AndroidHealthClinic

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

• Topic Starter Topic Starter
Jaap,

Heb jij een idee over de weerstand van een smith machine? M.a.w. Als ik 100kg aan schijven squat hoeveel squat ik dan echt?

Ik ben er weer. Net klaar met al jullie bestellingen :rolleyes:
Wat betreft de smith machine. Ik denk dat je met een smith machine wel 15% à 20% meer gewicht aan kan dan met een losse halter. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van hoe stroef of soepel die machine langs de glijders loopt. Ik ben zelf niet zo'n fan van de smith machine. :o

Zojuist even achter met een 9kg kogel staan standstoten. Helaas kon ik het niet afmaken omdat de regen m'n grip op de kogel verprutste.
Om het kort te maken: 11,72m als verste standstoot. Maar er zat uiteraard meer in. 'k heb ook nog lamme armen van die workout van vanochtend.

Dadelijk maar even deadliften om het af te maken. Die koninginnedag en hemelvaart zitten m'n fitness-schema een beetje dwars :p

Jaap

Omdat het zo druk was met de bestellingen vandaag (koninginnedag + hemelvaart) heb ik vanochtend niet getraind.

Gelukkig had ik nog een beetje energie over (NOT) voor een avondtraining bij mijn lokale fitnesscentrum.
Aldaar ik geen zin had om mijn schema te volgen (veelste uitputtend) dacht ik eens leuk mijn MAXIMUM weer bij te werken zonder spotter.

afijn:

Smal bankdrukken: 5 x 70kg 5 x 90kg 2 x 110kg 1 x 120kg 1 x 130kg 1 x 135kg en 1 x 140kg

Ik moet zeggen dat die 140kg als een raket omhoog ging maar zonder spotter durfde ik het toch niet aan om zwaarder te gaan. Als ik bij smal bank een verkeerde beweging maak dan ligt die halter op m'n navel en dat trek ik nou net ff niet.

Omdat mijn triceps blijkbaar minder moe waren dan mijn brainus maximus heb ik toch maar een poging gedaan m'n schema te volgen:

Weer Smal bank: 10x/10x/10x/10x/8x 110kg.. :D :D :D

Zo nu trakteer ik mezelf op een 2e dosis creatine en een vanille shake. :p

Komende week ben ik in Wenen dus de deadlift etc staan 'on hold'. Er zijn overigens wel een partij [Link niet meer beschikbaar] rondom mijn hotel!

Jaap

Terug uit wenen

Na 5 dagen in Wenen en 3 kilo extra bodymass ??? ??? dacht ik weer eens een training te gaan doen. Helaas geen airco in de gym dus...

Smal bankdrukken: 9x/9x/10x 115kg (eerste 2 sets zonder spotter)

Deadlift: 10x 150kg en toen werd het te heet om nog meer sets te doen.

Squatten (stiekem toch weer...): 6x 100kg & 4 x 120kg

Helaas pindakaas heb ik nog steeds last van mijn linkerknie bij het squatten dus ik kan totaal niet voluit gaan.

Ik heb me aangemeld voor de NK clubs competitie, later hierover meer. Wellicht ga ik het een en ander aanpassen voor die wedstrijd!

Jaap (@114,95kg)

Moederdag

In een zonovergoten weiland heb ik net even vanaf de weg staan kogelstoten. Als het goed is heb ik vrijdag een wedstrijdje dus ik moet wel een klein beetje oefenen. De aanglij heb ik nog geen zin in dus ik hou het nog even bij standstoten. 5e training dit jaar denk ik. ???

7,26kg stand (wedstrijdkogel): 14,56m

Ondanks de megaspierpijn die ik blijkbaar van het deadliften heb gekregen gaat dit boven verwachting! :D :D :D

Toch mag ik blij zijn als ik vrijdag bij deze afstand in de buurt kom met een aanglij. Een ongetrainde aanglij is bij mij al snel minder ver dan een standstoot. Maar ik vertik het om na zoveel jaren in een wedstrijd uit de stand te gaan stoten...

