- Waardering
- 3.208
Gelukkig valt het meestal nogal mee met de dosis van stoffen die men niet te hoog moet doseren. Het hangt ook af van je definitie van schadelijk. Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat een correlatie laat zien tussen gezondheidsschade en het gebruik van een multivitamine. Een studie in 2011 (1) toonde een correlatie aan tussen ijzerinname en het sterftecijfer bij oudere vrouwen. Calcium inname toonde dan weer een vermindert risico aan.Veel sport-multi's (en niet alleen sport-multi's) kunnen schadelijk zijn omdat er nu juist bepaalde vitamines of mineralen te hoog in gedoseerd zijn.
Denk aan bijvoorbeeld hoge dosissen calcium, vitamine E of zink.
Bij mannen is een verhoogt risico op prostaatkanker vastgesteld bij gebruik van een multivitamine maar alleen wanneer deze gecombineerd werd met extra vitamine A, C, or E. (2) Het lijkt er dus op dat een overdosis van met name deze vitaminen bij mannen vermeden moet worden.
Er is overigens in geen enkele studie echt een sterke causatie gevonden. Maar zoals ik zei kan een multivitamine wel ontregelend werken en bij fout gebruik ook ontoereikend zijn.
Hoog gedoseerde multivitamines hoeven niet problematisch te zijn, maar het spreekt voor zich dat men bepaalde stoffen niet te hoog moet doseren. Dus de lijst met ingrediënten nagaan en hier rekening mee houden is natuurlijk wenselijk.
Nee niet noodzakelijk, maar algemeen gesproken is de kans groter. We spreken over gemiddelden, dus als je groepen gaat vergelijken.Mensen uit de middenklasse en rijkeren eten niet noodzakelijk gezonder.
Een dietiste vertelde me eens dat ze tijdens een open dag de dieten van mensen hadden geanalyseerd, en dat daar uit was gekomen, dat iedereen wel ergens een tekort had. Ze keek er zelf ook van op.
Wel ben ik van mening dat bodybuilders die bewust met hun eten bezig zijn, minder kans op tekorten lopen dan de gemiddelde Nederlander.
Het grote probleem in de hele discussie is ook dat we wel de minimaal benodigde hoeveelheden van vitamines en mineralen kennen, en ook de maximaal toelaatbare hoeveelheden, maar niet de optimale.
Dat mensen met name in het Westen, zelfs de middenklasse en rijken, allerlei stoffen tekort komen, daar heeft die diëtiste natuurlijk gelijk in. Dit is wetenschappelijk ook aangetoond, en ondervind ik zelf ook dagelijks bij het begeleiden van mensen. Maar het is dan niet zo dat mensen echt alles in een multivitamine tekort komen. Het gaat meestal over de verkeerde verhoudingen en zeer specifieke tekorten. Een gevolg van een voeding die inderdaad nog niet op punt is.
Binnen het bodybuilding zijn er nogal grote verschillen tussen schema's. Je hebt er die echt heel eentonig eten en die hebben een hoger risico op tekorten zonder extra suppletie. Maar je hebt er ook die bewust gevarieerd eten en een kleiner risico lopen op tekorten. Ik denk wel dat je kan stellen dat algemeen gesproken BB en mensen die naar de sportschool gaan gezonder eten dan het gemiddelde en minder tekorten of de verkeerde verhoudingen in de voeding hebben.
Dat laatste punt is inderdaad een belangrijke opmerking, omdat ik zelf niet altijd achter de officiële ADH sta. En die discussie is ook nog steeds aan de gang tussen onderzoekers. Het is dus niet zo dat je altijd de officiële cijfers precies hoeft te volgen. Soms is 'overdoseren' gewoon corrigeren want de ADH is zeker niet heilig en soms zelfs achterhaald. Het is dus nuttig om zelf na te gaan, op basis van het beschikbare onderzoek, welke dosissen voordelen bieden en waar het risico op schadelijkheid toeneemt. IMO bereik je optimale dosissen eigenlijk nog het beste als je je voeding gewoon optimaliseert. Ik vind dit persoonlijk makkelijker dan zitten prutsen met pilletjes. Dat kan voor veel mensen paradoxaal klinken omdat ze denken dat een pilletje juist zo makkelijk is. Het heeft echter vooral met luiheid en gemak te maken, en een excuus om ongezond te kunnen blijven eten.
Belangrijke tekorten kunnen wel worden vastgesteld op zich. Maar als je een tekort hebt aan mineralen merk je dat zelf vaak al. Je voelt je niet helemaal goed of je merkt andere effecten op.Mee eens dat de voeding sowieso in orde moet zijn.
Ik ben daar niet zo precies van op de hoogte, maar ik dacht dat zeker wat mineralen betreft, niet alles via bloedonderzoek vast te stellen is. Vrij ingewikkeld verhaal geloof ik.
Daar kan je inderdaad weinig mis mee doen. Maar een multivitamine blijft natuurlijk het probleem houden dat de goedkope varianten vaak te laag gedoseerd zijn voor wat je gerust wat meer kan hebben en misschien te hoog voor dat wat je al genoeg binnen krijgt. Je kan nu eenmaal niet alles wat een mens nodig heeft in 1 pilletje stoppen. Ongeacht welk % er op het etiket staat. Elk mens heeft bovendien ook weer specifieke behoeften afhankelijk van zijn voeding, activiteiten, leeftijd, geslacht en gezondheid.Ik ben voor een multivit met 100% van de ADH's (uitgezonderd bijv calcium, magnesium, ijzer etc): http://lpi.oregonstate.edu/lpirx2.html
Dan krijg je normaal gesproken nooit teveel of te weinig binnen.
De dure varianten bevatten dan weer voldoende van de stoffen die je nodig hebt maar teveel van de stoffen die je niet echt nodig hebt of zelfs voor problemen kunnen zorgen aan een te hoge dosis. Dus mensen moeten niet zomaar slikken. Maar ik volg jou in principe en zou de dure multivitaminen dus afraden. Als je van bepaalde stoffen een hogere dosis nodig hebt neem ze dan apart. En voor de rest gewoon een goede balans in de voeding brengen en als je dan nog graag een multivitamine neemt voor de zekerheid inderdaad een product nemen dat voldoet aan de voorwaarden die we besproken hebben.
1. Mursu J, et al. Dietary supplements and mortality rate in older women: the Iowa Women's Health Study. Arch Intern Med. (2011)
2. Stevens VL, et al. Use of multivitamins and prostate cancer mortality in a large cohort of US men. Cancer Causes Control. (2005)

. Ik maak ze op en ga ondertussen wel op zoek naar multi-vitamine zonder ijzer. Bedankt voor de uitleg.