XXL Nutrition

Ritueel slachten: Voor of tegen?

Peiling Peiling Ritueel slachten: Voor of tegen?

• Op beperkte schaal mag het wel vind ik

Stemmen: 9 11,4%
  • Helemaal openstellen: In supermarkten etc., overal moet het te koop zijn

Stemmen: 11 13,9%
  • Verbieden. Het onverdoofd slachten is walgelijk en dus bij Moslims ook niet toegestaan

Stemmen: 52 65,8%
  • Geen mening

Stemmen: 7 8,9%

• Totaal stemmers
    79
  • Peiling gesloten .
Enkele jaren geleden was er ook een discussie ik weet niet of hier vissers op het forum zitten, maar dit ging over het afschaffen van de levende aasvis voor het vissen op snoek en snoekbaars.
Deze regel is er toen wel doorgekomen en staat nu zelfs een boete op, maar omdat een geloof het predikt mag een dier wel lijden?
De situatie was vergelijkbaar een prooivis zou aan een haak bungelen totdat vriend esox of vadertje glasoog hem kwam grijpen.
De stress zou niet goed wezen voor het prooivisje wat nog minder hersens heeft dan een koe of een lammetje, maar waarom moet een koe of lam dan wel lijden?
En hoe zou een Islamiet reageren als wij met zn allen in verwegistan gaan wonen een slachterij openen en daar op de manier die niet Halal is gaan slachten.
Volgens mij kunnen wij dan opkrassen, maar waarom mag het andersom dan hier wel?

ik ben voor. Door het beest ritueel te slachten komt er gewoon minder rotzooi in het vlees. Tenminste wat ik zo kan opmaken uit het artikel.

ja is ook wel zo maar ik bedoelde ermee te zeggen dat ik het echt totale waanzin vind dat er in nederlandse supermarkten ritueel geslacht vlees wordt verkocht...gewoon belachelijk.

Binnenkort moeten we stenigen ook maar toepassen als straf.

waarom is dit waanzin, je eet toch ook je kant en klare nasi-pakketten om maar eens wat op te noemen? of eet je dat niet omdat het niet oerhollands is?
vind je redenering nogal knullig eigenlijk. wat is het verschil tussen ritueel geslacht vlees in de supermarkt en andere producten die (vaak in het buitenland zelf al) op een andere manier dan de Nederlandse zijn bereid en ook in de buurtsuper te koop zijn???

dus omdat we een ritueel geslacht dier gaan verkopen in de supermarkt moeten we ook het stenigen invoeren? en omdat we spullen verkopen die koosjer zijn laat ik ook pijpekrullen aanplakken? :rolleyes:

1. wie zegt dat halal vlees met de hand word geslacht? k bedoel denk je echt dat alberthein eigen slagers heeft ofzo..
halal vlees kan ook gewoon in de fabriek worden geslacht.. maar hebben wel iets andere soorte eisen..

en mensen die zeggen dat islamitische slachting niet human is, lees dit maar:

[Link niet meer beschikbaar]

Volgens mij moet het zelfs met de hand worden geslacht. Dat stukje propaganda van Dr. Hazim neem ik niet al te serieus overigens, de enige sites die dat onderzoek citeren zijn sites met een islamitische grondslag en verder is er niks over de beste man te vinden. Dat mij doet denken aan een fictief onderzoek of een onderzoek dat nogal bevooroordeeld is.

Toon mij 1 onafhankelijke bron die dat onderzoek van Hazim gebruikt en instemt met de bevindingen?

Is al eens ter sprake gekomen in deze thread en toen kon ik die Hazim ook alleen vinden op een bepaald soort sites :

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/offerfeest-53548/index2.html#post963462

1. wie zegt dat halal vlees met de hand word geslacht? k bedoel denk je echt dat alberthein eigen slagers heeft ofzo..
halal vlees kan ook gewoon in de fabriek worden geslacht.. maar hebben wel iets andere soorte eisen..

en mensen die zeggen dat islamitische slachting niet human is, lees dit maar:

As Siraat - Slachten van de Dieren
raar onderzoek, vergelijking is ook een beetje raar.
de halal manier word uitvoerig beschreven en de westerse manier in 4 zinnetjes.
dat wekt bij mij de indruk dat het stuk al vanuit een bepaald standpunt is geschreven.

Maar dan kan je gaan discussiëren over het feit dat de mens geen 100% carnivoor is en bovendien meer hersencapaciteit heeft dan het gemiddeld roofdier, dus ook de mogelijkheid heeft om het vreedzamer te doen zodat er geen onnodig leed is. Tenzij je het natuurlijk onbelangrijk vindt of er meer of minder leed is, maar in de moderne maatschappij zou dat toch een waarde moeten zijn, immers willen we toch ook niet dat soortgenoten pijn hebben, waarom dan wel de dieren?

Ben ik met je eens dat onnodig lijden van dieren onwenselijk is. Echter alle discussie over wat precies onder 'onnodig' wordt verstaan, vind ik persoonlijk al een brug te ver. Huidige wetgeving is prima.
Persoonlijk wil ik wel plezier en gemak in het leven en daarvoor mogen wel wat dieren sneuvelen, maar ik zie het als trade-off tussen enerzijds je eigen welzijn en dat van dieren, en hoe meer je erover discussiert hoe meer 'welzijn' jezelf inlevert, en niet noodzalijk ten goede van dieren, wat in feitte dus een welzijns-loss is ;) Dus meer heb ik er niet over te zeggen, verspilde moeite IMO.

Enkele jaren geleden was er ook een discussie ik weet niet of hier vissers op het forum zitten, maar dit ging over het afschaffen van de levende aasvis voor het vissen op snoek en snoekbaars.
Deze regel is er toen wel doorgekomen en staat nu zelfs een boete op, maar omdat een geloof het predikt mag een dier wel lijden?
De situatie was vergelijkbaar een prooivis zou aan een haak bungelen totdat vriend esox of vadertje glasoog hem kwam grijpen.
De stress zou niet goed wezen voor het prooivisje wat nog minder hersens heeft dan een koe of een lammetje, maar waarom moet een koe of lam dan wel lijden?
En hoe zou een Islamiet reageren als wij met zn allen in verwegistan gaan wonen een slachterij openen en daar op de manier die niet Halal is gaan slachten.
Volgens mij kunnen wij dan opkrassen, maar waarom mag het andersom dan hier wel?

Je hebt blijkbaar de discussie niet goed gevolgd want er is reeds aangetoond dat het niet pijnlijker is dan andere manieren van slachten.

In Marokko mag je slachten zoals je wil. niemand die zal kijken. Zelf in Iran.

Volgens mij moet het zelfs met de hand worden geslacht. Dat stukje propaganda van Dr. Hazim neem ik niet al te serieus overigens, de enige sites die dat onderzoek citeren zijn sites met een islamitische grondslag en verder is er niks over de beste man te vinden. Dat mij doet denken aan een fictief onderzoek of een onderzoek dat nogal bevooroordeeld is.

Toon mij 1 onafhankelijke bron die dat onderzoek van Hazim gebruikt en instemt met de bevindingen?

Is al eens ter sprake gekomen in deze thread en toen kon ik die Hazim ook alleen vinden op een bepaald soort sites :

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/offerfeest-53548/index2.html#post963462

idd , het onderzoek dat ik postte was wel wat betrouwbaarder.

Ik vraag me trouwens stellig of Moslims het vlees kopen, hoe weten ze dat het serieus halal geslacht vlees betreft! Normaal willen ze er zelf bij zijn, bij het slachten.

Ze kopen toch ook gewoon bij de buurtslager hun vlees, dat zelf er bij zijn zal wel meevallen.

Nou ik je vertel je toch dat ik hier naast een abbattoir zit wat tot voor kort halal slacht! die lui komen met der schaap in de kofferbak hier dat beest laten slachten en reken maar dat ze zelf willen zien wie dat beest de keel door haalt! Want tegelijkertijd moet er het een en ander opgezegd worden als gebed ofzo, weet ik ook niet precies wat dat inhoudt.

Nou ik je vertel je toch dat ik hier naast een abbattoir zit wat tot voor kort halal slacht! die lui komen met der schaap in de kofferbak hier dat beest laten slachten en reken maar dat ze zelf willen zien wie dat beest de keel door haalt! Want tegelijkertijd moet er het een en ander opgezegd worden als gebed ofzo, weet ik ook niet precies wat dat inhoudt.

Dat gebeurt inderdaad, maar genoeg moslims die gewoon hun vlees halen bij de lokale halal-slager.

Ja, ik heb het vooral over speciale dagen en feesten waarop dat gebeurd.

Terug
Naar boven