XXL Nutrition

Riks log: traag maar gestaag

Bezoekers in dit topic

5min vind ik erg lang persoonlijk. Ik heb 5 min tussen als ik setjes van rpe 9.5-10 heb.
 
Ik zet de timer op 4min30s. Met de set-up erbij zit ik dan rond 5min.
Dat is idd lang.
Maar ze hebben daar een goede uitleg voor. Ze kijken naar het herstel van je energie-systeem. De tijd die nodig is om voldoende te herstellen om met eenzelfde gewicht een gelijke RPE te bekomen vraagt zulke lange rust. Maar 5 min is waarschijnlijk aan de safe side. 4 min zal wel voldoende zijn.
3min blijkt te kort volgens hun gegevens. (80% herstel geloof ik => wil niet zeggen dat je maar 80% van de kracht hebt)
 
Goed volume en zeker gezien jouw herstelvermogen. DIe rustperiodes zijn denk ik persoonsgebonden ook. Ik heb altijd begrepen dat over het algemeen met 3min de ATP voorraad weer aangevuld is. BBM is niet heilig ;)
 
Goed volume en zeker gezien jouw herstelvermogen. DIe rustperiodes zijn denk ik persoonsgebonden ook. Ik heb altijd begrepen dat over het algemeen met 3min de ATP voorraad weer aangevuld is. BBM is niet heilig ;)
Volgens BBM is na 3 minuten zo'n 80% weer aangevuld. Normaal voldoende voor een niet al te zware set.
Ze zeggen ook niet dat je na elke set 5 minuten rust moet nemen. Maar enkel als de RPE boven de 7 gaat.

Ik heb gemerkt dat die 7 ook opschuift naarmate je meer op RPE traint. Ik heb de indruk dat ik met meer vertrouwen enkele extra reps zou kunnen afwerken dan vroeger.
Waar ik vroeger zou opgegeven hebben omdat ik mentaal zou afgehaakt hebben zou ik dat nu niet meer doen. b.v. Als ik een setje van 5 zou moeten doen @10, zou ik vroeger bij rep 3 gedacht hebben dat er nog wel 1tje in zou zitten want 2 dat zou te zwaar zijn. Maar nu weet ik dat ik die 2de rep na de 3de waarschijnlijk wel nog zou halen. Ik heb gewoon meer vertrouwen in mijn eigen mogelijkheden om een serieus zware rep toch te halen.

Dat zorgt er uiteraard ook voor dat je na een tijd een 7 aan hogere intensiteit afwerkt dan voorheen.
Als je de heren van BBM zelf bezig ziet merk je ook dat een set @8 er aardig heavy uitziet.
Misschien dat ze daarom ook redelijk lange rusttijden aanraden tussen zware sets? Of het ligt er gewoon aan dat ze aardig wat gewicht verplaatsen in absolute zin. Dan heb je normaal ook meer rust nodig tussen sets.
Maar 5 min is inderdaad erg lang. Dat ga ik dus proberen in te korten.
 
Rustijden zijn in deze beetje relatief. Iemand met een slechtere conditie en conditionering voor veel werkvolume zal langer nodig hebben dan iemand die met hetzelfde percentage en reps traint. Mooi voorbeeld hiervan is Kirill Saraychev die maar 2 min tussen zijn bank setjes doet en dan 3x3x260kg bankdrukt. Voor SQ en Dl pakt hij dan wel 3-5min maar probeert altijd lager te zitten dan hoog. Ik ben ook van mening dat je tot rpe @8 wel kunt volhouden. Vanaf @9 zou ik gewoon zoveel rust pakken als nodig is.
 
Barbell Medicine: HLM (modified), Week6, Day2
Press

1 x 62.5kg (@8)
4 x 56kg (@7.5)
4 x 55kg (@7)
4 x 55kg (@6.5)
4 x 55kg (@6)

Safety bar squat
6 x 117kg (@6 ; SBD sleeves)
6 x 127kg (@7)
6 x 127kg (@7 ; Titan Yellow Jackets)

Had 6 sets moeten doen maar door de pijnlijke heup heb ik besloten het volume danig te verminderen.

Pendlay row
6 x 70kg (@6 ; tendinitis aan beide biceps)
6 x 80kg (@7)
6 x 80kg (@7.5)
6 x 80kg (@7)

Ook hier weer het volume verminderd door tendinitis. Hadden ook 6 sets moeten zijn, maar deze 4 waren er eigenlijk al teveel aan.

Wat een klote zooi!
De rechter heup doet weer pijn en ondertussen doen ook mijn beide ellebogen aan de kant van de biceps pijn. Eigenlijk doe ik zelden rows omdat ik daar vaak last van krijg.
Dus volgende keer dat ik deze HLM doe zal het zonder tempo squats en zonder Pendlay rows zijn.
Na de training ook pijn in het linker been. Waarom ook niet he?

Allé, mijn press liep toch nog enigszins naar behoren.

Ook ff de SBD sleeves met de Titan Yellow Jackets vergeleken.
SBD zit eigenlijk veel comfortabeler. De Yellow Jackers zijn veel stugger en door de rechte vorm zijn ze minder ergonomisch.
Over het algemeen blijven de SBDs ook beter zitten tijdens een set.
Kwa werking merk ik weinig verschil. Maar het zou kunnen dat ik van de Yellow Jackets een maat kleiner aan zou kunnen. En dan bestaat de kans dat ze meer toevoegen dan de SBDs.
Ik heb nu van beiden een L.
 
Jammer van al je pijntjes man... mss eens denken aan ellbow sleeves?
 
