XXL Nutrition

(ON)gezond zonder vlees.

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cowgirl Herb

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
1 nov 2002
Berichten
517
Waardering
1
Vegetariers zouden gezonder en langer leven dan hun vleesetende medemens. Dat is tenminste iets waar alle vegetariers van zijn overtuigd.
Ik ben van mening dat de berichten die verschijnen over het gezonde leven van een vegetarier misschien wel een kern van waarheid bevatten. Maar toch denk ik eerder dat deze kern bestaat omdat de gemiddelde vegetarier WEL groente eet. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde vleesetende mens die vaak nauwelijks groenten eet. Volgens mij hebben we beiden nodig voor een optimaal dieet.
Dat wij voor origine planteters zouden zijn en dat het eten van vlees ongezond zou zijn is in mijn ogen BS, maar ik zoek theorie om dit te onderbouwen.
 
Cowgirl, het is erg moeilijk conclusies te trekken, maar toch een paar observaties

- idd eten de meeste vleeseters VEEEEEELS te weinig groenten, wat vegetariérs meestal wel doen
- met vegetarisch eten krijg je miss soms niet genoeg calorietjes binnen en van minder caloriën eten dan je nodig hebt, leef je langer

Zelf ben ik er absoluut van teruggekomen dat je van weinig vlees eten gezonder zou worden.. ben dus een bekeerde vegetariër zogezegd..alhoewel ik nooit een echte ben geweest, daar ik niet zonder vis bleek te kunnen leven... dus was ik hooguit een 'katholieke' of 'Mediterrane/Franse' vegetariër.

Espi
 
De mens is een alleseter, al sinds miljoenen jaren terug. Dat mensen nu ineens denken dat vlees eten abnormaal en ongezond is, dat is enkel maar een idee dat ontstaan is doordat er zoveel rotzooi in het vlees word verwerkt de laatste tijd.

Vlees zelf is niet ongezond, nee, wel hoe het tegenwoordig word verwerkt en hoe de dieren worden gevoederd, behandeld met hormonen en vergiftigd of besmet geraken.

En je leeft maar net zolang als je genen toelaten, daar verander je weinig aan. Natuurlijk als je echt ongezond leeft dan loop je kans dat er vroegtijdig problemen komen. Maar een vegetarier langer leven dan een vleeseter? Nooit bewezen en totaal uit de lucht gegrepen verhaal.
 

redenen voor niet-eten van vlees vanuit vegetarisch standpunt


[reden] een mens is niet toegerust met het gebit en spijsvertering om vlees te eten [/reden]

[Reactie] (zelfs bij omkering van het argument is dit nog geen argument om vlees te eten). Weliswaar lijkt het spijsverteringstelsel meer op dat van een planteneter dan van een vleeseter. Echter, een mens kan als omnivoor vlees, met mate geconsumeerd, goed verteren. [/Reactie]
---------------------------------------------------------------------------------[reden] mensen kunnen kiezen wat ze eten, vleesetende dieren kunnen niet kiezen voor planten als voedsel [/reden]

[Reactie] dat maakt ons verantwoordelijk, maar het is geen argument tegen het eten van vlees [/Reactie]
---------------------------------------------------------------------------------
[reden] geen vlees eten is gezonder[/reden]

[Reactie]dat maakt het in beperke mate eten van vlees nog niet ongezond [/Reactie]
---------------------------------------------------------------------------------
[reden] het doden van dieren is zielig [/reden]

[Reactie] dit is een persoonlijke zaak [/Reactie]
---------------------------------------------------------------------------------
[reden] het dier heeft te lijden bij de slacht [/reden]

[Reactie] het sterven van een natuurlijke dood bij ziekte of als prooidier is minstens even pijnlijk[/Reactie]
---------------------------------------------------------------------------------
[reden] een mens heeft vlees niet nodig [/reden]

[Reactie]onnodig voedsel (bijvoorbeeld snoep) is niet per definitie ongezond of ethisch ontoelaatbaar
[/Reactie]

heb hier snel wat bronne voor je. weet niet of je er wat aan hebt maar dat is aan jou:thumb:

Natuurlijk is vlees en zuivel niet gezond! Kijk maar op http://www.lekkerplantaardig.net/gezondhe.htm Instanties als het voedingscentrum e.d. zijn gewoon heel erg ouderwets.

