MuscleMeat

Nononsense progressie

• Topic Starter Topic Starter
Sorry, maar dit is onzin.
Oestrogeen is een standaard test die in alle laboratoria dagelijks wordt uitgevoerd, samen met een hoop andere hormonen (zoals TSH bijvoorbeeld).
Ik zou toch aanraden eens een volledig hormoonbeeld op te laten stellen als het probleem aanhoudt.
Resultaten zijn zeker betrouwbaar, er worden dagelijks meerdere controle testen gedaan op de analyzers om dit te verzekeren (ik ben medisch laborante van opleiding btw, dus ik weet hoe dit in zijn werk gaat ;)).

Ijzer is ook niet gelijk aan HB (hemoglobine). Je hemoglobine kan normaal zijn, maar dat betekent niet dat je ijzerwaardes dit ook zijn.
Best kun je hiervoor Fe (vrij ijzer), transferrine (getransporteerd ijzer) en ferritine (extra opslag van ijzer) laten checken.
Super! Bedankt voor je reactie.

Meteen even de huisarts gebeld en tussen 13.00 en 15.00 wordt ik teruggebeld.
Ik zal dan vragen om me te laten testen op hormoonbeeld en ijzerwaarden! Hou je op de hoogte.

Ijzer is ook niet gelijk aan HB (hemoglobine). Je hemoglobine kan normaal zijn, maar dat betekent niet dat je ijzerwaardes dit ook zijn.
Dat klopt...heb zelf nu een te laag hb (bloedarmoede) maar een veel te hoog ijzer.... geen idee hoe en wat dat betekend eigenlijk.... :thinking:

Dat klopt...heb zelf nu een te laag hb (bloedarmoede) maar een veel te hoog ijzer.... geen idee hoe en wat dat betekend eigenlijk.... :thinking:
Dat betekent dat bloedarmoede niet per definitie het gevolg is van een ijzertekort. :P
In de volksmond wordt bloedarmoede vaak gebruikt als synoniem voor een ijzertekort omdat er in de praktijk ook vaak een verband wordt gevonden. Maar dat hoeft dus niet.

Dat betekent dat bloedarmoede niet per definitie het gevolg is van een ijzertekort. :P
In de volksmond wordt bloedarmoede vaak gebruikt als synoniem voor een ijzertekort omdat er in de praktijk ook vaak een verband wordt gevonden. Maar dat hoeft dus niet.

Dat wist ik dus al :rolleyes: Dat had ik al uitgezocht... maar wat de reden dan wel is snap ik niet... :o

Sorry, maar dit is onzin.
Oestrogeen is een standaard test die in alle laboratoria dagelijks wordt uitgevoerd, samen met een hoop andere hormonen (zoals TSH bijvoorbeeld).
Ik zou toch aanraden eens een volledig hormoonbeeld op te laten stellen als het probleem aanhoudt.
Resultaten zijn zeker betrouwbaar, er worden dagelijks meerdere controle testen gedaan op de analyzers om dit te verzekeren (ik ben medisch laborante van opleiding btw, dus ik weet hoe dit in zijn werk gaat ;)).

Best kun je hiervoor Fe (vrij ijzer), transferrine (getransporteerd ijzer) en ferritine (extra opslag van ijzer) laten checken.
Net contact gehad met de huisarts...

Omtrent hormoonbeeld:
Hij geeft aan dat het toch echt heel lastig is om te bepalen. Omdat er tijdens de cyclus schommelingen zijn van 4 hormonen zou je deze 4 hormonen op 4 momenten in je cyclus moeten testen... als je deze al kostbare test zou uitvoeren geeft het volgens hem beperkt informatie. Volgens hem zijn de bepalingen verder alleen te beïnvloeden door de pil. Of dit helemaal juist is weet ik niet, maar ik heb me hier voor nu maar even bij neergelegd. Wel heb ik besloten om aan de pil te gaan omdat ik het ontzettend irritant vind dat ik last heb van premensturele spotting en dat ik niet wanneer de rode vlag uitgaat

Omtrent ijzergehaltes:
Hij legt een labformulier klaar en morgenochtend kan ik bloed prikken :). Hij neemt dan meteen vitamine B12 mee.

Keep you posted!

Net contact gehad met de huisarts...

