Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Je mist het punt. Heb je wel of geen grammaticale uitleg over dat vers? Als je tegenargumenten hebt tegenover deze zeer bekende geleerde, hoor ik het graag van je. Zo niet. Bewaar je mening
Ik heb je de argumenten gegeven, maar zoals elke moslim waar ik mee in gesprek ging, negeer je die omdat het in strijd is met wat je werd aangeleerd. Ik begrijp je, ik was ook zo. Vergt moed de aangeleerde zaken in vraag te stellen.
---------- Post toegevoegd 6 July 2013 om 21:30 ----------
Je mist het punt. Heb je wel of geen grammaticale uitleg over dat vers? Als je tegenargumenten hebt tegenover deze zeer bekende geleerde, hoor ik het graag van je. Zo niet. Bewaar je mening
183] Ô croyants ! Le jeûne vous est prescrit comme il a été prescrit aux peuples qui vous ont précédés, afin que vous manifestiez votre piété. [184] Ce jeûne devra être observé pendant un nombre de jours bien déterminé. Celui d’entre vous qui, malade ou en voyage, aura été empêché de l’observer devra jeûner plus tard un nombre de jours équivalant à celui des jours de rupture. Mais ceux qui ne peuvent le supporter qu’avec grande difficulté devront assumer, à titre de compensation, la nourriture d’un pauvre pour chaque jour de jeûne non observé. Le mérite de celui qui en nourrira davantage ne sera que plus grand. Mais savez-vous qu’il est préférable pour vous de jeûner?
Zowat alle vetalingen zeggen het volgende:
... zij die ziek zijn of op reis, zullen de dagen acheraf moeten inhalen. Maar zij die die enkel met grote moeite kunnen vasten, zullen ter compensatie een arme moeten voeden". De schrijver waar jij naar verwijst wil ons doen geloven dat het in het tweede deel ook over zieken gaat die toch vroegen verplicht waren te vasten. Dit heeft geen enkele basis[/B]. Het is logischer dat het is wat er staat: zieken mogen niet vasten, gezonde mensen moeten wel vasten, gezonde mensen die er veel moeite mee hebben mogen eten en dus niet vasten, als ze een arme voeden.
Ik snap echt niet waar deze weerstand en wens vandaan komt deze vers anders te interpreteren. Het is zelf geen moeilijke vers. Ze is cut and clear.
IK heb die al twee keer beantwoord, maar net zoals alle moslims die beseffen dat hun argumenten ontkracht zijn, tracht je deze te negeren. De vertaling is duidelijk, de uitleg die door jouw geliefde geleerde wordt gegeven is zeer vergezocht en in strijd met zowat iedere vertaling die je kan vinden (behalve diegene die je geleerde gebruikte) en is tevens in strijd met de logica.
According to those who consider the ‘it’ pronoun in the 184th verse pointing and being the replacement of the fasting mentioned in the 183rd verse, at the beginning fasting was a deliberate worship even for those who were not sick or on a journey ; those who desired fasted; the other ones could feed a desperate. Later the verse “Whoever of you is in life during Ramadan, he shall fast therein.” (Al-Baqarah/The Cow 2:185) was revealed and abrogating this command, discharging it[1]. According to this the 184th verse’s explanation becomes:
“Fast for a certain number of days. Whoever among you is sick or on a journey and cannot fast, then he shall fast the same number some other days. If those who are not sick or on a journey and don’t fast it, need to give a fee to feed a poor man…”
So, at the beginning sick people and travelers were obligated to fast subsequently the number of days they didn’t on time but those who could fast were free; if they didn’t fast deliberately, instead they could pay an amount as high as to feed a poor man. This is controversial and there can be no controversy in the book of Allah. This insinuation can be criticized for three other points:
a- The text of the verse does not express ‘muhayyerlik’ but ‘vucub’. (____________=ve alellezine yutikunehu fidyetun taamu miskin.) The sentence “For those who can endure to fast it, a fee to feed a desperate man is needed...
Er is geen enkele basis, er is geen enkele religieuze bron, die zegt dat in vers 183 de zieken ook moesten vasten, en dat dit dan in vers 184 en 185 veranderde. Als je dit geloofd, dan geloof je dat de Koran een zeer wispelturig boek is. Deze geleerde zuigt deze verklaring uit zijn duim.
