Fitness Seller

nieuwe mutli vitamine en d3 van bodyenfit

Veel sport-multi's (en niet alleen sport-multi's) kunnen schadelijk zijn omdat er nu juist bepaalde vitamines of mineralen te hoog in gedoseerd zijn.
Denk aan bijvoorbeeld hoge dosissen calcium, vitamine E of zink.
Gelukkig valt het meestal nogal mee met de dosis van stoffen die men niet te hoog moet doseren. Het hangt ook af van je definitie van schadelijk. Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat een correlatie laat zien tussen gezondheidsschade en het gebruik van een multivitamine. Een studie in 2011 (1) toonde een correlatie aan tussen ijzerinname en het sterftecijfer bij oudere vrouwen. Calcium inname toonde dan weer een vermindert risico aan.

Bij mannen is een verhoogt risico op prostaatkanker vastgesteld bij gebruik van een multivitamine maar alleen wanneer deze gecombineerd werd met extra vitamine A, C, or E. (2) Het lijkt er dus op dat een overdosis van met name deze vitaminen bij mannen vermeden moet worden.

Er is overigens in geen enkele studie echt een sterke causatie gevonden. Maar zoals ik zei kan een multivitamine wel ontregelend werken en bij fout gebruik ook ontoereikend zijn.

Hoog gedoseerde multivitamines hoeven niet problematisch te zijn, maar het spreekt voor zich dat men bepaalde stoffen niet te hoog moet doseren. Dus de lijst met ingrediënten nagaan en hier rekening mee houden is natuurlijk wenselijk.

Mensen uit de middenklasse en rijkeren eten niet noodzakelijk gezonder.
Een dietiste vertelde me eens dat ze tijdens een open dag de dieten van mensen hadden geanalyseerd, en dat daar uit was gekomen, dat iedereen wel ergens een tekort had. Ze keek er zelf ook van op.
Wel ben ik van mening dat bodybuilders die bewust met hun eten bezig zijn, minder kans op tekorten lopen dan de gemiddelde Nederlander.
Het grote probleem in de hele discussie is ook dat we wel de minimaal benodigde hoeveelheden van vitamines en mineralen kennen, en ook de maximaal toelaatbare hoeveelheden, maar niet de optimale.
Nee niet noodzakelijk, maar algemeen gesproken is de kans groter. We spreken over gemiddelden, dus als je groepen gaat vergelijken.

Dat mensen met name in het Westen, zelfs de middenklasse en rijken, allerlei stoffen tekort komen, daar heeft die diëtiste natuurlijk gelijk in. Dit is wetenschappelijk ook aangetoond, en ondervind ik zelf ook dagelijks bij het begeleiden van mensen. Maar het is dan niet zo dat mensen echt alles in een multivitamine tekort komen. Het gaat meestal over de verkeerde verhoudingen en zeer specifieke tekorten. Een gevolg van een voeding die inderdaad nog niet op punt is.

Binnen het bodybuilding zijn er nogal grote verschillen tussen schema's. Je hebt er die echt heel eentonig eten en die hebben een hoger risico op tekorten zonder extra suppletie. Maar je hebt er ook die bewust gevarieerd eten en een kleiner risico lopen op tekorten. Ik denk wel dat je kan stellen dat algemeen gesproken BB en mensen die naar de sportschool gaan gezonder eten dan het gemiddelde en minder tekorten of de verkeerde verhoudingen in de voeding hebben.

Dat laatste punt is inderdaad een belangrijke opmerking, omdat ik zelf niet altijd achter de officiële ADH sta. En die discussie is ook nog steeds aan de gang tussen onderzoekers. Het is dus niet zo dat je altijd de officiële cijfers precies hoeft te volgen. Soms is 'overdoseren' gewoon corrigeren want de ADH is zeker niet heilig en soms zelfs achterhaald. Het is dus nuttig om zelf na te gaan, op basis van het beschikbare onderzoek, welke dosissen voordelen bieden en waar het risico op schadelijkheid toeneemt. IMO bereik je optimale dosissen eigenlijk nog het beste als je je voeding gewoon optimaliseert. Ik vind dit persoonlijk makkelijker dan zitten prutsen met pilletjes. Dat kan voor veel mensen paradoxaal klinken omdat ze denken dat een pilletje juist zo makkelijk is. Het heeft echter vooral met luiheid en gemak te maken, en een excuus om ongezond te kunnen blijven eten.