Jaap

Vandaag. 24-02-2008:

Gewicht +/- 108,5kg

Armen: 42,5cm
Onderarm (gestrekt): 34,6cm
Benen: 69,0cm ???
Kuiten: 46,5cm
Middel (over navel): 102cm , in rust
Borst: 128,0cm (ingeademd)

Even deze stats bijwerken:

Gewicht +/- 115kg

Armen: 44,5cm
Onderarm: 35,1cm
Benen: 70,5cm
Kuiten: 47,5cm
Middel: 102,5cm
Borst: 129,0cm

Ik ben niet tevreden over m'n buik dus ik ga wat extra fietsen (buiten) en joggen (sporadisch). Daarnaast hoop ik het squatten weer voluit te kunnen gaan doen, wat voor de nodige vetverbranding moet zorgen. Wellicht ga ik de pindakaas ook wat vaker laten staan :o

Jaap

Even deze stats bijwerken:

Gewicht +/- 115kg

Armen: 44,5cm
Onderarm: 35,1cm
Benen: 70,5cm
Kuiten: 47,5cm
Middel: 102,5cm
Borst: 129,0cm

Ik ben niet tevreden over m'n buik dus ik ga wat extra fietsen (buiten) en joggen (sporadisch). Daarnaast hoop ik het squatten weer voluit te kunnen gaan doen, wat voor de nodige vetverbranding moet zorgen. Wellicht ga ik de pindakaas ook wat vaker laten staan :o

Jaap

Als je weer voluit kan squatten gaat dat helpen.

Weet je hoe hoog de squat van Rutger Smith is?
In januari squatte hij 2x250 (parallel)

In dit filmpje zegt hij iets over kracht uit de benen, vanaf 1:47:

http://www.rutgersmith.com/video2008/The road to Beijing.wmv

Laatst bewerkt:
Als je weer voluit kan squatten gaat dat helpen.

Weet je hoe hoog de squat van Rutger Smith is?
In januari squatte hij 2x250 (parallel)

In dit filmpje zegt hij iets over kracht uit de benen, vanaf 1:47:

http://www.rutgersmith.com/video2008/The road to Beijing.wmv

Ik heb het filmpje gezien. Op dit moment kom ik er bij lange na niet in de buurt maar op zich is het gewicht niet echt bijzonder hoog voor iemand die bijna 22 meter kan stoten. Het is vooral zijn (arm)spanwijdte en techniek die de afstand mogelijk maken.

Ik ben van mening dat de kracht uit de onderrug/billen bij mij persoonlijk meer in de stoot van belang is dan de kracht uit mijn benen (quadriceps). Een draaier staat meer overeind met zijn romp en dan zijn benen inderdaad de liftende factor. Ik hang bij de aanglij schuin naar achter in mijn rug. Dus mechanisch gezien zit daar het verschil.
Om die reden ben ik voor mij persoonlijk ook voorstander van de deadlift ipv de squat. Maar het liefst doe ik ze beiden.

Jaap

Oke, maar idd niet alleen benchen, ook deadliften squatten enzo

Oke, maar idd niet alleen benchen, ook deadliften squatten enzo

Ja ze zijn eigenlijk alledrie erg belangerijk. Ik kreeg een keer een opmerking van een districtstrainer dat ik te ver door mijn rug boog. Ik wil namelijk graag een lange worp maken zodat ik langer kan versneller. Maar goed, hij zei: Kan je 200 kilo bankdrukken? Zo ja, dan mag je zo stoten, zo nee, dan mag je niet zo ver doorbuigen want dan krijg je de kogel niet meer weg.

Ik ben nog steeds over deze opmerking aan het nadenken. En omdat ik graag ver doorbuig ga ik nu gewoon lekker 200 kilo bankdrukken (over een tijd) zodat het zeker weten goed zit :p

Nu is het bedtijd, morgenvroeg lekker zwaar bankdrukken!

Jaap

Hoppa

Smal bankdrukken: 10x/9x/8x :rocknana: :banana: :rocker: :clap: 120kg :rolleyes:

Standing military press: 8 x 50kg

Lying triceps extension: 10 x 55kg (even licht vanwege overbelaste onderarmen)

Standing one arm dumbbell press: 6 x 27,5kg

Jaap

Ja ze zijn eigenlijk alledrie erg belangerijk. Ik kreeg een keer een opmerking van een districtstrainer dat ik te ver door mijn rug boog. Ik wil namelijk graag een lange worp maken zodat ik langer kan versneller. Maar goed, hij zei: Kan je 200 kilo bankdrukken? Zo ja, dan mag je zo stoten, zo nee, dan mag je niet zo ver doorbuigen want dan krijg je de kogel niet meer weg.

