Fitness Seller

Pijn in onderrug

Sjongiee

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
101kg
Vetpercentage
18%
Beste BB'ers,

Eind juni/begin juli heb ik mezelf geblesseerd met deadliften, de uitvoering onder begeleiding was goed alleen had ik last van gripverlies, hierop de stang neergelegd snel opnieuw aangelegd en wederom getild alleen kwam het gewicht nauwelijks van de grond (ik zat kennelijk toch vol alleen voor mijn gevoel kon ik door) Snel neergelegd maar het was al te laat. Volgende dag enorm veel last van een stekend gevoel rechts van mijn onderste ruggenwervels.

In de veronderstelling dat dit een spier/zenuwkwestie was en dat dit vanzelf weg zou trekken na 3 weken vakantie verder niets mee gedaan. Het is inderdaad geleidelijk weggetrokken.

Nu, 1.5 a 2 maanden verder schoot het er plotseling weer in met squatten, precies dezelfde plek. Ik heb gelijk even gebeld met de fysio en deze gaf aan dat het goed mogelijk is dat een tussenwervel beschadigd is en dat de daarom heen liggende spieren verkrampt zijn.

Herkent iemand deze symptomen/iemand enig idee wat het kan zijn?

Voor mijn gevoel zit het iets te ver naar rechts om te spreken van een tussenwervel, alleen geen idee tot hoever het uit kan stralen. Ik schat dat de kern van de pijn zo'n 2 cm rechts van de ruggengraat zit.

P.S. ik squat/deadlift altijd met riem.

Ook wel eens gehad ja, alleen dan aan de linkerkant. Momentje van concentratieverlies en dus slechte houding bij het deadliften. Heb er ook een paar weken mee gelopen om het vervolgens weer rustig op te bouwen. Wat bij mij hielp was het trainen van mijn core/(schuine)buikspieren om goed die blokkade te kunnen zetten bij squatten en deadliften om zo mijn rug recht te houden. Heb er nu geen last meer van.

• Topic Starter Topic Starter
Ook wel eens gehad ja, alleen dan aan de linkerkant. Momentje van concentratieverlies en dus slechte houding bij het deadliften. Heb er ook een paar weken mee gelopen om het vervolgens weer rustig op te bouwen. Wat bij mij hielp was het trainen van mijn core/(schuine)buikspieren om goed die blokkade te kunnen zetten bij squatten en deadliften om zo mijn rug recht te houden. Heb er nu geen last meer van.

Klopt, was fanatiek bezig en wilde 'm graag nog een keer liften, toen is er een foutje ingeslopen.

Thanks de buikspieren zal ik meer aan gaan pakken.

Hoe denken jullie over hyperextensions zonder/met laag gewicht? Zou ik hiermee mijn herstel kunnen bevorderen of alleen maar erger maken.

Bij mij hielp het, ik zeg niet dat het bij jou ook zal helpen. Als je echt professioneel advies wil zou ik naar een fysio oid gaan.

Heb je verder rugklachten bij andere dagelijkse activiteiten?

Langsgaan bij fysio. Hij kan moeilijk je rug testen door telefoon.

Wachten met hyperextensions tot je een diagnose hebt.

Waarom train je met riem? Squat en DL?

Naast dit pijntje heb ik voor de rest geen rugklachten. Wel weet ik van mijzelf dat ik een wat zwakkere onderrug heb ten opzichte van de rest van mijn lichaam, en een hele holle rug.

Ik train met riem in de veronderstelling dat dit overbelasting helpt te voorkomen met het oog op bovenstaande.

Heb overigens al een afspraak staan bij de fysio/manueel therapeut maar wil graag van tevoren zelf ook wat info inwinnen zodat ik hem er ook gerichte vragen over kan stellen.

vaak zat problemen gehad met me rug, vaak was er dan gewoon een wervel verschoven, keertje laten kraken bij fysio en was er weer vanaf. vervolgens meer buikspieren gaan trainen en voorzichtiger geworden met zware deadlifts, heeft echt geholpen.

foamrollen wil ook wel is helpen :)

uitvoering onder begeleiding van wie?

vaak zat problemen gehad met me rug, vaak was er dan gewoon een wervel verschoven, keertje laten kraken bij fysio en was er weer vanaf. vervolgens meer buikspieren gaan trainen en voorzichtiger geworden met zware deadlifts, heeft echt geholpen.

foamrollen wil ook wel is helpen :)

Gewoon even een wervel verschoven? Heb dat een keer gehad omdat ik 2 man op mn nek had en de week erna was absoluut geen pretje... Bezoekje aan de fysio hielp idd wel.

Gewoon even een wervel verschoven? Heb dat een keer gehad omdat ik 2 man op mn nek had en de week erna was absoluut geen pretje... Bezoekje aan de fysio hielp idd wel.

mijn rug gaat nogal gauw scheef of iets dergelijks, was gedeeltelijk een houding en slaap probleem.

Ik sliep altijd op me buik, wat blijkbaar veel onderrug en nekwervel problemen gaf. slaap sinds een maandje op me zij wat een hoop schijnt te schelen.

Zwaar is natuurlijk relatief maar geloof dat ik 3x 150KG DL deed toen, althans probeerde ik :)

---------- Toegevoegd om 15:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

uitvoering was onder begeleiding van instructeur

Zwaar is natuurlijk relatief maar geloof dat ik 3x 150KG DL deed toen, althans probeerde ik :)

---------- Toegevoegd om 15:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

uitvoering was onder begeleiding van instructeur

Dat zou je nog makkelijk zonder belt moeten kunnen doen.

Dat denk ik ook, maar inderdaad wat Jurgen zegt ook iets mentaals

Dat denk ik ook, maar inderdaad wat Jurgen zegt ook iets mentaals

Ja maar hij zit een kilootje of 60 hoger in gewicht... Als ik zou was zou ik die belt nog maar even laten liggen en gewoon zonder belt trainen om te zorgen dat je rug dat gewicht beltless wel kan hebben.

vorlopig kan ik even helemaal niets :o benieuwd wat er uit komt bij de fysio

Dat is waar. Maar als alles weer is rechtgetrokken toch proberen om het zonder belt te doen. Ben benieuwd wat die zegt.

Als je verder geen klachten hebt is de kans klein dat je een probleem hebt met de tussenwervelschijf.

Drop die riem en train je core. Kan hem gebruiken voor wanneer je 1RM wil verbeteren of echt zwaar gaat.

Wat een overdreven uitspraken toch in sommige posts. Een verschoven of verdraaide wervel bestaat niet. Een therapeut zet ook geen wervels terug op zijn plaats. Bij manipulatie gaat het over losmaken van een beperkt (geblokkeerd) gewricht. De krak die je hoort is een kleine luchtverplaatsing in je gewrichtje, niet een of ander ding dat ergens tegenaan schuurt of terug op zijn plaats klikt.

Terug
Naar boven