XXL Nutrition

Ramadan....last van?

Status
Niet open voor verdere reacties.
neen, want hij kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de "fouten" (indien deze er zijn) van anderen.

Nee klopt, voor dat gespam hier ben JIJ verantwoordelijk, en dat terwijl er al vaak zat gezegd is door diverse leden hier dat je beter je onzin ergens anders kunt uitkramen, je lijkt wel een jehova :mad:

Nee klopt, voor dat gespam hier ben JIJ verantwoordelijk, en dat terwijl er al vaak zat gezegd is door diverse leden hier dat je beter je onzin ergens anders kunt uitkramen, je lijkt wel een jehova :mad:

Het is duidelijk dat de laatste twee post gewoon geplaatst zijn om het debat te verhitten;
Laten we on topic blijven!

Tevens, voor het teveel posten kan je ook niet geband worden he.
En een jehova? Een jehova's getuige, bedoel je dat? leer je termen voor je ze gebruikt.

Grappen maken in dit topic mag dus ook al niet meer, zelfs dat ontspoort! :sad:

Waar beledig ik Eric r? Ik zei dat hij zowat de enige is die nog objectief post.

en bewijs dat de hoofddoek verplicht is? Toon me dat dan maar eens aan
waar zeg ik dat je EricR aan het beledigen was dan?
de bewijsvoering krijg je later al aangereikt door een ander lid zag ik.

als ik zeg dat en moderner moet worden en de hoofddoek niet meer als ene verplichting zien dat is het duidelijk wt ik normaal vinfd. Als iemand zijn religie opdringt, of anderen in gevaar brengt dan is dat radicalisme. Simpel

is het een mening van een geleerde of van jezelf mbt de hoofddoek, zo ja van welke geleerde? wat jij vind en wat de Islam zegt is namelijk een wereld van verschil.

[...]Waarom kan ik dat concluderen dat er verzen zijn in de koran die je nu niet mere moet toepassen? Omdat in de koran staat dat je slaven goed moet behandelen. Dat houdt in dat god dus er niks op tegen heeft dat je een slaaf hebt? Tuurlijk niet. De koran was een leidraad, een gids die in de juiste richting wijst. Letterlijk toepassnen zonder aan te pasen ande huidige maatschappij zal er voor zorgen dat ofwel: de islam steeds verder zal uithollen en moslims zich steeds minder gaan identificeren met hun, religie (zie jonge marokkanen in rotterdam bijv die nik smme kennen van de islam), ofwel gaan ze hun eigen visies te radicaal opdringen;

Men moet de Koran op een modernere manier gaan interpreteren. De belngrijkse universiteit in Caïro heeft dit ook al geconstateerd en gezegd.
en wat hebben die verzen met slavernij ermee te maken???

ja het woord hijaab word tgebruikt in verzen waar verwezen word naar de vrouwen van de profeet zelf. Als men één van zijn vrouwne benaderde , dan moet dit gebeuren vanachter een scheiding, een hijaab. Een gordijn dus;
Je kan je dan afvragen waarom is dit? Dit omdat de profeet niet alllen een religieuze leider was maar de leider van de moslimgemeenschap; Zijn reputatie, en die van zijn vrowuen was heel belangrijk om zijn geloofwardigheid te bewaren; Als men dus één van zijn echtgenoten zou hebben beticht van ontucht,danzou dit zware gevolgen kunnen hebben. Der regeling gold echter alleen voor de vrouwen van de profeet zelf.
dit poste ik enkele pagina's terug en heft je en compleet antwoord:
(in het rood staat de ware reden van de hoofddoek)

