XXL Nutrition

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Daarnaast was ik eigenlijk gewoon benieuwd naar hoe we zalm lekker kunnen maken.
In de pan bakken en dan erna bestrooien met pokebowl kruiden van verstegen en beetje xxl teriyaki saus.

20240615_175106.jpg

Protip: zalm van musclemeat is super lekker!

Check👌 teriyaki klinkt goed om brocolli beter schepbaar te maken 🥦

Dat zal nog wel meevallen 😉
Als je t niet lekker vind waarom eet je het dan?
Misschien eerder worteltjes, ui, courgette, aubergine oid of gebakken wokgroenten, Rauwkost
Er zijn zat andere dingen.
Wat lust je wel graag?

• Like
Waarderingen: K82
Makreel heb ik eigenlijk alleen maar gebakken of gerookt gegeten en nooit rauw ofzo.
Makreel en sowieso de meeste vis zou ik niet zomaar rauw eten of het moet echt sushi/sashimi kwaliteit zijn.

Volgens mij worden vissen met een relatief hoog VP in het Engels "blue fish" genoemd ter onderscheid van "white fish". Je kan dan denken aan ansjovis, sardientjes, makreel, maar ook haring. De zogenaamde panharing is prima te bakken of anderzinds te bereiden. Indien mogelijk wil je hom en kuit er ook bij en bak je dat een beetje gebloemd mee.

En zalm is lekker.

• Like
Waarderingen: K82
Ik begrijp niet waarom je iets zou eten wat je niet lekker vindt. Maar pasta, bourcin, spinazie, (zongedroogde of cherry)tomaaties en teentje knoflook. Geen idee hoe het heet, maar zijn genoeg recepten van te vinden

Toegevoegd: of je zalm marineren in sojasaus
Ik ben een beetje raar en soms wil ik iets lusten....wat ik niet lekker vind.

Ik haatte vroeger, als kind, de geur van watermeloen, ik kreeg het ook niet weg.... Ik las dat die krengen gezond waren en met name door de rode kleurstof....dus heb 15 jaar geleden besloten de watermeloen een kans te geven.

Watermeloen is heerlijk!

Komt nog wel als je straks wat dieper in je cut zit en wat meer hongerkriebels krijgt. “Ineens” eet je dan groente bij het leven.
Ja waarschijnlijk wel inderdaad of de honger vergaat mij spontaan bij de smaak 🙊 allebei is goed 😁

• Heart
Waarderingen: AK
Groentes zijn wel belangrijk in een cut.
Hoewel volume eten met weinig Kcal is ook wel iets om over na te denken en je niet alleen maar aan rijst, kip en brocolli hoeft te eten.
Denk aan een goede pak met sla met groente, fruit en ei.
Of protein fluff dat kan ook wel helpen tegen de honger/trek.
Of iemand hier heeft wat lekkere recepten op zijn insta staan waar je misschien wat aan hebt.
(zoals een (gezonde) versie van een cheesecake) :grumble:

Oow dat klinkt goed. Voor op de bief?!
Voor de zalm. Geen gek idee om dat een keer op de biefstuk te proberen.

Normaal doe ik biefstuk met koffierub.
  • zeezout
  • gemalen koffie
  • Lichtbruine basterdsuiker
  • gerookt paprikapoeder mild
  • cayennepeper
  • knoflookpoeder
  • uienpoeder
  • cayennepeper
  • korianderpoeder
  • kurkuma
Varkensvlees maak ik niet vaak maar heb ik een paar keer een appeltjesrub voor gebruikt. Best fijn, een soort van appeltaart smaak aan je vlees.

Donkerbruine suiker
Kosjer zout
Gedroogde en gemalen appels
Grof gebroken zwarte peper
Gerookte paprikapoeder
Knoflookpoeder
Uienpoeder
Kurkuma
Kaneel
Gedroogde basilicum

Reden: Typo
Groentes zijn wel belangrijk in een cut.
Hoewel volume eten met weinig Kcal is ook wel iets om over na te denken en je niet alleen maar aan rijst, kip en brocolli hoeft te eten.
Denk aan een goede pak met sla met groente, fruit en ei.
Of protein fluff dat kan ook wel helpen tegen de honger/trek.
Of iemand hier heeft wat lekkere recepten op zijn insta staan waar je misschien wat aan hebt.
(zoals een (gezonde) versie van een cheesecake) :grumble:

Fruit zitten aardig wat calorieën in en gezonde cheesecake bestaat niet. Cheesecake maakt cheesecake door de vette kaas slagroom etc 😁 en die wil ik momenteel niet eten. Dus komkommers durf ik nog wel aan als ik echt trek krijg maar beter eet ik dan niks en ga ik een stuk lopen.

Proteïne fluff ken ik niet? 😊

Fruit zitten aardig wat calorieën in
Afgezien van bananen die relatief veel koolhydraten bevatten en makkelijk naar binnen glijden, valt dat reuze mee met vers fruit.
Ik ken niemand die te dik is geworden door te veel appels te eten.

Klopt appeltje zou wel kunnen maar in een jonagold zitten wel 60 calorieën. Onthou alle ideeën wel hoor maar op deze calorieën van nu is het ook stukje mindset denk ik dus probeer zo min mogelijk te denken aan alternatieven

Fruit zitten aardig wat calorieën in en gezonde cheesecake bestaat niet. Cheesecake maakt cheesecake door de vette kaas slagroom etc 😁 en die wil ik momenteel niet eten. Dus komkommers durf ik nog wel aan als ik echt trek krijg maar beter eet ik dan niks en ga ik een stuk lopen.

Proteïne fluff ken ik niet? 😊
Geen idee of het hier bestaat ergens.
Maar als er hier op het forum een topic is met recepten.
Dan wil ik daar er best wel een paar droppen. Voor bijvoorbeeld de protein fluf en of die cheesecake met 136 Kcal per 100gram (altijd beter dan een normale cheesecake) :D

Watermeloen is qua fruit wel een vd beste opties, alhoewel fruit altijd wel goed is en je eigenlijk niet dik kan worden van teveel appels.

Als je echt “honger” hebt in een cut is voedingkeus/ verzadeging gewoon niet accuraat, vooral als de cut nog vrij kort bezig is of iemands bf% is nog hoog.

“Zin” en honger zijn tevens 2 verschillende dingen, alhoewel de meeste dat niet inzien, maar diegene die shredded ooit zijn geweest snappen het wel. Honger hoef je absoluut niet te hebben in een cut dat je beetje netjes voor de dag wilt lopen, wil je vies shredded worden dan suck it up aangezien je gegarandeerd honger gaat lijden.

Wel
Ik heb een wedstrijd gewonnen met de volgende kruidenmix:

Citroengras
Steranijs
Venkel
Peper
Verse knoflook
Uipoeder
Verse Rozemarijn
Kleine beetje suiker voor een mooi karamel laagje

Sochtend even droogpekelen (sneller klaar)

Ik doe het op de bbq, maar in de oven moet ook lukken
Welke verhouingen? En dan zalm in de ochtend droogpekel en dan op de BBQ garen.
Als je recept heb dan ben ik graag benieuwd.

Wel

Welke verhouingen? En dan zalm in de ochtend droogpekel en dan op de BBQ garen.
Als je recept heb dan ben ik graag benieuwd.
recept droog pekelen: (uitgaande 1 zalmzijde 1,2 - 1,6kg)
Zalm afspoelen en goed droogdeppen,

1 stuk steranijs met theelepel zout vermalen met de vijzel. Dit strooi je uit over de zalm.
snuf peper
4 tl venkel zaad
3 tenen knoflook
4 tl uienpoeder
cirtroenschil rasp
4 tl citroengras

Zalm op de huid leggen en hele zalm bedekken met laag zout.
Ik houd hiervoor 45 -50 min aan, langer vindt ik hem te zout worden.

Zalm afspoelen zo dat die weer helemaal schoon is. ook weer droogdeppen. (keukenrol werkt prima).

Volgende stap is de zalm weer bedekken met kruiden.
1 stuk steranijs met theelepel suiker vermalen met de vijzel. Dit strooi je uit over de zalm.
snuf peper
4 tl venkel zaad
3 tenen knoflook
3 tl uienpoeder
4 tl citroengras
2 tl anijszaad
snuf peper
Laagje suiker over de zalm strooien
rozemarijn takjes (of losse blaadjes) op de zalm leggen. Ik zou de takjes doen, die pak je er weer af als die klaar is. rozemarijn kauwt niet echt fijn.
Evt. kan je er nog schijfjes citroen op leggen.

BBQ (smoker) op temperatuur brengen. Ik houd hier voor 60°C aan, boven de 70°C gaan je eiwitten stollen en krijg je een witte laag op je zalm. Dat verpest hem best.
Rook hout toevoegen. (kan niet bij elke oven)

Dan de zalm met de huidzijde naar beneden neerleggen.
Zorg dat de bbq of oven op temperatuur blijft en als de zalm op het dikste stuk 48°C is kan die er weer af.

Verhoudingen kunnen wat afwijken, ik doe het ook een beetje op gevoel, je wil gewoon een subtiel kruidenlaagje op je zalm hebben liggen.

Terug
Naar boven