XXL Nutrition

Riks log: traag maar gestaag

Bezoekers in dit topic

Schroef je je voeten in de grond met squatten? Als ik dat te agressief doe krijg ik ook kniepijn.
 
Schroef je je voeten in de grond met squatten? Als ik dat te agressief doe krijg ik ook kniepijn.
Het zou daar mee te maken kunnen hebben. Soms tracken mijn knieën buiten de lijn van mijn tenen.
Ik zou nog even willen verder gaan met squatten tot ik klaar ben om mijn 1RM te testen. Maar ik vind niet echt een techniek waarbij ik meerdere reps kan maken zonder irritatie. Het doet niet voldoende pijn om te zeggen dat ik dringend moet afbouwen. Maar wel voldoende om afgeleid te worden tijdens sommige reps.
 
Het zou daar mee te maken kunnen hebben. Soms tracken mijn knieën buiten de lijn van mijn tenen.
Ik zou nog even willen verder gaan met squatten tot ik klaar ben om mijn 1RM te testen. Maar ik vind niet echt een techniek waarbij ik meerdere reps kan maken zonder irritatie. Het doet niet voldoende pijn om te zeggen dat ik dringend moet afbouwen. Maar wel voldoende om afgeleid te worden tijdens sommige reps.

Ik vond het zelf ook lastig. Je bent over het algemeen gewend om maximaal spanning te zetten, maar hier moest ik een beschaafde spanning zoeken. Genoeg om langs je benen tot in de billen te voelen, maar ook niet meer.
 
Training 19-04-2018:
Deadlift
1 x 177.5kg (@ RPE 8)
5 x 150kg
5 x 150kg (Easy reps)

Press
1 x 65kg (@ RPE 8)
1 x 67.5kg (@ RPE 9)
5 x 57.5kg
5 x 57.5kg
3 x 57.5kg
1 x 57.5kg
1 x 57.5kg
1 x 57.5kg

Dumbbell row
6 x 45kg
6 x 45kg
6 x 45kg
6 x 45kg

Decline bench press
5 x 85kg
5 x 85kg
5 x 85kg (t&g)

De single bij DL ging redelijk. Een dikke 8 maar toch nog een 8. De back-off setjes gingen als vanzelf. De WU voor de single 5x70, 5x90, 5x110, 5x130, 4x140, 3x150, 3x160, 1x170 gedaan en dan de 177,5kg getrokken. Om een idee te geven van wat er eigenlijk aan werk in mijn trainingen zit. Maar omdat ik de WU nooit log (workouttracker.be) en die altijd gelijkaardig is kan ik mijn werkvolume in de grafieken mooi blijven tracken.
Press ging helemaal niet zoals verwacht. Bij de laatste single kreeg ik de techniek niet goed en die voelde dus veel te zwaar. Ik denk niet dat ik 'm vandaag beter had gekregen.
De back-off setjes ging eerst heel goed maar voor die laatste had ik denk ik te weinig rust genomen en was om bepaalde reden helemaal uit "the zone" geraakt. Dus dan maar 3 singles erachteraan geknald met slechts 10 sec rust ertussen.
De rest ging weer wel goed.
 
Ik vond het zelf ook lastig. Je bent over het algemeen gewend om maximaal spanning te zetten, maar hier moest ik een beschaafde spanning zoeken. Genoeg om langs je benen tot in de billen te voelen, maar ook niet meer.
Yep, het inschatten van wat nog wel kan en wat er over gaat zijn is soms niet eenvoudig.
Soms wil je ook gewoon niet toegeven dat het te fel hindert om vol te kunnen trainen. Dan kan het gevaarlijk worden.
 
Training 22-04-2018:
Bench press
1 x 105kg (@ RPE 8)
1 x 110kg (@ RPE 8,5)
5 x 92.5kg (@ RPE 9,5)
3 x 92.5kg (rep 4 = fail)
5 x 85kg (@ RPE 10)

Dips
5 x 17.5kg
5 x 17.5kg
5 x 17.5kg

Tempo squat
4 x 110kg
4 x 110kg
4 x 110kg
4 x 110kg (6-0-0)

Eentje om te onthouden, zo slecht.
Na de singles was de tank al leeg. Bij de eerste set met 92,5kg had ik al moeten weten dat die 2de set nooit ging lukken.
De techniek zat wel heel goed bij bench.
Na elke set echt achterlijk veel rust moeten nemen. Zelfs tussen de WU sets.

Redenen die ik zou kunnen verzinnen voor dit debacle:
- Gisteren wat meer bezig geweest dan mijn normale luie zelf.
- Minder carbs gegeten gisteren. (maar de vorige dagen wel beduidend meer => +1kg BW in enkele dagen! = carbs + water)
- Iets minder geslapen (maar wel betrekkelijk goed).
- bijna 2 uur vroeger getraind, want ik had er echt zin in!
Als ik me nu neer zou leggen zou ik binnen de paar minuten in slaap vallen.
 
Zal vast een combinatie van die factoren zijn. Lekker even opladen voor de volgende training!
 
Ik hoop dat het dat is.
Volgende week een lichte week en dan gaan we naar wat hogere intensiteit (wel kortere setjes). Hopelijk komt dat goed.
 
Kan ook nog het weer zijn, een lichaam moet zich op de warmte aanpassen misschien.
 
Ik presteer normaal beter in de warmte.
Ik had ook geen last. 't Was 18° in de home-gym.
 
Ah ja dat soort trainingen horen er ook bij, en lijkt verklaarbaar allemaal. ik zeg dan atlijd tegen mezelf ' ik heb in ieder geval weer consitent getraind ' :).
 
Iedereen heeft zulke dagen, gewoon doorknallen en je vergeet ze weer snel.
 
't Is wel vreemd dat ik de laatste maanden meer reps gemist heb dan de de afgelopen 3 jaren bij elkaar. Misschien toch ergens iets dat ik mis doe met het inschatten van de RPE. Hoewel de singles meestal wel goed gaan.
't Kan het gebrek aan recuperatie zijn.
Niet slecht van mezelf om net op tijd een lichte week in de planning te hebben staan dan. Ik leer mezelf wat kennen blijkbaar. :)
 
Training 24-04-2018:
Squat
5 x 115kg
5 x 115kg
5 x 115kg
3 x 115kg (super brede stand)

Bench press
3 x 75kg
3 x 75kg
3 x 75kg
3 x 75kg

Lunges
5 x 60kg
5 x 60kg
5 x 60kg

Reverse fly
8 x 10kg
8 x 10kg
8 x 10kg

Had er weinig zin in. Maar dit bleek een heel nuttige training. Ik heb nu weer een beter gevoel bij mijn squat. Ik weet dat mijn knie voorlopig pijn zal blijven doen. Maakt niet echt uit hoe ik squat. Maar mijn techniekaanpassing aan het begin van deze lange cyclus terug boven gehaald en dat voelde heel goed.
Een kort setje heel breed gaan staan en dat ging wonderwel goed. Zelf nauwelijks pijn aan de knie. Misschien ga ik ze ooit integreren als een squat-variatie.
BP ging ook best goed. Techniek zat weer aardig goed en het gewicht voelde super licht. (wat nu ook de bedoeling is.)
Omdat ik niet genoeg kleine schijfjes heb moesten de reverse fly's wel met 10kg om nog een beetje te verhogen. Ging nog net.
 
Die brede stand, zoals ze bij Elite en Westside Barbell squatten ?
 
Ja, bijna. Echt zo breed kan ik niet staan.Dat trekken mijn heupen niet. Maar het gaat richting sumo squat. Echt wel breder dan schouderbreedte.
 
Haha, ga je voor double ply? :D
 
Haha, ga je voor double ply? :D
Kwestie van een sport te zoeken waar ik een wedstrijd in kan winnen. Ik zou de enige zijn in België. :D

Ik wou gewoon eens proberen of ik tot diepte zou geraken en hoe mijn knie zou aanvoelen. Beiden vielen erg goed mee vreemd genoeg.
 
Back
Naar boven