Fitness Seller

Nononsense progressie

Bedankt voor je reactie!

Het loslaten van voeding vind ik heel lastig! In het verleden heb ik een binge eating disorder gehad en op mijn zwaarst woog ik 105kg. Gelukkig heb ik hiervoor therapie gehad en heb ik een gezondere relatie met eten gekregen. Uiteindelijk ben ik afgevallen tot ongeveer 84kg. Na de zwangerschap van de oudste woog ik weer rond de 105 en weer afgevallen naar 86. Toen zwanger van onze jongste en weer aangekomen tot ongeveer 105. Inmiddels zijn alle zwangerschapskilo's er af en weeg ik lichter dan voor de zwangerschappen. Dat getalletje op de weegschaal blijft een ding, ondanks dat ik weet dat het niet heel veel zegt.

In mijn bulk vond ik het ook tegenstrijdig, je weet dat het ok is dat je dan aankomt, dat het part of the plan is, maar toch elke keer dat getal zien toenemen maakt me wat onrustig. Omdat ik gewoon nooit meer zo zwaar wil wegen.

Overigens vind ik het sowieso lastig om die controle los te laten, in een keer niet trainen, in een keer een uur niet wandelen etc... het voelt dan alsof ik een stap achteruit doe in plaats van vooruitgang. Ik wil meer dan ooit alles doen en laten om vooruitgang te boeken...

Dit leest alsof ik het zelf neer getypt zou hebben :roflol: . Ik begrijp je helemaal en zit ook in een fase waarbij ik als de dood ben om geen controle te hebben, om een training of cardio over te slaan of om aan te komen.
Dus ik probeer daar nu mentale progressie op te boeken, want ik wil massa en dus moet er gebulkt worden. Alleen heb ik nog steeds zoveel moeite met het cijfertje op de weegschaal. Maar het gaat me lukken, en jou zal het ook lukken om te leren dat een keertje minder strikt zijn of een training/wandeling skippen niet rampzalig is voor je fysiek :).

Heb je trouwens al resultaten van je bloedonderzoek? Kan zijn dat ik er ook gewoon heb over gelezen :o.

• Topic Starter Topic Starter
Dit leest alsof ik het zelf neer getypt zou hebben :roflol: . Ik begrijp je helemaal en zit ook in een fase waarbij ik als de dood ben om geen controle te hebben, om een training of cardio over te slaan of om aan te komen.
Dus ik probeer daar nu mentale progressie op te boeken, want ik wil massa en dus moet er gebulkt worden. Alleen heb ik nog steeds zoveel moeite met het cijfertje op de weegschaal. Maar het gaat me lukken, en jou zal het ook lukken om te leren dat een keertje minder strikt zijn of een training/wandeling skippen niet rampzalig is voor je fysiek :).

Heb je trouwens al resultaten van je bloedonderzoek? Kan zijn dat ik er ook gewoon heb over gelezen :o.
Ik vind dat soms best heftig om constant die controle te moeten hebben, als het gewicht nu daalt ben ik blij, als het stijgt baal ik daar ook echt van, al weet ik donders goed dat je lichaamsgewicht fluctueert.
Hetzelfde met wandelen en sporten, ik kan echt gestresst raken als blijkt dat ik niet volgens schema kan wandelen of sporten. Als wandelen niet lukt vind ik ook dat ik het de dag erna moet compenseren....

Ik hoop dat het me gaat lukken om dat wat meer los te laten! En na een dagje skippen het gewoon weer oppakken!

En ik hoop ook echt dat het hou gaat lukken!! :heart:

Uitslag van bloedonderzoek nog niet binnen, afgelopen vrijdag geprikt, dus zal wel in de loop van deze week binnen komen!

Onderzoeksresultaten zijn inmiddels binnen. Volgens de huisarts is dat wat getest is prima in orde. Ik heb er zelf totaal geen verstand van, @Bubs Wil jij eens meekijken?

