MuscleMeat

Nononsense progressie

Even een kleine side note: iemand die ("echt") veganistisch eet MOET een B12 supplement nemen. Je kan nooit voldoende B12 halen uit voeding waar ze B12 aan hebben toegevoegd.
Dat is het enige dat je echt niet uit je voeding kan halen. Redelijk belangrijk.
Klopt!

Zelfs multivitamines zijn ondergedoseerd qua B12 voor vegans.
Multivit van XXL bevat bijvoorbeeld maar 3 microgram terwijl je dagelijks 10 microgram nodig hebt.
Als je dan daarnaast geen dierlijke producten eet kom je sowieso wat tekort.
Bij haar is het geen probleem omdat ze nog genoeg dierlijke producten eet, maar het is vooral voor een toekomstige vegan die hier ooit misschien eens op uit komt.

Laatst bewerkt:
Even een kleine side note: iemand die ("echt") veganistisch eet MOET een B12 supplement nemen. Je kan nooit voldoende B12 halen uit voeding waar ze B12 aan hebben toegevoegd.
Dat is het enige dat je echt niet uit je voeding kan halen. Redelijk belangrijk.
Ik ben geen vegan geweest, maar wel vegetari"er. Mijn B12 was skyhigh en ik vermoed doordat ze het echt overal aan toevoegen (ik dronk ook geen melk en at nauwelijks kaas; veel kazen zijn overigens ook niet vegetarisch). At wel veel groenten en fruit ook.

IJzer was mij bij het enige issue.

Ik ben geen vegan geweest, maar wel vegetari"er. Mijn B12 was skyhigh en ik vermoed doordat ze het echt overal aan toevoegen (ik dronk ook geen melk en at nauwelijks kaas; veel kazen zijn overigens ook niet vegetarisch). At wel veel groenten en fruit ook.

IJzer was mij bij het enige issue.
B, we gaan geen ruzie maken nu :eyes:

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb ook nog digitaal naslagwerk voor je beschikbaar m.b.t. afvallen, mindset, gezond eetgedrag en wedstrijden. Als je interesse hebt, doe mij even een PB.
Thanks! Voor nu voorzien maar zal het in het achterhoofd houden!!

• Like
Waarderingen: Onit
First of all, super bedankt voor jullie berichten! Ik heb volgens mij de belangrijkste punten er uit gepikt (ja ook mijn leeftijd en of ik vrijgezel ben of niet) mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, mea culpa!

Ijzer, vitamine B1, B2, vitamine B12 en calcium zijn aandachtspunten voor een veganist.
In de Multivitamine die ik gebruik (now foods - Multivitamine voor vrouwen zit 8,3mg B1 (754%RI); 8,3mg B2 (592%RI) en 67ųg B12 (2680%RI). Daarnaast slik ik nog apart vitamine B12 (1000mcg).

Klein tipje nog is om groente en fruit bij iedere (of de meeste) maaltijden te nemen. Daar zit vitamine C in en dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt.
Goeie! Vaak bespaar ik kcal op fruit. Ik zal dit proberen meer toe te passen. Overigens is mijn HB (ijzer?) Prima in orde. Omdat ik bloeddonor ben wordt deze regelmatig getest. Ik zit meestal tussen de 8,5 en 9,3.

Ik heb je schema even niet meer scherp, maar je consumeert brood als ik het mij goed herinner toch? Zo niet zou jodium nog een punt van aandacht kunnen zijn.
Ik eet inderdaad gemiddeld 2 sneetjes brood per dag. Verder gebruik ik regelmatig Jozo bewust zout met minder natrium maar wel met jodium op bijvoorbeeld mijn gekookte eitjes. Omdat mijn bloeddruk ook aan de lage kant is consumeer ik wat zout.

IJzer is soms wel een issue (mijn ervaring) en combineren met vit. C is inderdaad een goed punt. Iets van citroen(sap) kan daarbij helpen.
Gezien de HB (ijzer?) Waarde tussen de 8,5 en 9,3 ben ik hier niet zo bang voor. Overigens reageer ik net zoals op koemelkeiwit ook op citrusvruchten :(

Verder last ik dat je tijdens de cut last hebt van een hongergevoel. Veel volumevoedsel (groenten), weinig suikers en beperkt aantal kcal uit drinken helpen mij hierbij. Verder voor de maaltijd even 3 glazen water drinken.
Ik zit op dit moment sowieso aan de 3 tot 4 liter water per dag. Mijn groente inname heb ik vanaf vandaag verhoogd (bij het avondeten 400gram roerbakgroente ipv 200/250 gram).

Een goede multi bevat in feite alles wat je nodig bent m.u.v. magnesium en calcium. Vitamine c is vaak ook wat lager gedoseerd (70 mg).
In de Multivitamine die ik slik (now foods - multivitamine Eva) zit 100mg vitamine c (125%RI)

Hebben ze ook je hormoonwaarden gecheckt?
Nee hormoonwaarden zijn niet gecheckt. Ik heb destijds gevraagd aan de gynaecoloog of prikken op oestrogeen mogelijk zou zijn, maar zij gaf aan dat dit lastig te meten is en onbetrouwbaar??

Beetje onbeleefde vraag misschien, maar hoe oud ben je? Ik ben voedingsdeskundige, geen arts, maar ik vind het wel interessant haha.
Fijn dat je het interessant vindt :) en dat jullie allemaal mij proberen te helpen much appreciated! Ik ben 35.

Maar schijnt dat magnesium citraat een betere opneembare vorm van magnesium is.
Oh echt? Ik was juist in de veronderstelling dat magnesium bisglycinate beter opneembaar was... heeft iemand hier een sluitend antwoord op?