vind je? Als je ontstaansgeschiedenis kent van de islam, dan valt dat cynisme nog goed mee.
Je mag niet vergeten dat in de 7 de eeuw, arabië een land was waar er een totale chaos was waar er constant oorlog was en vetes werden uitgevochten; je kon louter overleven als je tot een belangrijke clan toebehoorde. (in tegenstelling tot jezus die geboren werd in een geordende maatschappij.)
Het land bestond uit christenen en "pagans" (kort samengevat kan men deze beschrijven als "veelgodendienaars"). Het was niet zozeer je religie die je plaats in de maatschappij bepaalde maar de kracht van je clan.
Er waren heel veel clans en niemand kende rust. Mannen hadden alle macht in handen, vrouwen hadden geen enkele vorm van eigendomsrecht. Hierdoor waren ze afhankelijk van de "gulheid" van de man. Om te overleven moesten de vrouwen dus hun "diensten" aanbieden aan de mannen. mannen hadden dus geen enkele plicht tegenover de vrouwen. De vrouw werd dan eigendom van de man. Het was echt een verschrikkelijke maatschapppij waar het recht van de sterkste hold.
De islam maakte een einde aan deze wantoestand. vrouwen kregen plots een eigendomsrecht toegekend. Als ze huwden kregen ze een bruiddschat. Dit hield dus in dat ze eigendomsrecht hadden en dus geen eigendom waren van hun man. Mannen mochten niet meer ontelbaar aantal vrouwen hebben. Liefst slechts één maar als de eerste vrouw akkoord ging dan kon je een tweede vrouw nemen (max 4) en alleen als je hen allemaal goed en gelijkwaardig kon behandelen. De reden was dat er door de oorlogen meer vrouwen dan mannen waren waardoor vrouwen, om te overleven, moesten bedelen en hun diensten aanbieden. Met de islam kwam daar een einde aan.
Je moet dus de Koran niet beoordelen op hoe hij de vrouwenrechten verdedigd vandaag de dag, maar in zijn context plaatsen. In een maatschappij waar vrouwen niks te zeggen hadden kregen ze plots een belangrijke plaats. Er word aan de profeet van de moslims een bepaalde zin toegekend: " het paradijs ligt onder de voeten van jullie moeder". Dit zorgde er voor dat mannen de vrouwen goed behandelden. Gedurende eeuwen werd de koran volgens de letter en de geest goed toegepast. jammer genoeg hebben geleidelijkaan de mannen terug de Koran op een conservatieve wijze beginnen interpreteren in de 12 de eeuw. SIndsdan zijn de vrouwenrechten teruggeschroeft; Dit is jammer want dat is in strijd met de islam en de Koran.

dit alles om duidelijk te maken dat de islam orde schepte in een maatschappij die verscheurd werd door oorlogen. Daarom de term "islam"= "vrede".

ps: het is ook in deze context dat men de hoofddoek moet plaatsen: er was dus een maatschappij waar de moslimgemeenschap aan het groeien was. De moslimvrouwen leefden in een maatschappij waar niet-moslimvrouwen nog steeds hun diensten moesten aanbieden om te overleven. Mannen benaderden vrouwen met "oneerbare voorstellen". bijv: hey meid, laat me je een paar wekken steveig pakken en dan geef ik je een gouden ring" of zoiets.
Door de moslimvrouwen aan te raden een hoofddoek te drragen werden ze door de hele maatschappij herkent als moslimvrouwen die niet meer ingingen op deze voorstellen. Je kan dus stellen dat de hoofddoek toen een goede rol had. Namelijk het beschermen van de vrouw tegen dergelijke voorstellen en mannen. Natuurlijk kan je stellen dat die tijd voorbij is en de hoofddoek deze rol niet meer hoeft te vervullen. Dat klopt en dat is ook waarom steeds meer vrouwen de hoofddoek niet meer als een verplichting zien.
het had niet alleen betrekking op de vrouwen van de Profeet, vrede zij met hem, maar ook op de andere moslima's. overigens is zoals je ongetwijfeld zult weten 1 van zijn vrouwen ook van "ontucht" beticht.
de rest van je verhaal is al beantwoord met de bewijsvoering van yesilgozler.

is dit topic niet een btje te ver afgedwaald?.. het ging over ramadan???
een topic over hoofddoeken zou wel handig zijn.. maar ook weer niet aangezien wij 2 waarschijnlijk de enigen zijn die hier over zullen discusseren...
ik doe graag mee brotha :D

Het is duidelijk dat de laatste twee post gewoon geplaatst zijn om het debat te verhitten;
Laten we on topic blijven!

Tevens, voor het teveel posten kan je ook niet geband worden he.
En een jehova? Een jehova's getuige, bedoel je dat? leer je termen voor je ze gebruikt.

doe even lekker rustig, iedereen mag zn zegje doen toch?

waar zeg ik dat je EricR aan het beledigen was dan?
de bewijsvoering krijg je later al aangereikt door een ander lid zag ik.

fout, dat was een vrije vertaling van het arabisch?? ik heb reeds aangetoond dat dat niet klopt.

is het een mening van een geleerde of van jezelf mbt de hoofddoek, zo ja van welke geleerde? wat jij vind en wat de Islam zegt is namelijk een wereld van verschil.
wat ik vind van de islam en wat jij vind en wat iedere moslim vind van de islam is anders. Mijn mening omtrent de hoofddoek is gebaseerd op onderzoek naar de ontstaansgschiedenis van de islam; Ik raad je aan boeken te lezen die niet geschreven zijn door iemand wiens naam begint met "sjeikh..." .
Bestudeer zelf eens deze geschiedenis en hehaal niet gewoon wat je reeds aanhoorde sinds je klein was. Leer het zelf ontdekken.

en wat hebben die verzen met slavernij ermee te maken???

Heb ik ook al duidleijk gemaakt. Ik wou aantonen dat de Koran soms moet aangepast worden aan de moderne tijd. De hoofddoek had mss vroeger zijn functie, die heeft hij nu mss niet meer. God zegt in de koran dat je de slaven goed moet behandelen. Wil dat dan zeggen dat ik volgens god dan vandaag de dag een slaaf in huis mag nemen? Neen, tuurlijk niet. Net zoals de verzen omtrent de klederdracht van de vrouw moet je sommige verzen in hun context bekijken. Dt is niet mijn mening alleen; Dit is de mening van de Islamitishce universiteit van Caïro.

het had niet alleen betrekking op de vrouwen van de Profeet, vrede zij met hem, maar ook op de andere moslima's. overigens is zoals je ongetwijfeld zult weten 1 van zijn vrouwen ook van "ontucht" beticht.
de rest van je verhaal is al beantwoord met de bewijsvoering van yesilgozler.

het gordijn verhaal slaat alleen op de vrouwen van de profeet; dit ontkennen houdt in dat je de koran niet goed kent.
ik doe graag mee brotha :D

doe even lekker rustig, iedereen mag zn zegje doen toch?

..

bewijs dat het alleen om de vrouwen van de profeet ging wat betreft de rol van het gordijn (hijaab):

The verses of the same Sura ordained that the wives of the Prophet (peace upon him) draw a curtain (to ensure privacy in the Prophet's room which naturally attracted many visitors of all sorts), and that they dress up completely without showing any part of their bodies including face and hands to any man; though all other Muslim women were exempted from these restrictions. Thus the Quran goes: "O you who believe don't enter the Prophet's homes except when you are invited for a meal and don't come too early awaiting its preparation. But when you are invited, do enter (the prophet's home). When you have finished the meal, disperse, without (lingering) for familiar talk. Such behaviour used to inconvenience the Prophet who was too embarrassed shy (to ask you to disperse). But God is not embarrassed to say the truth. And when you ask the Prophet's women something ask, them from behind a curtain. This is purer for your hearts as well as for theirs. It is not proper for you to annoy the Prophet. None of you will at all marry the Prophet's wives after his death. God considers that an enormously great sin". (Al-Ahzab, 53).
------------------------------

Hopelijk heb je je voor je andere argumenten beter voorbereidt want dit slaat toch nergens op. Het bevestigd tevens wat ik reeds zei: de huidige generatie moslims die in Europa woon kent steeds minder van zijn religie.

wat betreft de hoofddoek en het al dan niet verplicht zijn is ook de volgende tekt hel duidelijk; De auteur is ook niet zomaar iemand maar gereputeerd! Als je veel afweet van de Ilam en vel hebt gelezen zal je hem zeker kennen.

Is Hijab Compulsory?
"The Quran does not suggest that women should be veiled or they should be kept apart from the world of men. On the contrary, the Quran is insistent on the full participation of women in society and in the religious practices."
By Dr. Ibrahim B. Syed, Ph.D

One of the verses in the Quran protects a woman's fundamental rights. Verse 59 of Surah Al-Ahzaab reads: "O Prophet! Tell thy wives and daughters and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when outside) : so that they should be known (as such) and not molested".
According to the Quran, the reason why Muslim women should wear an outer garment when going out of their homes is that they may be recognised as "Believing" women and differentiated from streetwalkers for whom coïtusual harassment is an occupational hazard. The purpose of this verse was not to confine women to their homes, but to make it safe for them to go about their daily business without attracting unsavoury attention.
Dit had ik reeds gezegd, en had het in de contet van de 7 de eeuw geplaatst.

