First of all, super bedankt voor jullie berichten! Ik heb volgens mij de belangrijkste punten er uit gepikt (ja ook mijn leeftijd en of ik vrijgezel ben of niet) mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, mea culpa!
Ijzer, vitamine B1, B2, vitamine B12 en calcium zijn aandachtspunten voor een veganist.
In de Multivitamine die ik gebruik (now foods - Multivitamine voor vrouwen zit 8,3mg B1 (754%RI); 8,3mg B2 (592%RI) en 67ųg B12 (2680%RI). Daarnaast slik ik nog apart vitamine B12 (1000mcg).
Klein tipje nog is om groente en fruit bij iedere (of de meeste) maaltijden te nemen. Daar zit vitamine C in en dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt.
Goeie! Vaak bespaar ik kcal op fruit. Ik zal dit proberen meer toe te passen. Overigens is mijn HB (ijzer?) Prima in orde. Omdat ik bloeddonor ben wordt deze regelmatig getest. Ik zit meestal tussen de 8,5 en 9,3.
Ik heb je schema even niet meer scherp, maar je consumeert brood als ik het mij goed herinner toch? Zo niet zou jodium nog een punt van aandacht kunnen zijn.
Ik eet inderdaad gemiddeld 2 sneetjes brood per dag. Verder gebruik ik regelmatig Jozo bewust zout met minder natrium maar wel met jodium op bijvoorbeeld mijn gekookte eitjes. Omdat mijn bloeddruk ook aan de lage kant is consumeer ik wat zout.
IJzer is soms wel een issue (mijn ervaring) en combineren met vit. C is inderdaad een goed punt. Iets van citroen(sap) kan daarbij helpen.
Gezien de HB (ijzer?) Waarde tussen de 8,5 en 9,3 ben ik hier niet zo bang voor. Overigens reageer ik net zoals op koemelkeiwit ook op citrusvruchten
Verder last ik dat je tijdens de cut last hebt van een hongergevoel. Veel volumevoedsel (groenten), weinig suikers en beperkt aantal kcal uit drinken helpen mij hierbij. Verder voor de maaltijd even 3 glazen water drinken.
Ik zit op dit moment sowieso aan de 3 tot 4 liter water per dag. Mijn groente inname heb ik vanaf vandaag verhoogd (bij het avondeten 400gram roerbakgroente ipv 200/250 gram).
Een goede multi bevat in feite alles wat je nodig bent m.u.v. magnesium en calcium. Vitamine c is vaak ook wat lager gedoseerd (70 mg).
In de Multivitamine die ik slik (now foods - multivitamine Eva) zit 100mg vitamine c (125%RI)
Hebben ze ook je hormoonwaarden gecheckt?
Nee hormoonwaarden zijn niet gecheckt. Ik heb destijds gevraagd aan de gynaecoloog of prikken op oestrogeen mogelijk zou zijn, maar zij gaf aan dat dit lastig te meten is en onbetrouwbaar??
Beetje onbeleefde vraag misschien, maar hoe oud ben je? Ik ben voedingsdeskundige, geen arts, maar ik vind het wel interessant haha.
Fijn dat je het interessant vindt

en dat jullie allemaal mij proberen te helpen much appreciated! Ik ben 35.
Maar schijnt dat magnesium citraat een betere opneembare vorm van magnesium is.
Oh echt? Ik was juist in de veronderstelling dat magnesium bisglycinate beter opneembaar was... heeft iemand hier een sluitend antwoord op?
Even een kleine side note: iemand die ("echt") veganistisch eet MOET een B12 supplement nemen. Je kan nooit voldoende B12 halen uit voeding waar ze B12 aan hebben toegevoegd.
Ik krijg via 2 supplementen vitamine B12 binnen. Via de Multivitamine 67ųg en via aparte B12 1000mcg.
Nee ik ben geen vrijgezel
Nogmaals super bedankt voor het meedenken! Ik zal zo ook nog even mn training loggen