Vroeger dacht men nog dat vlees en zuivel gezond en onmisbaar waren. Tegenwoordig weet men beter! Er wordt steeds (wetenschappelijk) onderzoek naar gedaan. Natuurlijk zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat (bepaalde stoffen in) vlees en melk wel goed voor een mens zijn. Maar uit andere recente onderzoeken blijkt dan weer dat deze stoffen ook in plantaardige vorm beschikbaar zijn, vaak in een andere vorm, soms beter opneembaar (zoals bijv. calcium, magnesium). Zo veranderen de inzichten van de wetenschap door nieuw onderzoek steeds. Vroeger dacht men bijv. ook nog dat alle vet goed voor je was (mijn oma zei vroeger dat een mager iemand ongezond was, je moest 'spek' op je lichaam hebben want dan had je meer weerstand... ze wist niet beter!) en dat een mens per se vlees en melk nodig had en 1 of 2 stuks fruit.

Tegenwoordig zijn ze er o.a. achter dat er verschillende soorten vetten bestaan die lang niet allemaal goed zijn, dat een mens heel goed zonder vlees en melk kan, dat er zelfs hele volksstammen zijn die geen melkproducten kunnen verdagen, en dat het eigenlijk nog beter is als een mens 3 of 4 stuks fruit eet. Zo maar wat voorbeelden waaruit blijkt dat de inzichten in wat goede voeding is veranderen. Het duurt helaas altijd even voordat mensen nieuwe dingen willen aannemen... het zit er bij velen zo ingebakken dat melk en vlees 'moet'. Dat duurt wel even voordat iedereen gelooft dat melk en vlees hartstikke ongezond zijn. Enkele feiten: - dierlijk voedsel bevat meestal cholesterol en plantaardig voedsel niet - dierlijk voedsel bevat veel meer verzadigde vetten dan plantaardig voedsel - dierlijk voedsel bevat vrijwel geen vezels en plantaardig voedsel wel - dierlijk voedsel bevat i.h.a. meer toxische stoffen dan plantaardig voedsel, omdat veel toxische stoffen zich ophopen in vetweefsel van dieren - plantaardige bronnen van calcium zijn beter door het menselijk lichaam opneembaar dan dierlijke - vegetariërs hebben o.a. minder kans op hart- en vaatziektes en minder kans op kanker dan vleeseters.
bron:
http://www.lekkerplantaardig.net/_disc1/00000042.htm


http://www.nice-info.be/html/PROF/nndoc/juni97SPart02.doc

http://www.vlees.us/#een
 
Laatst bewerkt:
MAAR als vlees niet ongezond is, is vegetarisch eten dan wel gezond? Kan me niet voorstellen... maar theorien dat vegetarisch leven ongezond zou zijn kan ik niet vinden.
 
maar doel jij op volledig veganisme?
 
3 toch wel belangrijke punten vind ik:

1. Als je geen vlees en zuivel eet, en enkel uit plantaardig voedsel je macronutrienten moet halen, dan is de kans veel groter dat je bepaalde bestanddelen tekort komt.
Plantaardig voedsel bevat niet alle essentiële bouwstoffen, je moet dus altijd combineren om aan je behoefte te voldoen.
Als een vleeseter met 1 stuk vlees of vis alles heeft om weefsel te herstellen/aan te maken, dan moet een veganist minstens 3 soorten groente eten om slechts een klein % van het aminozuurprofiel te halen van die eerste.

Punt 2. Zuiverheid van de bron: zowel vlees als vis als groenten worden tegenwoordig gekweekt, hier word altijd kunstmatig opgetreden, om een goede oogst te hebben moeten ook groenten behandeld worden met giftige stoffen of verbeterd met kunstmest.

Als je 100% gezond voedsel wil, dan moet je BIO gekeurde producten kopen, dan is er op dat vlak ook niets mis met vlees, aangezien dit ook in biologisch geteelde versie verkrijgbaar is.

punt 3. Onze spijsvertering kan perfect vlees verteren, het duurt langer dan bij groenten, maar het kan perfect.
Niets wijst erop dat wij niet in staat zijn om verschillende bronnen te verwerken.

Voor elk argument van de veganist/vegetariër is er en tegenargument. Voor elke studie is er een ander studie die net het tegenovergestelde zegt.