En, ik hoor je al komen: "je hebt niet op mijn vragen geantwoord". De enige die je aan het bedriegen bent is jezelf.
Typisch kuddegedrag van moslims die hun religie niet kennen door zelfstudie maar zich laten vertellen wat er instaat. En als hen iemand de verzen aantoont, dan slaan ze in paniek en beginnen ze fel te debatteren, zonder kennis van zaken. De ayats zijn duidelijk, jouw geleerde gebruikt een vertaling die uniek is in zijn soort, en zuigt een verklaring uit zijn duim die nergens op is gestoeld.
---------- Post toegevoegd 7 July 2013 om 02:57 ----------
Erger nog, deze geleerde heeft enorm veel analyse en uitleg nodig om te veklaren wat God wou zeggen in vers 183 tot 185. Beetje problematisch als heilig boek, niet? Zou het niet verstandig geweest zijn moest God wat duidelijker geweest zijn. Ik geef een voorbeeld, ik probeer het eens:" vasten tijdens de maand ramadan is voor iedereen verplicht, behalve als je op reis bent of ziek. De dagen die je misloopt moet je inhalen voor dat de volgende ramadan start. Wie niet vast omdat hij ziek of op reis is, dient een arme te voeden".
Zo simpel is het.
---------- Post toegevoegd 7 July 2013 om 02:59 ----------
PS: je staat zowat naakt op je avatar, maar tracht wel de Koran, die je dus niet gehoorzaamt, te verdedigen. En ik meen me te herinneren dat sommige van je posts niet echt "halal" waren, nietwaar. Hypocrisie ten top bij de islamitische jongeren. Jammer.
Ah, like the good old days. Praten met een moslim die niet praktiserend is, en die doof is voor de argumenten van de andere. De argumenten waren duidelijk, draai niet rond te pot, geef toe dat je eerder doet 'wat de andere moslims doen" in plaats van zelf eens na te denken.
Je weil een grammaticaal argument. Eersten vooral is die niet nodig. De geleerde waar je het over hebt verzet hemel en aarde om uiteindelijk de vers volledig anders te gaan intepreteren. Hierdoor wordt de regel strenger. Had hij de regel soepeler geinterpreteerd, dan zou je op je achterste poten staan.
De bewijslast ligt bij jou: waar vindt jij het bewijs dat tijdens vers 183 de zieken wel moesten vasten, maar dat deze verplichting wegviel bij 184. Je negeert de vragen.
Dit is het probleem met de hedendaagse moslims. Ze kennen niks van hun religie maar beginnen wel als een bezetene te debatteren als het over hun religie gaat. En steeds zonder argumenten. STEEDS!
---------- Post toegevoegd 7 July 2013 om 20:56 ----------
Elke vertaling die ik vind zegt het volgende (en ze is heel duidelijk en toont tevens dat de verzen 1 één maal zijn gekomen en er dus geen tijd tussen de twee zit. Dud HMMMMM , je geleerde zuigt het uit zijn duim:
"[183-184] O Believers, the Fast has been made obligatory on you just as it was prescribed for the followers of the Prophets before you. It is expected that this will produce piety in you.183 The Fast is to be observed for a fixed number of days. If, however, anyone of you be sick or on a journey, he should fast the same number of other days. As for those who can fast (but do not), the expiation of this shall be the feeding of one needy person for one fast day, and whoso does more than this 184 with a willing heart does it for his own good. But if you understand the thing, it is better for you to observe the Fast.185"
Zeer duidelijk, doch heb je blijkbaar een geleerde nodig om dit te begrijpen. En dit moet dan een heilig boek voor het volk voorstellen, die mensen moet gidsen Ah, de redelijkheid is ver te zoeken.
Iedere vertaling die ik via google vind, zonder er één over te slaan geeft het volgende weer:
184. [Observing Saum (fasts)] for a fixed number of days, but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days. And as for those who can fast with difficulty, (e.g. an old man, etc.), they have (a choice either to fast or) to feed a Miskin (poor person) (for every day). But whoever does good of his own accord, it is better for him. And that you fast, it is better for you if only you know.