Mee eens dat de voeding sowieso in orde moet zijn.
Ik ben daar niet zo precies van op de hoogte, maar ik dacht dat zeker wat mineralen betreft, niet alles via bloedonderzoek vast te stellen is. Vrij ingewikkeld verhaal geloof ik.
Belangrijke tekorten kunnen wel worden vastgesteld op zich. Maar als je een tekort hebt aan mineralen merk je dat zelf vaak al. Je voelt je niet helemaal goed of je merkt andere effecten op.

Ik ben voor een multivit met 100% van de ADH's (uitgezonderd bijv calcium, magnesium, ijzer etc): http://lpi.oregonstate.edu/lpirx2.html

Dan krijg je normaal gesproken nooit teveel of te weinig binnen.
Daar kan je inderdaad weinig mis mee doen. Maar een multivitamine blijft natuurlijk het probleem houden dat de goedkope varianten vaak te laag gedoseerd zijn voor wat je gerust wat meer kan hebben en misschien te hoog voor dat wat je al genoeg binnen krijgt. Je kan nu eenmaal niet alles wat een mens nodig heeft in 1 pilletje stoppen. Ongeacht welk % er op het etiket staat. Elk mens heeft bovendien ook weer specifieke behoeften afhankelijk van zijn voeding, activiteiten, leeftijd, geslacht en gezondheid.

De dure varianten bevatten dan weer voldoende van de stoffen die je nodig hebt maar teveel van de stoffen die je niet echt nodig hebt of zelfs voor problemen kunnen zorgen aan een te hoge dosis. Dus mensen moeten niet zomaar slikken. Maar ik volg jou in principe en zou de dure multivitaminen dus afraden. Als je van bepaalde stoffen een hogere dosis nodig hebt neem ze dan apart. En voor de rest gewoon een goede balans in de voeding brengen en als je dan nog graag een multivitamine neemt voor de zekerheid inderdaad een product nemen dat voldoet aan de voorwaarden die we besproken hebben.

1. Mursu J, et al. Dietary supplements and mortality rate in older women: the Iowa Women's Health Study. Arch Intern Med. (2011)
2. Stevens VL, et al. Use of multivitamins and prostate cancer mortality in a large cohort of US men. Cancer Causes Control. (2005)

Big T en Bryce. Ik heb ook de vitamine D3 van body en fit, 5000units per dosering, er staat op eens per twee dagen, is dit te veel? Ben niet van plan mn bloedwaardes te laten checken regelmatig.. Kan ik als het te veel is ook bijvoor 1 per 3/4 dagen nemen? (of 1 per week??) maakt het uit?
Niet te bang zijn dat je teveel vitamine D binnenkrijgt. Dosissen hoger dan de (veel te lage) ADH hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Dr. Reinhold Vieth PhD heeft daar een mooie lecture over gedaan die op youtube te vinden is:

http://www.youtube.com/watch?v=ZBIB_A44UUQ

Conclusie: 1000iU per dag is de standaard dosis dat hij aanbeveelt. Tot 4000iU per dag is sowieso onschadelijk.

Zoals gezegd vooral in de winter nuttig.

Gelukkig valt het meestal nogal mee met de dosis van stoffen die men niet te hoog moet doseren. Het hangt ook af van je definitie van schadelijk. Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat een correlatie laat zien tussen gezondheidsschade en het gebruik van een multivitamine. Een studie in 2011 (1) toonde een correlatie aan tussen ijzerinname en het sterftecijfer bij oudere vrouwen. Calcium inname toonde dan weer een vermindert risico aan.

Hm, veel grote onderzoeken naar multivitaminegebruik toonden juist meer ziekte/sterfte aan.
Maar ik vermoed dat die niet goed van opzet waren.
Een recente studie toonde een bescheiden gezondheidswinst aan.

