XXL Nutrition

Recomposition log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Haha ja. Ik train voornamelijk thuis (in mijn schuur). Als het bloedheet is of ijskoud, is het niet zo fijn. Soms mis ik een aantal oefeningen die ik hier niet kan doen. Voor de rest heb ik niets te klagen eigenlijk.

16-09-14

squat
5x60kg
5x100kg
5x125kg
4x5x135kg @ 7-8
3x10x105kg @ 6-7

step-ups
2x15xsuper mini bands @ 8,5

elevated band good morning
12xlarge band
2x10xlarge + average band @ 8,5

standing band leg curl
3x12xlight band @ 8,5

one leg calf raise
6x10xbw @ 8,5-9

Comment:
Aangezien de squat vorige week niet echt lekker ging, heb ik een stapje terug gedaan. De techniek, diepte en bar speed waren allemaal een stuk beter.

17-09-2014

hammer grip pull-up
5xbw
5x16kg
5x5x20kg @ 8,5-9
2x10xbw @ 9
8xbw @ 8,5

supported kb row (elbows-out)
15x12kg
2x15x16kg @ 8,5

face pulls + one-arm supinated db curl
3x17xlight band + 3x10xmini band

18-09-2014

overhead press
5xbar
5x40kg
4x5x50kg @ 6

low incline db press
8x18kg
8x26kg
8x34kg @ 7
8x36kg @ 9
6x36kg @ 8,5

seated pronated cable flyes
12x8kg
3x12x10kg @ 8,5-9

one-arm overhead rope extension
10x6,25kg
3x10x7,5kg @ 8,5-9,5

cable side raise
3x18x2,5kg @ 8,5-9

Comment:
Gaat lekker. De kracht begint weer goed terug te komen.

20-09-14

am

squat
5x65kg
3x5x105kg

stiff legged deadlift (op 2 matten)
5x60kg
5x100kg
5x110kg
5x120kg
2x5x130kg @ 7

body leg curl
4x8xbw-light band @ 8,5-9

elevated split squat
10x45kg
3x15x52,5kg @ 7-8,5

band pull throughs
2x15xlarge band @ 7,5-8,5

Comment:
Gisteren geen tijd gehad om te trainen. De stiff legged deadlift voelt nu eindelijk goed. De split squats zijn een hel.

pm

chins
10x7xbw @ 6-9,5

band pull aparts
2x20xmini band @ 8,5

jumping calf raise
10xbw+super mini bands
5x10xbw+light bands

db hammer curl
12x15kg+4+4+4

Comment:
Pittig zo die trainingen. Morgen zal ik nog mijn huidige visie delen omtrent mijn huidige trainingsopzet.

Hierbij wil ik nog mijn huidige visie delen omtrent mijn huidige trainingsopzet. Het plan is om begin volgend jaar een powerlift meet te doen (onofficiële meet bij World fit 010 als het goed is). Hier train ik naar toe door een specifieke hypertrofie- en krachtcyclus te volgen.

De eerste paar jaren dat je aan krachttraining doet vinden er allerlei neurale veranderingen plaats die bijdragen aan een toename van kracht (neurale winst) en spiermassa (hypertrofie). Op een gegeven moment zijn de neurale factoren bijna geoptimaliseerd en zal het tempo van de neurale winst afnemen. Je hebt dan extra spiermassa nodig om de neurale factoren opnieuw te maximaliseren en neurale winst te boeken. Als je spiermassa dus niet meer toeneemt, word je op een gegeven moment niet meer sterker.

Wil je zo sterk mogelijk worden? Dan moet je de neurale en musculaire factoren dus optimaliseren. In een gevorderd stadium kan het goed uitpakken om veel tijd te steken in een hypertrofiecyclus (spierwinst verloopt traag) en heb je maar 6-8 weken nodig om de neurale factoren van de grote 3 oefeningen te maximaliseren (neurale winst verloopt snel).