Ik ben nog steeds over deze opmerking aan het nadenken. En omdat ik graag ver doorbuig ga ik nu gewoon lekker 200 kilo bankdrukken (over een tijd) zodat het zeker weten goed zit :p

Nu is het bedtijd, morgenvroeg lekker zwaar bankdrukken!

Jaap

Wanneer boog je door? Tijdens welk moment?

Je gaat echt goed vooruit in kracht. En in 3 maanden 2cm op je armen is netjes.
Waarom is je military press zo laag?

Je gaat echt goed vooruit in kracht. En in 3 maanden 2cm op je armen is netjes.
Waarom is je military press zo laag?

Ik had het er 1 of 2 pagina's hiervoor over dat ik het een onmogelijke oefening vind. Niet alleen voor mijn polsen maar ook voor mijn ellebogen. Verder zijn mijn schouders mijn zwakke (slappe) punt. Military press helemaal.
Ik heb vroeger wel eens 9 x 85kg met nekdrukken gehaald (zittend) maar ook die oefening kan ik niet meer, instant irritatie van mijn schouder...

Ik probeer nu vooral de schouderoefeningen te doen die geheel wrijvingloos gaan in het schoudergewricht. De dumbbell press is eigenlijk een hele goede omdat je je handpalm kan draaien.

Maar ik ga dus wel hard werken aan het gewicht bij de military press want het is inderdaad een prutgewicht vergeleken met andere oefeningen.

Er is toch niks mee met een bolle rug? Het helpt je laag te blijven bij de glij toch?

Volgens die trainer kom je er dan niet meer "uit" (overeind).

Oké, het kan niet altijd vooruitgaan. Zo heb ik weer een wijze les geleerd die ik allang in mijn achterhoofd had zitten. Ik kan niet 2 x in 1 week deadliften. Dan ben ik namelijk bij lange na nog niet hersteld. Ik ga de results niet posten. :p

Omdat mijn linkerknie zo moeilijk doet heb ik partials geprobeerd met squatten. :grumble:

Na wat warming up een setje gedaan van 8 x 130kg maar ook dat gaat niet echt geweldig. Ik vermoed dat er een stukje kraakbeen los zweeft onder m'n knieschijf. Dat zou dan weer vanzelf weg moeten gaan.

Vrijdag beter nieuws ;)

Jaap

Wedstrijd gehad

Dat ging goed!

Instoten voor de wedstrijd:
13,70m stand
14,30m glij

wedstrijd:

14,97m
x
14,98m
15,28m
14,66m (volle hand)
14,71m (doodmoe)

Toevallig had een bekende van me het gefilmd. Dus ik heb het even op youtube gezet, zie onder. De kwaliteit van het filmpje is helaas niet goed overgekomen, beetje blurry nu.

http://www.youtube.com/watch?v=14k8eUvpG5w

Heel erg mooie serie jaap. Techniek ziet er degelijk uit, panzer kan nog aan de bak tegen je :D En Hoppa en de limiet voor NK zo maar te pakken ;) Ennuh wat betreft de discus??

Heel erg mooie serie jaap. Techniek ziet er degelijk uit, panzer kan nog aan de bak tegen je :D En Hoppa en de limiet voor NK zo maar te pakken ;) Ennuh wat betreft de discus??

Discus ging prut maar dat was te verwachten, ik heb al 2 jaar geen discus aangeraakt.

ongeldig (33 meter)
ongeldig (in het net maar redelijke worp, waarschijnlijk 41 meter)
38,45m

de laatste 3 worpen heb ik niet gedaan omdat ik wat ongelukkig op mijn voet terecht was gekomen en omdat ik gewoon megamoe was. Ik ben al om 18:30 met opwarmen begonnen en om 22:00 stopte ik ermee. Dus ik was me al 3 en een half uur warm aan het houden. Het liep allemaal een beetje uit :p

NK moet ik niet aan denken, dan kom ik niet in de finale. En voor 3 pogingen vind ik het niet waard..

Ik duik zo de fitnessruimte in want er moet nog wel getraind worden voor de competitie :D

Jaap

Terug
Naar boven