XXL Nutrition

Philosopher - Time to get serious

philosopher

Ripped Bodybuilder
Waardering
172
Na een paar maanden niet meer in de gym geweest te zijn is het weer tijd om me met volle overtuiging weer op het trainen te storten.

Ben 4 kg verloren door het trainen voor een survival run en ben van plan om dit weer terug te pakken. Ik ga daarom starten met Rippetoe todat ik mijn kracht en verloren kilo's weer terug heb.

Doel:
- Verloren kilo's terug winnen
- 0,7 x BW MP
- 1 x BW Bench press
- 1,5 x BW Squats
- 2 x BW Deadlifts

The program:

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Power cleans

The diet:
Kcals: 2914 (verdeling 50-30-20)

Kan je niet beter die power cleans aan het begin van workout b zetten? Dan heb je namelijk meer energie (voor de explosiviteit) ;)

Verder: good luck! :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
Kan je niet beter die power cleans aan het begin van workout b zetten? Dan heb je namelijk meer energie (voor de explosiviteit) ;)

Verder: good luck! :thumb:

Thanks voor je reply. dit is zoals het programma voorgeschreven word. Ik wil het proberen om het by the book te volgen. Mocht ik er ondertussen nu achter komen dat ik hem beter kan verwisselen dan zal ik het zeker doen.

Vandaag begonnen met de eerste training. De eerste 4 weken zullen vrij submaximaal zijn daarna ga ik proberen wat nieuwe pr's te zetten. Ik ga met 5kg per week proberen te verhogen.

Week 1 dag 1

Squat:
5x45kg
5x45kg
5x45kg

Bench Press:
5x35kg
5x35kg
5x35kg

Deadlift:
5x45kg

Crunches:
15x15kg
15x15kg

Voelde goed om weer terug te zijn. Als je dan bezig bent wil je eigenlijk zo snel mogelijk weer aan je oude gewichten zitten. Maar zoals het programma het stelt "dont be greedy" ga ik het ook naleven. Kijk er al naar uit om wat nieuwe PR's neer te zetten.

Squat:
5x45kg
5x45kg
5x45kg
Ik blijf bij de 45kg deze week omdat ik anders denk dat ik niet genoeg progressie kan maken.

MP
5x10kg
5x10kg
5x10kg
Too easy maar zoals het programma zegt "dont get greedy"

Power Clean
5x30kg
5x30kg
5x30kg
Toch een lastige oefening. Had hem wel eens eerder gedaan alleen hij valt nog niet mee. Heb niemand die mij hem aan kan leren dus moet alles zelf voor elkaar zien te krijgen. Op zich geen probleem met alles wat er op internet te vinden is. Wel een leuke oefining.

Overall ging het vrij goed. Had toch wat spierpijn van maandag en ben op het moment een beetje verkouden. Gelukkig ben ik nog niet aan het peiken. Kijk er al naar uit om een paar weken verder te zijn om te kijken wat ik echt kan.

veel succes, hoe lang trainde je hiervoor al?

succes, ben benieuwd welke progress je gaat maken!

veel succes, hoe lang trainde je hiervoor al?

Toch zeker wel 3 jaar waarvan niet al te lang echt serieus. Heb ook nog een tijd getraind voor een 1/4 triathlon en een mountainbike challenge. Al met al veel op uithoudingsvermogen maar weinig op kracht getraint. Wil me nu helaal gaan focussen op bodybuilding. Lekker wat kilo's pakken samen met wat kracht.

Squat
5x45kg
5x45kg
5x45kg

Standing military press
5x20kg
5x20kg
5x20kg

Power cleans
5x30kg
5x30kg
5x30kg

Het is moeilijk om me in te houden. wil steeds toch wat extra oefeningen doen. Maar i gotto do it by the book.

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je die specifieke cijfers als doel hebt

Zit geen specifieke reden achter. Ik wil mezelf een doel stellen wat haalbaar maar wel uitdagend is. Ging het eens uitrekenen wat dat ongeveer zou betekenen en ik kwam op deze getallen uit.

Die gewichten lijken me toch wel erg licht. Voelt dit al wat zwaar aan?

die "don't get greedy" wil zeggen dat je het niet te zwaar moet doen in het begin. Maar te licht heeft ook weinig nu imo.

Die gewichten lijken me toch wel erg licht. Voelt dit al wat zwaar aan?

Nope de eerste 4 weken zullen submaximaal zijn omdat ik een tijdje niet heb getraint wil ik mezelf de tijd gunnen om er weer rustig aan terug in te komen. Ik ga 5kg per week per oefening omhoog zodat ik over 4 weken weer op mijn eigen "hoewel nog steeds dramatisch" niveau zit. Hierna ga ik proberen wat PR's neer te zetten.

Dont be greedy wil zeggen dat je jezelf de tijd moet gunnen om rustig op te bouwen. Het is belangrijker om elke workout progressie te maken dan de eerste paar weken ze snel mogelijk gewichten laden zodat je over 4 weken al tegen je max aan zit en al moet gaan resetten. Het is een programma gebaseerd op het progressieve overload principe. Elke training zal zwaarder zijn als de vorige. dit gebeurd in lineare volgorde. Zo lang je kunt verzwaren al is het maar 1 kg maak je progressie en heeft het progamma nog zin om mee door te gaan.

Ik weet hoe het programma werkt. En rippetoe zelf zegt om het begingewicht al vrij zwaar te nemen:
When it becomes apparent to your eye that the next increase would alter the form, stop there and do two more sets of five. That is the first squat workout.

Hij spreekt trouwens ook van gewicht toe te voegen per training, niet per week.

Ik weet hoe het programma werkt. En rippetoe zelf zegt om het begingewicht al vrij zwaar te nemen:

Hij spreekt trouwens ook van gewicht toe te voegen per training, niet per week.

Zie geen reden om hoger te gaan. Heb er zelfs al wat spierpijn van. Ga ik nu nog zwaarder dan gaat dit mijn herstel belemmeren zodat ik niet optimaal kan trainen de volgende sessie.
Ik verhoog ook per training maar wou aangeven dat de gewichten snel omhoog zullen gaan.

Zie geen reden om hoger te gaan. Heb er zelfs al wat spierpijn van. Ga ik nu nog zwaarder dan gaat dit mijn herstel belemmeren zodat ik niet optimaal kan trainen de volgende sessie.
Ik verhoog ook per training maar wou aangeven dat de gewichten snel omhoog zullen gaan.
Ik zeg ook niet dat het gewicht te laag is, ik zeg dat je zelf moet zien dat het gewicht niet te laag is.

Ik ga met 5kg per week proberen te verhogen.
:scratch:

Ik zeg ook niet dat het gewicht te laag is, ik zeg dat je zelf moet zien dat het gewicht niet te laag is.

:scratch:

K.. kleine misunderstanding. Nadat ik het terug las is het inderdaad wat onduidelijk, ik verhoog per training met 2,5 kg voor de eerste 4 weken. Daarna kijk ik hoe het zich verder ontwikkeld.

Squat:
5x47,5kg
5x47,5kg
5x47,5kg

Bench Press:
5x40kg
5x40kg
5x40kg

Deadlift:
5x50kg

Crunches:
15x
15x

Hamstrings deden toch nog een beetje zeer van maandag maar het hinderde mijn squats van vandaag niet. Overall een goed gevoel.

Squat:
5x50kg
5x50kg
5x50kg

MP
5x25kg
5x25kg
5x25kg

Power Clean
5x32,5kg
5x32,5kg
5x32,5kg

Ging lekker en had ook het gevoel dat de power clean een stuk beter ging. Techniek gaat in ieder geval vooruit. Verder was het een lekkere sessie

Terug
Naar boven