Fitness Seller

Breaking News Regeerakkoord is rond

• Topic Starter Topic Starter
Fractievergadering CDA is uitgesteld, lijkt er toch op dat het geen formaliteit gaat worden dat Ferrier en Koppejan akkoord gaan.

Fractievergadering CDA is uitgesteld, lijkt er toch op dat het geen formaliteit gaat worden dat Ferrier en Koppejan akkoord gaan.

Volgens mij zijn de 2 personen er behoorlijk van overtuigd dat ze een heldendaad verrichten als ze voet bij stuk houden.

Zie die dus niet snel meewerken.

Deze dissidenten zullen vriendelijk doch klemmend worden verzocht om of mee te werken of hun lidmaatschap op te zeggen.

Deze dissidenten zullen vriendelijk doch klemmend worden verzocht om of mee te werken of hun lidmaatschap op te zeggen.

Ik vraag me af of dit nog tot de mogelijkheden behoort aangezien het nu zo blijkt te zijn dat één derde van de leden het met hen eens is. De voorstanders gingen er stiekem toch vanuit dat deze minderheid een stuk minder groot zou zijn.

Dan spreken ze net de verkeerden aan, Ferrier zal voor zulke dreigingen echt niet wijken. Koppejan is misschien een horde die makkelijker valt te nemen.

Het zou ook van de gekke zijn dat je altijd volgzaam moet zijn als je eenmaal behoort tot een kamerfractie van een politieke partij.

Ik vraag me af of dit nog tot de mogelijkheden behoort aangezien het nu zo blijkt te zijn dat één derde van de leden het met hen eens is. De voorstanders gingen er stiekem toch vanuit dat deze minderheid een stuk minder groot zou zijn.

Natuurlijk werd er gehoopt op een kleinere groep die tegen zou gaan stemmen anderzijds weet het CDA als geen ander dat hervormingen altijd stuiten op grote weerstand. Vele mensen stemmen uit emotie en niet vanuit kennis of toekomstvisie.
Dit geldt overigens ook voor de verkiezingen ansich. Vraag 10 PVV stemmers wat het partijprogramma inhoudt en ze kunnen je geen eenduidig antwoord geven.

Dan spreken ze net de verkeerden aan, Ferrier zal voor zulke dreigingen echt niet wijken. Koppejan is misschien een horde die makkelijker valt te nemen.

Het zou ook van de gekke zijn dat je altijd volgzaam moet zijn als je eenmaal behoort tot een kamerfractie van een politieke partij.

Ferrier zal aan haar klompen aanvoelen dat haar positie penibel gaat worden als ze zich blijft verzetten.
Ze heeft maar 1.269 voorkeursstemmen gehad tijdens de verkiezingen (17de plaats van totaal 20 zetels)
Je hoeft niet altijd volgzaam te zijn maar partijbelangen wegen hierbij zwaarder. Als een congres uitwijst dat 68% van de leden wenst dat het CDA doorgaat met het vormen van een kabinet met de VVD en daarbij gedoogsteun krijgt van de PVV dan moet je daarin gewoon meegaan.

Ze gaan als fractie door met de formatie maar Ferrier en Koppejan behouden het recht om tegen te stemmen tegen bepaalde besluitvorming straks in de kamer. Ik vraag me af of Wilders hier mee akkoord zal gaan.

edit:
Uiteraard hebben ze dat recht altijd maar dat dit expliciet benoemd is geeft wel aan dat het allemaal vrij broos is en Wilders heeft al in een eerder stadium aangetoond dat hij alleen in deze constructie wil stappen als er een bepaalde mate van stabiliteit is. Ben benieuwd in hoever hij denkt dat dit stabiel is.

Laatst bewerkt:
Voorkeursstemmen zeggen geen ene zak, op de top 3 na en wat popi jopiefiguren na zal bijna niemand op een kieslijst veel voorkeurszetels halen.

Als blijkt dat 1/3 tegen is kan je als 1/20 (in feite 1/21) van de fractie best ook die houding aannemen. De gelederen blijven alleen gesloten als de partij geen discutabele besluiten. Samenwerken met de PVV is voor 1/3 van het partijcongres duidelijk een discutabele zaak.

Maar misschien moet politiek maar gewoon een spel van marionetten worden waarbij ieder partijbesluit door alle partijleden voor zoete koek moet worden aangenomen. Vergeet niet dat een Wilders zelf ook een dissident was binnen de VVD, in feite was hij de Ferrier of Koppejan van de VVD in zijn tijd. Dat had minder gevolgen dan nu maar het opstappen van een Wilders had bij andere verhoudingen binnen de toenmalige regering net zo goed voor problemen kunnen zorgen. Na het opstappen van Wilders had de coalitie nog maar 77 zetels over.

Wat Greetje toen zei :

Ik laat mij niet de mond snoeren door de partij. Ik zal altijd blijven zeggen wat ik ergens van vind. Ik neem dit hoog op en beraad mij op mijn positie. Desnoods ga ik alleen verder

Ik snap het probleem niet zo, Ferrier en Koppejan hebben zojuist beide de kans gehad om de stekker uit het regeerakkoord te trekken. Dit hebben ze niet gedaan en nu steunt dus de totale CDA fractie dat akkoord.

Ze gaan als fractie door met de formatie maar Ferrier en Koppejan behouden het recht om tegen te stemmen tegen bepaalde besluitvorming straks in de kamer. Ik vraag me af of Wilders hier mee akkoord zal gaan.

Dan zou je de SGP als extra back-up partner moeten hebben. Voor het CDA is dit echter geen verstandige keuze.

Het kabinet-Rutte ziet burgers als egoïsten

De CDA-fractievergadering van vandaag moet de laatste hobbel wegnemen naar het kabinet-Rutte/Verhagen. Dat kabinet heeft een benauwend mensbeeld.

Het kabinet-Rutte/Verhagen wil een ’bondgenoot’ van de burgers worden. Een loffelijk streven, dat nieuwsgierigheid wekt naar het beeld dat de grondleggers van het kabinet van ons, burgers, hebben. Hoe zien Mark Rutte, Maxime Verhagen en Geert Wilders ons?

In ieder geval willen wij volgens de partijleiders van VVD, CDA en PVV harder rijden, op bredere wegen, zonder ons te bekommeren om het grotere gevaar dat wij daarmee voor anderen vormen, noch om de extra vuile lucht en herrie die we daarmee veroorzaken. We willen bovendien dat de staat de grenzen zo veel mogelijk afsluit voor vreemdelingen van wie wij vrezen dat zij onze welvaart bedreigen. Wij willen ook meer voor onszelf houden en daarom minder van onze welvaart met arme landen delen. Van de overheid verlangen wij ook dat zij ons blijft subsidiëren voor ons eigen huis, voor een hoger bedrag naarmate wij meer verdienen.

Dat is althans het beeld dat oprijst uit regeer- en gedoogakkoord van het kabinet in aanbouw. De maximumsnelheid gaat naar 130, er gaat ondanks de noodzaak tot bezuinigen méér geld naar wegen, de kilometerheffing is definitief van de baan en het streefcijfer voor de reductie van broeikasgassen wordt verlaagd. Ondanks het feit dat nu al meer mensen uit Nederland vertrekken dan er binnenkomen, wil het kabinet-Rutte/Verhagen meermalen bij de EU langs om in de Europese regelgeving hogere barrières tegen immigranten op te werpen. Op hulp aan arme landen wordt een miljard bezuinigd, nog afgezien van het geld dat Ontwikkelingssamenwerking voortaan aan militaire missies moet bijdragen. De hypotheekrenteaftrek, met zijn systematiek waarbij de huisbezitter meer belastingsubsidie ontvangt naarmate hij onder een hoger tarief valt, blijft zoals hij is, ondanks het verstarrende effect dat hij op de woningmarkt heeft.

’Vrijheid en verantwoordelijkheid’ is het motto van het regeerakkoord van het kabinet-Rutte/Verhagen. Dat zijn loze woorden als zij verder niet van een betekenis worden voorzien. De vrijheid die wij volgens VVD, CDA en PVV wensen, afgaande op de regeer- en gedoogakkoorden, is om zoveel mogelijk te doen en laten wat wij willen, zonder ons veel van anderen te hoeven aantrekken. In dat licht is het niet verwonderlijk dat het woord ’verantwoordelijkheid’ behoudens de titel verder ontbreekt in het hoofdstuk waarin VVD en CDA de politieke uitgangspunten van hun samenwerking schetsen.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de VVD een egoïstische en materialistische betekenis geeft aan het woord ’vrijheid’. Na een korte periode in de jaren negentig waarin Frits Bolkestein een halfslachtige, uiteindelijk vergeefse poging deed het liberalisme te verbinden met een publieke moraal, omarmt de VVD weer voluit de opvatting dat vrijheid ’gewoon jezelf zijn’ is. Het vrijheidsbegrip van de groepering van Geert Wilders is daarvan een geperverteerde vorm. Volgens de PVV willen wij zoveel mogelijk door de staat worden beschermd, tegen onveiligheid, tegen moslims, tegen non-conformisten, tegen ontslag, om vanuit die veilige cocon te kunnen doen en zeggen wat ons goeddunkt. Hard gas geven en ’uit de weg’ roepen, dat is de vrijheidsconceptie van de liberalen en de nationaal-populisten.

Dat het CDA zich verbindt met deze visie op vrijheid is evenwel verbazingwekkend. In de christen-democratische traditie is vrijheid geen synoniem van ongeremdheid of grenzenloosheid. In deze traditie houdt ’vrijheid in verantwoordelijkheid’ in dat wie van zijn vrijheid gebruik maakt, ook de verantwoordelijkheid heeft dat zorgvuldig te doen. Dat is geen beperking van bovenaf, opgelegd door kerk of staat, maar een kwestie van zelfbeheersing, in de wetenschap dat niemand alleen op de wereld is.

Christen-democratische beginselen als solidariteit, rentmeesterschap en publieke gerechtigheid geven de morele lading aan deze vorm van zelfbeheersing. Het congres van het CDA heeft in meerderheid ’ja’ gezegd tegen het kabinet-Rutte/Verhagen. Daarmee dreigen deze beginselen te degraderen tot betekenisloze sjablonen, naar believen te gebruiken om een prettig ogend etiketje op het beleid te plakken. De bange vraag die Verhagen en de zijnen zich niettemin moeten stellen, is of CDA’ers die een ander beeld van de burgers koesteren de partij trouw zullen blijven. Het gevolg van het congres van zaterdag 2 oktober kan zijn dat het CDA transformeert in een opportunistische groepering op de rechtervleugel die, als de omstandigheden daarom vragen, gemene zaak maakt met partijen die vrijheid vereenzelvigen met egoïsme.

© Trouw 2010
Deze zin vind ik wel mooi.

Hard gas geven en ’uit de weg’ roepen, dat is de vrijheidsconceptie van de liberalen en de nationaal-populisten.
:roflol:

Nou Nederland maak je gordel maar vast... daar gaan we!

Rutte, you had me at '130 km/uur op de snelweg', goede plannen, nou gas er op, letterlijk en figuurlijk!

Lang leve de wereldverbeteraars he mc.chick?
Dat wij op grond van deze argumenten egoistisch zouden zijn slaat natuurlijk op dikke stront.

Slecht artikel, maja je moet die kranten ergens mee vullen he.

Lang leve de wereldverbeteraars he mc.chick?
Dat wij op grond van deze argumenten egoistisch zouden zijn slaat natuurlijk op dikke stront.

Slecht artikel, maja je moet die kranten ergens mee vullen he.
De waarheid doet pijn. Accepteer gewoon je ware aard en ga jezelf niet goedpraten.

Ik dacht altijd dat Trouw neutraal, kwaliteitsvol en eerder rechts was? Blijkt het gekleurd, vrij populistisch en links te zijn :scratch:

De waarheid doet pijn. Accepteer gewoon je ware aard en ga jezelf niet goedpraten.

Ik ben een slecht mens :roflol:

:treuren:

Kom nou, omdat mensen 130 willen rijden, betere doorstroom etc en minder immigranten zijn wij egoistisch, nee dat is echt een briljante gedachtegang!

Ik dacht altijd dat Trouw neutraal, kwaliteitsvol en eerder rechts was? Blijkt het gekleurd, vrij populistisch en links te zijn :scratch:

Leg dat mensen als mc.chick maar eens uit.

dyn003_original_640_480_pjpeg__48cc324205cbeb3693f4a456f718674c.jpg

CDA-fractie maakt weg vrij voor nieuw kabinet

DEN HAAG - Het minderheidskabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV, kan eind volgende week op het bordes staan.

CDA-Kamerlid Ad Koppejan is echter nog steeds van mening dat het minderheidskabinet van VVD en CDA gedoogd door de PVV een magere basis heeft.
Maar hij is ermee akkoord gegaan omdat een meerderheid in zijn partij dat wilde. Koppejan zei dat dinsdag in het tv-programma Nieuwsuur.
Het Kamerlid wees er nog maar eens op dat hij zijn rol als volksvertegenwoordiger zo goed mogelijk zal vervullen. ''Geert Wilders is nog niet van ons af'', zei hij.

Democratisch
CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier, ook aanwezig in het programma, stipte de wankele basis ook nog eens aan. Bij een meerderheid van 76 zetels hoeft maar één persoon het ergens niet mee eens te zijn. We hebben een hele krachtige positie'', stelde ze.
Koppejan heeft nog steeds inhoudelijke bezwaren tegen een samenwerking met de PVV. ''Het CDA is democratisch, dat kun je van de PVV niet zeggen. Ze zijn wel democratisch gekozen. Maar de partij functioneert niet democratisch met maar één lid.''

Hoofddoekjes
Bij voornemens van het nieuwe kabinet over bijvoorbeeld hoofddoekjes, burka's en gezinshereniging wil Ferrier eerst eens goed bekijken ''wat dat betekent voor de samenleving, hoe dat gaan uitpakken''.
Een eigen oordeel hebben kan, zei ze. ''We stemmen zonder last. En we weten dat meer dan 30 procent van de CDA-leden achter ons staat.''
Ferrier en Koppejan zeiden veel verzoeken te hebben gekregen van leden met het verzoek in de CDA-fractie te blijven om ze te blijven vertegenwoordigen. ''In de politiek moet je soms praktische keuzes maken'', aldus Koppejan.

Unaniem
Met de unanieme steun van de CDA-fractie werd dinsdag de laatste hobbel weggenomen.
VVD-leider en beoogd premier Mark Rutte wordt waarschijnlijk woensdag tot formateur benoemd waarna hij de overige elf ministers en acht staatssecretarissen kan gaan zoeken.
Behalve Rutte neemt ook zeker CDA-fractieleider Maxime Verhagen plaats in het nieuwe kabinet.

Overleg
Hij neemt het ministerie voor zijn rekening dat ontstaat uit de samenvoeging van Economische Zaken en Landbouw. CDA-minister Jan Kees de Jager blijft op Financiën.
Het CDA levert waarschijnlijk verder ministers voor Defensie, Binnenlandse Zaken en Onderwijs. Voor de VVD zijn Sociale Zaken, Buitenlandse Zaken en de nieuwe portefeuille Immigratie en Integratie.
Over de departementen Volksgezondheid, Veiligheid en Ruimte is nog overleg gaande. Vaststaat dat VVD en CDA allebei zes ministers leveren en vier staatssecretarissen.

Verzet
Na 118 dagen formatie kwam er dinsdag zicht op de beëdiging van een nieuw kabinet. Ondanks grote verdeeldheid binnen het CDA besloten alle 21 leden van de Tweede Kamerfractie het met VVD en PVV gesloten regeer- en gedoogakkoord te onderschrijven.
De CDA-fractieleden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan gaven daarvoor hun verzet tegen samenwerking met de PVV op.
De twee houden wel hun bezwaren tegen de PVV en zullen kritisch volgen hoe het nieuwe kabinet maatregelen rond asiel en immigratie zal uitvoeren, met name waar het gaat om het beschermen van internationale afspraken rond huwelijk en gezin.

Handreiking
In het gedoogakkoord zijn strengere eisen aan verblijfsvergunningen en gezinsmigratie opgenomen.
Met hun ''handreiking'' hopen Ferrier en Koppejan de verschillen in de partij en de fractie te overbruggen.
''Niet doorgaan richt meer schade aan dan doorgaan'', verklaarde Ferrier. Ze zal in verzet komen wanneer een voorstel van het nieuwe kabinet niet uitgaat van de gelijkheid van mensen.

Gesteund
''Wij maken dit kabinet mogelijk, omdat een grote meerderheid van het congres heeft aangegeven dit te willen'', aldus Koppejan.
Afgelopen zaterdag spraken meer dan vierduizend CDA-leden zich tijdens een partijcongres uit over regeringsdeelname. 68 procent steunde de afspraken met VVD en PVV, 32 procent deed dat niet.
Ferrier en Koppejan stemden toen ook tegen en zeiden na afloop zich gesteund te voelen door ''een substantiële minderheid'' van de partij.

Blij
Verhagen zei dinsdag ''buitengewoon blij'' te zijn met de uitkomst van de fractievergadering. De steun van alle 21 CDA-Kamerleden was cruciaal omdat VVD, PVV en CDA slechts kunnen rekenen op de steun van een nipte meerderheid van 76 zetels in de Kamer.

Rutte constateerde dinsdagavond dat er nu voldoende steun is voor het nieuwe kabinet. Volgens Wilders staan alle punten in het gedoogakkoord fier overeind.

Als Ferrier en Koppejan onverhoopt het kabinetsbeleid zouden dwarsbomen, ontstaat er in zijn ogen een politiek probleem.

(Bron:nu.nl)

Komt niet als verrassing. Principes zijn er om over boord te gooien.

Terug
Naar boven