Ik krijg via 2 supplementen vitamine B12 binnen. Via de Multivitamine 67ųg en via aparte B12 1000mcg.

Nee ik ben geen vrijgezel :)

Nogmaals super bedankt voor het meedenken! Ik zal zo ook nog even mn training loggen :)

Laatst bewerkt:
Oh echt? Ik was juist in de veronderstelling dat magnesium bisglycinate beter opneembaar was... heeft iemand hier een sluitend antwoord op?

Beide zijn het organische vormen. Dus beter opneembaar dan onorganische vormen, welke veelal gevonden kan worden in multivitaminen en of toevoegingen aan supplementen. Denk aan magnesiumoxide.

Magnesiumbisglycinate heeft als voordeel dat het de mineralencompetitie omzeilt. Daarnaast kan deze vorm van magnesium ook in de hersenen terechtkomen. Wat weer als voordeel heeft dat het goed is voor de balans in het geheugen en ten goede kan komen van de slaap.

magnesiumcitraat is prima geschikt om de spieren soepel te houden. Beide vormen worden goed opgenomen, daar hoef jij je niet druk ofer te maken.

Een tip vanuit mijn kant: sommige vitaminen en mineralen gaan de competentie met elkaar aan. Waardoor de een de opname van de ander belemmerd. Kijk dus goed welke je wel en niet tegelijk met elkaar kan innemen! En de voedingsmiddelen waarbij je de supplementen inneemt kan ook invloed hebben op de opname van de supplementen.

Een tip vanuit mijn kant: sommige vitaminen en mineralen gaan de competentie met elkaar aan. Waardoor de een de opname van de ander belemmerd. Kijk dus goed welke je wel en niet tegelijk met elkaar kan innemen! En de voedingsmiddelen waarbij je de supplementen inneemt kan ook invloed hebben op de opname van de supplementen
Heb jij hier een goed overzicht van? Of heb je een adres van een website waar ik dit terug zou kunnen vinden?
Op dit moment neem ik alle supplementen met uitzondering van de magnesium in 1 keer in. Niet op een vast moment van de dag (voor/na eten) maar eigenlijk gewoon als ik er aan denk. Magnesium neem ik 's avonds in. Soms tijdens pre-bed maaltijd maar ook soms vlak voor het naar bed gaan.
Wist niet dat het zoveel invloed zou kunnen hebben...

Heb jij hier een goed overzicht van? Of heb je een adres van een website waar ik dit terug zou kunnen vinden?
Op dit moment neem ik alle supplementen met uitzondering van de magnesium in 1 keer in. Niet op een vast moment van de dag (voor/na eten) maar eigenlijk gewoon als ik er aan denk. Magnesium neem ik 's avonds in. Soms tijdens pre-bed maaltijd maar ook soms vlak voor het naar bed gaan.
Wist niet dat het zoveel invloed zou kunnen hebben...

Heb ik niet 123 bij de hand. Even Googelen wat je gebruikt en welke interacties deze supplementen hebben met andere supplementen.

Magnesium nooit combineren met calcium, dus ook niet met kwark, melk etc.

vandaag stond training 1 op het programma:

1a) Romanian Deadlift 5 setjes a 20 reps met elastiek
1b) Standing Shoulder Press 5 setjes a 20 reps met 1,5kg armgewichten, nog niet verhoogd met flesjes water.
2a) Walking Lunges 5 setjes 14 reps laatste setje heb ik dips gemaakt, mn benen fikten lekker!!
2b) Bicep curl (bilateraal) 5 setjes 20 reps met elastiek
3a) Calf press op de trap 5 setjes 20 reps met 5kg kettlebell

Training ging lekker, lekker muziekje op en gaan met die banaan! Ik merk wel dat ik het thuis trainen een beetje zat ben... ik hoop echt dat de sportscholen weer open gaan 1 juli!

Heb ik niet 123 bij de hand. Even Googelen wat je gebruikt en welke interacties deze supplementen hebben met andere supplementen.

Magnesium nooit combineren met calcium, dus ook niet met kwark, melk etc.
Ik ben te lui om te googlen, maar zoals eerder al werd gezegd ijzer + vit c bevorderd de opname. Ijzer + calcium remt de opname. Zo zijn er inderdaad tal interacties, zoals bijvoorbeeld fytinezuur. Maar goed, ik zal bij deze het log niet verder vervuilen:) Als er geen tekorten of klachten zijn dan zou ik mij ook niet al te druk maken.

Nee hormoonwaarden zijn niet gecheckt. Ik heb destijds gevraagd aan de gynaecoloog of prikken op oestrogeen mogelijk zou zijn, maar zij gaf aan dat dit lastig te meten is en onbetrouwbaar??

Sorry, maar dit is onzin.
Oestrogeen is een standaard test die in alle laboratoria dagelijks wordt uitgevoerd, samen met een hoop andere hormonen (zoals TSH bijvoorbeeld).
Ik zou toch aanraden eens een volledig hormoonbeeld op te laten stellen als het probleem aanhoudt.
Resultaten zijn zeker betrouwbaar, er worden dagelijks meerdere controle testen gedaan op de analyzers om dit te verzekeren (ik ben medisch laborante van opleiding btw, dus ik weet hoe dit in zijn werk gaat ;)).

Ijzer is ook niet gelijk aan HB (hemoglobine). Je hemoglobine kan normaal zijn, maar dat betekent niet dat je ijzerwaardes dit ook zijn.
Best kun je hiervoor Fe (vrij ijzer), transferrine (getransporteerd ijzer) en ferritine (extra opslag van ijzer) laten checken.

Terug
Naar boven