Jammer van al je pijntjes man... mss eens denken aan ellbow sleeves?
Ik heb altijd al wel pijn gehad aan mijn biceps pezen aan de elleboog kant, als ik veel rows/pull-ups/chin-up/bicep curls in mijn training steek. Elleboog flexy is dus echt een gevoelig punt bij mij.
Rug trainen is dus ook aardig lastig zo.
Maar normaal heb ik het enkel (vooral) links. Nu heb ik het ook rechts. :(

Die heup komt wel weer in orde. Volume (en intensiteit) wat verlagen en het gaat al een stuk beter.
Een week met 2 trainingen en ik voelde al niks meer. Uiteraard is dat niet genoeg om er helemaal vanaf te zijn. Dus die squat sessie van eergisteren heeft het weer wat doen opflakkeren. Maar al een stuk minder erg dan voorheen.
 
Voorlopig alleen ff SSB squats doen om de elleboog te ontzien dan...daar is die bar voor gemaakt ...safety squat ;)
 
Voorlopig niet teveel squatten lijkt me ook een goeie oplossing. Vooral voor mijn heup.
Ik vervang de squat op light days door BP. Ik bench te weinig en squat te vaak.
Bij squats heb ik van mijn bicep tendinitis nooit last. Het is vooral bij pulls dat ze pijn doen. (alle soorten rows en soms na de DL)
 
BBM Peaking (fast) Week 3, test-day
Squat

1 x 180kg (@9)
1 x 185kg (@9.5)
1 x 191kg (@10) PR

Bench press
1 x 112.5kg (@9)
1 x 117.5kg (@9.5)
1 x 121kg (@10) PR

Deadlift
1 x 185kg (@8)
1 x 195kg (@9) PR
1 x 200kg (@9.75) PR

Als het een wedstrijd geweest was had ik enkel een DL PR gezet.
Bij squat en bench zijn de PR's eigenlijk mijn 4de beurten. Ik kan dus als ik tegen mijn max zit toch nog meer gewicht tillen dan ik zelf zou vermoeden.
Ik moet daar rekening mee houden als ik ooit echt een wedstrijd zou doen.

Uiteraard ben ik erg tevreden met het resultaat.
Filmpjes volgen. :)
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi man! Bijna 200 squat. Je squat ligt erg dicht bij je dl wel hehe.
 
Thanks!

Vroeger lag mijn squat gelijk met mijn DL. Mijn DL begint eindelijk een beetje te lopen.
Ben blij met die mini PR's op de squat en bench. Mijn heup is nog steeds niet zoals het moet zijn en mijn bench begon pas de laatste paar trainingen een beetje op punt te komen.
Voor de DL had ik wel goeie hoop op die 200kg gezien de trainingen van de laatste tijd.
 
Pivot, Week 1, Day 1:

Front Squat

6 x 90kg (@6) PR
6 x 95kg (@6.5) PR
6 x 95kg (@7)

Spoto press
6 x 90kg (@6) PR
6 x 95kg (@8: werd plots veel zwaarder.) PR
6 x 95kg (@7.5: ik moest 'm gewoon nog eens doen)

Stiff leg deadlift
8 x 140kg (@6 ; nice, goeie cardio) PR
8 x 145kg (@8 ; holy sit, al compleet buiten adem.) PR
8 x 140kg (@7 ; kapot)

Nu ik er zo over nadenk, kan het wel eens zijn dat ik me schromelijk vergis wat die front squat betreft. Kan net zo goed 100kg en 105kg geweest zijn. (gele plates gebruikt en niet de groene???):o
Spoto press was dikke fun. Beetje te zwaar gegaan. Redelijk overshoot wat de RPE betreft. Lijkt me wel dat je er dikke biceps van krijgt omdat je de barbell stevig moet remmen boven je borst.
SLDL begon heel goed. Maar dit is zulke zware cardio voor mij ... echt compleet kapot gaan!!
Wel aardig tempo in de training proberen te houden. Tot aan de voorlaatste set SLDL ging dat heel goed.

Na de training een redelijk hypo gedaan. Sloeg weer bleek uit en voelde me misselijk.
Wel vreemd wat ik heb de laatste dagen redelijk goed gegeten en vanmorgen aardig goed ontbeten ... Tja, beetje op de kh letten in 't vervolg.
 
Pivot, week 1, day 2
Db bench press
6 x 37.5kg (@7)
6 x 37.5kg (@7)
6 x 37.5kg (@6)

Dumbbell row
8 x 35kg (@6)
8 x 40kg (@7.5)
8 x 42.5kg (@8 ; voelde veel zwaarder dan verwacht) PR

Dumbbell press
8 x 15kg (@6 ; last van rechter biceps-pees: rows. kreeg dumbbell bijna niet op schouderhoogte)
8 x 17.5kg (@7 ; helemaal geen power)
8 x 20kg (@6.5 ; Hue?) PR

Ab roller
15 x (@6 ; knieën)
12 x (@7)
12 x (@7)
8 x (@? , 7 minuten waren om)

Pfff, had niet het gevoel dat ik me vol kon inspannen.
Na de rows weer last van de biceps-pezen. De dumbbell tot schouderhoogte brengen was erg pijnlijk, rechts. Daarna uitdrukken deed ook pijn gedurende de halve ROM.
Gaandeweg ging het wel beter.
Die ab roller ga ik morgen voelen!
 
Dikke abs voor Rikkie in 2019! :D
 
Er zijn nu al mensen die denken dat ik een buikje heb. :mad:
En ik maar moeite doen om mijn abs door mijn speklaag te krijgen.:(
:D:D
Dat is raar, zeg! Dat ze dat zomaar denken! :D
 
Back
Naar boven