Omtrent hormoonbeeld:
Hij geeft aan dat het toch echt heel lastig is om te bepalen. Omdat er tijdens de cyclus schommelingen zijn van 4 hormonen zou je deze 4 hormonen op 4 momenten in je cyclus moeten testen... als je deze al kostbare test zou uitvoeren geeft het volgens hem beperkt informatie. Volgens hem zijn de bepalingen verder alleen te beïnvloeden door de pil. Of dit helemaal juist is weet ik niet, maar ik heb me hier voor nu maar even bij neergelegd. Wel heb ik besloten om aan de pil te gaan omdat ik het ontzettend irritant vind dat ik last heb van premensturele spotting en dat ik niet wanneer de rode vlag uitgaat

Omtrent ijzergehaltes:
Hij legt een labformulier klaar en morgenochtend kan ik bloed prikken :). Hij neemt dan meteen vitamine B12 mee.

Keep you posted!

Ik blijf het bizar vinden dat huisartsen in NL zo moeilijk doen omtrent bloedtesten. IK heb dat hier al meermaals gelezen...
Zelf neem ik al jaren de pil, en heb intussen al +1 jaar geen bloedingen meer in mijn stopweek (vermoedelijk door hoog trainingsgehalte en (te) lang in een kcal deficit te leven).
Mijn huisarts stelde zelf voor om bij mijn volgende halfjaarlijkse controle even de hormonen te testen, just to be sure.
Je hormoonwaarden kunnen door zoveel verschillende zaken beïnvloed worden!
Een wereld van (mentaliteits)verschil dus :rolleyes: . Daar kun jij niets aan doen natuurlijk ;).

Het klopt dat je waardes schommelen doorheen je cyclus, daarom moet je op het aanvraagformulier ook meegeven in welke periode van de cyclus je zit én worden de referentiewaarden per periode ook vermeld op het resultatenblad/in de resultaten viewer. Dit om een correcte interpretatie te garanderen.
Die testen zijn trouwens niet echt duurder dan andere hormoonbepalingen (of zelfs transferrine).
Gelukkig wil hij wel even je ijzerwaardes testen, dat is toch al iets...
Vitamine D zou ik ook maar even meenemen, dat is iets waar veel mensen (ongeacht hun eetgewoontes) een deficiëntie of insufficiëntie van hebben.

Ik blijf het bizar vinden dat huisartsen in NL zo moeilijk doen omtrent bloedtesten. IK heb dat hier al meermaals gelezen...
Een wereld van (mentaliteits)verschil dus :rolleyes: . Daar kun jij niets aan doen natuurlijk ;).
Nee, helaas, ik kan hem moeilijk een mes op de keel zetten.... maar omdat ik zowel bij de gynaecoloog als bij de huisarts geen ingang vond om het te doen laat ik het voor nu maar...

Je hormoonwaarden kunnen door zoveel verschillende zaken beïnvloed worden!
Misschien heb ik me er ook bij neergelegd omdat hij aangaf dat als de hormoonwaarden afwijken dit eigenlijk alleen op te lossen/te overrulen is door aan de pil te gaan.... en dat was ik al van plan.

Ik ben benieuwd hoe de stopweek voor mij zal zijn! In het verleden had ik dan wel een onttrekkingsbloeding, maar minimaal, misschien blijft die nu ook weg idd...

Bedankt iig voor het meedenken!

• Like
Waarderingen: Bubs
Gelukkig zijn niet alle HA zo, maar het eigen blijft het toch raar dat je een middel krijgt zonder te weten wat er echt speelt. Helaas kan je daar zelf niet veel aan doen.

Richting de overgang kan je cyclus ook raar gaan lopen door afname van progesteron en oestrogeen. De premenopauze is vanaf ca 38 jaar, maar zal per persoon verschillen. Vandaar dat ik je leeftijd vroeg:)

De pil zou in dit geval waarschijnlijk ook worden voorgeschreven, alleen jammer dat je daar nu geen beeld bij hebt.

Laatst bewerkt:
Richting de overgang kan je cyclus ook raar gaan lopen door afname van progesteron en oestrogeen. De premenopauze is vanaf ca 38 jaar, maar zal per persoon verschillen. Vandaar dat ik je leeftijd vroeg:)
Bij het gynaecologisch onderzoek is ook gekeken naar de hoeveelheid eiblaasjes. Volgens haar waren die nog in ruime mate aanwezig waardoor overgang er nog niet in zit. Zij zei indeedaad wel dat bij veel vrouwen tussen de 35 en 40 een verandering plaatsvindt in de cyclus.

Nu iig naar de prikpost aan het wandelen. Heb ik meteen mijn dagelijkse wandeling gehad :)

Gisteravond getraind:
1a) Glute Bridge 5x 20 reps 5kg kettlebell
1b) Standing One Arm Row 5x 15 reps 3,5kg kettlebell
2a) Kettlebel Swing 5x 15 reps 5kg kettlebell
2b) Chect press op de vloer 5x 20 reps 1,5kg armgewicht + los gewichtje à 1kg
3a) Lying Skull Crusher 5x 20 reps 3kg kettlebell.

Het was al later op de avond toen ik trainde, had eigenlijk de motivatie maar ik moest van mezelf. Uiteindelijk met muziek op vind ik het heerlijk en lekker geknald!
Overdag 1,5 uur gewandeld en binnen kcal en macro's gegeten. Prima dagje dus!

Vandaag ook weer getraind:
1a) Romanian Deadlift, 5x 20 reps rood elastiek
1b) Standing Shoulder Press 5x 20 reps met 1,5kg armgewichtjes
2a) Walking Lunges 5x 14 reps met 2x 1,5kg armgewichtje
2b) Bicep curl (bilateraal) 5x 15 reps rood elastiek
3a) Calf press op de trap 5x 20 reps 5kg kettlebell

Training ging lekker, had genoeg energie!

Vanavond zouden we uit eten gaan met een heel stel (ivm overlijden van de week). Uiteindelijk hebben we besloten om toch niet mee te eten (kids waren moe en konden lastig stilzitten) dus na een drankje besloten we met zijn 4en naar de Mc Donalds te gaan. Ze hebben daar nu een aangepast menu en ik vind Mc Donalds toch al niet te eten dus ik vond het niet zo moeilijk om niks te eten omdat het toch niet binnen mijn macro's zou passen.

Ik merk sowieso dat ik het moeilijk vind om buiten de deur te eten omdat ik dan minder controle heb over de hoeveelheid kcal en macro's die je dan naar binnen werkt. Ikzelf was in het restaurant voor een salade geitenkaas gegaan, wat qua vet en eiwit het beste aan zou sluiten, maar toch het idee dat je niet precies weet hoeveel kcal je binnen krijgt maakt me een beetje onrustig. Uiteindelijk heb ik thuis een maaltje voor mezelf gekookt :)

Gewicht lijkt een beetje te stabiliseren, gisteren 80,2; vanochtend 80,1.

Liefs en een fijne avond!

KLinkt als lekkere trainingen en ook dat je de spanning van het overlijden een beetje hebt af kunnen reageren op het trainen. Hoop in ieder geval dat het nu allemaal een beetje gaat :kiss:

Wel lastig als je door het idee van "controleverlies" niet goed uit eten durft te gaan. Een keer uitschieten maakt echt niet dat alles meteen verpest is he. Ook bij de mac kan je de "magere" of minder rijke variant kiezen en dan nog... Ook al weet je het niet precies het kan echt geen kwaad. Hoe vaak doe je dat nu toch? ;)
Ik snap je wel om alle controle te willen houden en alles perfect te willen doen. Maar ga reeel bij jezelf na. Kan het echt kwaad? Gaat nu alles van weken verloren?
Misschien kan je er een volgende keer een sprongetje in wagen en de uitdaging aangaan. Je zal toch moeten ervaren dat het geen kwaad kan.

Maar gezien de omstandigheden snap ik wel dat je die onrust er even niet bij kon gebruiken.
Nu even wat rust nemen he! weekend.

en top van je gewicht!!

Ik snap je wel om alle controle te willen houden en alles perfect te willen doen. Maar ga reeel bij jezelf na. Kan het echt kwaad? Gaat nu alles van weken verloren?
Misschien kan je er een volgende keer een sprongetje in wagen en de uitdaging aangaan. Je zal toch moeten ervaren dat het geen kwaad kan.
Bedankt voor je reactie!

Het loslaten van voeding vind ik heel lastig! In het verleden heb ik een binge eating disorder gehad en op mijn zwaarst woog ik 105kg. Gelukkig heb ik hiervoor therapie gehad en heb ik een gezondere relatie met eten gekregen. Uiteindelijk ben ik afgevallen tot ongeveer 84kg. Na de zwangerschap van de oudste woog ik weer rond de 105 en weer afgevallen naar 86. Toen zwanger van onze jongste en weer aangekomen tot ongeveer 105. Inmiddels zijn alle zwangerschapskilo's er af en weeg ik lichter dan voor de zwangerschappen. Dat getalletje op de weegschaal blijft een ding, ondanks dat ik weet dat het niet heel veel zegt.

In mijn bulk vond ik het ook tegenstrijdig, je weet dat het ok is dat je dan aankomt, dat het part of the plan is, maar toch elke keer dat getal zien toenemen maakt me wat onrustig. Omdat ik gewoon nooit meer zo zwaar wil wegen.

Overigens vind ik het sowieso lastig om die controle los te laten, in een keer niet trainen, in een keer een uur niet wandelen etc... het voelt dan alsof ik een stap achteruit doe in plaats van vooruitgang. Ik wil meer dan ooit alles doen en laten om vooruitgang te boeken...

Ik snap je punt wel. Het heen en weer jojo-en maakt je gewoon erg onzeker. Je wil het nooit meer maar dan nog is 1 keertje iets niet doen niet meteen falen in alles he. Dat is heel lastig om in je "systeem" te krijgen maar zo is het wel... :kiss:

Ik wil meer dan ooit alles doen en laten om vooruitgang te boeken...
Maar vooruitgang boeken wil niet zeggen jezelf alles ontzeggen en nooit meer een uurtje sport of wandelen laten schieten.
Alles doen om vooruitgang te boeken is ook meer loslaten, zien dat een keer iets missen of anders doen of een keer niet weten hoeveel kcal iets is. Vooruitgang gaat ook om dingen accepteren.. inzien dat een keer afwijken niets uitmaakt en je niet meteen een stap terug doet maar een keer gelijk blijft. Het gaat ook om de relatie met alles, controle houden maar geen obsessie laten worden. Vooruitgang gaat om het geheel na een verloop van x tijd. Als daarbij ook gewoon 1 x per week een "vrije maaltijd" inzit waarvan je weet "het is net wat meer of net wat minder" is dat ook vooruitgang. Mentale vooruitgang. Snap je?

Stel je weet je gaat een keer een pizza eten en je wil perse niet TE ver over je kcal gaan dan plan je het een beetje in door bij je lunch wat minder aan koolhydraten te nemen oid. Of zoals je nu postte in het "post je maaltijden topic".. skip die wrap en zie of je genoeg hebt aan de veggies... Er zijn dingen die je kan "gebruiken" om andere dingen weer wat op te vangen. Er bestaat geen perfecte manier... en alles doen om vooruit te gaan is ook controle loslaten en zien dat een keer niet perfect JUIST perfect is ;)

Het kost tijd.. veel tijd en een mentale stap. Maar ook daar kom je wel uit. :)

Bedankt voor je reactie!

Het loslaten van voeding vind ik heel lastig! In het verleden heb ik een binge eating disorder gehad en op mijn zwaarst woog ik 105kg. Gelukkig heb ik hiervoor therapie gehad en heb ik een gezondere relatie met eten gekregen. Uiteindelijk ben ik afgevallen tot ongeveer 84kg. Na de zwangerschap van de oudste woog ik weer rond de 105 en weer afgevallen naar 86. Toen zwanger van onze jongste en weer aangekomen tot ongeveer 105. Inmiddels zijn alle zwangerschapskilo's er af en weeg ik lichter dan voor de zwangerschappen. Dat getalletje op de weegschaal blijft een ding, ondanks dat ik weet dat het niet heel veel zegt.

In mijn bulk vond ik het ook tegenstrijdig, je weet dat het ok is dat je dan aankomt, dat het part of the plan is, maar toch elke keer dat getal zien toenemen maakt me wat onrustig. Omdat ik gewoon nooit meer zo zwaar wil wegen.

Overigens vind ik het sowieso lastig om die controle los te laten, in een keer niet trainen, in een keer een uur niet wandelen etc... het voelt dan alsof ik een stap achteruit doe in plaats van vooruitgang. Ik wil meer dan ooit alles doen en laten om vooruitgang te boeken...
Heel herkenbaar, maar dit heeft ook echt tijd nodig. Aankomen is voor de meeste vrouwen lastig, maar helemaal als je ooit te zwaar bent geweest. Daar kunnen heel wat dames hier (inclusief ikzelf) over mee praten. De controle loslaten wordt in de loop van de tijd steeds makkelijker zonder dat je je schuldig gaat voelen en in oude patronen terugvalt. Dit komt wel goed, als je je er maar bewust van bent dat je die gedachtepatronen ooit moet doorbreken.

Alles doen om vooruitgang te boeken is ook meer loslaten, zien dat een keer iets missen of anders doen of een keer niet weten hoeveel kcal iets is. Vooruitgang gaat ook om dingen accepteren.. inzien dat een keer afwijken niets uitmaakt en je niet meteen een stap terug doet maar een keer gelijk blijft. Het gaat ook om de relatie met alles, controle houden maar geen obsessie laten worden. Vooruitgang gaat om het geheel na een verloop van x tijd. Als daarbij ook gewoon 1 x per week een "vrije maaltijd" inzit waarvan je weet "het is net wat meer of net wat minder" is dat ook vooruitgang. Mentale vooruitgang. Snap je?
Op dit noment ben ik erg 'streng' voor mezelf, ik wil gewoon een keer echt een in mijn ogen goed fysiek hebben. Ik denk dat de leeftijd ook meespeelt. Ik heb jaren 'verkloot' door niet dedicated bezig te zijn, te veel smoesjes om iedere keer niet te trainen, om toch te veel te eten, om toch te veel te zuipen tijdens dat feestje, om toch het bijltje er bij te gooien..
Als ik de tijd zou kunnen terugdraaien was ik ver voordat ik moeder werd begonnen met bb en alles wat daarbij komt kijken. Dan was ik nu verder geweest..
Ik snap wel wat je bedoeld, aangezien het meer een uit de hand gelopen hobby is, en ik dit niet op heel hoog niveau beoefen en ook niet de ambitie heb om op het podium te staan, zou ik de touwtjes soms wat kunnen laten vieren om te kunnen zien dat er dan niks ernstigs gebeurd, voor nu ben ik er alleen nog niet aan toe...

Heel herkenbaar, maar dit heeft ook echt tijd nodig. Aankomen is voor de meeste vrouwen lastig, maar helemaal als je ooit te zwaar bent geweest. Daar kunnen heel wat dames hier (inclusief ikzelf) over mee praten.
:heart:

De controle loslaten wordt in de loop van de tijd steeds makkelijker zonder dat je je schuldig gaat voelen en in oude patronen terugvalt. Dit komt wel goed, als je je er maar bewust van bent dat je die gedachtepatronen ooit moet doorbreken.
Dank je wel; nu zit ik in het begin van een nieuw proces, misschien komt dat wat losser laten inderdaad als ik wat verder in het proces zit. Nu is er nog de angst dat ik terug val in oude patronen. Ik denk dat als dit nieuwe patroon er meer ingesleten is en dus een automatisme zodat, als ik die controle iets los laat af en toe, ik niet 'bang' hoef te zijn dat dat oude patroon weer opduikt...

Vandaag heerlijke training in de achtertuin gehad:
1a) Romanian Deadlift 5x20 reps rood elastiek
1b) Standing Shoulder Press 5x 20 reps 2,5kg gewichtjes
2a) Walking Lunges 5x 14 reps 3kg totaal aan gewichtjes
2b) Bicep curl (bilateraal) 5x 15 reps rood elastiek
3a) Calf press op de trap 5x 20 reps met 3kg aan armgewochten totaal

Ook weer een uur gewandeld en me super goed ingehouden bij de bbq vanavond! Kcal niet overschreden :) dus dat is helemaal top!

Ook weer een meting gedaan, cijfers zijn tov 30 mei (3 weken)
Gemeten; 30-05; 21-06
Taille; ist 79; sol 76
Schouder; ist 105; sol 105
Heup; ist 115; sol 115
Bicep; ist 29,5; sol 29
Dij; ist 64; sol 64

Veel liefs Nononsense!

Terug
Naar boven