Aparte cyclussen

Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik per hypertrofie- of krachtcyclus een andere oefening selectie. De powerlifts kunnen uiteraard spiermassa bouwen (vooral in de beginjaren), maar kun je hiermee niet alle spiergroepen goed ontwikkelen. Er zijn bijvoorbeeld betere oefeningen voor de hamstrings en borst dan de deadlift of power bench press.

Het is ook een stuk makkelijker om volume te maken zonder jezelf met de powerlifts af te beulen. Je CNS vind het prettiger en kun je jezelf ook veel tijd en energie besparen. De powerlifts komen later van pas om neurale factoren te optimaliseren. Voor deze oefeningen kun je dan een hogere frequentie hanteren en de intensiteit omhoog gooien. Het kan ook handig zijn om ondersteunende varianten voor deze powerlifts toe te voegen.

Powerbuilding cyclus

Het is ook mogelijk om een hypertrofie- en krachtcyclus te combineren (powerbuilding cyclus) en een oefening selectie te maken gebaseerd op de grote 3 en relevante assistentie-oefeningen. Het herstel wordt wel een belangrijker punt om rekening mee te houden, aangezien <5 reppers meer belastend zijn voor het CNS.

Door de squat, bench press en deadlift vaak te trainen, kunnen er zwakke punten ontstaan, doordat bepaalde spiergroepen in verhouding te sterk worden of te zwak blijven. Bijvoorbeeld een bench press dat je vanaf de borst blijft falen of een deadlift dat je niet boven de knie kan doortrekken.

Dit betekent dat er zwakke schakels zijn. Door de spiergroepen aan te sterken die tijdens de uitvoering een beperking zijn, kun je het probleem oplossen. Hiervoor kun je gebruik maken van de zogenaamde assistentie-oefeningen.

Door het toevoegen van assistentie-oefeningen heb je automatisch meer volume en een betere prikkel voor spiergroei. Je moet een bepaalde volume drempel overschrijden om spiergroei te stimuleren. Deze neemt steeds meer toe naarmate je verder gevorderd raakt.

Krachtcyclus, niet verstandig voor de lange termijn

Schema’s waar de powerlifts frequent worden getraind met geen tot weinig assistentie-oefeningen, werken in een gevorderd stadium goed om de neurale factoren te maximaliseren, maar minder goed om de musculaire factoren te optimaliseren.

Het is dus niet nodig om jezelf het hele jaar door af te beulen met de powerlifts en heb je er uiteindelijk meer profijt van als je het volume daarop reduceert en daarbij assistentie-oefeningen toevoegt of om een hypertrofiecyclus toe te voegen met daarna een krachtcyclus.

Uiteraard bestaan er atleten die goed kunnen reageren op een minimalistische benadering, maar dit betreft een klein percentage.

Op lange termijn zou je i.i.g. sterker moeten zijn dan een tijd geleden, mits je lichaamsgewicht niet is afgenomen of stabiel is gebleven.

Uitgebreide post weer Victor.

Heb je al een idee naar welke gewichten je wilt gaan werken de komende maanden, als de omstandigheden ideaal zijn? Of in ieder geval met minimale pijntjes e.d.

280 deadlift :D ;) ?

Laatst bewerkt:
Hehe, een 280 deadlift zal waarschijnlijk nooit meer lukken als ik onder de 90kg blijf.

Daar kan ik op dit moment nog weinig over zeggen. Ideale omstandigheden zijn heel zeldzaam voor mij. Tijdens mijn top gebeurt er altijd wel iets. Mijn blessureverleden blijft waarschijnlijk een grote beperking. Het enige wat ik nog kan doen is alles heel rustig opbouwen, als er pijntjes zijn gas terug nemen en blijven hameren op een goede techniek.

22-09-14

close grip bench press
5xbar
5x60kg
5x80kg.. schouder voelt niet goed

elevated close grip push-ups
5xbw
5xsuper mini band
5xlight band
5xaverage band
5xaverage band + mini band
5xaverage band + super mini band
2x5xaverage band + light band @ 8,5-9
8xaverage band
8xlight band + mini band
10xlight band
10xsuper mini band

elevated pronated ring flyes
4x8xbw @ 8,5-9

overhead band extension
3x10xmini band @ 7-8

db side raise (bent-arms)
3x18x7,5kg @ 9

Comment:
De schouder was ineens gevoeliger tijdens de presses.

---------- Toegevoegd om 19:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:46 ----------

23-09-2014

squat
5x60kg
3x100kg
1x130kg
5x5x140kg @ 6-7
20x100kg @ 6

step-ups
15xsuper mini bands
12xlight bands @ 8,5

one leg calf raise
10xbw
10x4kg
5x12kg
3x5x16kg @ 9
2x8x12kg @ 9

band good morning
10xdoubled large bands
3x15xdoubled large bands @ 7

Comment:
De squats waren pittig. Ik ga het proberen om elke week een extra high rep setje te doen.

20 x 100 @ 6.... :o

24-09-14

hammer grip pull-up
5xbw
3x16kg
5x5x21,25kg
12xbw
10xbw
8xbw

supported kb row (elbows-out)
2x16x16kg

band face pulls
3x20xlight band

supinated db curl
3x12x5kg+mini band

Comment:
De RPE's ga ik alleen nog voor lichtere werksets vermelden. De komende weken is het grootste gedeelte @ 8,5-10.

25-09-2014

overhead press
5xbar
5x5x40kg @ 6

low incline db press
8x22kg
8x32kg
3x6x38kg

seated pronated cable flyes
10x8kg
10x10kg
2x8x12kg
10x10kg
12x8kg

one-arm overhead rope extension
10x7,5kg
10x8,75kg
2x10x7,5kg

one-arm cable side raise
2x20x2,5kg
15x2,5kg+5

26-09-14

squat
5x60kg
5x100kg
2x5x110kg @ 6

stiff legged deadlift (op 2 matten)
5x60kg
5x100kg
5x130kg
4x5x140kg @ 7,5

body leg curl
5x8xbw-light band

elevated split squat
10x40kg
15x40kg+mini bands
15x45kg+mini bands
15x50kg+mini bands

jumping calf raise
15xbw
3x15xsuper mini bands

pull-throughs
2x20xlarge band

Comment:
Pittige training. Het wordt tijd om de frequentie wat af te bouwen.

27-09-14

ring chin-up
3x10xbw
5x5xbw (pronated)

ring face pulls
3x10xbw

ring curls
2x10xbw
10xbw+mini band

---------- Toegevoegd om 11:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:03 ----------

De afgelopen periode heb ik veel vragen gekregen over refeeds. Hier vind je mijn standpunt omtrent refeeds.

Hierbij wil ik mededelen dat dit mijn laatste log post is op dbb. Ik ben nu eigenlijk veel meer actief op facebook. Ik ga waarschijnlijk ook een privé groep op facebook aanmaken om daar mijn trainingen te loggen.

Op dit moment volg ik de online personal training course van Menno Henselmans. De content is zeer interessant en een goede investering om mijn kennis te verbreden. In principe betaal je altijd wel voor hele goede content/informatie.

Hierbij heb ik nog 2 recente artikelen.

Tips voor het opbouwen van meer spiermassa
Populaire trainingsschema’s: Een analyse (het beloofde artikel)

Elke maand probeer ik nieuwe analyses toe te voegen. Als je up-to-date wilt blijven, raad ik het aan om mijn facebookpagina te liken of te abonneren op nieuwe berichten (deze optie staat naast een artikel weergeven).

Dat was het. Op dit forum zal ik waarschijnlijk niet meer posten. Aangezien mijn PM box telkens snel vol raakt, kun je me voor vragen via mijn website contacteren of via facebook een bericht sturen.

- Victor

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven