MuscleMeat

Quest Jaap naar 200kg bankdrukken + verre kogelstoot

• Topic Starter Topic Starter
heb even een abbo op dit topic genomen :)

Omdat ik mezelf ook bezig houd met kogelstoten (onderdeel van de Highlandgames)
Ik hoop dat ik hier nog wat kan leren, aangezien jij en eddy cardol hier bijna de enigen zijn op het gebied van kogel :)

Ik zelf heb tot nu toe altijd alleen maar uit stand gestoten, pr uit stand is 11,15cm
vanavond voor de eerste keer met draai en aanglijden geoefend.

Aanglijden beviel mij goed en ik maakte zelfs een pr van 13 Meter! dus + bijna 2 Meter erbij!

hopelijk kan ik hier nog veel leren!

(N.B. dit is geen reactie van Jaap maar van Kris)

Twee meter erbij met de glij is erg goed (en 13 meter als afstand ook!). Je benut die aanglij dan goed. Ik denk dat dit een indicatie is dat je heel atletisch bent.

Als je atletisch bent kan je veel vermogen opslaan in de spieren en pezen. Hierdoor kan je de extra snelheid van de aanglij omzetten in snelheid van de kogel.

Kris :)

thanks! het zou best eens kunnen dat ik redelijk atletisch ben, ben ook redelijk explosief vind ik zelf. Ook technische dingen hoef ik vaak ook niet lang aan te werken voor ik het beheers :)

optimaal trainen kan en doe ik al een halfjaar niet(lees: geen ub trainen) omdat ik met een blessure aan mijn si-gewricht zit en last heb van mn rechter knie + alles zit vast rond de bekkens waardoor ik met sqautten scheef ga)

Ik heb de laatste maanden onderzoeken gehad en scans gemaakt bij het ziekenhuis, ik krijg er donderdag uitslag van, dus ben erg benieuwd hoe ernstig het is.

Momenteel train ik alleen UB, en train ik onderdelen van de HG(waaronder kogelstoten) waar ik geen last van heb.

Tijd geleden ook nog een duimpees ontsteking gehad waardoor ik ook al een aantal maanden UB niet deftig heb kunnen trainen, hierdoor kan ik ook nog niet zwaar benchen etc :(. wat dat betreft is dit wel mijn geluksjaar....

Maar de motivatie ligt super hoog, dus we gaan door :)

Groet arjen

............. een blessure aan mijn si-gewricht zit en last heb van mn rechter knie + alles zit vast rond de bekkens waardoor ik met sqautten scheef ga)

Ik heb de laatste maanden onderzoeken gehad en scans gemaakt bij het ziekenhuis, ik krijg er donderdag uitslag van, dus ben erg benieuwd hoe ernstig het is.............

Volgens dit onderzoek [link] hebben veel mensen die geen rugklachten hebben, wel afwijkingen die op een scan zichtbaar zijn. Als mensen die wel klachten hebben een scan laten doen, is het kans reëel dat de afwijkingen die gevonden worden niet de oorzaak van de klacht zijn.

Conclusions
On MRI examination of the lumbar spine, many people without back pain have disk bulges or protrusions but not extrusions. Given the high prevalence of these findings and of back pain, the discovery by MRI of bulges or protrusions in people with low back pain may frequently be coincidental.

Hetzelfde is gevonden bij schoudergewrichten. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit ook bij andere gewrichten het geval kan zijn.

Er is wat voor te zeggen om voordat er bijvoorbeeld operatief wordt ingegrepen te proberen klachten te verhelpen met:
  • Herstel van balans in kracht tussen spieren
  • Herstel van houding
  • Corrigeren van bewegingspatronen
  • Spieren op lengte te brengen
  • massage
  • foam rolling en andere technieken toepassen voor losmaken van ‘verklevingen’ in de spier-peescomplexen

Eric Cressey is een krachttrainingscoach en autoriteit op het gebied van revalidatie van sporters. Hij heeft een tweetal interessante artikelen geschreven over het probleem van scans en het toewijzen van oorzaken van een blessure. Het is vrij technisch:
http://ericcressey.com/preventing-lower-back-pain-assuming-is-okay
http://ericcressey.com/healthy-shoulders-with-terrible-mris

Hier nog een artikel van hem met wat adviezen voor SI problemen: http://ericcressey.com/si-joint-relief

Uiteraard wil ik hier niet voor arts spelen. Daarom de disclaimer: overleg met je arts.

Kris :)

Laatst bewerkt:
thanks, dat is nuttige informatie voor mij ;)

Het meeste heb ik echter al geprobeerd, ben bij 2 fysio's geweest die zelf ook aanraden om scans te maken. De arts die ik heb is trouwens erg goed en heeft vaak soortgelijke gevallen behandeld, hij heeft mij een botscan en nog een scan laten doen (ben de naam even kwijt, maar het was geen MRI)

Het scheef gaan van squats heb ik eerst nooit gehad, nu alleen met deze blessure, een fysio van mij zei dat het bijna 100% zeker kwam doordat alles vast zat aan 1 of 2 kanten. (mijn linkerlies doet ook al een halfjaar pijn)

Ik heb het scheef gaan zelf getest door mijn voeten tegen elkaar aan te zetten en met een camera mijn achterkant te filmen, er is een enorme afwijking te zien, en vaak val ik om naar rechts..

Ik ben benieuwd wat er morgen voor uitslag komt en wat de arts ervan zegt, hopelijk is het iets wat voor hem bekend voor komt.