Er stond op fb van personalbodyplan een heel deel over ramadan.
We krijgen veel vragen rondom de aankomende Ramadan. In de zomer van juli 2011 heeft Tom Barten zelf meegedaan aan de Ramadan. Niet vanwege het geloof, maar om te ondergaan wat het Ramadan vasten met hem deed op zowel mentaal als lichamelijk vlak. Op deze wijze kon hij zich beter inleven in de Ramadan en daardoor de mensen beter begeleiden die daaraan deelnamen.
In een driedelige serie zullen wij theoretische en praktische tips, adviezen en ervaringen delen met betrekking tot de Ramadan. Hopelijk kunnen we deelnemers aan de Ramadan hiermee alvast voorbereiden en tevens overtuigen dat het geen desastreuze gevolgen hoeft te hebben voor je resultaat. Ken jij iemand die hier baat bij kan hebben? Deel dit artikel dan met hem/haar of tag die persoon in een reactie.
Eten in de avond
In de avond moet je niet eten, want dan sla je lichaamsvet op! Toch? In 2011 mocht Tom om 21:33u eten en moest hij zijn laatste maaltijd nuttigen voor 03:24u. Je lichaam heeft geen knop waarmee wordt aangegeven dat het 21.33 uur is. Je verbranding gaat 24/7 door, ook als je ‘s avonds op de bank zit of ‘s nachts ligt te slapen. Eten in de avond maakt je niet dik, ook koolhydraten niet. Meer calorieën dan je verbruikt, maken je dik.
Er zijn simpelweg geen onderzoeken die aantonen dat specifiek het eten in de avond verantwoordelijk is voor de opslag van lichaamsvet. Daarentegen zijn er wel onderzoeken die de gedachte van “eten in de avond maakt je dik” onderuit halen. [1,2,3,4,5,6] Uiteindelijk gaat het er om dat je over een periode van 24 uur een negatieve energiebalans hebt gecreëerd als vetverlies je doel is. [7,8] Hoe groot deze calorierestrictie moet zijn is verschillend per persoon.
Wat je echter vaak ziet bij deelnemers van de Ramadan is dat zij “bingen” wanneer ze eindelijk mogen eten. Er is een waar feestmaal georganiseerd waarin geen maat staat op wat en hoeveel er wordt geconsumeerd. Vaak wordt daarmee al snel de totale caloriebehoefte voor die dag overschreden, wat uiteindelijk resulteert in de opslag van lichaamsvet. Houd je aan je portiecontrole en zorg er voor dat je niet meer eet dan je eigenlijk nodig hebt.
Maaltijdfrequentie
De afgelopen jaren heb je waarschijnlijk vaak gehoord dat je elke 2 a 3 uur een maaltijd moet nuttigen, omdat dit je stofwisseling zou verhogen. Er wordt gedacht dat je lichaam in stadium van uithongering terecht komt als je dit niet doet. Om dit tegen te gaan zou je lichaam haar rustmetabolisme verlagen. Fysiologisch gezien blijkt uit diverse onderzoeken [9-17] echter dat er geen voordelen zijn met betrekking tot vetverbranding tussen frequente eetmomenten (zes per dag) en minder frequente eetmomenten (drie per dag).
Tijdens de Ramadan is het lastig om elke 3 uur en maaltijd te consumeren. Of je de hoeveelheid voeding verdeeld over 3 of 6 maaltijden maakt fysiologisch gezien echter niet uit. Ga dus niet stressen als je tijdens de Ramadan niet frequent een maaltijd kan consumeren, zorg er voor dat je in de tijd dat je mag eten binnen krijgt wat je nodig hebt. Frequent eten is voornamelijk een persoonlijke voorkeur. Als jij er van houdt/je er fijn bij voelt om meerdere maaltijden te ‘grazen’, dan doe je dat en als jij er van houdt/je er fijn bij voelt om minder frequent te eten dan doe je dat. Het een is niet beter dan het ander, doe wat werkt voor jou!