Older Muslim women who are past the prospect of marriage are not required to wear "the outer garment". "Such elderly women as are past the prospect of marriage, there is no blame on them if they lay aside their (outer) garments, provided they make not wanton display of their beauty; but it is best for them to be modest; and Allah is One Who sees and knows all things". (24:60).

weer een uitzondering: oudere vrouwen moeten het ook niet dragen, hun (outer garment)
The Quran does not suggest that women should be veiled or they should be kept apart from the world of men. On the contrary, the Quran is insistent on the full participation of women in society and in the religious practices.

Morality of the self and cleanliness of conscience are far better than the morality of the purdah. No goodness can come from pretence. Imposing the veil on women is the ultimate proof that men suspect their mothers, daughters, wives and sisters of being potential traitors to them. How can Muslim men meet non-Muslim women who are not veiled and treat them respectfully, but not accord the same respectful treatment to Muslim women?

To wear the Hijaab is certainly NOT an Islamic obligatory on women. It is an innovation (Bid'ah) of men suffering from a piety complex who are so weak spiritually that they just cannot trust themselves!

Muslim women remained in mixed company with men until the late sixth century (A.H.) or 11 th century (A.C.). They received guests, held meetings and went to wars to help their brothers and husbands, and they defended their castles and bastions.

in andere post zei ik reeds dat de islam veel opener en moderner was, en veel meer vrijheid aan vrouwen gaf tot de 11 de , 12 de eeuw; daarna zijn ze gelijdelijkaan hun rechten en vrijheden kwijtgespeeld)

It is part of the growing feeling on the part of Muslim men and women that they no longer wish to identify with the West, and that reaffirmation of their identity as Muslims requires the kind of visible sign that adoption of conservative clothing implies.

For these women the issue is not that they have to dress conservatively, but that they choose to. In lran, Imam Khomeini first insisted that women must wear the veil and chador, but in response to large demonstrations by women, he modified his position and agreed that while the chador is not obligatory, MODEST dress is.

wat betreft de volledige discussie over de hijaab vewijs ik naar een heel complete tekst die elk ayat analyseert, vertaald en uitlegt. En verwijst naar groete geleerden. Als je na het lezen van de ze tekst nog niet overtuigd bbent dat de hijaab niet verplicht is , dan zullen we ons moetne tevreden stellen met het fait dat we het geoon neiet eens raken over dit standputn/
Women in Islam: Hijab - By Dr. Ibrahim B. Syed, Ph.D

Laatst bewerkt:
wat betreft de hoofddoek en het al dan niet verplicht zijn is ook de volgende tekt hel duidelijk; De auteur is ook niet zomaar iemand maar gereputeerd! Als je veel afweet van de Ilam en vel hebt gelezen zal je hem zeker kennen.

Is Hijab Compulsory?
"The Quran does not suggest that women should be veiled or they should be kept apart from the world of men. On the contrary, the Quran is insistent on the full participation of women in society and in the religious practices."
By Dr. Ibrahim B. Syed, Ph.D

One of the verses in the Quran protects a woman's fundamental rights. Verse 59 of Surah Al-Ahzaab reads: "O Prophet! Tell thy wives and daughters and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when outside) : so that they should be known (as such) and not molested".
According to the Quran, the reason why Muslim women should wear an outer garment when going out of their homes is that they may be recognised as "Believing" women and differentiated from streetwalkers for whom coïtusual harassment is an occupational hazard. The purpose of this verse was not to confine women to their homes, but to make it safe for them to go about their daily business without attracting unsavoury attention.
Dit had ik reeds gezegd, en had het in de contet van de 7 de eeuw geplaatst.

Older Muslim women who are past the prospect of marriage are not required to wear "the outer garment". "Such elderly women as are past the prospect of marriage, there is no blame on them if they lay aside their (outer) garments, provided they make not wanton display of their beauty; but it is best for them to be modest; and Allah is One Who sees and knows all things". (24:60).

weer een uitzondering: oudere vrouwen moeten het ook niet dragen, hun (outer garment)
The Quran does not suggest that women should be veiled or they should be kept apart from the world of men. On the contrary, the Quran is insistent on the full participation of women in society and in the religious practices.

