Komt helemaal goed inderdaad.
Ik heb een doel, ik heb een plan en zolang ik me daar aan vast blijf houden, ben ik voor het einde van het jaar weer helemaal "up and running".
Qua trainen is dit het plan:
1. Lifting 3 keer per week
2. 5 main lifts met 5/3/1 programming: squat, bench, deadlift, press, powerclean.
3. Zo vaak mogelijk bij RPB events trainen.
4. Hill sprints op LB dagen, en sowieso een half uurtje lopen (uiteindelijk met weighted vest of volgeladen rugzak oid)
5. Elke dag stretchen, al is het maar 10min.
6. Uitgebreide warmup met jump rope, stretchen e.d.
7. Neck harness 3 keer per week paar sets (opbouwen naar elke dag 100 reps)
8. Foam rollen 3 keer per week
9. Assistance is een "gametime decision". Ik bedenk ter plekke wel wat ik moet doen, zin in heb, puf voor heb, nodig heb, hoeveel sets, reps etc. Ik denk dat de juiste term eigenlijk is: "G.woon Pompen".
10. Ik probeer elk jaar in ieder geval één PL-meet te draaien.
Geen schema's meer, geen mooie excel-schema's, geen analyses meer, geen mooie plannen, geen gepuzzel met assistance oefeningen. Geen vaste dagen om te trainen, geen vaste tijden, geen strakke planning, geen tempo-tellen, geen vastliggende sets/reps, geen gezanik over weakpoints.
Alleen deze 10 regels die mij voldoende kaders geven om te kunnen knallen, en me te richten op datgene wat er werkelijk toe doet: potverdomme nou eindelijk eens sterk worden, en "in awesome shape" komen, keihard rammen op de oefeningen die er toe doen, consequent alles geven wat ik heb, stap voor stap al m'n doelen bereiken, en genieten van het trainen met mensen die er net zoveel van genieten.
Door m'n knie kan ik nog niet alles doen wat er in mijn "Training Rules" staan, en daar ga ik me ook niet druk over maken. Ik doe wat ik kan doen zonder m'n herstel in de weg te staan, en zorg dat ik continu stappen vooruit blijf maken.
Ik walg van mezelf als ik sommige oude posts terug lees, het feit dat ik een hele zomer verspild heb met personal trainers, terwijl ik gewoon had kunnen knallen bij RPB met een geweldige groep mensen, en het zonnetje op m'n bol, de avonden die ik verspild heb aan schema's maken, de frustraties vanwege het gebrek aan progressie, maar goed, dat is allemaal onderdeel van een leerproces. Ook het feit dat ik een poos niet heb kunnen trainen, en dat ik daarna vrij lang beperkt was tot hooguit 5-6 oefeningen heeft me wel weer nieuwe inzichten gegeven. De afgelopen weken thuis pompen met pushups, DB presses, DB Rows, en wat armen pompen zijn de lekkerste trainingen ooit geweest. Gewoon pompen, en elke keer meer gewicht of meer reps pakken.
Qua eten heb ik ook regels:
1. 3 grote maaltijden en 2 kleinere per dag
2. 200-300gr proteine per dag
3. Voldoende groente, fruit, water op een dag
4. Als het ranzig is, eet ik het niet
5. Als ik me er opgeblazen of k*t door voel, eet ik het niet
6. Ik eet "clean" het grootste gedeelte van de tijd
7. No cut, No bulk, No diet. Gewoon normale, gevarieerde, gezonde voeding, in voldoende hoeveelheid om te kunnen herstellen.
8. De enige supplementen die ik gebruik: whey, multivit, ZMA, en red bull.
9. Ik plan globaal wat ik eet, en wat er in huis moet zijn, en hanteer een zekere structuur, maar ik ga echt niet spastisch doen met tupperware bakjes, en op vaste tijden eten, en etentjes e.d. overslaan.
Dit zijn dingen die ik eigenlijk al een paar weken doe, en wat me steeds meer begint te bevallen.
Kortom: ik ga niet langer m'n tijd verspillen aan dingen die er niet toe doen als je naar het grote plaatje kijkt. Ik ga niet langer simpele dingen onnodig ingewikkeld maken.