IJzer: 14
Verzadiging: 24
Transferrine: 2,3
Ferntine: 41
Bindingscapaciteit 58
Mcv: 91
Hb: 8,7
B12: 828

Nu sinds 8 dagen aan de pil (begonnen op 1e dag na laatste menstruatie, maar helaas nog zonder al te veel succes... premenstruele spotting blijft aanwezig. Had gehoopt dat ik er meteen vanaf was, maar ik moet het gewoon even de tijd gunnen denk ik.
Gewicht is iets toegenomen, (nu 81,0) ondanks dat ik nog steeds op 2300kcal per dag zit. Een verklaring van deze lichte stijging zou te wijten kunnen zijn aan pilgebruik.. ik laat het nu even zo. Vanaf woensdag (als de sportscholen open zijn) ga ik een leanbulk in. Overigens kan je via de app van mijn sportschool (fff) nog niet reserveren :( .
Moet overigens nog even kijken hoe het gaat lopen met het reserveren van die tijdsblokken, als het niet te doen is dan ga ik bij een plaatselijke zelfstandige sportschoolhouder kijken hier in de buurt of het daar rustiger is om te trainen en zal dan iig tijdelijk 2 abonnementen hebben (2x zoveel kans om te trainen wanneer het mij uitkomt :p)

Qua voeding probeer ik cleaner (mag 250 kcal per dag) en meer voeding dat laag in calorieën maar hoog in massa is. Tot nu toe lukt dat aardig.

De thuistrainingen gaan wel ok, maar ben er wel een beetje klaar mee, ik doe ze braaf maar ben ze wel aan het aftellen... kan niet wachten totdat de sportschool open is! Wanneer ik met een nieuw trainingsschema in de sportschool aan de gang ga zal ik ook meer posten over de progressie van mijn trainingen. Nu met de thuistrainingen is het veel van hetzelfde en de moeite niet on te vermelden...

Al met al dus een redelijk weekje achter de rug gehad :).

Eenheden zijn wel een must voor een degelijke interpretatie van de resultaten ;).

Gewichtstoename kan wel te wijten zijn aan het gebruiken van de pil, maar ook gewoon de hitte van de laatste dagen. Ik hou zelf ook een stuk meer vocht vast merk ik, en dat zie je ook aan het cijfertje op de weegschaal natuurlijk.

Welke richting ga je uit als de gym terug open gaat qua schema? FB, UB/LB/...?

Eenheden zijn wel een must voor een degelijke interpretatie van de resultaten ;).
Haha da's wel handig he! Zal maandag even de huisarts bellen of ik een kopie kan krijgen van de testresultaten. Zal dan meteen vragen naar een kopie van de testresultaten van het bloedonderzoek wat in maart is gedaan.

Gewichtstoename kan wel te wijten zijn aan het gebruiken van de pil, maar ook gewoon de hitte van de laatste dagen. Ik hou zelf ook een stuk meer vocht vast merk ik, en dat zie je ook aan het cijfertje op de weegschaal natuurlijk.
Ja dat zou ook nog heel goed kunnen, of een combinatie van beiden. Vanochtend was het weer iets minder (-/- 0,1kg). Heb ook besloten om het nu even zo te laten en gewoon 2300kcal aan te houden, het is nog maar eventjes en idd van zoveel factoren afhankelijk.

Welke richting ga je uit als de gym terug open gaat qua schema? FB, UB/LB/...?
Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor FB met een mesocyclus van 2 sessies paired sets. De planning is om 4 keer per week te trainen.

• Like
Waarderingen: Bubs
Inmiddels zijn de resultaten op papier binnen (zie de bijlagen). Alles valt of binnen de marge of zit er boven met uitzondering van vitamine D (zoals jij al vernoedde Bubs). Van de week voor de zekerheid even op zoek naar een vitamine D supplement. Heb je tips?

Bijlagen

• 20200703_160934.jpg
    20200703_160934.jpg
    94,8 KB · Weergaven: 58
  • 20200703_160959.jpg
    20200703_160959.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 56
Waarom niet meer vitamine D via voeding binnen zien te krijgen?
Een pilletje zou altijd plan B moeten zijn.

Schiet me nu te binnen dat je vegetarisch bent. En vitamine D komt voornamelijk voor in dierlijke bronnen (vette vis, en een beetje in eieren).
Of je het uit voeding probeert te halen, of uit een pilletje, het is heel belangrijk dat je het combineert met een maaltijd met voldoende vet.
Vetten zijn noodzakelijk voor de opname, transport en opslag van vetoplosbare vitaminen.

Jouw tekort is overigens wel heel minimaal. Absoluut geen reden tot paniek. :)
Daarom denk ik dat je met voeding een heel eind kunt komen.

