Fitness Seller

Riks log: traag maar gestaag

Decent training dan in deze staat. Beterschap..

• Topic Starter Topic Starter
Gewoon maar door wezen grinden dus?

Hoe gaat het inmiddels met het inschatten van RPE? Lukt dat steeds beter?
Grinden was er niet echt bij hoor. Op zich had ik wel kracht genoeg. Maar energie had ik bijna niet en adem nog veel minder.
RPE schatten gaat redelijk goed tegenwoordig.
Decent training dan in deze staat. Beterschap..
Thanks.
Afgelopen nacht nauwelijks geslapen. Kop zit helemaal dicht.

Die klotevirussen ook altijd!

Gelukkig zit het niet op mijn kloten. :D

Training 12-04-2018:
Deadlift
5 x 150kg
5 x 150kg
5 x 150kg

Press
5 x 57.5kg
5 x 57.5kg
5 x 57.5kg
5 x 57.5kg

Dumbbell row
8 x 40kg
8 x 40kg
8 x 40kg PR

Decline bench press
5 x 82.5kg
5 x 82.5kg
5 x 82.5kg PR

Serieus veel hoofdpijn, kop zit nog vol snot. Vlak voor en tijdens de training naar het toilet gemoeten.
Ondanks dat ben ik toch aardig tevreden over deze training. De DL ging verbazingwekkend gemakkelijk.
Wel veel te laat aan trainen toe gekomen.

Bazig bezig hoor, met al die fysieke ongemakken!

Hoe meer van die kleine ongemakken, hoe minder dat ik de laatste tijd zin heb om er aan toe te geven.
Ik heb me jaren door vanalles laten tegenhouden. Nu merk ik steeds vaker dat dat eigenlijk nergens voor nodig is. (zolang je het een beetje verstandig aanpakt)

Maar het gaat idd wel goed ja. Thanks! :)

Training 15-04-2018:
Bench press
5 x 90kg
5 x 90kg
5 x 90kg
5 x 90kg

Dips
5 x 17.5kg
5 x 17.5kg
5 x 17.5kg

Tempo squat
6 x 110kg
6 x 110kg
6 x 110kg (gruwelijk, too much)

Safety bar squat
5 x 107kg
5 x 107kg

Bench ging super. Gewoon veel pauze pakken tussen de sets en alles voelt veeeel lichter.
Dips van hetzelfde. :)
Die tempo squats zijn het toch niet. Het gewicht is te licht om de cue die ik wil krijgen aan mezelf op te leggen. Maar ze zijn zo verschrikkelijk uitputtend ... echt niet normaal. Dus die laatste reps kan ik door het lichte gewicht gewoon met een compleet verneukte techniek liften. Ik ben dan eigenlijk zo kapot dat ik dat automatisch doe. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik wil bekomen.
SSB squats zijn zooo anders dan normale low bar squats ... vreemd om de eerste keer gewaar te worden. Maar volgens mij zijn die dus wel nuttig om de cue te forceren die ik wil bekomen. (heeft met bar-path en houding van de rug te maken)
2 opties die ik overweeg:
- de tempo squats behouden maar setjes van hooguit 3 reps en een zwaarder gewicht. Dat zou toch het gewenste effect kunnen opleveren.
- de tempo squats vervangen door SSB squats, maar die zijn misschien te verschillend van low bar back squats. En ze belasten mijn pijnlijke linker knie iets meer.

Ik had voor de training ook een 200mg cafeïne pil genomen. Tijdens de training zo goed als niks van gemerkt. Na de training helemaal duizelig. Maar ik ben wel wakker.
Misschien toch niet voor herhaling vatbaar. Die duizeligheid maakte me wel wat misselijk.
Gewoon een koffie drinken gaat me beter af.

Wat is de cue die je precies wilt oefenen met squats? Rechte barpath en rechte rug? Dreig je naar voren te neigen?

Wat is de cue die je precies wilt oefenen met squats? Rechte barpath en rechte rug? Dreig je naar voren te neigen?
Vooral de rechte rug. Ik ga soms wel heel erg in hyperextension.
Maar ook gewoon een consistente manier van zakken. Als je het traag doet heb je de tijd om je op de beweging te concentreren. 6-0-0 is misschien te traag.

Rare ervaring ook vandaag: Mijn linker knie doet al een tijdje redelijk veel pijn. Nu merkte ik dat ik er soms gewoon totaal geen last van heb en andere momenten erg veel, ook al heb ik niet getraind.
Het lijkt wel alsof ik pijn krijg als er iets op mijn knie drukt. B.v. lange tijd met geplooide knieën zitten met een jeans aan doet pijn, maar als ik een short aan heb of een training, dan voel ik volgens mij niks.
Dus ... vandaag zonder knee sleeves gesquat. En jawel hoor, veel minder last dan anders.???
Toch ben ik niet helemaal zeker van dit effect. Het kan ook gewoon een gevolg zijn van de blessure aan de knie. Dus dat het pijn doet als er druk op komt OMDAT de knie niet in orde is. Dus niet dat de knie niet in orde is omdat er iets op drukt als ik 'm plooi.
Beetje moeilijk te achterhalen nu.
SSB squats irriteren wel meer, omdat je iets minder achteruit gaat zitten in de squat en het moment in je knie dus groter is dan bij low bar back squat.

Wellicht kan je dat winnen door efficiënter je core aan te spannen, dus te bracen, en je glutes bovenin aan te spannen. Dat laatste zodat je niet al met hyperextension de lift begint.
Of doe je die dingen al goed genoeg denk je?

6 secs vind ik wel erg lang inderdaad. 3-4 seconden lijkt me redelijker, ook omdat je dan onder grotere loads kan testen.

glutes bovenin aan te spannen
Dat is iets dat ik beter moet doen.
Probleem is ook dat ik altijd wat met een holle rug loop (gekanteld bekken). Als ik re rug dan nog een strak zet voor een squat wordt het nog een stuk erger.
Ik heb er op zich weinig of geen last van maar merk soms gewoon dat ik sterker ben als ik het beter onder controle heb. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik heel veel voordeel uit een riem haal.

Welke SSB bar heb je?

Die van ATX.

Ok interesting..een SSB bar staat ook hoog op mijn bucket list. Hoe is die ATX SSB als je er 130+ kg aan gewicht op gooit qua padding? Met de wat goedkopere SSB bars wordt het dan vaak erg onaangenaam, de SSB bij RPB is van Watson en die is padding is megagoed en dik maar de prijs van die bar is 400+ Eur, dan heb ook nog je die SSB van Rogue ook nog maar is ook erg prijzig. Ik ben dus aan het zoeken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding :).

Geen idee hoe dis is met zware gewichten. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Misschien is het handiger om die ATX aan te schaffen en gewoon betere padding te zoeken als die tegenvalt?
De padding is nu niet super de luxe te noemen op de ATX, maar lijkt me wel voldoende. Bij 107kg had ik niet de indruk dat ze compleet ingedrukt zou geraken als ik er nog een pak meer gewicht op zou smijten.

Training 17-04-2018:
Squat
1 x 167.5kg
1 x 167.5kg (*)
5 x 142.5kg
5 x 142.5kg

* Eerste single zonder knee sleeves. 2de single met knee sleeves.

Bench press
4 x 92.5kg
4 x 92.5kg
4 x 92.5kg

Lunges
5 x 75kg
5 x 75kg
5 x 75kg (SSB)

Reverse fly
8 x 6kg
8 x 6kg
8 x 6kg PR

Squat liep van geen meter. WU verliep redelijk vlot maar hoe dichter ik bij de RPE 8 kwam hoe armzaliger de techniek. Ik denk dat ik wat zelfvertrouwen mis door de pijnlijke knie. Om de knie te ontzien ga ik allemaal gekke dingen doen, denk ik. En dat zou wel eens voor al die zeer inconsistente reps kunnen zorgen. Met knee sleeves eert evenveel last van de knie maar ik heb ze de hele training aangehouden en dat deed dus wel goed.
Eerste single leek RPE 10, de 2de eerder een 8 a 8,5.
De setjes nadien gingen heel vlot, maar de eerste set was weer zo inconsistent als wat. Techniek ging alle kanten uit. 2de set was veel beter.
Benchpress liep dan weer heel vlot. Ik heb wat met de voeten-positie gespeeld en mijn set-up voor de rest weer gedaan zoals ik 'm vroeger altijd deed. Knee-sleeves en belt zorgen ook hier voor een veel betere leg-drive.
Lunges met SSB gedaan. Ging veel beter dan met de barbell.
Een matige training dus.

Thanks voor je info omtrent ssb, veelzijdige bar is het idd. Ik lees vanzelf wel als je zover bent om 130 + er op te gooien hoe eea dan aanvoelt ;). Matige training en wel een squat op RPE 8 is niet slecht. Heb je met box squats ook nog last van je knie? Anders dat ff tijdelijk doen? SSB box squats dan natuurlijk! :)

Thanks voor je info omtrent ssb, veelzijdige bar is het idd. Ik lees vanzelf wel als je zover bent om 130 + er op te gooien hoe eea dan aanvoelt ;). Matige training en wel een squat op RPE 8 is niet slecht. Heb je met box squats ook nog last van je knie? Anders dat ff tijdelijk doen? SSB box squats dan natuurlijk! :)
De diepte maakt eigenlijk weinig uit.
Sommige reps voel ik zelfs niks. Het is regelmatig zelfs zo dat ik tijdens de zware reps niks voel, na de training niks voel, en dan plots tijdens de dag weer pijn krijg.
Maar de reps dat ik wel iets voel hindert het toch genoeg om de techniek de verneuken. En de andere reps heb ik wat schrik dat ik het erger ga maken en ga ik gekke dingen doen om te zoeken welke beweging het nu net is waarbij ik niks voel.
Ik begin de indruk te krijgen dat het gewoon toeval is wanner ik niks voel en het niet 1 specifieke techniek cue is die ik moet zoeken.

Over 2 weken steken er SSB tempo squats in mijn schema.

De knie is heel erg braaf vandaag. Tot nu toe geen problemen.

Terug
Naar boven