Oh, was het zo gek dan?
Een korte beschrijving:
Het begon dus met een overvolle wachtzaal. Veel te warm.
Uurtje zitten vervelen daar.
Dus de dokter komt me roepen om de resultaten te bespreken.
Het begon echt goed. Meetresultaten van een hele nacht. 18 apneus per uur, wat een matige apneu betekend.
Maar toen kwam he.
"We kunnen dus verschillende behandelingen aanbieden."
Ik ...
:"Euhm, ik ben hier al JAREN in behandeling."
Zei weer: "Oh, welke behandeling heeft u al gehad?"
Ik weer: "CPAP en MRA en nu zijn we bezig met de voorbereiding op een bi-max."
Zei: "Oh, CPAP én MRA al geprobeerd?"
Duh!! Waarom dacht die dat ik langs kwam?
Ik zeg "Ja, uiteraard. Ik ben ondertussen met de voorbereiding voor de kaakoperaties bezig. Ik heb al een TPD gehad."
Zei heel verwonderd: "Ah, daar weten wij niks van. Dat staat niet in uw dossier."
Whut!?!
"Ja," zegt ze "Dat zal door tandheelkunde zijn opgestart en die gegevens kan ik niet inkijken."
WTF?!?!?!?! NKO en Tandheelkunde, die zitten letterlijk geen 10m uit elkaar en er is personeel dat op BEIDE afdelingen werkt. Die lopen de ganse dag over en weer!!!
Maar het zotste moet nog komen!
"Awel meneer we hebben een goeie behandeling voor u."
"Euh, ik ben al met een behandeling bezig." zeg ik.
"Ja, maar kijk eens naar de resultaten. Als ge op uw rug slaapt hebt ge er 18 per uur. Maar als ge op uw zij ligt maar 1. En 1 apneu is eigenlijk geen apneu. Dus we kunnen u leren om op uw zij te slapen en dan zijt ge van uw probleem verlost."
Ik dacht dat ik dwars door het plafond zakte!!! Na meer dan 5 slaapstudies komen ze daar me af. Ik heb mijn bovenkaak al laten verbouwen. Mijn heel eetkamer staat in de steigers (tanden moeten terug uitgelijnd, bovenkaak staat scheef op onderkaak, bi-max operatie in de planning). En ik moet gewoon op mijn zij leren slapen en de miserie is opgelost. Na meer dan 10 jaar komen ze daar mee af.
Nu heb ik een kastje mee naar huis gekregen waarmee ze kunnen nagaan of ik wel degelijk op mijn rug slaap als ik in mijn eigen bed lig.
Als dat bevestigd wordt (in het ziekenhuis sliep ik zo'n 90% van de tijd op mijn rug) kan ik een testbehandeling opstarten met een toestel dat me aanzet om me weer op mijn zij te draaien als ik me op mijn rug draai, 's nachts.
Nu zit ik hier dus mooi. Een verbouwde mond die niet "af" is en de vraag of nu verder moet gaan met dat hele traject of niet.
Een operatie komt er sowieso. Mijn kaken staan dus scheef op dit moment. Maar dat was geen enkel probleem want die zouden toch verplaatst worden ...
Kan ik het morgen aan de chirurg gaan uitleggen ... Want die zullen ze ook wel niet op de hoogte hebben gebracht.
Fraaie situatie ben ik in beland.