XXL Nutrition

nieuwe mutli vitamine en d3 van bodyenfit

Die vraag zou jij toch moeten kunnen beantwoorden als jij het aleens hebt gehad... ???

Ik doelde er meer op of het 't risico significant vergroot. Daar kan ik namelijk niets over terugvinden.
En mocht het inderdaad de kans significant vergroten dan is het zeker niet de moeite waard, het was de ergste pijn die ik ooit gevoeld heb.

Multi's van mij zit 10mg ijzer in, toch maar opzoek naar andere dan?

Zeker weten.
Mijn man en ik eten vrijwel uitsluitend vegetarisch. Van vegetariërs wordt vaak beweerd dat ze te weinig ijzer binnenkrijgen. Wij gebruiken allebei geen supplementen met ijzer erin en toch komt af en toe uit onze jaarlijkse bloedtesten een ietwat verhoogde ijzerwaarde.

10 mg zit zelfs boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 8 mg voor mannen.
Je voorraadje opmaken (als het niet te groot is) en er dan snel mee stoppen.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 13:57 ----------

Lees die onderste twee links maar is, misschien is voorloper niet het meest correcte woord, maar het verband is er zeker.

En 1.500mg is geen overkill, waarom zou dat overkill zijn als dieren al 1 tot 20g zelf aanmaken, berekend naar menselijk gewicht?

:D Michiel...

Mensen en dieren kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

Het is overkill o.a. omdat bij 2x daags 250 mg vit C je plasma bijna verzadigd raakt.

bryce hoe is je ferritine waarde? Zowel het getal als de eenheid graag. Refs hoeven niet.

Thanks, heel erg bedankt.

Gebruik je een algemene lijst met ADH (welke?) of gebruik je een calculator die op basis van je lengte/gewicht/leeftijd je ADH's voorschrijft (wederom welke?).

Bedankt alvast!
http://nutritiondata.self.com/

Ik voer mn voeding hier op in, en als je dan je totale dieet analyseert krijg je te zien of je alle ADH's hit. Zijn wel de Amerikaanse, die zijn hoger dan de Europese, zeker wat betreft vitamine E bijvoorbeeld.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 14:02 ----------

:D Michiel...

Mensen en dieren kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.

Het is overkill o.a. omdat bij 2x daags 250 mg vit C je plasma bijna verzadigd raakt.

Sorry maar ik vind het altijd lachwekkend als mensen zoiets zeggen :p mensen zijn net zo goed dieren, het feit dat wij als dier zo intelligent zijn en we met die intelligentie onszelf uiteindelijk boven de rest van de dieren hebben verheven, betekent niet dat we geen dier zijn.
We zijn nog steeds kinderen van moeder natuur, geen speciale wezens die anders zijn en andere natuurwetten hebben na te leven.

Ik heb op mijn 17e een keer nierstenen gehad. Is het nemen van vitamine D3 het verhoogde risico op nierstenen waard?

Deze vraag kun je het beste met een arts bespreken, de medische wetenschap is er zelf nog niet helemaal uit. Vit D, calcium en/of vit C verhogen mogelijk/waarschijnlijk het risico op nierstenen. Zeker mensen die al eens nierstenen hebben gehad, wordt aangeraden voorzichtig te zijn.
Een beetje extra vitamine C, 1 één of twee maal per dag een 60 mg tabletje zal wel niet zo'n kwaad kunnen denk ik, en 2,5 tot 10 mcg extra vit D per dag zal waarschijnlijk ook wel niet zoveel kwaad kunnen, maar hoger zou ik zeker niet gaan. Calcium zou ik sowieso van afzien, en ervoor zorgen dat je dit mineraal voldoende (maar ook niet teveel!) via de voeding binnenkrijgt.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 14:12 ----------

Sorry maar ik vind het altijd lachwekkend als mensen zoiets zeggen :p mensen zijn net zo goed dieren, het feit dat wij als dier zo intelligent zijn en we met die intelligentie onszelf uiteindelijk boven de rest van de dieren hebben verheven, betekent niet dat we geen dier zijn.
We zijn nog steeds kinderen van moeder natuur, geen speciale wezens die anders zijn en andere natuurwetten hebben na te leven.

Gaap gaap....

Lachwekkend zijn jouw uitspraken.
Om maar een voorbeeldje te geven: medicijnen worden eerst op proefdieren getest, als ze veilig en werkzaam zijn bij die proefdieren, dan worden ze op mensen getest. En toch blijkt in 30-40 % van de gevallen dat zo'n medicijn toch te schadelijk blijkt voor gebruik bij mensen.
Hetgeen maar weer eens aangeeft dat je een mens niet zomaar met een muis, een rat of een aap kan vergelijken.

Laatst bewerkt:
bryce je 10µg vit.D max komt overeen met 400IE. Ik ben zelf geen voorstander van blindelings hoge vit.D suppletie. Maar er zijn nu eenmaal mensen die pas klachtenvrij zijn bij een vit.D gehalte van 80 nmol/L oftewel 32 ng/ml; dat haal je niet met die schrale 400IE maar met 2000IE gevolgd door een eventuele verlaging AKA onderhoudsdosis. Vit.D suppletie advies zou per individu bekeken moeten worden IMO.

Maar over je ferritine, een laag gehalte zou je ijzer uitslagen kunnen verklaren

Gaap gaap....

Lachwekkend zijn jouw uitspraken.
Om maar een voorbeeldje te geven: medicijnen worden eerst op proefdieren getest, als ze veilig en werkzaam zijn bij die proefdieren, dan worden ze op mensen getest. En toch blijkt in 30-40 % van de gevallen dat zo'n medicijn toch te schadelijk blijkt voor gebruik bij mensen.
Hetgeen maar weer eens aangeeft dat je een mens niet zomaar met een muis, een rat of een aap kan vergelijken.

Niet met alles nee, maar ik vind jouw uitspraak heel erg uit de lucht gegrepen. Heb je die links van die Stanford Speech gelezen?

Overigens vind ik veel mensen wel met apen te vergelijken.

bryce je 10µg vit.D max komt overeen met 400IE. Ik ben zelf geen voorstander van blindelings hoge vit.D suppletie. Maar er zijn nu eenmaal mensen die pas klachtenvrij zijn bij een vit.D gehalte van 80 nmol/L oftewel 32 ng/ml; dat haal je niet met die schrale 400IE maar met 2000IE gevolgd door een eventuele verlaging AKA onderhoudsdosis. Vit.D suppletie advies zou per individu bekeken moeten worden IMO.

Maar over je ferritine, een laag gehalte zou je ijzer uitslagen kunnen verklaren

Nope, ferritine is normaal.

Beetje beter lezen Raf! die max. 10 mcg was mijn advies aan Dannydeko vanwege nierstenen in het verleden. En ik heb hem verder aangeraden om het met zijn arts te bespreken als hij meer wil gebruiken.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 15:29 ----------

Niet met alles nee, maar ik vind jouw uitspraak heel erg uit de lucht gegrepen. Heb je die links van die Stanford Speech gelezen?

Welke uitspraak is uit de lucht gegrepen?

Nope, ferritine is normaal.

Beetje beter lezen Raf! die max. 10 mcg was mijn advies aan Dannydeko vanwege nierstenen in het verleden. En ik heb hem verder aangeraden om het met zijn arts te bespreken als hij meer wil gebruiken.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 15:29 ----------

Welke uitspraak is uit de lucht gegrepen?

Dat mensen en dieren niet met elkaar te vergelijken zijn

En ik doel hier specifiek op het vitamine C verhaaltje, medicijntesten kunnen me gestolen worden, al dat soort verhaaltjes zijn hier irrelevant

Laatst bewerkt:

Overigens vind ik veel mensen wel met apen te vergelijken.

Michiel, het spijt me te moeten zeggen, maar je raaskalt maar wat.
Je bent niet eens in staat je bronnen te checken en dan kom je ons vervolgens trachten te overuigen van allerlei onzin.
De Stanford Speech en de Dr Rath Foundation, right.... ik heb alleen maar even op Wikipedia gekeken:

Matthias Rath (born 1955 in Stuttgart, Germany) is a controversial doctor,[1] businessman, and vitamin salesman.[2][3][4][5] He earned his basic medical degree in Germany.[6] Rath claims that a program of nutritional supplements (which he calls "cellular medicine"), including formulations that he sells, can treat or cure diabetes, cardiovascular disease, cancer, and HIV/AIDS.[7][8] These claims are not supported by any reliable medical research.[9][10] Rath runs the Dr. Rath Health Foundation, has been closely associated with Health Now, Inc.,[11] and founded the Dr. Rath Research Institute.