En omdat dit toch een BB board is: Ik ken geen enkele bb die groot is geworden zonder vlees en/of zuivel te eten. Het zou héél erg moeilijk zijn en je zou zoveel groenten moeten eten dat je hele spijsvertering in de war geraakt (nog wel het argument dat hun gebruikten).
 
Originally posted by admin
1. Als je geen vlees en zuivel eet, en enkel uit plantaardig voedsel je macronutrienten moet halen, dan is de kans veel groter dat je bepaalde bestanddelen tekort komt.
Plantaardig voedsel bevat niet alle essentiële bouwstoffen, je moet dus altijd combineren om aan je behoefte te voldoen.
Als een vleeseter met 1 stuk vlees of vis alles heeft om weefsel te laten herstellen, dan moet een veganist minstens 3 soorten groente eten om slechts een klein % van het aminozuurprofiel te halen van die eerste.

Volgens mij kan je dit tekort aan essentiele aminozuren uit vlees ook opvangen door veel granen en peulvruchten te eten. doch zijn die aminozuren bijv. in mindere mate aanwezig.

Tevens zullen er vegetarieds zijn die synthetische aminozuren slikken om aan die besatddelen te komen.

daarbij zijn er ook vegetariers die wel eieren en vis eten. of vleesvervangers. (T zelfde principe als alcoholvrij bier:), drink/eet t dan niet tenzij je t LEKKER vind, en dan heb je al de tegenstrijdigheid waar vegetariers mee in de knel komen..waarom vleesvervangers!!!..ohja om etstetishce redenen)
t draait wat admin al zegt toch ook om erfelijke eigenschappen. en gevarieerd eten uiteraard, vegetarier of niet

doch:
een vegetairër is zich in mn ogen wel beter bewust van voesel . Meestal niet alleen qua de ethische kant, maar ook met betrekking tot het voedingsstoffengehalte e.d. veel niet-vegetaries neme een lap vlees met friet en klaar is hun maalitjd...in t algemeen dan he

wat dat betreft zijn de members hier een stuk gezonder uiteraard, misschien wel gezonder bezig dan de meeste vegetariers
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by dandyman
maar doel jij op volledig veganisme?

Nee. Ik doel op de vegetarier die wel zuivel gebruikt maar geen vlees eet.
 
Je kan de zaak ook gemakkelijk omdraaien: vele ziekten worden veroorzaakt door een teveel aan suiker in de voeding. En wat is suiker? Juist plantaardig.

Veel verzadigd vet komt uit dierlijk voedsel, maar suiker zou de schade die verzadigd vetten kunnen veroorzaken wel doen toenemen.

Aardappels, rijst, granen enzovoort veroorzaken een grotere insuline schommeling door verhoogde bloedglucose, wat kankerverwekkend kan werken en tumors doen groeien.
En natuurlijk reken ik dan de diabetes patienten en mensen met overgewicht niet mee. (wat toch vooral door een overvloed aan plantaardig voedsel komt)

Voorts leven eskimos en andere volkoren al duizende jaren op enkel vette vis en vlees, zij leven gezonder en langer dan wie ook.
Je moet niet puur kijken in vlees/vis VS plantaardige bron
Neen je moet het als geheel zien en een uitgebalanceerde voeding vormen.
Groene groenten zijn erg gezond, en weinig valt er aan af te keuren. Maar zeggen dat plantaardige bron ALTIJD gezonder is dan dierlijke, is pure BS.

De hele voedselketen hangt samen door eten en gegeten worden, wie zijn wij om die keten te breken en ineens te zeggen "wij mogen geen dieren meer eten, want dat is zielig voor ze" Dat is een illusie, geschapen door de mens zelf.

En Dandyman, dat onderzoek lijkt me niet erg duidelijk, ik vind verder niets terug in vorm van een abstract of bron, wat me sterkt doet vermoeden dat het om een uit de lucht gegrepen artikel gaat..
 
Originally posted by Cowgirl Herb
MAAR als vlees niet ongezond is, is vegetarisch eten dan wel gezond? Kan me niet voorstellen... maar theorien dat vegetarisch leven ongezond zou zijn kan ik niet vinden.
Overdreven vlees eten (en dan vooral rood vlees) is wel minder gezond dan bijv veel groenten eten.
Maar dan opnieuw: veel vis eten is veel gezonder dan veel groenten omdat het meer essentiele vetten bevat. En veel groenten én veel vis eten is nóg gezonder.

