XXL Nutrition

Rubensossa's trainingslog

Ik leer athleten altijd SN door drop snatches + full snatches + stretchen + pulls

Nooit halve versies zoals powers. Hang versies wel, kunnen helpen de techniek eerst te simpel te maken. Power is fout omdat het een fout motorisch patroon in je hersenen laat onthouden. Heup, knie en schouderpositie gaat altijd verkeerd bij de power versies. Rug blijft meestal wel recht, das een pluspunt

Je snatch techniek:
- Rug bol, schouders wssl achter de bar. Probeer eens een opname van de zij te maken, daar kun je dit beter door beoordelen
- Wat ik ook zie is dat je schouderbladen niet bij elkaar zijn, dat moet wel, houdt de bar dichter bij het lichaam waardoor je effectievere beweging hebt.
- Pull wordt niet afgemaakt, er is nergens een shrug volgens mij?
- Overhead squat wordt niet afgemaakt
- Heupen strekken niet maximaal in de 2nd pull
- Positie van het hoofd is goed
- Stand en grip zien er ook goed uit

Maar teveel fout, ik zou EERST de techniek perfecitioneren. Doe je dat niet, en kies je er voor om hiermee door te gaan met deze techniek, moet je de tijd die je er hebt in gestoken met flinke rente terugbetalen om een betere techniek láter alsnog te leren, omdat het moeilijk is voor het lichaam om iets wat al verkeerd is aangeleerd, af te leren. Je heup extensoren zien er verkort uit btw, uit de techniek te zien?

En trouwens, waarom uberhaupt Snatch + Cleans? Je kunt nooit superzwaar gaan omdat je gietijzer platen er anders aangaan.

Hang clean? ONGELOVELIIJK slecht die techniek, vind het spijtig om het te zeggen. Dit is meer een cheated BB curl. Je vliegt helemaal naar achteren op het laatst, en vangt hem met een gestrekt lichaam op. Die bar moet opgevangen worden in full squat positie, niet in een staande positie. hier ook de pull niet afgemaakt, maar de extensie vanuit de heupen is zeer goed, te goed waarschijnlijk anders zou je je wervelkolom niet in extensie hoeven brengen. Grip is erg wijd, je buigt neit ver door de knieen en heupen bij het starten van de beweging. Verder is er opzich niet veel over te zeggen.

Kijk strength-speed en speed-strength (afhankelijk van je explosive strength decifit) opbouwen is erg leuk, maar kan ook zonder de SN en CJ. Waarom doe je ze uberhaupt? Als het voor de fun is, kan ik ze je zeker aanraden, en het is natuurlijk een zeer goede methode, alleen kies ik er zelf persoonlijk niet voor. Er zijn makkelijkere oefeningen qua techniek, met meer gewicht en meer spiergroepen ( in sommige gevallen), zoals goed uitgevoerde highpulls, power shrugs, speed DL's en squats (liefst met chains en bands, ligt eraan waarvoor je trained, decelleratie raw en max concentrische accelaratie kun je beter met banden doen), en one arm swings vind ik ook machtig omdat er een rotatie component inzit, in de rug en heupen.

Pullups zien er zeer goed uit, je toched volgens mij of niet? :)

Ik tel toch maar echt 3 reps op de GHR ??? Die dips zijn wel linke soep zo!

Nette training hoor..!!

En iedereen kan het wel over je techniek hebben, maar je leert het door veel te oefenene, dus ik zou zeggen..

Lekker door gaan zo..!!

Master Eclipse zei:
Rows? Erg veel gejerk bij de pendlays, laat je bovenlichaam in de HEUP stil en ook in de lumbale wervelkolom, nergens voor nodig om daar mee te jerken. Wel leuk is overigens om een thoracale extensie toe te voegen omdat de lats vanuit dat punt innerveren en dus krijg je een hogere recrutie wanneer je de oefening begint met een gebolde bovenste wervelkolom.

Master, wat houdt precies thoracale extensie in? Ik weet dat je de lats meer activeert als je ze John Smith style doet, maar ik begin naar je post te twijfelen of ik die wel goed doe. Mijn lumbale wervelkolom houdt ik recht, maar die beweeg ik wel, oftwel de erectors span ik wel aan. Ik begin elke rep vanaf de grond en kom explosief omhoof (erectors dus) tot parralel. Tijdens dit alles houdt ik mijn rug natuurlijk wel recht. Is dit de juiste uitvoering?

Zeiken... ik lees hier toch vooral opbouwende kritiek hoor ;)

Het is hier wel de week van het moeilijke woord geloof ik, wel zeer leerzaam.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.628
@Master Eclipse: Thx voor de kritiek en tips. Ik doe de oefeningen idd voor fun, maar ik wil ze wel blijven doen.

-onderrug bij snatch was zeker niet bol, schouderbladen waren idd niet bij elkaar (goed punt) en schouders waren ver over de bar.
-Ik shrug wel, maar niet genoeg denk ik. Ook moeilijk te zien volgens mij.
-Oh squat wordt bij de 50 kg idd niet afgemaakt, verlies mn balans. Wel bij de rest van de sets natuurlijk.
-Techniek moet idd nog veel aan gebeuren.

-Bij hang clean hoezo de pull niet afgemaakt?
-Ik zak wel wat door de knieen bij het opvangen van de stang, maar niet genoeg blijkbaar.

-Pullups waren idd van deadhang tot touch. :)

@EQ: Nope, waren 4 reps. De laatste rep verlies ik mn balans en concentratie, maar heb er daarna nog een nette over gedaan! ;)

Laatst bewerkt:
Dat je op die muziek kunt trainen :(.. Netjes hoor die towel chin-ups.. Mijn grip gaat er echt hard aan als ik dat doe.. Ben inmiddels ook al 2 handdoeken verder :P

SiRoj zei:
Dat je op die muziek kunt trainen :(.. Netjes hoor die towel chin-ups.. Mijn grip gaat er echt hard aan als ik dat doe.. Ben inmiddels ook al 2 handdoeken verder :P
Dat is een teken dat je harder moet cutten!

BBD zei:
Master, wat houdt precies thoracale extensie in? Ik weet dat je de lats meer activeert als je ze John Smith style doet, maar ik begin naar je post te twijfelen of ik die wel goed doe. Mijn lumbale wervelkolom houdt ik recht, maar die beweeg ik wel, oftwel de erectors span ik wel aan. Ik begin elke rep vanaf de grond en kom explosief omhoof (erectors dus) tot parralel. Tijdens dit alles houdt ik mijn rug natuurlijk wel recht. Is dit de juiste uitvoering?

Wat houdt je recht en wat beweegt dynamisch? De lats hechten ook aan bij de Th7 - 12 wervels, plus de L1 - 5 wervels. L wervels dynamisch belasten tijdens de row kán, maar zou het niet doen ivm druk op je wervelkolom. Extensie vanuit de thorax is minder belastend, vanwege de hefboom. Verder is het niet PERSE nodig he, rug compleet statisch houden is ook zeer goed mogelijk, voordeel is daarvan minder belasting van je wervelkolom, nadeel is dat de lats IETS minder geactiveerd worden. Wil je het accent leggen op je trapezius, dan is deze vorm bijv heel goed

Trouwens, rows kun je zeer goed uitvoeren op verschillende manieren, naar mid abs trekken met med grip om het accent op je lats te leggen, maar elbows out met wijdere overhandse grip legt veel nadruk op je posterior delts, traps en infra/supraspinatus (hypothetisch die laatste 2, als je de origo en insertie bekijkt zou het zeer goed mogelijk moeten zijn omdat ze transversaal lopen)

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.632
@Master Eclipse: Ik vind je posts zeer interessant en spreken van veel ervaring en kennis. Zou je misschien iets meer info over jezelf kunnen geven? Hoelang train je al, op wat voor manier (PL of OLY) en wat zijn je krachtstats?

RubenSossa zei:
@Master Eclipse: Thx voor de kritiek en tips. Ik doe de oefeningen idd voor fun, maar ik wil ze wel blijven doen.

-onderrug bij snatch was zeker niet bol, schouderbladen waren idd niet bij elkaar (goed punt) en schouders waren ver over de bar.
-Ik shrug wel, maar niet genoeg denk ik. Ook moeilijk te zien volgens mij.
-Oh squat wordt bij de 50 kg idd niet afgemaakt, verlies mn balans. Wel bij de rest van de sets natuurlijk.
-Techniek moet idd nog veel aan gebeuren.

-Bij hang clean hoezo de pull niet afgemaakt?
-Ik zak wel wat door de knieen bij het opvangen van de stang, maar niet genoeg blijkbaar.

-Pullups waren idd van deadhang tot touch. :)

@EQ: Nope, waren 4 reps. De laatste rep verlies ik mn balans en concentratie, maar heb er daarna nog een nette over gedaan! ;)

Onderrug was niet bol idd, bij je snatch. Bovenrug wel, is niet de bedoeling, kijk eens naar foto's van OL'ers bij de SN en CJ, daar is de bovenrug ook meestal hol. Het heeft geen zin om hem bol te maken omdat je bij de SN en CJ de bar bijna puur OMHOOG moet trekken, niet naar achter. Daarom ook de backsquats full en met een rechtop torso bijna bij OL, geeft meer carryover.

Bij je hang clean zak je ongeveer naar 15 - 20 graden knieflexie, terwijl fullsquat 150 graden is. Veel te weinig dus. Pull niet afgemaakt op het punt van je shrug.

Wat ik als tip kan geven is dat je je first pull langzamer gaat uitvoeren, en FOCUSSED op de explosie in de 2nd pull, daar maak je de meeste acceleratie, 1st pull zou je kunnen gebruiken als setup voor je 2e pull. Doen ook veel goede OL'ers, er zijn er niet veel die een super explosieve 1st pull hebben, omdat iets dat al snel gaat, moeilijk nog verder te accelereren is. Die acceleratie zou dus plaatsvinden noraal in de 2nd pull.

damn master, all I can say is :scratch: :D

Master Eclipse zei:
Wat houdt je recht en wat beweegt dynamisch? De lats hechten ook aan bij de Th7 - 12 wervels, plus de L1 - 5 wervels. L wervels dynamisch belasten tijdens de row kán, maar zou het niet doen ivm druk op je wervelkolom. Extensie vanuit de thorax is minder belastend, vanwege de hefboom. Verder is het niet PERSE nodig he, rug compleet statisch houden is ook zeer goed mogelijk, voordeel is daarvan minder belasting van je wervelkolom, nadeel is dat de lats IETS minder geactiveerd worden. Wil je het accent leggen op je trapezius, dan is deze vorm bijv heel goed

Trouwens, rows kun je zeer goed uitvoeren op verschillende manieren, naar mid abs trekken met med grip om het accent op je lats te leggen, maar elbows out met wijdere overhandse grip legt veel nadruk op je posterior delts, traps en infra/supraspinatus (hypothetisch die laatste 2, als je de origo en insertie bekijkt zou het zeer goed mogelijk moeten zijn omdat ze transversaal lopen)

Ja ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen. Ik heb ook nog nooit visueel beeldmateriaal kunnen vinden van deze uitvoering van rows.

Iig, ik houdt mijn rug recht, maar die beweegt wel. (Zoals in bijvoorbeeld een deadlift) De rom die die ik daarbij gebruik: beginpositie, barbell ligt op de grond bij aanvang van elke rep, met rechte rug pak ik deze vast, mijn rug is dan iets onder parralel en mijn shouders zitten iets onder heup niveau. Dan lift ik de barbell zo explosief mogelijk omhoog en terwijl ik mijn rug recht houdt gaat die wel iets omhoog, tot parralel. Onderrug, verplaatst zich hierbij dus nauwlijks, terwijl de shouderhoogte wel een beetje stijgt.

Is dit goed, en zo niet, wat zou ik dan wel statisch en dynanimisch moeten gebruiken?

BTW, master, je zei dat je athleten traint. Nou heb ik mn eigen kennis niveau altijd boven gemiddeld gevonden en doe er veel moeite voor om elke dag meer te leren, maar wow, jij hebt er echt verstand van. Lijkt me erg leerzaam om eens een zomer me je te trainen en dan ala Olympic lifters elke dag meerdere sessies per dag de O lifts te leren en natuurlijk meer. Neem je zo maar elke athleet aan, of werk je alleen met toppers?

Wel mooi trouwens dat Ruben jankte over het kennisniveau en dat master dan even langs wipt! Overigens zitten op FI NWlifter en Dan Moore, ook al posten die nu vooral op hun eigen forums, als die praten, dat is pas leerzaam!

Owja Ruben, probeer ook eens avant labs en hypertrophy reasearch.

Dutch;) bij die GHR zie ik dat je bovenlichaam en heup nog een hoek maken ook als je met je gezicht bij de grond bent, hoort dat zo?
Ik probeer ze namelijk altijd tot een gestrekte positie te doen. Verder vind ik het al wel heel knap dat ze zo lukken!

Verder een hele goede training en nu moet ik die postjes van master nog even voor de 2e x gaan doornemen voor mijn eigen cleans:)

BBD zei:
Ja ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen. Ik heb ook nog nooit visueel beeldmateriaal kunnen vinden van deze uitvoering van rows.

Iig, ik houdt mijn rug recht, maar die beweegt wel. (Zoals in bijvoorbeeld een deadlift) De rom die die ik daarbij gebruik: beginpositie, barbell ligt op de grond bij aanvang van elke rep, met rechte rug pak ik deze vast, mijn rug is dan iets onder parralel en mijn shouders zitten iets onder heup niveau. Dan lift ik de barbell zo explosief mogelijk omhoog en terwijl ik mijn rug recht houdt gaat die wel iets omhoog, tot parralel. Onderrug, verplaatst zich hierbij dus nauwlijks, terwijl de shouderhoogte wel een beetje stijgt.

Is dit goed, en zo niet, wat zou ik dan wel statisch en dynanimisch moeten gebruiken?

lumbar = onderug
thoracic = bovenrug (schouderbladen)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Simpel gezegd, goed uitgevoerd rows:
de onderug moet in neutrale positie blijven tijdens volledige uitvoering rows
bovenrug bollen tijdens eccentric phase
bovenrug "hollen" tijdens concentric phase (schouderbladen tegen elkaar)

-paddos.

BBD zei:
BTW, master, je zei dat je athleten traint. Nou heb ik mn eigen kennis niveau altijd boven gemiddeld gevonden en doe er veel moeite voor om elke dag meer te leren, maar wow, jij hebt er echt verstand van. Lijkt me erg leerzaam om eens een zomer me je te trainen en dan ala Olympic lifters elke dag meerdere sessies per dag de O lifts te leren en natuurlijk meer. Neem je zo maar elke athleet aan, of werk je alleen met toppers?

Wel mooi trouwens dat Ruben jankte over het kennisniveau en dat master dan even langs wipt! Overigens zitten op FI NWlifter en Dan Moore, ook al posten die nu vooral op hun eigen forums, als die praten, dat is pas leerzaam!

Owja Ruben, probeer ook eens avant labs en hypertrophy reasearch.

Ik train / begeleid niemand, ik help ze wel met info. Athleten zoeken alles uit, ik help ze alleen een handje. Zelf kennis opdoen is belangrijker dan gewoonmaar "dom" een coach volgen. Mensen die ik vaak help hebben vaak nog veel punten die ze heel anders aanpakken dan mij, wanneer ze kunnen onderbouwen waarom. Heeft geen zin om simpelweg 1 manier aan te houden en al het andere uit te sluiten, je moet doen waar je je goed bij voelt. En iemand leert ook het meest wanneer die vrij is van zn eigen ervaring te leren.

Het debielste wat je kunt doen imo is iemand inhuren en er maar klakkeloos vanuit gaan dat die persoon het juist heeft. Heel leuk voor de mensen met een IQ onder de 100, maar daarboven zou ik toch echt je eigen ding regelen.

Terug
Naar boven