Illegal AIDS trials in South Africa

In 2005, according to Reuters, Rath's foundation distributed tens of thousands of pamphlets in poor black South African townships, such as Khayelitsha, claiming that HIV medication was "poison" and urging HIV-positive people instead to use vitamins such as those Rath sells to treat HIV/AIDS.[38][39] People with "advanced AIDS" were then recruited by the Rath Foundation and its surrogates for what the Rath Foundation called "a clinical pilot study in HIVpositive [sic] patients"[40] Personnel of the South Africa National Civic Organisation (Sanco) administered the programme in Khayelitsha as "agents for the Rath foundation."[40]
Patients were recruited for the study with offers of money or food,[40] and were instructed to stop taking conventional HIV/AIDS medications.[1] Luthando Nogcinisa, a local Communist Party official, said that Rath agents recruited known HIV-positive individuals, "often with a pack of groceries, and they encourage the person not to take the antiretrovirals, but to rather take the vitamins".[40] Mike Waters, Democratic Alliance health spokesperson, states that Rath gave patients "food parcels to convince them to give up their antiretrovirals and take his vitamin C supplements instead."[41]
Rath Foundation employees reportedly infiltrated HIV/AIDS clinics in Khayelitsha and paid clinic staff to provide them with names of patients.[20] The Guardian described a case in which a pregnant woman newly diagnosed with HIV was visited at home by Rath Health Foundation employees and convinced to stop taking her antiretroviral medication in favor of Rath's vitamins; she died 3 months later.[42] The Rath Foundation disputed that patients were asked to stop taking effective antiviral medication. Rath's lawyers also claimed that the trial was actually a "community nutrition programme" to which Rath contributed vitamins.[43]
Five trial participants stated in sworn affidavits that they were stripped to their underwear, photographed, and had blood drawn without their permission. They were told to take pills containing what were said to be high doses of vitamins, including Rath's VitaCell. Demetre Labadarios, who leads the Human Nutrition programme at Stellenbosch University, questioned the safety of administering high doses of supplements to already-sick patients.[40]
During and immediately following the vitamin trials, "many people died,"[44] deaths attributed by Rath's adversaries to a lack of effective medication.[45] Sanco-Rath clinic workers reportedly instructed patients to return to the clinic in the event of medical emergency, rather than going to hospital.[44]
The Treatment Action Campaign (TAC) and the South African Medical Association (SAMA) took the Rath Foundation to court to prevent further unauthorized trials and to stop the foundation's claims that vitamins could treat or cure HIV/AIDS. Rath's lawyer however said that he had never claimed his vitamin products were a cure for HIV/AIDS, adding that Rath's only involvement in the affair was the donation of vitamins to the South African National Civics Organisation.[46] TAC and SAMA prevailed in court over Rath and the Medicines Control Council on unauthorized trials and advertising of Rath's nutrients as a replacement therapy for HIV.[19]
In September, 2008, Rath was ordered to pay court costs in an unsuccessful libel action against The Guardian (UK) after the paper reported on his foundation's unauthorized drug trials in South Africa.[1]

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Matthias_Rath#

En zo'n figuren haal jij aan?

Ga je schamen, Michiel! Waardeloos is dit!
En op dezelfde waardeloze bronnen baseer je je vet-onzinverhaaltjes.

Epic :o

Allemaal leuk en aardig, maar ik zeg nergens dat vitamine C DE oplossing is. Ik geloof dat dr. Rath dat wel gelooft.

Maar onderzoek heeft veelvoudig aangetoond dat meer vitamine C noodzakelijk is.. De heer Rath zal zijn verhaaltje erg opgeleukt hebben, maar wat hij in die presentatie zegt is absoluut niet allemaal onzin. Genoeg onderzoek die dit steunt, dat verder niks met Rath te maken heeft.

Ik zeg alleen dat vitamine C een belangrijke bijdrage levert, niet dat het de kern van het probleem is.

Denk je nou echt dat ik me blind staar op zo'n presentatie? Natuurlijk niet, jammer dat je mij zo inschat Bryce.

Laatste edit: de controverse gaat over HIV/AIDS, niet over hart- en vaatziekten

Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig, maar ik zeg nergens dat vitamine C DE oplossing is. Ik geloof dat dr. Rath dat wel gelooft.