Volgens mij is een eenzijdige voeding nooit gezond, omdat niet alles elke stof kanbevatten, er zitten bepaalde stoffen in vlees die je niet altijd in groenten terugvindt en omgekeerd. Kortom: waarom jezelf beperken tot iets? Probeer beiden met mate in een geheel op te nemen en dan heb je alle voordelen en weinig nadelen.

Ik zou dus niet zoeken naar nadelen van groenten (zijn weinig nadelen aan) maar vooral de voordelen zoeken van wat er beschikbaar is.
 
Ik ben van mening dat vegetariers belangrijke voedingsstoffen missen die wel in vlees zitten en die niet vervangen kunnen worden door andere dingen. Mensen zijn omnivoren(hoektanden en ogen aan voorkant van de schedel duiden op carnivoor, blinde darm op herbivoor)en naast plantaardig voedsel moeten ze ook dierlijk voedsel eten.
 
Originally posted by Man-Mountain
Ik ben van mening dat vegetariers belangrijke voedingsstoffen missen die wel in vlees zitten en die niet vervangen kunnen worden door andere dingen. Mensen zijn omnivoren(hoektanden en ogen aan voorkant van de schedel duiden op carnivoor, blinde darm op herbivoor)en naast plantaardig voedsel moeten ze ook dierlijk voedsel eten.

Welke voedingstoffen zijn dat dan ? Ik ben 11 jaar vegetarier/veganist maar mis volgens mij niks.

Een vegetarier en zelfs een veganist kan prima aan BB doen, zelfs zonder al te veel op zijn voeding te letten. Ik train gemiddeld 5 a 6 keer per week. Lijkt me niet dat je dat, met de intensiteit waar ik op train, kan doen als je voedingsstoffen mist.

Op de wetenschappelijke onderbouwing of een mens wel of geen vleeseter is ga ik maar niet in, leid toch alleen maar tot een discussie met de nodige platgetreden paden. Iedereen moet gewoon eten waar die zin in heeft, mijn lichaam is het niet :)

Heb paar jaar geleden wel eens gekeken hoe veel massa ik kon winnen door puur en alleen BB te doen, kwam toen tot zo'n 92 Kg binnen paar maanden (2 1/2), gestart op 82. Dus echt het is mogelijk om met puur plantaardige voeding ook massa op te bouwen. Ben 1,79 lang, voor de volledigheid.

Nu niet meer alleen met BB bezig, dus is massa winnen niet mijn prioriteit, maar zelfs dan met veel cardio en misschien 2000 tot 2500 cal per dag kom ik nog aan. En nee ik ben niet de hele dag inactief, verbaas er me zelf soms ook om.

Maar goed ik ga behoorlijk off-topic. Blijft wel staan dat met een vegetarisch dieet je geen problemen hoeft te ondervinden met BB of welke sport dan ook. Het is geen ziekte :D
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Ericr


Welke voedingstoffen zijn dat dan ? Ik ben 11 jaar vegetarier/veganist maar mis volgens mij niks.

Een vegetarier en zelfs een veganist kan prima aan BB doen, zelfs zonder al te veel op zijn voeding te letten. Ik train gemiddeld 5 a 6 keer per week. Lijkt me niet dat je dat, met de intensiteit waar ik op train, kan doen als je voedingsstoffen mist.

Op de wetenschappelijke onderbouwing of een mens wel of geen vleeseter is ga ik maar niet in, leid toch alleen maar tot een discussie met de nodige platgetreden paden. Iedereen moet gewoon eten waar die zin in heeft, mijn lichaam is het niet :)

Heb paar jaar geleden wel eens gekeken hoe voel massa ik kon winnen door puur en alleen BB te doen, kwam toen tot zo'n 92 Kg binnen paar maanden (2 1/2), gestart op 82. Dus echt het is mogelijk om met puur plantaardige voeding ook massa op te bouwen. Ben 1,79 lang, voor de volledigheid.

Nu niet meer alleen met BB bezig, dus is massa winnen niet mijn prioriteit, maar zelfs dan met veel cardio en misschien 2000 tot 2500 cal per dag kom ik nog aan. En nee ik ben niet de hele dag inactief, verbaas er me zelf soms ook om.