Ik houd je wel op de hoogte,

Arjen

Kris, ik neem mijn log weer over. Stop this hijack! :p
Volgens de regels op het forum moet ik helaas toch even vragen of de uitgebreide posts via een andere weg verteld worden (eigen log?). Alle abonnees krijgen van iedere post namelijk een e-mail. :o

Gisteren de laatste training voor komende zondag:

Deadlift: 4 x 160kg
Squat: 4 x 190kg

vandaag een beetje kreupel in de onderrug maar dat komt goed...

ik had het log even niet gevolgd, 2 meter uit de aanglij is overigens wel erg veel voor een eerste keer. Bij mij was het juist een halve meter minder toen ik begon :rolleyes:
In theorie kan je er 7 meter uit halen als je een pauze van 0 seconden in de overgang van de aanglij naar de landing en strekking weet te creeren.

Jaap

De competitiewedstrijd van gisteren is letterlijk in het water gelopen. Met stortbuien en onweer hebben we onszelf ongeveer 2 uur warm moeten houden voor we konden kogelstoten. Qua prestatie maakte het voor mij niet uit, gezien de punten naar plaats hoefde ik alleen tussen de 12,37m en 16,87m te stoten. Met één geldige worp van 14,18m is dat gelukt. Gezien deze wanprestatie trek ik het seizoen nog even door naar 15 oktober in Roermond.

training van vandaag:

Arnold press: 6 x 36kg
Nekdrukken: 5 x 90kg (pr?)
Smal bankdrukken: 8 x 120kg (pre-exhausted)
Lying triceps extenions: 7 x 72,5kg

Ik heb overal veel warmups gedaan met relatief zware gewichten, dit is mijn eerste training in een aanloop van 7 borst/schouders/triceps-trainingen naar een piek op de 7e training.

Jaap@123,15kg

Gisteravond nog even bij het lokale fitnesscentrum vlug voor sluitingstijd wat oefeningen gedaan:

Smal bankdrukken: 5 x 70kg, 3 x 100kg, 3 x 120kg, 3 x 130kg, 5 x 142,5kg
Military press: 5 x 70kg
Arnold press: 7 x 32kg
Push down: 10 x 50kg

Beetje last van mijn linkerelleboog na die set smal bankdrukken dus de oefeningen daarna even niet voluit gegaan.

Jaap

Korte update:

Nekdrukken: 4 x 95g & 7 x 87,5kg
Incline dumbbell press: 5 x 52kg

De rest is niet het vermelden waard :p
Ik doe even een crash course nekdrukken om boven de 100kg uit te komen. Wie weet is dit weer een extra stimulans voor het kogelstoten en bankdrukken.

Jaap

Ik ga zo even een paar pagina's lezen, maar op eerste gezicht, strong as phuck!
en nog gefeliciteerd met je 2de zoontje!

wow sterke CGBP !! en overhead!

wow sterke CGBP !! en overhead!

Bedankt, ik probeer er nog iets beters van te maken :-)

Vandaag ging opmerkelijk goed ondanks dat ik erg duizelig was vanochtend:

Nekdrukken: 5,5 x 95kg (6e kwam tegen de houders aan en bouncte weer naar beneden)
Smal bankdrukken: 6 x 140kg
Arnold press: 7 x 34kg
Pec deck: 8 x 116kg
Lying triceps extensions: 7 x 75kg

Maandag de laatste press-training voor de wedstrijd kogelstoten op 15 oktober. Laten we eens een keer die kogel goed raken....

Jaap

Laatste press training in 15 minuten:

Nekdrukken: 4 x 100kg (pr) & 7 x 90kg (pr)
Smal bankdrukken: 4 x 150kg (pr!!!)

LOL @ timing voor de wedstrijd zaterdag.
Straks nog even een kogel werpen, te lang niet gedaan...

Jaap

Woeste kracht

:o

Zo, vandaag echt de laatste krachttraining gehad voor de wedstrijd aankomende zaterdag, daarna ga ik even wat bodybuilding doen.

Deadlift: 6 x 170kg
Squat: 10 x 130kg
(moe)

De laatste keer dat ik meer haalde was grofweg eind 1999, toen zat ik nog op 7 x 180kg. Pr is ook uit dat jaar (9 x 200kg, 4 x 220kg en 1 x 240kg)

Jaap

* zaterdag hopelijk een leuke update!

op je 21ste drukte je 175kg raw? ****ing sterk!
nu nog steeds sterk btw :)

op je 21ste drukte je 175kg raw? ****ing sterk!
nu nog steeds sterk btw :)

Mijn concurrent drukte 260kg RAW en gegarandeerd dopingvrij op dezelfde leeftijd. Ik vond mezelf dan ook een van de slapste kogelstoters. Achteraf gezien viel dat wel mee, hij was gewoon uitzonderlijk sterk.

Mijn training was destijds wel een beetje raar, ik deed 3 a 4 keer per maand mijn maximum. Ik ging pas hard vooruit in gewicht met creatine.

Jaap

Heey Jaap,

Rare stijl van bankdrukken heb je, je begint plat en als het moeilijk word ga je ineens je rug hol trekken.

Lijkt me blessure gevoelig op deze manier.

Heey Jaap,

Rare stijl van bankdrukken heb je, je begint plat en als het moeilijk word ga je ineens je rug hol trekken.

Lijkt me blessure gevoelig op deze manier.

Beetje cheaten :rolleyes:
Ik krijg overigens meer last van mijn rug van te lang op een stoel zitten dan van enige activiteit in de gym :)

Daar heb je gelijk in whaha.

Ik was gisteren blij dat ik effe kon zitten, heb me wheels gesloopt, kan vandaag amper de trap op en af :D

Terug
Naar boven