Conclusies
1. Dat eten in de avond, waaronder koolhydraten, je automatisch dik maakt is een mythe. Eten in de avond zorgt alleen voor vetopslag als desbetreffende maaltijden er verantwoordelijk voor zijn dat je over de gehele dag gezien meer calorieën consumeert dan je lichaam nodig heeft. Dat veel mensen “niet meer eten na een bepaald tijdstip” als belangrijk fundament geven voor het behalen van vetverlies is enkel gebaseerd op het feit dat het een template is voor calorierestrictie.
2. Frequente eetmomenten (5, 6 of meer per dag) kunnen een fantastisch resultaat genereren. Het is fysiologisch gezien echter geen noodzaak! Meerdere maaltijden per dag verhogen je stofwisseling niet, dat is een mythe! Maak je niet druk en stress niet als je na 3 uur nog niks hebt gegeten. Zorg er voor dat je qua voeding in het tijdsvlak dat je mag eten binnen krijgt wat voor jou noodzakelijk is om jouw gewenste resultaat te behalen/behouden.
1. Sensi S, Capani F. Chronobiological aspects of weight loss in obesity: effects of different meal timing regimens. Chronobiol Int. (1987)
2. Sofer S, et al. Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner. Obesity (Silver Spring). (2011)
3. Al-Hourani HM, Atoum MF. Body composition, nutrient intake and physical activity patterns in young women during Ramadan. Singapore Med J. (2007)
4. Nonino-Borges CB, et al. Influence of meal time on salivary circadian cortisol rhythms and weight loss in obese women. Nutrition. (2007)
5. Keim NL, et al. Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen. J Nutr. (1997)
6. Schlundt DG, et al. The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr. (1992)
7. Swinburn B, Sacks G, Ravussin E. Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. (2009)
8. Golay A, et al. Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets. Int J Obes Relat Metab Disord. (2000)
9. Taylor MA, Garrow JS. Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.
10. Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR. Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism. Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
11. Cameron JD, Cyr MJ, Doucet E. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101.
12. Varady KA. Intermittent versus daily calorie restriction: which diet regimen is more effective for weight loss? Obes Rev. 2011 Mar 17.
13. Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70
14. Swindells YE, The metabolic response of young women to changes in the frequency of meals. Br J Nutr. 1968 Dec;22(4):667-80.
15. Young CM, Frequency of feeding, weight reduction, and body composition. J Am Diet Assoc. 1971 Nov;59(5):466-72.
16. Antoine JM, et al. Feeding frequency and nitrogen balance in weight-reducing obese women. Hum Nutr Clin Nutr. 1984 Jan;38(1):31-8.
17. Verboeket-van de Venne WP, et al. Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism. Int J Obese Relat Metab Disord. 1993 Jan;17(1):31-6.
n Deel I hebben we eten in de avond en maaltijdfrequentie besproken. In deel II zullen wij theoretische en praktische tips, adviezen en ervaringen delen met betrekking tot het trainen tijdens de Ramadan. Hopelijk kunnen we deelnemers aan de Ramadan hiermee alvast voorbereiden en tevens overtuigen dat het geen desastreuze gevolgen hoeft te hebben voor je resultaat. Ken jij iemand die hier baat bij kan hebben? Deel dit artikel dan met hem/haar of tag die persoon in een reactie.
Training en hydratatie
Het punt waar de meeste deelnemers tegen aanlopen, wat Tom ook ervoer, is niet zo zeer het niet kunnen eten, maar het gemis van drinken. Vooral in de zomer maakt dit het erg zwaar, voornamelijk wanneer je normaliter gewend bent om verdeeld over de dag voldoende water te drinken. Je krijgt dan al snel het gevoel van dehydratatie.
Onderzoek [1] wees uit dat dehydratatie tijdens de Ramadan aantoonbaar is, maar er werd niet duidelijk of dit chronisch van aard was of dat dit direct leidde tot gezondheidsrisico’s. Je moet er simpelweg mee dealen, maar een gebrek aan voldoende vocht is natuurlijk geen optimale situatie, al helemaal niet wanneer je moet trainen.
Onderzoek [2] bij voetballers toonde aan dat er een grote verscheidenheid was aan individuele respons op de vochtinname, maar dat de voetballers die niet dronken gemiddeld meer dan 2% van hun lichaamsgewicht verloren. Dergelijke percentages hebben invloed op uithoudings- en concentratievermogen, kracht en prestaties.
