XXL Nutrition

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

• Topic Starter Topic Starter
SM is toch wat anders dan HG, hoewel wel raakvlakken (bv Weight for Height)

De lichte steen is 6 kg, de zware is 10 kg, Braemar Stone is dezelfde 10 kilo steen, maar dan verpicht uit stand te stoten. De overige zijn vrij dus aanhinken of glijden, draaien, vrij naar keuze.

Een kogel is toch wel wat anders dan steen, vanwege de perfecte vorm, die een steen niet heeft. Een dikke 13 meter is natuurlijk grandioos met 11 kilo !

Naast het steenstoten en de cabertoss doen we ook de Weight for Distance, het gewicht vergooien. Een kogel aan een ketting met een techniek vergelijkbaar aan de discus. Verder het hamerslingeren, een kogel aan een stok achterwaarst wegslingeren. Voeten staan vast op de grond, dus niet als de atletiek-variant. Als laatste het hoogooien.

Kijk eens op onze site bij de filmpjes of anders op youtube.

Als atleet heb je technisch een grote voorsprong bij HG, hoewel sommige technieken net even anders zijn..

Ik vrees dat ik een beetje een blessuregevoelig type ben dus Highlandgames zijn voor mij misschien niet verstandig..

De afstand die ik, inmiddels 10 jaar geleden, haalde met 11kg haal ik vandaag nog niet met 8kg.

Zojuist, weliswaar lichtelijk bergopwaarts, 12,91m gestoten uit de stand met een 8kg kogel met de nodige krampen in mijn nek en rug. Maar ik heb goede hoop. Het is allemaal nog erg houterig en ik voel dat mijn rompspieren nog niks gewend zijn. Dit zal zo'n beetje mijn 6e werptraining zijn dit jaar.
Destijds waren het er 2 soms 3 per dag en dat 3 of 4 keer per week. :eek:

I'll be back :cool:

Training van vanochtend.

Smal bankdrukken: 6x/6x/6x/6x/6x 130kg :eek: :cool:

Lying triceps extensions: 10x 65kg :rolleyes:

Vanwege een geirriteerde rechterschouder heb ik maar geen schouderoefeningen gedaan vandaag. Ook krijg ik ontzettende spanning in mijn onderarmen, voelt niet echt lekker..

Verder dik tevreden. Geloof niet dat ik ooit 1 x 6x 130kg heb gehaald met smal bankdrukken.

Jaap

:p

Vandaag wilde ik eens lekker gaan legpressen. Mijn linkerknie was echter weer aan het opspelen dus dat ging niet van harte:

Leg press 45 graden: 8 x 320kg & 20 x 240kg

Deadlift: 20 x 100kg
(moest nog ochtendgymnastiek doen)

Daarna had ik compleet gare benen, nu nog aan het verzuren...
Ik ben toch ook maar gaan kogelstoten want die wedstrijd komt snel dichtbij.

Kogel 6kg stand: 15,11m

Ik kon totaal niet afzetten door het legpressen dus was best oké.

Jaap

toen ik de naam las via het beginforum (quest jaap naar 200 kg) moest ik meteen aan jaap vd gouden kooi denken maar nu ik er ben ga ik het volgen
succes beest!

Laatst bewerkt:
toen ik de naam las via het beginforum (quest jaap naar 200 kg) moest ik meteen aan jaap vd gouden kooi denken maar nu ik er ben ga ik het volgen
succes beest!

Ja ik ben geen terrorjaap :p Ik hoop dat je kogelafstanden ook interessant vindt want die komen regelmatig langs.

Itt tot wat ik eerder zei over eerst godzilla onderarmen kweken heb ik vandaag toch stiekem mijn 12,2kg kogel meegenomen. Ik zou het haast krachttraining noemen want ik kan er amper normaal mee stoten. Het resultaat viel me overigens niet tegen gezien de aso spierpijn die ik in mijn benen heb vandaag.

12,2kg stand: 10,28m :wl:
9kg stand: 12,45m (1 worp)

Ik heb heel wat werptraininkjes gepland staan tot ongeveer 4 juni. Daarna is het een paar dagen rust voor de wedstrijd.

Leuk nieuwtje van de dag, we hebben vandaag een diprek in ons pand gekregen. Leuk om af en toe even te stretchen.
We zijn ook nog op zoek naar een free weight 45 graden leg press. Ik heb mijn oog al laten vallen op een Panatta fit2000 maar eerst maar eens goed rondkijken.
Suggesties zijn welkom! :thumb:

Jaap

Vanochtend was een zware training. psychisch of fysiek, ik weet het niet..

Weighted dips: 5x 65kg & 6x/6x 60kg (bedoeling was 3 x 6)

Lying triceps extension: 6x 70kg & 10x 60kg

One arm standing dumbbell press: 8x 30kg

Het dippen was iets te hoog gegrepen (10kg erbij) dus na de 1e set even 5kg teruggeschroefd. Ik heb veel verwachtingen van de 12 reps maar daar kan ik pas op 10 juni mee beginnen gezien de kogelwedstrijd op 8 juni.

Bij de triceps extensions was ik gewoon moe. Daarnaast is 70kg toch best wel zwaar op de ellebogen. Ik moet even wennen nog.

Jaap

Hoeveel kg is eigenlijk je BW? Je dips zijn dus BW+65kg en BW+60kg?

Laatst bewerkt:

Thanks!

Mijn rug heeft het nu echt gehad met de zware gewichten. Ik moet switchen anders blijft ik op hetzelfde punt hangen. Wedstrijd of niet, ik wijzig nu het aantal herhalingen voor de deadlift.

Deadlift: 3x 170kg & 20x 110kg
Shrugs: 10x 110kg
Barbell row: 2x 10x 70kg
(lang niet gedaan, even wennen)

Ik moet nog even bedenken of ik tussen nu en volgende week zondag een deadlifttraining ga doen. Misschien is een weekje rust wel goed om te starten met het hoge volume, richting 5 sets van 20 reps.

Jaap

focking niet normaaal !!! lekkere gewichten op de BW oefeningen
Gaat lekker jaap

Stah het lijkt mij btw ook wel is leuk om een hg training mee te doen....

misschien moet ik dan maar weer eens wat organiseren dan. Ik zal een topic openen...

In Enschede gooien de Broeders Stegeman en Ralph Könniger. Zij gooien veel in Duitsland.
neem anders eens contact op met ralph@promotion-highlandgames.nl

Dat ga ik dan doen als ik met mijn 12,2kg kogel over de 13 meter kom uit de stand. Dat zal nog een jaar duren.
Sinds vandaag loop ik ook bij de manuele theapeut omdat mijn rechterschouder niet goed functioneert. Er zit het een en ander vast. Hierdoor kan ik dus niet breed bankdrukken etc. Daarnaast kraakt het te pas en te onpas. Ongetwijfeld een erfenisje van de duizenden kogelstoten die ik heb gedaan..

Op dit moment stelt het nog niet veel voor met de highland stenen werpen.. Zodra ik 200kg kan bankdrukken (wat waarschijnlijk smal bankdrukken zal worden) ga ik een poging doen, maar goed dan heb ik waarschijnlijk ook die bovenstaande 13 meter met 12,2kg...

Jaap

je stelt té hoge eisen aan jezelf :)
met die stats gooi je in de top mee ! :eek:

Terug
Naar boven