Teveel zink kan kopergebrek veroorzaken (vanaf 40-60 mg total intake), te hoge innames van calcium en vitamine E zijn geassocieerd met een verhoogd risico op prostaatkanker bij mannen, en teveel calcium zou het risico op hart-en vaatziekten bij vrouwen vergroten.
Maar je ziet, wat calcium betreft, spreken we elkaar al tegen, doordat verschillende studies in verschillende richtingen wijzen.
Alleen daarom is al voorzichtigheid geboden. Een bekende sport-multivit die 2 gram calcium bevat,die je dan binnenkrijgt bovenop je eigen calcium-inname, is zwaar overdone.

Dat mensen met name in het Westen, zelfs de middenklasse en rijken, allerlei stoffen tekort komen, daar heeft die diëtiste natuurlijk gelijk in. Dit is wetenschappelijk ook aangetoond, en ondervind ik zelf ook dagelijks bij het begeleiden van mensen. Maar het is dan niet zo dat mensen echt alles in een multivitamine tekort komen. Het gaat meestal over de verkeerde verhoudingen en zeer specifieke tekorten. Een gevolg van een voeding die inderdaad nog niet op punt is.

Zeker, maar om allerlei redenen is het niet altijd even makkelijk om de voeding precies goed te krijgen: bijvoorbeeld niet iedereen lust alles, waardoor het moeilijk kan zijn een bepaald nutriënt voldoende binnen te krijgen, gedragsverandering is vaak ook moeilijk wat eten betreft: we weten wel wat gezond is maar we doen het niet altijd, er kunnen andere redenen zijn waarom iemands dieet beperkt is (vegetarisch, allergieën), etc etc.
Een laag-gedoseerde multivit vind ik dan een goede oplossing. Uiteraard mag dat geen excuus voor een slechte voeding zijn. Mensen beseffen veel te weinig dat er voeding nog tal van andere belangrijke stoffen zitten naast vitamines en mineralen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat mogelijke tekorten meestal voor iedereen weer anders liggen, maar de meeste mensen nemen niet de moeite om hun hele dieet te analyseren wat betreft vitamines en mineralen, en dan kom ik toch weer op een laaggedoseerde multivit uit.
Noem het de weg van de minste weerstand, maar deze aanpak betekent wel uitgaan van de realiteit.
Bovendien, wat ik al eerder aanhaalde, we weten ook lang niet welke doseringen optimaal zijn - het kan best zijn dat die boven de ADH's liggen: ook in die zin is een laaggedoseerde , goed samengestelde multivit daarom eigenlijk helemaal niet zo slecht: je zult maar netjes via de voeding van alles 100% ADH binnenkrijgen, en dan blijkt het achteraf te weinig te zijn.

Belangrijke tekorten kunnen wel worden vastgesteld op zich. Maar als je een tekort hebt aan mineralen merk je dat zelf vaak al. Je voelt je niet helemaal goed of je merkt andere effecten op.

Niet helemaal mee eens. Je niet helemaal goed voelen kan duizend-en-één oorzaken hebben.
Als je duidelijke, typische symptomen van een gebrek aan een specifiek nutriënt vertoont, dan is het meestal ook al vrij ernstig. Je kan een gebrek hebben dat subklinisch is, maar wat wel op de lange duur gevolgen kan hebben.

Daar kan je inderdaad weinig mis mee doen. Maar een multivitamine blijft natuurlijk het probleem houden dat de goedkope varianten vaak te laag gedoseerd zijn voor wat je gerust wat meer kan hebben en misschien te hoog voor dat wat je al genoeg binnen krijgt. Je kan nu eenmaal niet alles wat een mens nodig heeft in 1 pilletje stoppen. Ongeacht welk % er op het etiket staat. Elk mens heeft bovendien ook weer specifieke behoeften afhankelijk van zijn voeding, activiteiten, leeftijd, geslacht en gezondheid.

Zeker, zeker, maar met een laaggedoseerde multivit (100% adh's, behalve calc, magn, ijzer etc), dek je wel al veel ernstige, mogelijke "gaten" in de voeding af.
Daarnaast, afhankelijk van de doelgroep, zijn er nog andere specifieke zaken om op te letten.
Mede daarom dat ik de info op de site van het Linus Pauling Institute erg goed vind: ze onderbouwen hun info redelijk goed, en ze geven bij elk nutriënt advies voor specifieke doelgroepen.

