- Waardering
- 119
- Lengte
- 1m99
- Massa
- 122kg
SM is toch wat anders dan HG, hoewel wel raakvlakken (bv Weight for Height)
De lichte steen is 6 kg, de zware is 10 kg, Braemar Stone is dezelfde 10 kilo steen, maar dan verpicht uit stand te stoten. De overige zijn vrij dus aanhinken of glijden, draaien, vrij naar keuze.
Een kogel is toch wel wat anders dan steen, vanwege de perfecte vorm, die een steen niet heeft. Een dikke 13 meter is natuurlijk grandioos met 11 kilo !
Naast het steenstoten en de cabertoss doen we ook de Weight for Distance, het gewicht vergooien. Een kogel aan een ketting met een techniek vergelijkbaar aan de discus. Verder het hamerslingeren, een kogel aan een stok achterwaarst wegslingeren. Voeten staan vast op de grond, dus niet als de atletiek-variant. Als laatste het hoogooien.
Kijk eens op onze site bij de filmpjes of anders op youtube.
Als atleet heb je technisch een grote voorsprong bij HG, hoewel sommige technieken net even anders zijn..
Ik vrees dat ik een beetje een blessuregevoelig type ben dus Highlandgames zijn voor mij misschien niet verstandig..
De afstand die ik, inmiddels 10 jaar geleden, haalde met 11kg haal ik vandaag nog niet met 8kg.
Zojuist, weliswaar lichtelijk bergopwaarts, 12,91m gestoten uit de stand met een 8kg kogel met de nodige krampen in mijn nek en rug. Maar ik heb goede hoop. Het is allemaal nog erg houterig en ik voel dat mijn rompspieren nog niks gewend zijn. Dit zal zo'n beetje mijn 6e werptraining zijn dit jaar.
Destijds waren het er 2 soms 3 per dag en dat 3 of 4 keer per week.

I'll be back

(de vraag is of dit het dippen nu meer of minder goed maakt...)