Waarom niet meer vitamine D via voeding binnen zien te krijgen?
Een pilletje zou altijd plan B moeten zijn.
Goeie vraag en goeie opmerking!
Zelf denk ik dat het me amper gaat lukken om voldoende vitamine D uit voeding te halen, ik eet geen vlees en vis en geen koemelkeiwitproducten.
Voor zover ik weet zijn dat de belangrijkste voedingsbronnen om vitamine D binnen te krijgen. Eieren eet ik overigens wel, maar die krijg ik al zo veel binnen...
Maar mocht je nog tips hebben voor andere voedingsbronnen hou ik me aanbevolen.

Edit: zie nu dat m'n toelichting mosterd is, tips zijn nog wel altijd welkom :)

Je B12 bloedwaarde is te hoog en ik lees ook dit:
In de Multivitamine die ik gebruik (now foods - Multivitamine voor vrouwen zit 8,3mg B1 (754%RI); 8,3mg B2 (592%RI) en 67ųg B12 (2680%RI). Daarnaast slik ik nog apart vitamine B12 (1000mcg).
Misschien wat minder B12 slikken?

Jouw triglyceriden zitten trouwens wel tegen de ondergrens, terwijl je juist ruim zat in je vetinname als mij dat goed herinner?
Laatst toevallig gelezen dat bij een analyse van de triglyceriden bleek dat vrouwen met waardes onder de 0,8 mmol/l een hoger risico op een CVA hadden, dan mensen met waardes boven 1,7. Ook hier nog geen reden tot paniek, maar wel opvallend met een goede vetinname.

Inmiddels al in de sportschool geweest?

• Like
Waarderingen: Bubs
Edit: zie nu dat m'n toelichting mosterd is, tips zijn nog wel altijd welkom :)
Naast vis en eieren zijn de voornaamste bronnen margarines en bak- en braadproducten waar het aan toegevoegd wordt. Ik weet zo snel even niet of het ook aan vegetarische zuivelvervanger wordt toegevoegd?
Andere plantaardige bronnen zetten geen zoden aan de dijk. Dan moet je er wel zo achterlijk veel van eten dat je beter kunt suppleren.
En daarnaast neemt het lichaam D slechter op uit plantaardige bronnen.

Nieuwe traingsschema was inmiddels gemaakt maar ben er niet tevreden over. Doel was om zogenaamde AMPK trainingen in te zetten en om zo, samen met een klein kcal tekort vet te verliezen.

Echter vandaag weer een huidplooimeting gedaan en ik ben wel enigzins geschrokken. Mijn verstoorde menstruatiecyclus zou hier heel goed aan te wijten kunnen zijn...

Supralliac: 11 mm
Abdominal: 6 mm
Chest: 4 mm
Bovenbeen: 15 mm
Tricep: 15 mm
Axilla: 8 mm
Subscapular: 10 mm
Vetpercentage dus 15,82%

Mijn gevoel zegt even geen drastisch vetverlies meer, maar rustig in een leanbulk spier- en vetmassa aankomen.
Nieuw trainingsschema volgt dus nog...

Overigens is het wel echt fucking lekker om weer in de sportschool te zijn en met gewichten in de weer te zijn! Ik voel me dan echt zo'n powervrouw haha. Afgelopen week 2 keer geweest en morgen en zondag staat nog op de planning!

Laatst bewerkt:
wat zijn jullie trouwens toppers met jullie posts in mijn log ❤ Mijn dank is groot

Jouw triglyceriden zitten trouwens wel tegen de ondergrens, terwijl je juist ruim zat in je vetinname als mij dat goed herinner?
Laatst toevallig gelezen dat bij een analyse van de triglyceriden bleek dat vrouwen met waardes onder de 0,8 mmol/l een hoger risico op een CVA hadden, dan mensen met waardes boven 1,7. Ook hier nog geen reden tot paniek, maar wel opvallend met een goede vetinname.
Ik zit op ongeveer 100 tot 110 gram vet per dag.

Niet druk om maken, waarde is goed, vetinname ook. :)
Thanks! Cholesterol waarden heb ik overigens laten testen omdat hoog cholesterol in moeders kant van de familie zit. Was niet echt een aanleiding voor om te testen medisch gezien maar we waren meer benieuwd :)

Thanks! Cholesterol waarden heb ik overigens laten testen omdat hoog cholesterol in moeders kant van de familie zit. Was niet echt een aanleiding voor om te testen medisch gezien maar we waren meer benieuwd :)
Altijd goed om te blijven monitoren als dat in de familie voorkomt. Met voeding en sport verklein je je kansen op een te hoog cholesterol, maar erfelijkheid heb je geen invloed op.

Terug
Naar boven