Tot slot,minimaal één maal per jaar bloedonderzoek waar mogelijk, zowel op vitaminen en mineralen (ijzer, vit D, koper, zink, B12 en misschien nog een paar andere stoffen) als op algemene indicatoren (bloedbeeld, cholesterol, lever-en nierwaarden, suiker etc) vind ik zeer belangrijk.
Maar in Nederland mag dat helaas niets kosten. We laten wel onze auto's controleren en kleine en grote beurten geven, maar ons lichaam checken ho maar.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 21:43 ----------

Niet te bang zijn dat je teveel vitamine D binnenkrijgt. Dosissen hoger dan de (veel te lage) ADH hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Dr. Reinhold Vieth PhD heeft daar een mooie lecture over gedaan die op youtube te vinden is:

http://www.youtube.com/watch?v=ZBIB_A44UUQ

Conclusie: 1000iU per dag is de standaard dosis dat hij aanbeveelt. Tot 4000iU per dag is sowieso onschadelijk.

Zoals gezegd vooral in de winter nuttig.

Dr Vieth geeft idd goede info.
Ik ben het er niet mee eens dat 4000 IE sowieso onschadelijk is.
Er bestaat een mooie grafiek van vit D bloedwaarden bij mensen: bij te weinig vit D zijn er meer sterfgevallen en bij teveel vit D ook. De grafiek is een soort U vorm. De optimale bloedwaarden, als je uitgaat van die grafiek, liggen tussen nog betrekkelijk nauwe waarden.
Ga je 4000 IE per dag doseren, dan zou dat - uitgaande van die grafiek, best al nadelige gevolgen kunnen hebben.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 21:46 ----------

De grafiek waarop ik doelde, vind je hier: http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html#mortality

Bryce, als je het niet te druk hebt met deze discussie zou je dan eens de aanbeveling op terughoudendheid ten aanzien van vit.D3 bij nierstenen-patiënten eens kunnen toelichten? Alleen als het op een niet minachtende wijze gedaan kan worden. Anders is reageren niet nodig.

Bryce, als je het niet te druk hebt met deze discussie zou je dan eens de aanbeveling op terughoudendheid ten aanzien van vit.D3 bij nierstenen-patiënten eens kunnen toelichten? Alleen als het op een niet minachtende wijze gedaan kan worden. Anders is reageren niet nodig.

Mag ik je eraan helpen herinneren dat jij je in eerste instantie zelf minachtend ten opzicht van mij hebt gedragen?:)

Wat betreft je vraag, ik kan me niet meer precies herinneren waar, maar ik geloof dat de Canadese Nierstichting die raad gaf. Evenals terughoudendheid met vitamine C. De Nederlandse nierstichting is dan weer niet terughoudend met vit C if I'm correct... het feit dat deze organisaties zich tegenspreken, weerspiegelt het feit dat de wetenschap er nog niet echt uit is. Vandaar dat nierpatiënten beter terughoudend zijn, en zeker eerst een arts raadplegen.

Dr Vieth geeft idd goede info.
Ik ben het er niet mee eens dat 4000 IE sowieso onschadelijk is.
Er bestaat een mooie grafiek van vit D bloedwaarden bij mensen: bij te weinig vit D zijn er meer sterfgevallen en bij teveel vit D ook. De grafiek is een soort U vorm. De optimale bloedwaarden, als je uitgaat van die grafiek, liggen tussen nog betrekkelijk nauwe waarden.
Ga je 4000 IE per dag doseren, dan zou dat - uitgaande van die grafiek, best al nadelige gevolgen kunnen hebben.

---------- Post toegevoegd Tue 26 Feb 2013 om 21:46 ----------

De grafiek waarop ik doelde, vind je hier: http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html#mortality

Dat grafiekje in die link is alleen totaal niet significant. Statistisch gezien kan je het als een rechte lijn zien.. De standaard deviatie overlapt al een heel stuk, hoef je niet eens een t-test of iets op te doen. Maar is ook lastig met een hoop factoren waar mensen dood aan gaan.. Er lijkt iig wel een soort trend te zijn ja. Echt hard bewijs is het niet.

Maargoed, iig bedankt voor alle info! en Big T ook bedankt voor het filmpje!

Dat grafiekje in die link is alleen totaal niet significant. Statistisch gezien kan je het als een rechte lijn zien.. De standaard deviatie overlapt al een heel stuk, hoef je niet eens een t-test of iets op te doen. Maar is ook lastig met een hoop factoren waar mensen dood aan gaan.. Er lijkt iig wel een soort trend te zijn ja. Echt hard bewijs is het niet.

Mee eens. Het is maar één van de vele clues. Er moet nog veel onderzoek volgen.

Ook een minpuntje is het retinolacetaat (vitamine A), deze is namelijk in grote hoeveelheden schadelijk. Béta caroteen is een beter stofje voor vitamine a omdat dit stofje wordt omgezet naar vitamine a, en je lichaam dus zelf bepaalt hoeveel het omzet.

Nou zit er in dit product niet veel, dus is het geen reden om het product niet aan te schaffen. Het Ijzer verhaal vind ik zwaarder wegen.

Laatst bewerkt:
Yup, en dat beta-caroteen moeten rokers ook vermijden (verhoogd risico longkanker).

mooi mannetje jij, redelijk grote mond.

Een vergelijking kan ik zelf ook maken ja, als je leest zie je dat ik dit heb gedaan en een conclusie hieruit heb getrokken. Mijn vraag is alleen wat is de mening van andere over dit verschil in multi's en is die van BF je geld waard of niet

nee dat staat er niet:

Hoi!

heeft iemand van jullie de 'nieuwe' sports-multi' en de vitamine D3 van bodyenfitshop al geprobeerd??

hoe beviel t ? en wat denken jullie over de inhoud van beide producten?

bedankt

ps: ik vind jou ook mooi:o

Wie kent blimat 100mg niks over op internet te vinden? Wie kan mij helpen aub

Nog even over het ijzergehalte..... Ik heb gelezen dat veel (slechte) multivitamines ijzer-oxide of ijzer-sulfaat gebruikt worden (goedkoper te produceren oid). Deze zouden schadelijker zijn omdat het anorganische stoffen zijn. Wanneer ijzerfumaraat (organische stof) wordt gebruikt waardoor er veel minder kans is op bijwerkingen/schade.

Nogmaals, ik heb het gelezen, maar ik heb er niet heel veel verstand van dus ik hoor graag of hier enige kern van waarheid in zit.

Nog even over het ijzergehalte..... Ik heb gelezen dat veel (slechte) multivitamines ijzer-oxide of ijzer-sulfaat gebruikt worden (goedkoper te produceren oid). Deze zouden schadelijker zijn omdat het anorganische stoffen zijn. Wanneer ijzerfumaraat (organische stof) wordt gebruikt waardoor er veel minder kans is op bijwerkingen/schade.

Nogmaals, ik heb het gelezen, maar ik heb er niet heel veel verstand van dus ik hoor graag of hier enige kern van waarheid in zit.

Nee, dat klopt niet echt. Het enige wat je kan zeggen is dat ijzeroxide slechter wordt opgenomen door het lichaam dan ijzerfumaraat.

Of het nu uiteindelijk ijzer uit ijzeroxide of ijzerfumaraat is, als je teveel ervan binnenkrijgt wordt het schadelijk.
In multi's voor mannen hoor geen ijzer te zitten.

Wat ik zo jammer vind is dat dit soort topics (net als het topic over nat test boosters) soms een verpis wedstrijd worden tussen mensen die blijkbaar (mijn inschatting) veel meer van de materie weten (en igg veel lezen) dan de gemiddelde persoon die denkt wat van gezondheid te weten. Terwijl het echt wel duidelijk is dat de personen in kwestie verstand hebben, wordt er vaak geroepen 'gebrek aan intelligentie' en dom dit dom dat. Heel jammer. Het zijn verschillende meningen, gefundeerd. Echter spreekt wetenschap zichzelf vaak tegen (resultaten die verschillende kwanten op wijzen).

Ik bedoel geen zin om elkaar dom of gebrekkig te noemen. Einstein en Bohr waren eht zwara oneens met elkaar, ondanks dat ze beiden tot de grootste geesten van de mensheid horen. En toch veel respect voor elkaar tonen, geen moddergevecht om te laten zien wie de top notch scientist is.

Hier gebeurt dat wel, helaas. Terwijl niemand top notch is (wel top notcher dan ik hoor, begrijp me niet verkeerd :)).

: Hou het beschaafd. Hou de discussie normaal zodat mensen zoals ik ervan kunnen leren (ipv blocks en banns etc)

Nee, dat klopt niet echt. Het enige wat je kan zeggen is dat ijzeroxide slechter wordt opgenomen door het lichaam dan ijzerfumaraat.

Of het nu uiteindelijk ijzer uit ijzeroxide of ijzerfumaraat is, als je teveel ervan binnenkrijgt wordt het schadelijk.
In multi's voor mannen hoor geen ijzer te zitten.

Beetje jammer dat ik net een paar doosjes heb besteld :P. Ik maak ze op en ga ondertussen wel op zoek naar multi-vitamine zonder ijzer. Bedankt voor de uitleg.

Beetje jammer dat ik net een paar doosjes heb besteld :P. Ik maak ze op en ga ondertussen wel op zoek naar multi-vitamine zonder ijzer. Bedankt voor de uitleg.

Voor een paar maanden kan het geen kwaad, je moet het alleen niet een jaar lang slikken.

Ik heb hier nog een doosje multi's liggen van Olimp. Zit zo'n 7% ijzer in, niet al teveel dus. Deze toch ook beter niet te lang gebruiken?

@BRyce @ unstoppable @ haai

Ik heb dus nu zeker langer dan een jaar de Multivit van Kruidvat (voor sporters :S) genomen. Daar zit 6mg ijzer in (fumaraat). Direct kappen dus als ik het goed heb begrepen. Ben ik dus even op zoek gegaan naar een redelijke vervanger (lees: ook cheap) (zonder ijzer):

http://www.nowfoods.com/Supplements...ns/Multiple-Vitamins--Specialized/M002863.htm

http://www.nowfoods.com/Supplements/Products-by-Category/Vitamins/Multiple-Vitamins---Mens/078565.htm

Zijn dit goede keuzes, en is de eerste dus ook goed genoeg?

Thanks!

Laatst bewerkt:
Godver hele reactie getypt zit ik hier weer met een leeg scherm. Opnieuw:

vit.E bestaat uit maar liefst acht elementen. vitamine in supp's zijn synthetische analogen die hapklaar bruikbaar zijn of eerst omgezet horen te worden. hier is niets mis mee. Het vit.E molecuul is niet zo makkelijk na te bootsen en bestaat bij deze louter uit alfa-tocoferolen. Dit zou onder meer één van de redenen kunnen zijn waarom suppletie van deze vitamine de kans op hersenbloedingen met maar liefst 22% doet amplificeren. Ook gewoon de onnatuurlijke hoeveelheid kan het verschil uitmaken. Of een combinatie van beide factoren. Dit is betrekkelijk nadelig t.o.v de bescheiden reductie van een herseninfarct. tien procent welteverstaan. Hoe vit.E supplementen precies de prevalentie van hersenbloedingen kunnen verhogen is tot op het heden onbekend.

Wel goed dat ze samen met zink ook koper in de supp opnemen. Maar dan heb je weer die hoge pyridoxine, of gewoon b6. Naast het feit dat b6 deficientie uiterst zelden voorkomt kan je hem ook overdoseren. Deze, 75mg b6, is maar liefst 3 keer zoveel als de adah van de nederlandse gezondheidsraad en ook nog altijd hoger dan de amerikaanse adah. Op langere termijn zijn neurologische complicaties niet uitgesloten imo. Maar dat zal van persoon tot persoon afhangen.

En ja calcium ook weer zo een bewuste fabricage fout. En dan is het niet eens alleen calciumcarbonaat. maar ook citraat. Dat laatste konden ik anders nog door de vingers zien.

Terug
Naar boven