

Thanks vd tip. Hier ga ik es goed voor zitten. Best lastig omdat mn voeding niet altijd hetzelfde is. Maar heb wel een paar basismaaltijden die het grootste deel van mijn week vullen. Dus het moet te doen zijn.

Op de Amerikaanse site is het soms lastig zoeken, soms moet je met een close enough is good enough leven - beetje kcal, en e/k/v vergelijken en als het er goed op lijkt, zullen de vitamines/mineralen ook nagenoeg hetzelfde zijn.

Die Nederlandse site is simpeler, maar minder gedetailleerd.

Dat wist ik nog niet! Moet zeer recent zijn. Heb een maand geleden de Green Multi nog gekocht. Fuuuckkk.....
Heb even gekeken en dacht eerst dat de vegetarian multi de vervanging zou zijn voor de Green Multi, maar daar hebben ze ook ijzer in gestopt ;-(((((
Weer een goede multi minder;-(

---------- Post toegevoegd Sat 9 Mar 2013 om 11:43 ----------

Ik zie dat ze in alle andere multi's ook ijzer hebben (zelfs in de mannen-multi), dus dat merk valt ook af;-(((

Straks een zoeken naar een vergelijkbare - maar een niet-overgedoseerde multi zonder ijzer is héél moeilijk te vinden.

Terug
Naar boven