Maar onderzoek heeft veelvoudig aangetoond dat meer vitamine C noodzakelijk is.. De heer Rath zal zijn verhaaltje erg opgeleukt hebben, maar wat hij in die presentatie zegt is absoluut niet allemaal onzin. Genoeg onderzoek die dit steunt, dat verder niks met Rath te maken heeft.

Geef het maar toe, je hebt jezelf gewoon volledig belachelijk gemaakt met deze dr. Rath.

Je leest hier wat, je plukt daar wat, en hop, Michiel weet het...

Linus Pauling was een man die ook voor hoge dosissen vitamine C was, tientallen jaren geleden, en TOCH raadt het Linus Pauling Institute nu 2x250 mg dagelijks aan.

Maar nee, Michiel en zijn Dr. Rath weten het beter....

Toedeloe....

My God, je bent nog onnozeler dan ik dacht: ik lees net je toevoeging: De controverse om dr Rath had niet te maken met hart-en vaatziekten maar met HIV schrijf je............ geen enkele wetenschapper neemt de "beste" man serieus.....aangezien deze kwakzalver ontkent dat AIDS door HIV veroorzaakt wordt.
Droom lekker verder.

Laatst bewerkt:
Geef het maar toe, je hebt jezelf gewoon volledig belachelijk gemaakt met deze dr. Rath.

Je leest hier wat, je plukt daar wat, en hop, Michiel weet het...
Doe niet zo idioot, als er iemand zomaar dingen beweert die nergens op slaan en niet onderbouwt zijn ben jij het wel..

Linus Pauling was een man die ook voor hoge dosissen vitamine C was, tientallen jaren geleden, en TOCH raadt het Linus Pauling Institute nu 2x250 mg dagelijks aan.
Ja dus, het voedingscentrum raadt 60-80mg aan, moet ik alles op voorhand geloven wat instituten zeggen?

My God, je bent nog onnozeler dan ik dacht: ik lees net je toevoeging: De controverse om dr Rath had niet te maken met hart-en vaatziekten maar met HIV schrijf je............ geen enkele wetenschapper neemt de beste man serieus.....als je ontkent dat AIDS door HIV veroorzaakt wordt, zoals deze kwakzalver beweert.
Droom lekker verder.
Misschien als jij wat intelligenter was, had je zelf onderzoek gedaan en was je in staat geweest verbanden te leggen..
Ik heb erg veel naar de ontwikkeling van hart- en vaatziekten gekeken en alle factoren die er bij komen kijken, ik kan verbanden leggen, en op een gegeven moment valt het kwartje.

Ik zie niet in wat het AIDS/HIV verhaal, waar ik overigens totaal niet bekend mee ben, hier mee te maken heeft.

Sorry Bryce, ik had nooit een probleem met onze discussie of met jou, maar dit gedrag is echt belachelijk, net als je beweringen. Je geeft geen enkele blijk van zelf onderzoek te hebben gedaan, en neemt alles klakkeloos over van een instituut als het Linus Pauling institute.

Gefeliciteerd, je gaat op de ignore lijst - ernstig gebrek aan intelligentie, zal ik maar zeggen..

Misschien als jij wat intelligenter was, had je zelf onderzoek gedaan en was je in staat geweest verbanden te leggen..
Ik heb erg veel naar de ontwikkeling van hart- en vaatziekten gekeken en alle factoren die er bij komen kijken, ik kan verbanden leggen, en op een gegeven moment valt het kwartje.

Gefeliciteerd, je gaat op de ignore lijst - ernstig gebrek aan intelligentie, zal ik maar zeggen..

En bingo, weer een idioot die me op de ignore lijst zet. Wel zo prettig.
Scheelt mij weer veel onzin om te weerleggen :D

Michiel "de wetenschapper" die het allemaal beter weet... :roflol:

Die hooggedoseerde multivits zijn juist schadelijk, deze is juist redelijk goed omdat ie niet zo hoggedoseerd is, maar er zit ijzer in voor mannen, en dat hoort niet.

Massa toenemen van multivits is uiteraard flauwekul, dat moet dan aan andere oorzaken gelegen hebben.

Hang af van over welke stoffen je spreekt. De meeste multivitaminen zijn onschadelijk. Alleen bepaalde vitaminen of mineralen overdoseren kan tot problemen leiden.

Ijzer inderdaad alleen voor vrouwen, mannen nemen dus beter een multivitamine zonder ijzer.

Massa toenemen van een multivitamine is grotendeels onzin, maar niet helemaal. Bepaalde tekorten in mineralen kunnen leiden tot moeilijker aankomen. Wat niet wil zeggen dat je plots 'massa' gaat aankomen door het slikken van een pilletje natuurlijk.

Maar wat betreft een multivitamine moeten mensen eerst beseffen dat ze die misschien niet nodig hebben. Onderzoek laat zien dat vooral armere mensen er voordeel uit halen (vanwege een minder gabalanceerde voeding). Ironisch genoeg neemt die groep ze net niet. De middenklasse en rijken eten meestal gebalanceerder en dan is er over het algemeen minder nood aan een multivitamine. Zij nemen een multivitamine echter vaker terwijl het misschien overbodig is. Is dat een probleem? Meestal niet, gevaarlijk zijn ze meestal niet. Het kan wel ontregelend werken aangezien bepaalde mineralen elkaars opname beïnvloeden.

Ideaal blijft toch om de voeding eerst te balanceren. Daarna kan men eventueel een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er nog tekorten zijn. Het is dan logischer om of de voeding bij te stellen of te kijken welke stoffen er apart nog genomen kunnen worden.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van de voeding corrigeren en aanpassen op de levensstijl omdat dit meestal makkelijker is dan een multivitamine zoeken die precies voor jou "gemaakt" is. Als bodybuilder bijv. moet je gewoon flink meer eten, en zo krijg je normaal gezien ook wel genoeg micronutriënten binnen. Alleen als je heel eentonig zou eten (zoals veel profs eten) en dus geen groenten, geen fruit, geen vis, verkeerde verdeling vetten, enz is het echt noodzakelijk om een multivitamine en eventueel andere suppletie toe te voegen.

Maar als je toch een multivitamine neemt, neem dan inderdaad eentje die alleen stoffen bevat die je in principe kan overdoseren. Hoewel je misschien geld weggooit is het dan tenminste onschadelijk.

Wat D3 betreft, zou ik apart nemen. De dosis in een multi is meestal redelijk laag en in de winter kan je redelijk hoog doseren met D3. In de zomer hoef je in principe geen D3 te nemen als jonge kerel die vaak in zonlicht loopt.

Hang af van over welke stoffen je spreekt. De meeste multivitaminen zijn onschadelijk. Alleen bepaalde vitaminen of mineralen overdoseren kan tot problemen leiden.

Veel sport-multi's (en niet alleen sport-multi's) kunnen schadelijk zijn omdat er nu juist bepaalde vitamines of mineralen te hoog in gedoseerd zijn.
Denk aan bijvoorbeeld hoge dosissen calcium, vitamine E of zink.

Ijzer inderdaad alleen voor vrouwen, mannen nemen dus beter een multivitamine zonder ijzer.

Massa toenemen van een multivitamine is grotendeels onzin, maar niet helemaal. Bepaalde tekorten in mineralen kunnen leiden tot moeilijker aankomen. Wat niet wil zeggen dat je plots 'massa' gaat aankomen door het slikken van een pilletje natuurlijk.

Maar wat betreft een multivitamine moeten mensen eerst beseffen dat ze die misschien niet nodig hebben. Onderzoek laat zien dat vooral armere mensen er voordeel uit halen (vanwege een minder gabalanceerde voeding). Ironisch genoeg neemt die groep ze net niet. De middenklasse en rijken eten meestal gebalanceerder en dan is er over het algemeen minder nood aan een multivitamine.

Mensen uit de middenklasse en rijkeren eten niet noodzakelijk gezonder.
Een dietiste vertelde me eens dat ze tijdens een open dag de dieten van mensen hadden geanalyseerd, en dat daar uit was gekomen, dat iedereen wel ergens een tekort had. Ze keek er zelf ook van op.
Wel ben ik van mening dat bodybuilders die bewust met hun eten bezig zijn, minder kans op tekorten lopen dan de gemiddelde Nederlander.
Het grote probleem in de hele discussie is ook dat we wel de minimaal benodigde hoeveelheden van vitamines en mineralen kennen, en ook de maximaal toelaatbare hoeveelheden, maar niet de optimale.

Ideaal blijft toch om de voeding eerst te balanceren. Daarna kan men eventueel een bloedonderzoek laten doen om te kijken of er nog tekorten zijn. Het is dan logischer om of de voeding bij te stellen of te kijken welke stoffen er apart nog genomen kunnen worden.

Mee eens dat de voeding sowieso in orde moet zijn.
Ik ben daar niet zo precies van op de hoogte, maar ik dacht dat zeker wat mineralen betreft, niet alles via bloedonderzoek vast te stellen is. Vrij ingewikkeld verhaal geloof ik.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van de voeding corrigeren en aanpassen op de levensstijl omdat dit meestal makkelijker is dan een multivitamine zoeken die precies voor jou "gemaakt" is.

Ik ben voor een multivit met 100% van de ADH's (uitgezonderd bijv calcium, magnesium, ijzer etc): http://lpi.oregonstate.edu/lpirx2.html

Dan krijg je normaal gesproken nooit teveel of te weinig binnen.

Als bodybuilder bijv. moet je gewoon flink meer eten, en zo krijg je normaal gezien ook we genoeg micronutriënten binnen.
Alleen als je heel eentonig zou eten (zoals veel profs eten) en dus geen groenten, geen fruit, geen vis, verkeerde verdeling vetten, enz is het echt noodzakelijk om een multivitamine en eventueel andere suppletie toe te voegen.

Maar als je toch een multivitamine neemt, neem dan (als je geen vrouw bent) inderdaad eentje die alleen stoffen bevat die je in principe niet kan overdoseren. Hoewel je misschien geld weggooit is het dan tenminste onschadelijk.

Goed dat je dit nog eens benadrukt Big T.

Wat D3 betreft, zou ik apart nemen. De dosis in een multi is meestal redelijk laag en in de winter kan je redelijk hoog doseren met D3. In de zomer hoef je in principe geen D3 te nemen als jonge kerel die vaak in zonlicht loopt.

Sorry dat alles in rood is;-)

Big T en Bryce. Ik heb ook de vitamine D3 van body en fit, 5000units per dosering, er staat op eens per twee dagen, is dit te veel? Ben niet van plan mn bloedwaardes te laten checken regelmatig.. Kan ik als het te veel is ook bijvoor 1 per 3/4 dagen nemen? (of 1 per week??) maakt het uit?

Big T en Bryce. Ik heb ook de vitamine D3 van body en fit, 5000units per dosering, er staat op eens per twee dagen, is dit te veel? Ben niet van plan mn bloedwaardes te laten checken regelmatig.. Kan ik als het te veel is ook bijvoor 1 per 3/4 dagen nemen? (of 1 per week??) maakt het uit?

Zonder je bloedwaardes te laten checken valt niks met zekerheid te zeggen, dat voorop.
Over het algemeen zou ik in de winter niet hoger dan 2000 IE per dag gaan als je je bloed niet laat controleren. En in de zomer zou ik dan max. 1000 IE per dag aanraden als je nauwelijks in de zon komt of als je altijd een zonnecrème gebruikt. Kom je wel regelmatig onbeschermd in de zon, dan heb je 's zomers helemaal geen extra vitamine D nodig.

Vitamine D hoef je niet elke dag te nemen. Mocht je in de zomer nog 1000 IE nodig hebben bijvoorbeeld, dan kun je prima 1 tablet van 5000 IE eens in de 5 dagen nemen. Het is in principe zelfs mogelijk om 1x per maand voldoende voor de hele maand te nemen, al ben ik daar niet zo'n voorstander van.

Let erop dat je je vit D met de warme maaltijd neemt, dan is de opname meestal het beste.

Zonder je bloedwaardes te laten checken valt niks met zekerheid te zeggen, dat voorop.
Over het algemeen zou ik in de winter niet hoger dan 2000 IE per dag gaan als je je bloed niet laat controleren. En in de zomer zou ik dan max. 1000 IE per dag aanraden als je nauwelijks in de zon komt of als je altijd een zonnecrème gebruikt. Kom je wel regelmatig onbeschermd in de zon, dan heb je 's zomers helemaal geen extra vitamine D nodig.

Vitamine D hoef je niet elke dag te nemen. Mocht je in de zomer nog 1000 IE nodig hebben bijvoorbeeld, dan kun je prima 1 tablet van 5000 IE eens in de 5 dagen nemen. Het is in principe zelfs mogelijk om 1x per maand voldoende voor de hele maand te nemen, al ben ik daar niet zo'n voorstander van.

Let erop dat je je vit D met de warme maaltijd neemt, dan is de opname meestal het beste.
dus die van body en fit is prima alleen moet ik het 1s in de 3/4/5 dagen nemen gewoon? ipv elke dag
thanks voor je info!

Terug
Naar boven