Morality of the self and cleanliness of conscience are far better than the morality of the purdah. No goodness can come from pretence. Imposing the veil on women is the ultimate proof that men suspect their mothers, daughters, wives and sisters of being potential traitors to them. How can Muslim men meet non-Muslim women who are not veiled and treat them respectfully, but not accord the same respectful treatment to Muslim women?

To wear the Hijaab is certainly NOT an Islamic obligatory on women. It is an innovation (Bid'ah) of men suffering from a piety complex who are so weak spiritually that they just cannot trust themselves!

Muslim women remained in mixed company with men until the late sixth century (A.H.) or 11 th century (A.C.). They received guests, held meetings and went to wars to help their brothers and husbands, and they defended their castles and bastions.

in andere post zei ik reeds dat de islam veel opener en moderner was, en veel meer vrijheid aan vrouwen gaf tot de 11 de , 12 de eeuw; daarna zijn ze gelijdelijkaan hun rechten en vrijheden kwijtgespeeld)

It is part of the growing feeling on the part of Muslim men and women that they no longer wish to identify with the West, and that reaffirmation of their identity as Muslims requires the kind of visible sign that adoption of conservative clothing implies.

For these women the issue is not that they have to dress conservatively, but that they choose to. In lran, Imam Khomeini first insisted that women must wear the veil and chador, but in response to large demonstrations by women, he modified his position and agreed that while the chador is not obligatory, MODEST dress is.

wat betreft de volledige discussie over de hijaab vewijs ik naar een heel complete tekst die elk ayat analyseert, vertaald en uitlegt. En verwijst naar groete geleerden. Als je na het lezen van de ze tekst nog niet overtuigd bbent dat de hijaab niet verplicht is , dan zullen we ons moetne tevreden stellen met het fait dat we het geoon neiet eens raken over dit standputn/
Women in Islam: Hijab - By Dr. Ibrahim B. Syed, Ph.D
omdat het nogal een grote tekst is heb ik hier een stukje geknipt:

2. Muslim women are enjoined to "draw their veils over their bosoms and not display their beauty" except in the presence of their husbands, other women, children, eunuchs and those men who are so closely related to them that they are not allowed to marry them. Although a self-conscious exhibition of one's "zeenat" (which means "that which appears to be beautiful" or "that which is used for embellishment or adornment") is forbidden, the Qur'an makes it clear that what a woman wears ordinarily is permissible. Another interpretation of this part of the passage is that if the display of "zeenat" is unintentional or accidental, it does not violate the law of modesty.

...

Semantically and legally, that is, regarding both the terms and also the parameters of its application, Islamic interpretation extended the concept of hijab. In scripturalist method, this was achieved in several ways. Firstly, the hijab was associated with two of the Qur'an's "clothing laws" imposed upon all Muslim females: the "mantle" verse of 33:59 and the "modesty" verse of 24:31. On the one hand, the semantic association of domestic segregation (hijab) with garments to be worn in public (jilbab, khimar) resulted in the use of the term hijab for concealing garments that women wore outside of their houses. This language use is fully documented in the medireview Hadith. However, unlike female garments such as jilbab, lihaf, milhafa, izar, dir' (traditional garments for the body), khimar, niqab, burqu', qina', miqna'a (traditional garments for the head and neck) and also a large number of other articles of clothing, the medireview meaning of hijab remained conceptual and generic. In their debates on which parts of the woman's body, if any, are not "awra" (literally, "genital," "pudendum") and many therefore be legally exposed to nonrelatives, the medireview scholars often contrastively paired woman's' awra with this generic hijab. This permitted the debate to remain conceptual rather than get bogged down in the specifics of articles of clothing whose meaning, in any case, was prone to changes both geographic/regional and also chronological. At present we know very little about the precise stages of the process by which the hijab in its multiple meanings was made obligatory for Muslim women at large, except to say that these occurred during the first centuries after the expansion of Islam beyond the borders of Arabia, and then mainly in the Islamicized societies still ruled by preexisting (Sasanian and Byzantine) social traditions.

With the rise of the Iraq-based Abbasid state in the mid-eighth century of the Western calendar, the lawyer-theologians of Islam grew into a religious establishment entrusted with the formulation of Islamic law and morality, and it was they who interpreted the Qur'anic rules on women's dress and space in increasingly absolute and categorical fashion, reflecting the real practices and cultural assumptions of their place and age. Classical legal compendia, medireview Hadith collections and Qur'anic exegesis are here mainly formulations of the system "as established" and not of its developmental stages, even though differences of opinion on the legal limits of the hijab garments survived, including among the doctrinal teachings of the four orthodox schools of law (madhahib). 20

-------------

om dan nog maar te zwjgen over de volgende tekst: Muslim Feminists and the Veil

@Thinkalot: Zijn jouw twee weken vakantie al bijna om?

Thinkalot neemt nog een weekje vrij, oftewel, meldt zich ziek. Net als zijn vrienden. Onze nobele ridder thinkalot daarentegen, gaat geen bejaarden overvallen, maar dit gedrag goedpraten op internet.

Ik heb dat gedrag nooit goedgepraat; Jullie spelen weer eens op de man, ipv over de topic te praten; jullie gebrek aan kennis en intelligentie speelt julie weer parten.

Ik heb dat gedrag nooit goedgepraat; Jullie spelen weer eens op de man, ipv over de topic te praten; jullie gebrek aan kennis en intelligentie speelt julie weer parten.

Jij hapt zo lekker :D Mensen met "kennis en intelligentie" maken daar gebruik van, maar dat snap je zeker niet ;)

Jij hapt zo lekker :D Mensen met "kennis en intelligentie" maken daar gebruik van, maar dat snap je zeker niet ;)

Ik had allang begrepen dat het ging om provocatie. Ik vind het jammer dat men op deze wijze het debat uit de weg gaat.
Het werd blijkbaar te moeilijk voor sommigen. Tja, ik had idd ook een Engelstalige tekst geplaatst. Dat maakt het voor de meesten helemaal te ingewikkeld.

dbc rukt zijn spiegeltje meermaals vol met +4000 vieuws :eek:

Kennis speelt jullie parten?

Wie ben jij alwetende groiotmacht!
Je bent een kwal van de bovenste plank met dat gezever over Koran, internationaal recht, enz enz enz. Je valt 1000x in herhaling en je bent het toch alleen met jezelf eens.
Zoveel bewijzen dat er ook moslims zijn die dingen niet goed doen, maar daat mag je ze niet op aanspreken. Nee echt niet doen, want dat vind kabouter pinkelot niet goed hoor.

Je was vermoeiend, je bent vermoeiend, en je zal altijd vermoeiend zijn.
Mensen continu verbeteren op hun manier van schrijven.
Je bent een klein kind wat zijn zin wil krijgen. Ga trainen zodat je misschien in elk geval een fatsoenlijk lichaam zal krijgen wat die stomme woorden een beetje kan verdoezelen.

Je bent een kwal van de bovenste plank met dat gezever over Koran, internationaal recht, enz enz enz. Je valt 1000x in herhaling en je bent het toch alleen met jezelf eens.
Zoveel bewijzen dat er ook moslims zijn die dingen niet goed doen, maar daat mag je ze niet op aanspreken. Nee echt niet doen, want dat vind kabouter pinkelot niet goed hoor.

Je bent een klein kind wat zijn zin wil krijgen. Ga trainen zodat je misschien in elk geval een fatsoenlijk lichaam zal krijgen wat die stomme woorden een beetje kan verdoezelen.

Ik val in herhaling omdat ik me moet herhalen. Ik kan er ook niet aan doen dat de rechtsen onder ons moeite hebben met begrijpend lezen.

Nogmaal, ik heb nooit gezegd dat moslims altijd alles goed doen. Ik heb gewoon uitgelegd waarom bepaalde bevolkingsgroepen meer overlas tveroorzaken dan anderen. Dat heet nuancering maar blijkbaar is ook dat te moeilijk voor jullie.

En laten we aub ophouden met die persoonlijke aanvallen; Je zegt dat ik wat meer moet trainen zodat ik nog hopelijk een fatsoenlijk lichaam zou krijgen. Nou, ik zou zeggen, kijk eens in de spiegel en besef maar eens goed dat je met een lijf als het jouwe ook niet te hoog van de toren moet blazen. U'is misschien een geheim voor je, maar een BF % hoger dan 30 is echt niet mooi hoor.

Is dit niet een mooie afsluiting van het topic?
Anders komt straks D. weer langs en vallen we allemaal in zijn strafrechterlijke trechter! :eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven