Fitness Seller

Riks log: traag maar gestaag

• Topic Starter Topic Starter
Thanks. Ik had weer helemaal niet door dat dit een PR was. Ik hou die rep records eigenlijk helemaal niet bij. Maar als ik er dan achter kom dat ik het nog nooit gedaan had ben ik er wel blij mee. :D
Techniek was vooral slechter bij de single @8.5.
De andere sets kreeg ik niet genoeg spanning in de bovenrug. Kreeg de schouders niet goed naar elkaar getrokken ... Dat heb ik wel vaker als ik moe ben. Probleem is dat de barbell dan niet altijd op dezelfde plaats ligt.

Laatst bewerkt:
Ah, de beloofde 5-reppers ;) En meteen een succes!

Ah, de beloofde 5-reppers ;) En meteen een succes!
Kan ook zijn omdat ik tegenwoordig 9,5 uur in mijn bed kan liggen omdat ik verlof heb.
En ik breek nog steeds geen potten bij de 1@8 (een hogere 1RM is altijd mijn doel). Dus nog even afwachten.
Maar ik hoop dat je gelijk hebt. :)

Training 29-08-2018:
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week2, Day2
Bench press
5 x 80kg (@6 ; middenvinger op de ringen)
5 x 90kg (@8 ; ringvinger op de ringen)
1 x 100kg (@8 ; ringvinger op de ringen)
1 x 100kg (@7 ; wijsvinger op de ringen, wraps)
1 x 105kg (@8 ; wijsvinger op de ringen, wraps (ook voor de volgende sets))
5 x 95kg (@8.5) PR
5 x 87.5kg (@7)
5 x 87.5kg (@7)
5 x 87.5kg (@7.5)

Next: Myo-reps

Squat
15 x 95kg (@7 ; beltless, zonder sleeves) PR
5 x 95kg
5 x 95kg
5 x 95kg
5 x 95kg (Stekende pijn aan de schedelbasis, compleet buiten adem)

Chin-up
12 x (@8 ; rode elastiek = gat 8) PR
3 x
1 x

Goeie training.
Gezien de problemen met de bench de laatste tijd vond ik het tijd om wat te experimenteren. Ik heb nogal wat last van mijn nek de afgelopen maanden (jaren eigenlijk). Na 3 a 4 reps begint mijn rechter duim heel fel te tintelen en kan ik mijn rechter triceps niet zo goed meer activeren. Als ik mijn hoofd helemaal achterover kantel heb ik er minder last van maar dan heb ik helemaal geen kracht. Dat ligt echt raar bij het benchen. Dus heb ik mijn greep eens aangepast. En dat bleek ongeveer hetzelfde effect te hebben als mijn hoofd naar achteren kantelen. Geen getintel en de triceps bleven mooi meedoen. Techniek is wel even wennen, maar het ging al heel goed vind ik.
Probleem zou wel eens kunnen zijn dat ik nu wel de extra gaten van de west-side spacing ga missen in mijn rack. Tot nu toe nooit nodig gehad, maar met deze bredere greep in un-racken moeilijker. 1 gaatje lager is echt te laag voor de j-hooks.
Squats gingen super. Iets minder burn in de onderrug. Dat had ik absoluut niet verwacht. Maar tijdens de 4de set van 5 kreeg ik stekende hoofdpijn aan de schedelbasis. Op zich had ik nog enkele sets verder kunnen gaan. Maar dit leek me geen geweldig idee gezien dat gevoel in mijn hoofd.
Chin-ups waren redelijk erbarmelijk. Ik heb ze hammer-grip gedaan om mijn ellebogen iets te sparen.

Geen slecht teken als je grip/techniek veranderd en toch je sets / gewicht haalt :) Balen van je nek wel hopelijk vind je je goeie positie nu

Geen slecht teken als je grip/techniek veranderd en toch je sets / gewicht haalt :) Balen van je nek wel hopelijk vind je je goeie positie nu
Ze gingen zelfs beter dan de vorige weken. :)
En met RPE haal je je gewicht altijd. ;)
Tja, de nek ... 't Is de leeftijd. Beetje osteoporose en was discs die niet helemaal lekker meer zitten. Heeft elke 40-er wel in meerdere of mindere mate. Bij mij duwt 1 disc een beetje tegen mijn zenuwen. Ik heb er niet zoveel last van. De grootste last heb ik tijdens het benchen.

En ik breek nog steeds geen potten bij de 1@8 (een hogere 1RM is altijd mijn doel). Dus nog even afwachten.
Het streven is volgens mij dat je je gewichten kan blijven verhogen op de volume sets. Uiteindelijk drijft die de 1@8 vanzelf omhoog.

Het streven is volgens mij dat je je gewichten kan blijven verhogen op de volume sets. Uiteindelijk drijft die de 1@8 vanzelf omhoog.
Het een sluit het ander niet uit, maar is zeker geen garantie.
Het doel van het schema is misschien dat je back-off setjes steviger worden voor dezelfde RPE, maar dat wil niet zeggen dat mijn hoofddoelen dat ook moeten zijn. ;)

Ik denk dat als ik mijn 5RM omhoog krijg, ik nog steeds aardig wat werk heb om mijn 1RM omhoog te krijgen. En dat laatste lukt me minder goed dan dat eerste.
En voor iemand die ooit wel eens een wedstrijd zou willen doen (de planning voor mijn kaakoperatie blijft roet in het eten gooien :( ... uitstel, talmen, geen nieuws ... pffff....) is het enkel die 1RM die telt.

Ik ga je echt niet vertellen dat je kracht bouwt in de 70-80% range en dat de 1@8 vooral bedoeld is om te wennen aan zware singles, want dat weet je allemaal. Denk dat je wat te snel resultaat verwacht, laat het gewoon gebeuren.

Ik ga je echt niet vertellen dat je kracht bouwt in de 70-80% range en dat de 1@8 vooral bedoeld is om te wennen aan zware singles, want dat weet je allemaal. Denk dat je wat te snel resultaat verwacht, laat het gewoon gebeuren.
Ja, dat weet ik inderdaad.
Maar ik heb gemerkt dat als ik echt mijn 1RM optimaal wil kunnen uitdrukken ik iets meer dan 1 zware single nodig heb. Meer double en setjes van 3 als back-off werken dan beter dan de setjes van 5. Die setjes van 5 bouwen wel een erg goede basis. Zonder die sets hebben die double en triples weinig zin. Dan bouw je zonder fundament.

Te snel ... ik ben er al sinds februari mee bezig en heb nog weinig of geen progressie gezien.
Maar ik heb me er bij neergelegd dat een lange periode van stilstand kan voorkomen. En elke kleine verbetering van een PR is een PR. En daar ben ik tegenwoordig meer tevreden mee dan voorheen. :)

Ja, dat weet ik inderdaad.
Maar ik heb gemerkt dat als ik echt mijn 1RM optimaal wil kunnen uitdrukken ik iets meer dan 1 zware single nodig heb. Meer double en setjes van 3 als back-off werken dan beter dan de setjes van 5. Die setjes van 5 bouwen wel een erg goede basis. Zonder die sets hebben die double en triples weinig zin. Dan bouw je zonder fundament.

Te snel ... ik ben er al sinds februari mee bezig en heb nog weinig of geen progressie gezien.
Maar ik heb me er bij neergelegd dat een lange periode van stilstand kan voorkomen. En elke kleine verbetering van een PR is een PR. En daar ben ik tegenwoordig meer tevreden mee dan voorheen. :)
Mwah, er is ook best wat gebeurd tussendoor toch? En zoals ze bij BBM zeggen ben je misschien wat meer resistent voor trainingsprikkelen geworden en duurt het allemaal wat langer of heb je meer volume nodig. Ik geloof dat het uiteindelijk wel goed komt!

Mwah, er is ook best wat gebeurd tussendoor toch? En zoals ze bij BBM zeggen ben je misschien wat meer resistent voor trainingsprikkelen geworden en duurt het allemaal wat langer of heb je meer volume nodig. Ik geloof dat het uiteindelijk wel goed komt!
Vorig jaar was veel ingrijpender.
Het enige grote verschil is dat ik nu in een home-gym train.
Dat het voor maanden niet lekker liep weet ik vooral aan de enorme stress die ik op het werk ervoer, al vanaf het begin van het jaar tot ergens in juni. Dat was voor niks bevorderlijk.
Maar ook nadien merk ik niet veel verschil. Waarschijnlijk duurt het even voor ik weer wat op mijn positieve kom.

Ik ben zeker en vast redelijk resistent voor trainingsprikkels. Mijn ervaring is dat op de momenten dat mijn apneu wel behandeld kan worden dat veel minder het geval is.
Dat is dus al meer dan het jaar niet het geval. Ik had verwacht er al even van verlost te zijn. :(

En als het er ook niet meer van komt ... Er valt nog veel te experimenteren en ontdekken in deze hobby, ook al blijft mijn 1RM hangen. :) En dan kan ie plots toch weer wat omhoog schieten en zijn we weer voor maanden gelukkig. :D

Training 31-08-2018:
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week2, Day3

Deadlift
2 x 160kg (@7)
1 x 170kg (@7.5)
1 x 177.5kg (@8.5)
5 x 157.5kg (@8.5)
5 x 145kg (@7.5)
5 x 145kg (@6 (eindelijk goeie eerste rep))
5 x 145kg (@6.5 (ook weer goeie eerste rep))

Incline db bench press
10 x 15kg
8 x 20kg

Incline db bench press
15 x 26kg (@7 (ging goed!)) PR
5 x 26kg
5 x 26kg
5 x 26kg
4 x 26kg

Romanian deadlift
15 x 100kg (@8, straps) PR
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg
2 x 100kg

Goeie training, hoewel de deadlift beter had gekund. Ik heb soms van die deadlift-sessies dat ik gewoon vergeet mijn benen te gebruiken. Ik initieer de lift dan volledig vanuit de rug. Als ik me er dan eindelijk aan herinner de vloer weg te duwen met de benen gaat het plots een stuk beter. Ik ben benieuwd of ik het de volgende keer bij de single @8 ook ga herinneren.
Voor de rest ook wel veel voldoening gehaald uit de training.
...Doet goed, zo 3 weken verlof. :D

Goeie training hoor! en damn die rdl's!!

Thanks!
Ik vind de RDL's nog best meevallen.
Maar het myo-rep systeem is voor mij conditioneel gewoon fucking zwaar. Al vind ik het tegenwoordig het leukste deel van de training. :D

Training 03-09-2018
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week3, Day1:
Squat
5 x 130kg (@7, beltless)
5 x 140kg (@6, belt)
3 x 150kg (@7,5)
1 x 160kg (@7,5)
1 x 167.5kg (@8)
4 x 157.5kg (@9) PR
4 x 145kg (@7)
4 x 145kg (@7)
4 x 145kg (@7,5)

Press
5 x 50kg (@8)
2 x 55kg (@7,5)
1 x 60kg (@7)
1 x 66kg (@8,5)
4 x 57.5kg (@8)
4 x 60kg (@9) PR
4 x 55kg (@7,5)
4 x 55kg (@7)

Pendlay row
10 x 50kg
10 x 60kg

Pendlay row
15 x 65kg PR
5 x 65kg
5 x 65kg
3 x 65kg

Ik had er veel zin in. Dan heb ik soms de neiging wat te hevig te gaan. Ik had moeite verstandige keuzes te maken bij de single @8. Maar toch goed gelukt. :)

Training 05-09-2018
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week3, Day2:
Bench press
4 x 90kg (@8)
1 x 100kg (@7)
1 x 106kg (@8)
4 x 97.5kg (@8.5) PR
4 x 90kg (@7.5)
4 x 90kg (@9, smallere greep)
4 x 90kg (@7, brede greep)

Squat
15 x 100kg (No belt, no sleeves, @6-7 ... doel was @8) PR
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg (Hoofdpijn!! Dus dit was de laatste.)

Chin-up
11 x (Rode elastiek, gat 8)
3 x
3 x
3 x
0 x (kwam maar halverwege. De hoofdpijn zat nog vies in mijn hoofd.)

Redelijk goeie training.
Bench voelde iets minder dan vorige keer maar ging toch aardig.
De hoofdpijn bij de myo-reps op squat komt volgens mij omdat mijn hartslag na die 15 reps op maximum zit. De rust is dan veel te kort om die te doen dalen en ik draai de volgende setjes dan teveel puur op adrenaline. Qua kracht zou ik gewoon verder kunnen gaan met setjes van 5 maken.

Training 07-09-2018
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week3, Day3:
Deadlift
4 x 160kg (@7,5)
1 x 170kg (@7)
1 x 180kg (@8)
4 x 165kg (@8 : doel was RPE9) PR
4 x 152.5kg (@6)
4 x 152.5kg (@6)
4 x 152.5kg (@10 : vel onder rechter duimnagel scheurde beetje in! Dat deed even pijn!!)

Incline db bench press
10 x 15kg
6 x 25kg

Incline db bench press
15 x 27.5kg (@8) PR
5 x 27.5kg
5 x 27.5kg
4 x 27.5kg

Romanian deadlift
16 x 100kg (@8) PR
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg
5 x 100kg

Ging goed!
DL ging goed omdat ik er elke set/rep aan dacht om de lift met de benen in te zetten en niet vanuit de rug te trekken.
Gek genoeg was het na het kleine scheurtje in het vel net aan mijn duimnagel ook helemaal gedaan. Ik heb de volgende reps gewoon mixed grip gedaan maar ik weet niet of ik nog een rep extra kon. Puur mentaal. Zo'n beetje van: "Shit, dat zo'n kleintje mijn set om zeep kan helpen!?!" Achja, het lag iig niet aan de power. :)
Bij de RDL's was het echt een beetje op na die 16 reps. Maar toch nog gevochten om 4 setjes vol te maken.

Training 10-09-2018
Barbell Medicine: 4 Week Time Crunch, Week4, Day1:
Squat
2 x 150kg (@8)
1 x 160kg (@7,5)
1 x 165kg (@8,5)
4 x 155kg (@8,5 ik dacht dat ik ging flauwvallen.)
4 x 142.5kg (@8)
4 x 142.5kg (@7)
4 x 142.5kg (@8)

Press
1 x 60kg (@7)
1 x 65kg (@7,5)
1 x 67.5kg (@8,5)
4 x 60kg (@9)
4 x 55kg (@8)
4 x 55kg (@7)
4 x 55kg (@6)

Pendlay row
6 x 50kg
6 x 60kg

Pendlay row
16 x 65kg PR
5 x 65kg
5 x 65kg
5 x 65kg
5 x 65kg
5 x 65kg (pijn aan linker biceps-pees)

Vreemde training. Squat liep voor geen meter. Echt slechte techniek. Net alsof ik enkel op mijn rechter been stond te squatten. Alles voelde veel te zwaar.
Maar de press en de Pendlay rows gingen dan weer echt goed. Techniek ij press wat verbeterd en daardoor raakte ik zelfs wat uitgerust tijdens de back-off sets. (3 minuten rust tussen de sets) Vandaar de aflopende RPE score.

Follow-up:
De nacht die volgde op deze training was helemaal zot.
Ik ben in bed gekropen en kreeg onmiddellijk erge pijn in mijn rechter bovenbeen. Het leek wel echt het bot te zijn. Geen tendinitis of spierpijn of iets dergelijk maar echt het bot ter hoogte van de heup en de knie.
Pijnstiller genomen maar toch de hele nacht wakker gelegen van de pijn.
Rond 4h30 vanmorgen was het plots over. Als een blok in slaap gevallen.
Vanmorgen opgestaan en ik denk dat ik nog nooit zo frisse benen heb gevoeld de dag na een squat training. ???

Het valt wel op de de pijn in het rechter been zat en dat ik tijdens het squatten ook het gevoel had dat alle gewicht op dat been terecht kwam.
Ik ga me nog eens filmen als ik squat. Misschien steun ik wel echt helemaal rechts. Kan goed zijn na die tendinitis in de linker knie.

Vandaag dus een waanzinnig slaperige kop ... :(

Grrrr, mijn rechter heup voelt toch nog wat vreemd aan. Niet echt pijnlijk maar toch niet top.
Qua vermoeidheid in de benen mag ik absoluut niet klagen. Echt beduidend minder last dan gewoonlijk.
Heel vreemd vind ik dit.

Terug
Naar boven