MuscleMeat

Riks log: traag maar gestaag

Bezoekers in dit topic

Oh, nice. :)

Heb je de HLM ook? Is die meer om over hele lange termijn te doen?
HLM is 3 dagen en duurt 7 weken uit mijn hoofd. Alleen de strength/press templates zijn 4 dagen met een optie voor 3 dagen en duren ook 12 weken.
 
HLM is 3 dagen en duurt 7 weken uit mijn hoofd. Alleen de strength/press templates zijn 4 dagen met een optie voor 3 dagen en duren ook 12 weken.
OK. Ideaal om af te wisselen dan, eigenlijk. :)
Straks eens wat centjes uitgeven.
 
Draai een keer een candito, dat traint je mentaal wel. Sws vind ik rpe gevaarlijk in jouw situatie.
 
Training 15-08-2018:
Deadlift
2 x 170kg (@8)
0 x 180kg (@11)
3 x 145kg (@10)

De voorbereiding op de single was:5x70, 5x90, 5x110, 5x130@6, 5x140@6.5, 5x150@7, 4x160@7.5
Maar na de double op 170kg was het compleet op. De 180kg kwam niet eens van de vloer. Geen mm.

Bench press
5 x 90kg (@8.5)
5 x 90kg (@8)
5 x 90kg (@8.5)

Landmine v-bar row
10 x 50kg
10 x 50kg (@7)

Echt klote training. Compleet leeg.
De bench ging goed vooral omdat de techniek aardig goed zat.
Draai een keer een candito, dat traint je mentaal wel. Sws vind ik rpe gevaarlijk in jouw situatie.
Ik heb het Candito schema vroeger al ooit bekeken en eigenlijk sprak het me totaal niet aan.
Waarom zou RPE in mijn geval gevaarlijk zijn????
 
Met je slaap apneu en dat je al een jaar niet vooruit gaat. Ook denk ik dat je soms je rpe te hoog inschat en dat candito je kan leren eens te pushen om de tros te halen die voorgeschreven staan. Dat je dan erachter komt dat er nog 4 reps inzaten IPV 2.
 
Met je slaap apneu en dat je al een jaar niet vooruit gaat. Ook denk ik dat je soms je rpe te hoog inschat en dat candito je kan leren eens te pushen om de tros te halen die voorgeschreven staan. Dat je dan erachter komt dat er nog 4 reps inzaten IPV 2.
Ik denk niet dat ik RPE te hoog in schat hoor, zeker niet voor de singles. Eerder af en toe te laag.
RPE zou juist beter moeten gaan dan vast gewichten bij slaapapneu. RPE zorgt er voor dat de intensiteit wat aan je vermoeidheid wordt aangepast.
Maar vermoeidheid went en na een tijd heb je gewoon zelf niet meer door hoe moe je eigenlijk bent. En dan ram je gewoon door die training heen.
Ik heb werkelijk waar regelmatig de ogen gesloten tussen de sets door. En dan nog kan ik mijn volgende set vaak afwerken aan de vooropgestelde RPE.
En dan heb je nog dagen dat het nog net wat erger is en dan krijg je trainingen zoals vandaag.
en dat geeft ook aan dat RPE een goeie methode is in mijn geval. RPE 10 voor een triple met 145kg terwijl het een 6.5 was voor 5 reps met 140kg tijdens de "warm-up". Dan weet je dat je moet stoppen met DLen en niet proberen dat voorgeschreven gewicht te trekken.
 
Jammer van die 180 maar zou je je opbouw niet wat anders doen naar die 180? Ik weet niet wat je huidige max is (190 ?) maar ik zou eerder dubbels doen tot 80% van je max, daarna singles. Zou goed kunnen dat het volume van die 5jes tot 150 ~ 160 de reden is dat die 180 niet los kwam.
dus zoiets als dit lijkt me dan logischer:

5x70
5x90
5x110
2x130
2x140
2x150
1 x160
1 x 170
1 x 180

Er van uitgaande dat 190 je max is..zit je met 150 op 80%...singles met 170 en 180 zijn boven de 90 % dan. Ik hou zelf altijd aan, nooit meer dan 4 singles boven 90% ivm blessure risico etc.

just my 2 cents :)
 
Mensen hebben af en toe geen idee hoe RPE gebruikt wordt. Je haalt in principe ALTIJD je voorgeschreven reps met de vereiste trainingsstress, zelfs op een slechte dag. Het systeem is niet zonder fouten, maar ik vind het momenteel een stuk fijner dan een percentage gebaseerd schema.

Jammer van die 180 maar zou je je opbouw niet wat anders doen naar die 180? Ik weet niet wat je huidige max is (190 ?) maar ik zou eerder dubbels doen tot 80% van je max, daarna singles. Zou goed kunnen dat het volume van die 5jes tot 150 ~ 160 de reden is dat die 180 niet los kwam.
dus zoiets als dit lijkt me dan logischer:

5x70
5x90
5x110
2x130
2x140
2x150
1 x160
1 x 170
1 x 180

Er van uitgaande dat 190 je max is..zit je met 150 op 80%...singles met 170 en 180 zijn boven de 90 % dan. Ik hou zelf altijd aan, nooit meer dan 4 singles boven 90% ivm blessure risico etc.

just my 2 cents :)
Zoiets doe ik het ook, ik begin zelfs nog iets eerder met singles. Als ik 180 voor een single doe dan wordt het zoiets:

5x60
5x80
3x100
3x120
1x140
1x160
1x170 (om aan te voelen hoe het er vandaag voorstaat)
1x180
 
Ja, normaal doe ik het ook zo. Maar ik heb de laatste tijd geprobeerd de RPE rond 8 te houden tijdens het opwerken naar de single. Gewoon omdat er geen progressie in zat de laatste maanden. Tja, dan moet je toch IETS veranderen. Dus tijdens het opwerken naar de single @8 heb ik een cut-off op de reps bij 5 gezet en wat de RPE betreft geprobeerd tegen die 8 aan te blijven.
Tot nu toe liep dat heel goed. Alleen gisteren was een heel slechte dag.
De laatste tijd haal ik voor die single @8 de 175kg a 180kg wel. Die 180kg was de enige progressie die ik de laatste tijd gezien heb op eender welke lift. Dus dat was wel nice. En als je dan een double met 170kg trekt aan RPE 8 dan is het echt wel balen dat 180kg plots een "11" is.
 
Hey, de dokters van BBM hebben je ook al advies gegeven zie ik. :)
 
Ja, ik stond er van versteld dat ze plots beiden reageerden. Ik had de vraag al meer dan 24 uur eerder gesteld en dacht dat ze het te specifiek zouden vinden.
Ik heb het HLM en 4 week time crunch schema aangekocht. 't Is wel ff wennen aan de manier waarop de templates zijn opgebouwd, maar ik snap wel wat de bedoeling is.
Alleen hun "log" tabbladen zijn me een raadsel. Ik zie wat men er mee wil berekenen en wat er in de grafieken gaat komen, maar ik snap niet goed hoe men verwacht dat de data ingegeven wordt.

... Afgaande op die templates moet ik dan wel weer concluderen dat ik er toch niet echt ver naast zit met mijn eigen programming ... Wat nu niet bepaald goeie moed geeft voor de progressie ...
Ik ga het echt serieus moeten omgooien. De ideeën brouwen al. Ik ga ze eens voorstellen in het topic op het BBM forum.
 
Ja, ik stond er van versteld dat ze plots beiden reageerden. Ik had de vraag al meer dan 24 uur eerder gesteld en dacht dat ze het te specifiek zouden vinden.
Ik heb het HLM en 4 week time crunch schema aangekocht. 't Is wel ff wennen aan de manier waarop de templates zijn opgebouwd, maar ik snap wel wat de bedoeling is.
Alleen hun "log" tabbladen zijn me een raadsel. Ik zie wat men er mee wil berekenen en wat er in de grafieken gaat komen, maar ik snap niet goed hoe men verwacht dat de data ingegeven wordt.

... Afgaande op die templates moet ik dan wel weer concluderen dat ik er toch niet echt ver naast zit met mijn eigen programming ... Wat nu niet bepaald goeie moed geeft voor de progressie ...
Ik ga het echt serieus moeten omgooien. De ideeën brouwen al. Ik ga ze eens voorstellen in het topic op het BBM forum.
Ja, ze gaan de templates volgens mij allemaal een update geven, zodat het gemakkelijker werken is. De meeste mensen kunnen iets met het log gedeelte.

De templates volgen natuurlijk hun eigen denkwijze qua trainingen en die volgde jij in grote lijnen ook al. Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de komende tijd de time crunch template te pakken, zodat je straks mogelijk weer "geresensitized" bent voor het hogere volume van bijvoorbeeld HLM.
 
Dat is geen slecht plan. Maar mijn vakantie komt er aan en dan heb ik net redelijk wat tijd om te recupereren en trainen. Misschien is het wat zonde om net die periode dan minder te gaan trainen.
Maar even "de-trainen" om een nieuwe start te maken is waarschijnlijk ook niet zo slecht. En extra veel tijd hebben tijdens mijn verlof zal ook wel eens goed doen.
... Ik ben altijd maar bang dat ik mijn gains verlies. 't Is al zo moeilijk voor me om een beetje sterk te blijven. :(

Ik heb trouwens een reply met vragen klaar staan voor als ze comments hebben op mijn huidige trainingsmethodes. Ik heb ze mijn google-log gedeeld zodat ze die kunnen inkijken.
Maar ik denk dat ze me personal coaching gaan aanbevelen. ... het blijft een business he.
 
De template zegt specifiek dat deze bedoeld is om kracht en massa te behouden tijdens deze weken, het lijkt mij dan niet dat jij er als uitzondering dan op achteruit zal gaan.

Ik wil zelf na mijn vakantie eens kijken naar de group programming, ook om te kijken welke aanpassingen ze maken in bepaalde situaties. Dat is een stuk goedkoper dan personal coaching, maar wel met veel voordelen.
 
De template zegt specifiek dat deze bedoeld is om kracht en massa te behouden tijdens deze weken, het lijkt mij dan niet dat jij er als uitzondering dan op achteruit zal gaan.

Ik wil zelf na mijn vakantie eens kijken naar de group programming, ook om te kijken welke aanpassingen ze maken in bepaalde situaties. Dat is een stuk goedkoper dan personal coaching, maar wel met veel voordelen.
Yep, idd dat zegt de template. En als ik de template bekijk geloof ik het ook. Zelfs buiten een time-crunch lijkt me die leuk om te doen. :)
... Ik krijg meer en meer zin om te gaan doen. Dat geeft me ook meer tijd om na te denken hoe ik het daarna zal aanpakken.
 
Met je slaap apneu en dat je al een jaar niet vooruit gaat. Ook denk ik dat je soms je rpe te hoog inschat en dat candito je kan leren eens te pushen om de tros te halen die voorgeschreven staan. Dat je dan erachter komt dat er nog 4 reps inzaten IPV 2.

Dat is precies waarom ik een repout voorstelde, dan weet je tenminste zeker wat er in de tank zat. Maar Rik overtuigen is meestal een, uhm..., uitdaging ;)
 
Dat is precies waarom ik een repout voorstelde, dan weet je tenminste zeker wat er in de tank zat. Maar Rik overtuigen is meestal een, uhm..., uitdaging ;)
Ik ben nu eenmaal nooit overtuigd geraakt van sets tot failure te doen. (zoals een rep-out)Dat creëert onnodig veel stress en is eerder een test dan een training.
Ik kan er wel in komen dat i.p.v. een single @8 doen elke keer ik misschien beter eens iets anders probeer. Want die single @8 werkt precies niet zo geweldig voor mij.
Maar vaak sets tot failure doen voor iemand met een recovery probleem ...

En ja, mij overtuigen is inderdaad niet makkelijk. Maar sommigen lukt het toch. Dus als je met goeie argumenten komt ...
Blijven proberen. :D
 
Ik ben nu eenmaal nooit overtuigd geraakt van sets tot failure te doen. (zoals een rep-out)Dat creëert onnodig veel stress en is eerder een test dan een training.
Ik kan er wel in komen dat i.p.v. een single @8 doen elke keer ik misschien beter eens iets anders probeer. Want die single @8 werkt precies niet zo geweldig voor mij.
Maar vaak sets tot failure doen voor iemand met een recovery probleem ...

En ja, mij overtuigen is inderdaad niet makkelijk. Maar sommigen lukt het toch. Dus als je met goeie argumenten komt ...
Blijven proberen. :D

Ik bespeur hier toch enige beweging, da's al heel wat :D

Voor mij is een repout overigens niet tot failure, dat noem ik een amrap. Met een repout probeer ik failure te vermijden, maar neem wel eens een risico. Zoals EigenWereld zegt, je kunt jezelf soms verbazen. En dat geeft je weer positieve energie!
 
Ik bespeur hier toch enige beweging, da's al heel wat :D

Voor mij is een repout overigens niet tot failure, dat noem ik een amrap. Met een repout probeer ik failure te vermijden, maar neem wel eens een risico. Zoals EigenWereld zegt, je kunt jezelf soms verbazen. En dat geeft je weer positieve energie!
Een rep-out is tot RPE 9 a 9,5 dus? :D
 
Een rep-out is tot RPE 9 a 9,5 dus? :D

Probeer anders eens je tests te doen met een repout tot @9-9,5 met submaximaal gewicht, ca. 5 reps. Lijkt me iets hardere data dan @8-9 te vergelijken met nog zwaardere gewichten, zoals je nu doet.

Tijd voor een bezoekje aan de opticien? :D
 
Back
Naar boven