Chirurg:
Goed, vanochtend controle. Chirurg was heel positief, vooral over het feit dat ik al 105-110 graden kan buigen, geen pijn meer heb, en al poosje zonder krukken loop.
Even kort en bondig:
- Brace afbouwen, maar bij risicovolle situaties, of uitgaan, sporten e.d. wel ff omdoen. Misschien in de toekomst een sportbrace.
- Krukken mag ik inleveren
- Vanaf nu officieel toestemming om bij de fysio langzaam te gaan verzwaren
- Ik mag weer volledig aan het werk, al blijf ik gedeeltelijk in de ziektewet zodat ik naar de fysio kan 3 keer per week.
- Ook separeerverpleging, en ingrijpen bij crisissituaties is toegestaan, mits ik mijn grenzen goed bewaak.
- Risico op een nieuwe totaalruptuur is aanzienlijk afgenomen, niet veel groter dan voor het ongelukje, maar er blijft een kans, vooral bij onverwachte bewegingen.
Voorlopige prognose:
De chirurg verwacht dat ik over 6 weken al m'n functies terug heb. Dat wil dus niet zeggen dat het krachtverschil tussen links en rechts is opgeheven, of dat ik geen risico meer loop, maar ik zou dan alles moet kunnen wat een normaal mens ook kan: lopen/rennen/springen/traplopen/zitten/slapen, alle transfers in en uit bed, alle belangrijke oefeningen in de sportschool.
Daar zit wel een hele grote MAAR aan. Ik moet rustig aan doen, rustig opbouwen, en rustig m'n grenzen verleggen.
Bij de fysio dus stapsgewijs de oefeningen uitbouwen qua kracht.
Ik heb nog specifiek wat dingen nagevraagd:
- Events trainen (hij wist ook gelijk wat ik bedoelde, pluspuntje) is me voorlopig afgeraden. Gecontroleerde bewegingen zoals een squat brengt relatief weinig risico met zich mee, maar oefeningen waarbij er onverwachte bewegingen of correcties van het lichaam ontstaan zijn nu te riskant. Hij heeft me geadviseerd om een aantal maanden hier nog mee te wachten, en in ieder geval eerst te zorgen dat m'n krachtverschil opgelost is, en de knie echt volledig genezen is, en ik m'n kracht weer op het oude niveau heb.
- Sprints is een twijfelgevalletje. Voorlopig nog even niet.
Al met al heb ik geluk dat ik een passie heb voor krachtsport, en niet een voetballer ben, want als ik voetbal had gedaan, (of basketbal, rugby, vechtsport, eigenlijk alle balsporten en contactsporten) dan had ik tot 2012 kunnen wachten. Krachttraining is wat dat betreft een relatief veilige sport, omdat er weinig tot geen ongecontroleerde bewegingen plaatsvinden (strongman en highlandgames uitgezonderd dan)
Goed weer een heel lang lul-verhaal. Vanmiddag naar de fysio, nieuwe koers uit zetten. Ik ben blij, want ik had er op gerekend dat ik heel 2011 geen stang meer in m'n nek zou hebben, en nu ziet het er naar uit dat ik voor het einde van het jaar m'n kracht weer terug heb. Tijd om die shit te ownen. Al kost het me potverdomme 40 jaar, ik moet en zal 300kg deadliften, en 300lbs boven m'n hoofd drukken.
Ik blijf dus bij mijn voornemen om vanaf september weer bij RPB voluit te kunnen knallen.
Training @ FPA:
Press:
Eerste rep clean
10xstang
8x30
5x40
3x50
5x55
Wederom maar paar reps onder oude PR.
One Arm Standing DB press:
4x10x16
Chins:
32 reps totaal tijdens warmup, en tussen alle press sets door
5x3
4x2
9x1
Zoiets
Hierna lopen pompen met curls en delt raises tot de tranen in m'n ogen stonden.