Maar goed ik ga behoorlijk off-topic. Blijft wel staan dat met een vegetarisch dieet je geen problemen hoeft te ondervinden met BB of welke sport dan ook. Het is geen ziekte :D
Ja maar je zal een zeer uitgebreide voeding moeten hebben, en zeg niet dat dit niet zo is, want dat is heel gemakkelijk te bewijzen. Je moet bronnen combineren, en echt veel eiwitten haal je niet uit groenten.

Een naturel haalt het nog, mar als je gaat kuren of bijv op hoger niveau komt dan zal je naar dierlijke bronnen moeten gaan.

Overigens als jij puur veganist bent,dan mag je ook de whey, creatine en alle afgeleide producten uit zuivel laten staan.
Vraag me af hoe je dan fatsoenlijk spieren wil opbouwen.
 
Ik ben niet puur veganist, al lang afgezworen omdat je dan op reis problemem krijgt. Maar een vegetarier of veganist zal toch al niet snel gaan BB-en. Meesten zijn zo Ecto als maar kan zijn. Ben de uitzondering op de regel geloof ik.

Helaas is vooroordeel dat velen geitenwollensokken figuren zijn wel een beetje waar. Mij allemaal net iets te eng. Ik ben meer van leven en laten leven, vleeseter, vegetarier, whatever.

En vraag me niet hoe het kan, maar massa winnen is totaal geen probleem voor me en ik let totaal niet op wat ik eet, combineren van eiwitbronnen ? Nog nooit gedaan, ik koop gewoon wat ik lekker vind en presteer daar prima mee. Ook niet extreem veel groenten of zo, in tegendeel. Meer Pasta, Bami, Bonen en dat soort dingen, met groenten in net zulke hoeveelheden als de gemiddelde vleeseter zal binnen krijgen.

Ik eet tegenwoordig wel veel Tempeh, maar ook niet in extreme mate. Maar goed ik ben nooit een aanhanger van de proteine mythe geweest. Zal wel vloeken in de kerk hier zijn, maar ik geloof niet in het overdadig innemen van proteine.

Meer een belasting voor je systeem dan het goed doet. Of zijn al die pro's een voorbeeld van goede gezondheid ? Naast hun kwalen die ze al hebben door alle chemische zooi die in hun lichaam verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by admin

KNIP
Overigens als jij puur veganist bent,dan mag je ook de whey, creatine en alle afgeleide producten uit zuivel laten staan.
Vraag me af hoe je dan fatsoenlijk spieren wil opbouwen.

Eh creatine word gewoon in een lab gemaakt, niks dierlijks aan. Zeker als je de Creapure versies neemt, daar let ik dan weer wel op.
 
Om te groeien heb je eiwit nodig, dat is gewoon zo.

En als je kuurt heb je véél meer eiwit nodig, dat heeft niets met hun gezondheid te maken.

Maar je zegt het zelf: veel pasta en bonen; dat zijn nu juist de 2 eiwitrijke plantaardige producten die elkaar perfect aanvullen, zodat je aminozuurprofiel vrij compleet wordt. Dat is dus WEL combineren.
 
Originally posted by Ericr


Eh creatine word gewoon in een lab gemaakt, niks dierlijks aan. Zeker als je de Creapure versies neemt, daar let ik dan weer wel op.
Creatine komt uit vlees...
 
Originally posted by admin

Creatine komt uit vlees.

Is Creapure extracted from natural sources, or a fully synthetic product? What about the BSE risk? (Is Creapure suitable for vegetarians?)



Creatine was discovered in the first half of the 19th century as a component of beef tea and for quite some time Liebigs Fleischextrakt (a meat extract) was the only source for Creatine. In the 1990’s chemical synthesis became more efficient and has been established in the large-scale industrial production. Degussa developed a synthetic route (cf. US patent 5,719,319) guaranteeing highest quality, purity and safety and is marketing this product under the Creapure brand. Due to the fact that Creapure (Creatine Monohydrate) is synthesized by chemical reaction using non-animal based starting materials Creapure is GUARANTEED FREE of BSE transmissible agents and suitable for vegetarians.

http://www.degussa-bioactives.com/bioactives/html/e/products/brands/creapure/faq.htm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven