XXL Nutrition

Riks log: traag maar gestaag

• Topic Starter Topic Starter
Ik moet je toch een beetje de kans geven om bij me in de buurt te blijven he. ;)

Morgen heb ik een afspraak om de CT te bespreken. Vandaag was enkel via telefoon.

Ik ben vanmorgen bij de dokter geweest.
Eigenlijk was het redelijk goed nieuws.
Mijn scan liet eigenlijk niets uitzonderlijk zien voor een 41 jarige. Wat artrose op C4 t/m C7. Een klein beetje bulging tussen C3 en C4. Misschien een beetje compressie van de C7 zenuw-wortel.
De C8 wortel ziet er normaal uit.
Het zit dus ietsje hoger dan verwacht, maar is niet ernstig. De klachten zijn meestal wat erger bij sporters omdat bij inspanning de druk iets hoger wordt. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat ik tijdens het trainen nogal wat last kan hebben en de uren erna ook. Maar de dag erna voel ik nog nauwelijks iets.

Een kinesist kan de druk wat verminderen zodat alle last voor een hele tijd verdwijnt.
Eigenlijk redelijk goeie vooruitzichten dus.

Mooi zo!

Thanks!
't Is een pak van mijn hart. :)

Training 18-01-2018:
Geklungel in de home-gym: episode 2
Press
8 x 20kg
4 x 30kg (irritatie start)
10 x 30kg (polsen iets anders, geen pijn)
10 x 30kg (iets minder maar nog steeds goed)
10 x 30kg (idem)

Chin-up
7 x
7 x
7 x (trekt beetje aan de achterkant v.d. schouder)
3 x (neutrale grip, breed/ergens trok er plots iets)

Deadlift
5 x 70kg
7 x 90kg
5 x 110kg
5 x 130kg
5 x 130kg
5 x 130kg

Alles hook grip, geen belt.
De pijn werd in de laatste set zelfs ietsje minder.
Techniek ook wat kunnen bijschaven. :)

Dips
6 x
6 x
6 x (te doen, onderaan toch wat irritatie)

Redelijk tevreden eigenlijk. Het ging beter dan de vorige keer.
Het is zoeken naar de juiste oefeningen en volgorde. Op den duur zullen we wel wat bij elkaar kunnen zetten en een schema vormen.

Vandaag beestig spierpijn!
Mijn lats zijn die chin-ups niet gewoon denk ik. En dan nog de DL er bij.
Posterior chain is ook wat stijfjes.

Ik heb eigenlijk vertrouwen genoeg om zondag nog een poging te wagen om te squatten.

Training 21-01-2018:
Geklungel in de home-gym: episode 3
Dumbbell row
8 x 35kg
8 x 35kg
8 x 35kg

Side raise
10 x 6kg
10 x 6kg
10 x 6kg
10 x 6kg (pinky out)

Barbell face pull
10 x 30kg
10 x 30kg
10 x 30kg (vreemd, beetje techniek oefenen)

Decline bench press
10 x 60kg
10 x 60kg
10 x 60kg
10 x 60kg (beetje testen. Makkelijk maar serieuze pump.)

Front Squat
4 x 20kg (hell no!!!)

Squat
8 x 20kg
10 x 70kg
10 x 90kg
10 x 100kg (Light weight!! Ideaal om aan conditie en techniek te werken.)

Dit viel goed mee! :)

Enkele zaken zijn me ondertussen erg duidelijk geworden:
- Mijn MRV ligt heel erg laag nu mijn apneu voorlopig onbehandeld is. Een deel van de problemen komt gewoon door de extreme vermoeidheid. Ik heb gewoon waanzinnig veel slaap nodig.
- Er zijn enkel techniek issues die dringend moeten aangepakt worden. (bij alle 3 de lifts)
- Ik moet meer aandacht besteden aan de achterkant schouders (pulling movements)

Techniek issues squat:
- Ik dreig nogal vaak naar voren te vallen. Ook als ik niet echt een goodmorning squat doe. Ik ga proberen of ik terug op vlakke schoenen kan squatten.
- Het "kranen" van de nek. Ik steek mijn hoofd nogal naar voren als ik de barbell op de schouders leg. (waarschijnlijk 1 van de redenen van de huidige problemen) Nek meer neutraal houden.
- De positie van de ellebogen kan beter. Maar naar de flank trekken i.p.v. naar achteren steken.
Techniek issues bench press:
- Ipv ringvingers op de ringen de middenvingers op de ringen zetten? Dat moet ik nog eens testen.
- Ellebogen niet overdreven tucken.
- Mijn hoofd niet zo hard in de bench drukken. (waarschijnlijk 1 van de redenen van de huidige problemen)
Techniek issues DL:
- Niet te ver naar achteren gaan hangen bij de set-up zodat de onderbenen niet volledig verticaal staan bij lift-off. Knieën iets naar voren dus.
- Echt concentreren op de quads tijdens de eerste centimeters van de lift. De vloer wegduwen van de barbell (leg-press).

Er zijn hier dingen bij die ik vroeger heel goed onder de knie had, maar er de laatste tijd zijn ingeslopen.
Nu ik enkele trainingen met lichte gewichten heb gewerkt en erg heb opgelet wat ik nu eigenlijk aan het doen ben, vielen me deze zaken op. (enkele dingen vielen me al eerder op, maar nu was de kans om er serieus op te letten en er werk van te maken)

23-01-2018
The Bridge: week 1, day 1
Squat
5 x 135kg (RPE@6)
5 x 137.5kg (RPE@7)
5 x 140kg (RPE@8)

Beetje irritatie onder de oksel.Na enkele weken heel weinig gedaan te hebben ziin de beentjes weer in orde. :)

Close grip bench press
4 x 80kg (RPE@7)
4 x 90kg (RPE@8)
4 x 95kg (RPE@9)

Beetje wennen. Ook redelijk wat irritatie tijdens de set-up.

Rack pull
7 x 120kg (RPE@6)
7 x 130kg (RPE@7)
7 x 137.5kg (RPE@8)

Vanaf 7,5cm DL blocks.
7 reps DLen is zwaar wennen. Damn mijn duim! Hook-grip voor reps is voor harde mensen!

Zeer tevreden over de training.
Mijn onderrug is nu wel compleet gaar.
De irritatie onder de oksel naam bij het DL zelfs een klein beetje af. Dus dat heeft zijn tijd nodig en dan geneest dat wel. :)

DL-from_blocks_mid_shin.jpg

Training 25-01-2018
The Bridge: Week 1, day 2
Paused squat
4 x 130kg (RPE@7)
4 x 135kg (RPE@8)
4 x 140kg (RPE@9)

2ct pause
Ging goed. Beetje schrik dat de DOMS nog in de weg zouden zitten, maar niks daarvan.

Press
5 x 47.5kg (RPE@6)
5 x 52.5kg (RPE@7)
5 x 57.5kg (RPE@7,5? Moest 8 zijn. Dus OK.)

Pendlay row
8 x 70kg (RPE@7. Moest 6 zijn.)
8 x 70kg (RPE@7)
8 x 80kg (RPE@8,5. Had RPE@8 moeten zijn.)

Dat ging vlot.
Zowel press als Pendlay rows heb ik de laatste tijd maar weinig gedaan. Dus dat was wel ff zoeken.
Het lage volume bevalt me wel. Ik kan die recuperatie goed gebruiken.

Squats heal DOMS :baard:

Als ik morgen maar geen nieuwe heb bovenop de oude! :D

Mooie home gym setup. Ah even wenen, RPE based trainingen hier nu :)

Thanks. Ik ben er erg tevreden over.

RPE is wat wennen, maar als je al even traint dan valt dat heel goed mee.

Het slechte nieuws is dat ik afgelopen nacht geen oog heb dicht gedaan van de pijn. Ongeveer dezelfde plaats als de afgelopen weken, maar dan veel feller nog. Niet onder de oksel of de triceps maar achter aan het schouderblad wel. Het straalt dus niet uit, maar de intensiteit is echt wel niet te doen. :(

Dat is slecht nieuws ja, zeker als er een verband is met de hervatting van het zware squatten :(

Het ligt echt aan de set-up bij de squats. Op 1 of andere manier leg ik de barbell soms net iets verkeerd. Soms merk ik het niet eens tijdens de eerste reps, maar tijdens de set voel ik dat er rechts een pijnlijke druk ontstaat ergens tussen de wervelkolom en het schouderblad. Sommige sets voel ik totaal niets en merk ik ook wel dat de barbell heel mooi op de schouders ligt.
De uitstraling naar de oksel, triceps en elleboog was gisteren echt marginaal. Zo goed als niks van gemerkt.
Maar aan het schouderblad deed het echt wel erg veel pijn. Vooral na de training eigenlijk. Tijdens de training viel het heel goed mee. Ik had nooit gedacht dat het mijn nacht zo zou verstoren en dat ik er nu nog zoveel last van zou hebben.

Ik vermoed zelfs dat het 2 aparte problemen betreft en dat nu het ene probleem bijna van de baan is ik het andere verergerd heb.
Het zou goed kunnen dan de pijn onder de oksel die uitstraalde naar de triceps en elleboog iets anders was dan de pijn ter hoogte van het schouderblad.

Ondertussen kan ik mijn hoofd wel weer wat naar links en rechts bewegen.

Het wel apart dat je soms niks merkt, maar een blessure is het sowieso. Geblesseerd zijn hangt niet af van de setup ;) Je kunt er hooguit wat omheen werken. Ik ben daar niet per se tegen, maar het moet wel verantwoord zijn. Dat kan alleen jij inschatten uiteraard.

Als ik de barbell goed leg kan ik een hele training lekker squatten en voel ik geen pijn.
Leg ik 'm net ietsje verkeerd krijg ik pijn (ofwel tijdens het un-racken, ofwel tijdens de set). Het komt dus heel erg nauw. Gelukkig zijn de meeste sets gewoon goed. Maar als er eentje mis gaat dan heb ik een hele tijd last.
Dat hoort niet zo nauw te komen, uiteraard. Een beetje de barbell wat anders leggen (soms schuift hij een beetje door spanningsverlies onderaan een rep = prijs!) hoort niet zoveel last te veroorzaken. Er zit dus wel degelijk iets mis, ja.
Als ik maandag nog pijn heb bel ik naar de kine/fysio. Mijn voorschrift is nog geldig dus da's alvast geen probleem.

Als ik echt in alle omstandigheden pijn voel tijdens de training dan stop ik ook gewoon hoor. Of als ik tijdens een training voel dat het erger wordt ook.
Maar in veel gevallen schiet het er dus in en voel ik de pijn, maar die wordt niet erger tijdens de training. Soms voelt het na een andere oefening zelfs een beetje beter.
Na de training van gisteren voelt het dus absoluut niet beter. :(

Bij pijn inderdaad meteen stoppen. Maar als je pijn blijft houden buiten de training is voluit trainen waarschijnlijk niet goed. Maakt het gewicht niet uit? Anders gewoon flink reppen?

Terug
Naar boven