Eten was niet het belangrijkste waar Tom aan dacht zodra hij de vast brak, het was water. Tijdens de zomer zorgde hij er overdag voor dat hij zo min mogelijk vocht verloor door zoveel mogelijk uit de zon te blijven en zodra hij weer mocht eten en drinken zorgde hij er voor dat hij deze vochtafname snel weer aanvulde. Pas hierna ging hij trainen.
Training en voeding
We hebben reeds besproken dat het aanvullen van vocht een focuspunt moet zijn wanneer je weer mag eten en drinken, vooral wanneer je gaat trainen. Maar hoe zit dat dan met eten? In deel I is duidelijk geworden dat het er voornamelijk om gaat dat je in een periode van 24 uur binnen krijgt (koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen, vitamines, vezels, etc.) wat je persoonlijk nodig hebt voor het bereiken van jouw doel.
Dat specifiek in de avond eten,waaronder koolhydraten, je dik maakt of dat je 6 keer per dag moet eten omdat je stofwisseling daarvan omhoog gaat, zijn allebei mythes. [3-19] Maar wat moet je nou eten rondom de training tijdens de Ramadan? Er wordt altijd veel gesproken over voeding rondom de training vanwege de zogenaamde “window of opportunity”. De tijd rondom de training zou van groot belang zijn, vanwege allerlei voordelen zoals insulinegevoeligheid, grotere opname van voedingsstoffen, enzovoort. Hierover zijn veel verschillende onderzoeken met tegenstrijdige uitkomsten die te lang zijn om hier te bespreken.
Wanneer het op voeding rondom de training tijdens de Ramadan aankomt zijn “het groter geheel” en “persoonlijke voorkeur” vanuit onze visie de twee belangrijke principes om te hanteren (ook buiten de Ramadan om trouwens). Op de eerste plaats is het belangrijk om in een periode van 24 uur binnen te krijgen wat je nodig hebt voor jouw doel, zonder heel erg bezig te zijn met micro-managen van allerlei details. Ten tweede heeft het ook voornamelijk te maken met persoonlijke voorkeur. Doe vooral wat jij fijn vindt en wat werkt voor jou.
Tom doorbrak zijn vast (rond 21:30u) met een whey eiwitshake, licht verteerbaar fruit en voldoende water om zijn vochtverlies aan te vullen. Vervolgens ging hij 15 minuten later trainen (21:45u) met een tijdsduur van 45 minuten, waarbij hij zijn gebruikelijke trainingsintensiteit zoveel mogelijk probeerde te handhaven, waar water, eiwitten en wederom wat fruit een prioriteit waren. Ongeveer 15-30 minuten na zijn training (23:30u) nam hij 75% van zijn voeding voor die dag. Vervolgens ging hij slapen en zette hij vlak voor een nieuw begin van de vast zijn wekker rond 04:30u. Toen at hij de overige 25% van zijn voeding inclusief zijn benodigde hoeveel vocht.
Conclusies
1. Het aanvullen van vocht (voorkeur is water) is één van de belangrijkste prioriteiten, zodra je weer mag eten en drinken. Dehydratatie heeft al snel een invloed op uithoudings- en concentratievermogen, prestaties en kracht. [1,2] Maak van vocht en met name water dan ook een prioriteit.
2. Richt je voornamelijk op het groter geheel en jouw persoonlijke voorkeur wanneer het aankomt op voeding tijdens de Ramadan en voeding rondom de training tijdens de Ramadan. Zorg dat je in een periode van 24 uur binnenkrijgt wat je nodig hebt om jouw doel te bereiken en doe wat werkt voor jou. Dan hoeft de Ramadan geen nadelige effecten te hebben op je resultaat.
1. Leiper JB, Molla AM, Molla AM. Effects on health of fluid restriction during fasting in Ramadan. Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57 Suppl 2:S30-8.
2. Shirreffs, S.M. & R.J. Maughan. Water and salt balance in young male football players in training during the holy month of Ramadan. Journal of Sports Sciences, December 2008; 26(S3): S47-S54.
3. Sensi S, Capani F. Chronobiological aspects of weight loss in obesity: effects of different meal timing regimens. Chronobiol Int. (1987)
4. Sofer S, et al. Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner. Obesity (Silver Spring). (2011)
5. Al-Hourani HM, Atoum MF. Body composition, nutrient intake and physical activity patterns in young women during Ramadan. Singapore Med J. (2007)
6. Nonino-Borges CB, et al. Influence of meal time on salivary circadian cortisol rhythms and weight loss in obese women. Nutrition. (2007)
7. Keim NL, et al. Weight loss is greater with consumption of large morning meals and fat-free mass is preserved with large evening meals in women on a controlled weight reduction regimen. J Nutr. (1997)
8. Schlundt DG, et al. The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr. (1992)
9. Swinburn B, Sacks G, Ravussin E. Increased food energy supply is more than sufficient to explain the US epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. (2009)
10. Golay A, et al. Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets. Int J Obes Relat Metab Disord. (2000)
11. Taylor MA, Garrow JS. Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.
12. Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR. Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism. Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
13. Cameron JD, Cyr MJ, Doucet E. Increased meal frequency does not promote greater weight loss in subjects who were prescribed an 8-week equi-energetic energy-restricted diet. Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101.
14. Varady KA. Intermittent versus daily calorie restriction: which diet regimen is more effective for weight loss? Obes Rev. 2011 Mar 17.
15. Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70
16. Swindells YE, The metabolic response of young women to changes in the frequency of meals. Br J Nutr. 1968 Dec;22(4):667-80.
17. Young CM, Frequency of feeding, weight reduction, and body composition. J Am Diet Assoc. 1971 Nov;59(5):466-72.
18. Antoine JM, et al. Feeding frequency and nitrogen balance in weight-reducing obese women. Hum Nutr Clin Nutr. 1984 Jan;38(1):31-8.
19. Verboeket-van de Venne WP, et al. Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism. Int J Obese Relat Metab Disord. 1993 Jan;17(1):31-6.
Alhoewel ik niet snap waarom mensen dit zouden doen voor iemand, waarvan niet bewezen is dat het bestaat. Dat terzijde.
Dat is zowat de meest idiote post ooit.
Het is trouwens niet verplicht. sourat baqarah, ayat 184
Sahih International
[Fasting for] a limited number of days. So whoever among you is ill or on a journey [during them] - then an equal number of days [are to be made up]. And upon those who are able [to fast, but with hardship] - a ransom [as substitute] of feeding a poor person [each day]. And whoever volunteers excess - it is better for him. But to fast is best for you, if you only knew.
Dus zei die eigenlijk wel zouden kunnen meedoen, maar het zwaar vinden, mogen hun "verplichting" afkopen.
Islam is in strijd met de wetenschap, het idee van de hel waar je voor eeuwig en altijd brandt is immoreel.
Je zegt dat het ongezond is omdat je niet lange tijd niet drinkt. Als je lange tijd niet drinkt is het inderdaad ongezond. s avonds kun je echter weer drinken en als je dan genoeg 2 of meer liter drinkt is er niks aan de hand. De zon gaat nu ongeveer 22.00 onder (begin van de ramadan).
Vorig jaar was het rond 21.30 dat je weer mag eten en drinken. Jij hebt het over nu 19 uren zonder drinken vorig jaar was het dus 18,5 uur. Vorig jaar heb ik er aan mee gedaan en heb er niks aan over gehouden.
een gezond mens kan in normale omstandigheden (dus niet woestijn) 4 tot 7 dagen zonder water. Dus, 18,5 uur zonder water is relatief gezien kort.
Je zegt dat het ongezond is omdat je niet lange tijd niet drinkt. Als je lange tijd niet drinkt is het inderdaad ongezond. s avonds kun je echter weer drinken en als je dan genoeg 2 of meer liter drinkt is er niks aan de hand. De zon gaat nu ongeveer 22.00 onder (begin van de ramadan).
Vorig jaar was het rond 21.30 dat je weer mag eten en drinken. Jij hebt het over nu 19 uren zonder drinken vorig jaar was het dus 18,5 uur. Vorig jaar heb ik er aan mee gedaan en heb er niks aan over gehouden.
een gezond mens kan in normale omstandigheden (dus niet woestijn) 4 tot 7 dagen zonder water. Dus, 18,5 uur zonder water is relatief gezien kort.
De mensen in de woestijn kunnen dat ook aan idd, meeste mensen in moslim landen (sorry weet even geen ander woord ) doen ook gewoon ramadan, daar is het in de schaduw als je geluk hebt 40 graden.
Ook zij drinken niet.
De lichamen van Nederlanders hebben zich toch ook aangepast aan de omstandigheden (al zijn die wel wat gunstiger). Maar daardoor hebben zij het niet makkelijker hoor haha.
Bedoel dat zij beter tegen de hitte kunnen dan mensen die daar niet zijn geboren en opgegroeid. Ben zelf turks maar mijn lichaam is gewend aan nederlandse weer ipv turks.
Bedoel dat zij beter tegen de hitte kunnen dan mensen die daar niet zijn geboren en opgegroeid. Ben zelf turks maar mijn lichaam is gewend aan nederlandse weer ipv turks.
Ja precies, daardoor heb jij het even makkelijk/moeilijk dan de mensen ín Turkije. Maar als jij dit in Turkije moet doen, wordt het wel lastiger.
Ik snap 'em
Je zegt dat het ongezond is omdat je niet lange tijd niet drinkt. Als je lange tijd niet drinkt is het inderdaad ongezond. s avonds kun je echter weer drinken en als je dan genoeg 2 of meer liter drinkt is er niks aan de hand. De zon gaat nu ongeveer 22.00 onder (begin van de ramadan).
Vorig jaar was het rond 21.30 dat je weer mag eten en drinken. Jij hebt het over nu 19 uren zonder drinken vorig jaar was het dus 18,5 uur. Vorig jaar heb ik er aan mee gedaan en heb er niks aan over gehouden.
een gezond mens kan in normale omstandigheden (dus niet woestijn) 4 tot 7 dagen zonder water. Dus, 18,5 uur zonder water is relatief gezien kort.
Beste Dbb'ers, ik zit met het volgende in mijn maag (al zit er bar weinig in momenteel)
voor ruim een half jaar heb ik een kuurtje tot mij genomen van 4 maanden, daarna de nakuur gestart en sinds een paar weken ben ik weer clean, nu ben ik hierbij 11 kg aangekomen, maar nu ik ga vasten ben ik bang dat ik mijn gains weer kwijt raak, maar als k het niet doe ben ik zo bang dat Jezus heel boos gaat worden als ik later in de hemel kom, kan iemand mij serieus advies geven, heel hartelijk bedankt.
Ja precies, daardoor heb jij het even makkelijk/moeilijk dan de mensen ín Turkije. Maar als jij dit in Turkije moet doen, wordt het wel lastiger.
Ik snap 'em
Ik heb als Belg, meegedaan in Marokko. Daar is het veel minder lastig. Ten eerste omdat het leven, het werk, veel rustiger is tijdens de ramadan. De meeste mensen blijven binnen of zitten in een schaduw waar het rustig vertoeven is. Daar moet je ongeveer 12 uur vasten (hangt er af welke periode van het jaar. Hier is het al gauw 19 uur. Dit terwijl je moet werken. Geloven dat dit gezond is is belachelijk.
Op vele islamitische sites vindt je een lijstje met alle voordelen van de ramadan. Die hebben ze zelf uitgevonden en zijn niet gebaseerd op de wetenschap, noch op de Koran.
De Koran zegt dat mensen aan de ramadan moeten doen "opdat zij vroom" zouden worden. Er staat niks in over een verbeterd spijsverterintsstelsel, gewichtsreductie, zuivering lichaam,...
---------- Post toegevoegd 8 July 2013 om 18:17 ----------
Beste Dbb'ers, ik zit met het volgende in mijn maag (al zit er bar weinig in momenteel)
voor ruim een half jaar heb ik een kuurtje tot mij genomen van 4 maanden, daarna de nakuur gestart en sinds een paar weken ben ik weer clean, nu ben ik hierbij 11 kg aangekomen, maar nu ik ga vasten ben ik bang dat ik mijn gains weer kwijt raak, maar als k het niet doe ben ik zo bang dat Jezus heel boos gaat worden als ik later in de hemel kom, kan iemand mij serieus advies geven, heel hartelijk bedankt.