MuscleMeat

Sanne's log (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Loop steeds weer vast op oingeveer hetzelfde punt. Het ziet er misschien meer fancy uit om te periodiseren e.d maar eindstand kun je een meer dan prima fysiek opbouwen door gewoonweg hard te trainen..

Het allerbelangrijkste is dat je het sporten leuk blijft vinden, want dat zorgt er nu eenmaal voor dat wat er ook gebeurt...je blijft gaan!

Maar natuurlijk kan je een goed fysiek opbouwen dmv bovengenoemde manier! Zeker met een stel bovengemiddelde genen kan je met random trainingen een heel eind komen qua fysiek. Ik ben het daarnaast net zo goed met je eens wat betreft het feit dat plezier hebben het allerbelangrijkste is. Als je niet geniet van de sport, dan kan je beter iets anders gaan doen! Echter, hiermee komen we gelijk op het punt dat ik probeer te maken. Niet iedereen haalt plezier uit hetgeen waar jij plezier uithaalt! Ik vind het oprecht super mooi om te lezen dat jij al vele jaar zoveel plezier haalt uit de sport. Dat is natuurlijk fantastisch! Ikzelf zou alleen veel minder plezier hebben aan de sport adhv jouw manier van trainen (en eten). Andersom zal die vlieger ook op gaan..

In Sanne haar log, merk ik heel sterk dat zij vooral voldoening haalt uit het sterker worden en progressie maken op de lange termijn (jaren).
In zo een situatie heeft het gewoon absoluut geen zin om alles maar op gevoel te doen. Waarom niet? Juist omdat je daardoor (nog) minder plezier krijgt in de sport. Laten we wel wezen, dat zou gewoon zonde zijn. Zeker voor iemand zoals SanneF die in principe hartstikke gemotiveerd is!!
 
Maar natuurlijk kan je een goed fysiek opbouwen dmv bovengenoemde manier! Zeker met een stel bovengemiddelde genen kan je met random trainingen een heel eind komen qua fysiek. Ik ben het daarnaast net zo goed met je eens wat betreft het feit dat plezier hebben het allerbelangrijkste is. Als je niet geniet van de sport, dan kan je beter iets anders gaan doen! Echter, hiermee komen we gelijk op het punt dat ik probeer te maken. Niet iedereen haalt plezier uit hetgeen waar jij plezier uithaalt! Ik vind het oprecht super mooi om te lezen dat jij al vele jaar zoveel plezier haalt uit de sport. Dat is natuurlijk fantastisch! Ikzelf zou alleen veel minder plezier hebben aan de sport adhv jouw manier van trainen (en eten). Andersom zal die vlieger ook op gaan..

In Sanne haar log, merk ik heel sterk dat zij vooral voldoening haalt uit het sterker worden en progressie maken op de lange termijn (jaren).
In zo een situatie heeft het gewoon absoluut geen zin om alles maar op gevoel te doen. Waarom niet? Juist omdat je daardoor (nog) minder plezier krijgt in de sport. Laten we wel wezen, dat zou gewoon zonde zijn. Zeker voor iemand zoals SanneF die in principe hartstikke gemotiveerd is!!
Snap je punt hoor Bas.:D Echter kreeg ik nu juist het idee dat Sanne steeds door het vastlopen gefrustreerd raakt...dan kun je beter 'gewoon hard' trainen en met voldaan gevoel naar huis gaan..

Ben benieuwd wat SanneF zelf denkt..:rolleyes:
 
Snap je punt hoor Bas.:D Echter kreeg ik nu juist het idee dat Sanne steeds door het vastlopen gefrustreerd raakt...dan kun je beter 'gewoon hard' trainen en met voldaan gevoel naar huis gaan..

Ben benieuwd wat SanneF zelf denkt..:rolleyes:

Nou anders ik wel!! :). We wachten af.
 
Ja, kom er maar in Sanne. Over. :)
 
Ander schema zou ik dan zeker proberen.
Iedereen kan progressie maken!
Feit blijft dat ik ook op Wendler en Starting Strength niet bijster ver ben gekomen wat progressie betreft..
Soms twijfel ik weleens door vroeger zo slecht voor mijn lijf gezorgd te hebben dit gewoon echt iets in mijn lijf als het ware kapot heeft gemaakt.
Kan er niet echt iets duidelijks over vinden, over langetermijneffecten met betrekking tot het lichaam nadat het al zijn overtollige vet kwijt is. Heb bijvoorbeeld blijvend schade aan mijn knieën, zal me niets verbazen dat het meer stuk heeft gemaakt dan men in eerste instantie denkt.

Hoe dan ook, ik wil met plezier blijven trainen. Door uitblijven van progressie gaan de trainingen me tegenstaan. Een plateau van pak hem beet 2 á 3 jaar op bijvoorbeeld bench, motiveert gewoon niet. Progressie op DL en SQ is minimaal, op een gegeven moment haal je door de moeizaamheid van alles er niet voldoende voldoening uit.

Eigenlijk heb ik indertijd de beste progressie gemaakt toen ik geen enkel programma volgde :o.
Wellicht werpt een strak schema wat trainen betreft juist een blokkade bij me op, omdat het dan weer 'moeten' wordt, ik goed wil presteren en juist door het perfectionistische en het gevoel dat het nooit goed genoeg is komt er te veel druk op te staan.

Uiteraard zal het wellicht een combinatie van onder andere alles wat ik hierboven heb omschreven zijn..

Weet je meid. Ik herken het wel. Ik ben zelfs enorm achteruit gegaan... waar ik ooit 55 kg kon squatten is het nu met moeite 42,5 kg...
Zo is het bij mij met alles gegaan. Maar toch.. een stap terug en miniprogressie vooruit is toch weer vooruit. Het is lastig als je meer wil en het lukt niet.
Begrijpelijk en herkenbaar. Maar het is nu een weg vinden waar jij je goed bij voelt. Maar hou er rekening mee.. iedereen heeft op een gegeven moment een langere periode waar progressie minimaal is. Ik denk dat dat ook een stukje accepteren is en dat je dan weer verder vooruit kan.
Je doet het goed. Gooi het roer nog eens om. Totaal anders trainen. Dat heb ik nu ook gedaan en leverde mij weer progressie op. Minimaal.. maar wel vooruitgang.

Ik hoop dat je er voor jezelf uitkomt meid. Je verdiend het! :heart:
Jij weet als geen ander hoe bijzonder frustrerend het is als je een doel voor ogen hebt waarvan het voor je gevoel onhaalbaar lijkt. Ik vond in ieder geval van 120+ naar gezond gewicht een véél makkelijkere weg dan progressie willen boeken in de vorm van krachttoename op de compounds. And that says a lot, imo.

Ik denk ook dat het wat ons beiden betreft wellicht een stukje acceptatie is, maar tsja, we weten allebei dat het een mooi woord is, maar dat het ons niet zo gemakkelijk afgaat dingen maar gewoon te accepteren zoals ze zijn :o.

Voor nu heb ik vandaag gewoon een lekkere training gehad welke erg vertrouwd voelde. Dit soort trainingen hebben me in 2 jaar best wat spiermassa opgeleverd waar ik ook echt erg blij mee was. Ik wil weer terug naar toen, waarbij trainen altijd een cadeautje was en waar ik daadwerkelijk resultaat kon bemerken.

Ben je ook niet wat streng op jezelf? Bij iedereen gaat het na die eerste (2 jaar?) gains ieder jaar minder hard vooruit, that's life :(
En als je er erg op gebrand bent om door dat bench plafond heen te breken zou je kunnen overwegen om die eens een tijdje 3x per week fanatiek te doen, en afwisselend dagen met zwaar gewicht, en dagen met veel reps. Dat gaat natuurlijk ten koste van wat je naast de bench kan doen, andere zware arm of borst oefening is dan lastig. Maar mogelijk kom je dan uit dit dalletje :)
Het perfectionisme zal allicht een rol spelen. Ik denk eerder een combinatie van factoren, zoals beschreven bij mijn reactie op Natty.
Ik wil dan ook eerlijk toegeven dat ik gewoon een moeilijk persoon ben wat dat betreft, heb zowaar serieus wat autistische trekjes en ben niet altijd de gemakkelijkste om mee om te gaan :o.
Ben bijvoorbeeld bij bench al zo lang (2 a 3 jaar!) bezig verder te komen, en dat lukt gewoon niet. De zin in het trainen gaan dan vanzelf wel weg.. Ook op andere krachtprogramma boekte ik weinig resultaat, met op de bench dus helemaal géén resultaat. Dat geeft mij te denken. Waar ik wel progressie in boekte was het bouwen van spiermassa en mijn lichaamscompositie als het ware veranderen. Niet alleen het bekende verhaal van obees naar gezond, maar ook het jaar daarna waarin ik duidelijk spiermassa heb kunnen aanzetten wat na een degelijke cut goed te zien was. Wat trainingen betrof hanteerde ik gewoon lineaire progressie, en op compounds boekte ik daar serieus een beter resultaat mee dan bijvoorbeeld Wendler of het programma wat ik het laatste jaar heb gevolgd. Uiteraard zal daarin ook in meespelen dat ik toen minder trainingservaring had en dus nog wat gemakkelijker progressie kon boeken, maar ik begin te geloven dat juist door het 'vrije trainen' ik op mijn sterke dagen wanneer ik zoiets had van 'I'm up for it' ik daadwerkelijk een set kon knallen en af en toe een (v)pr zette.

Vandaag heb ik in ieder geval weer eens zo'n 'ouderwetse' training achter de rug, en damn, dat voelde toch wel erg vertrouwd en lekker. Doet mij denken aan hoe ik me een jaar of 2 geleden voelde, seems good to me :).

Klopt..scheelt zeeen met tijd. Maar als ik weer fatsoenlijk ga of wil gaan cutten, mag ik er wel weer aan geloven..

Whahahaha:roflol:

Sanne wat vervelend deze struggles weer. Denk dat regelmaat je inderdaad goed doet, we zijn per slot van rekening allemaal een beetje neurotisch/autistisch.. Flexibel dieten (je hebt dat e-book weleens gelezen toch?) is eigenlijk niet voor ons weg gelegd. Stiekem voelen we ons fijner bij een strak eetschema.

Wat betreft trainen kan ik me wel een beetje vinden in wat Natty zegt...iedereen kan progressie maken, maar je moet uit zien te vinden hoe. Aan de andere kant, waarom wil je het beestje zo graag een naam geven: powerbuilden, bodybuilden, powerliften...maar streven we niet gewoon naar 'fitness'?

Kan fitheid geen doel ansich zijn. Kijk naar mij (en dan niet mijn dieet)..ik train eigenlijk gewoon waar ik zin in heb. Programeer wel enigzins, maar maak me totaal niet druk als ik 5, 10 of zelfs 15kg in gewicht terug moet op een oefening. Soms heb je gewoon een kutdag en gaat het niet zoals je wilt...en toch, toch kom ik dan vaak met een voldaan gevoel uit de gym..
Tsja, wat voeding betreft kan je niet echt meer naar beneden, dan heb je heel de dag praktisch honger :o.
In ieder geval weer op de fiets naar het werk? .. Is het eerste verdiend en heeft het nog echt nut ook ;).

Ugh, ben een lastig persoon Marvin, dat weet jij erg goed :). Het is erg zoeken en dralen, maar wil gewoon weer de fun van pak 'em beet 2 jaar geleden. Op mijn FB heb ik bijvoorbeeld een uitgelichte foto, als ik daar naar kijk denk ik gelijk van 'ja, toen voelde ik me goed en haalde ik veel voldoening uit mijn trainingen'. Maar inmiddels heb ik verschillende dingen geprobeerd en ben ik zo afgedwaald van hoe ik voorheen trainde, dat ik eigenlijk ben vergeten dat 'mijn manier' van trainen daadwerkelijk spiermassa en resultaat opleverde. Dus nu heb ik zoiets van: waarom ga ik niet gewoon terug naar hoe ik het toen deed? Hell, weet niet eens meer precies hóé dat ging, maar kan het allicht proberen.
Uiteraard met nu wel als uitdaging niet door te slaan in autistische trekjes wat voeding betreft.. Feit blijft dat ik af en toe gewoon wil kunnen genieten van een uitje zonder mezelf de dagen eromheen zowat dood te hongeren. No offence uiteraard :o.

Ik denk dat we uiteindelijk allemaal streven naar iets wat ons goed doet, of dat nou krachttoename is, fitheid verwerven of een bepaald fysiek is, uiteindelijk komt het er op neer dat je wel met een bepaald beeld in je hoofd naar de gym gaat. Plezier blijft het belangrijkst, en ik weet gewoon dat ik me een jaar of 2 geleden ontzettend goed voelde bij wat ik deed. Het enige wat mij in de weg zat, was de rigiditeit en bijna het dwangmatige, waarvan ik nu weet dat het alleen negatieve energie oplevert en je niet per sé betere progressie oplevert dan wanneer je minder dwangmatig met voeding en training omgaat.

Goed, heel verhaal weer.. Kan mijn ding in ieder geval goed kwijt in mijn logje :o.

Basma kun jij Sanne nog helpen?
:kiss:

Wat vervelend om te lezen dat je het plezier in het trainen even kwijt bent zeg! :( Ik had juist het idee dat je er lekker in zat de laatste tijd.
Je geeft hierboven zelf al aan dat 'powerbuidling', oftewel een combi van bb en pl misschien het meest geschikt is en ik zou zeggen.. Doen!

Het is daarnaast misschien goed om je huidige zwakke punten te analyseren. Waar loop je vast, wat zijn de achterlopende spiergroepen die ervoor zorgen dat je niet sterker wordt? Hoe zit het daarnaast met je conditie? Misschien is het wel een goed idee om een tijdje te trainen aan de hand van giant sets, niet alleen voor de afwisseling, maar ook om flink te werken aan je conditionering. Als je hier meer over wilt weten, dan wil ik je er met plezier mee helpen in ieder geval!

Trainen is het verbeteren van jezelf. Alles wat je doet, moet je in principe dichter bij je doel brengen. Ik heb het idee dat je momenteel behoorlijk veel oefeningen uitvoert waar je (momenteel) totaal geen baat bij hebt! Het trainen is dan meer een vorm van tijdverdrijf. Of, op z'n engels gezegd, excercising, aka training without a purpose. Het is nu zaak dat je even uit die negatieve flow komt!
Het is flink zoeken het afgelopen jaar, denk dat het 'mis' is gegaan toen ik weer gezond was na het afvallen en ik met een ander doel in de gym aan de slag ging. Ben toen gegaan voor winst in spiermassa, wat op mijn eigen manier ook werkelijk gelukt is, dat bleek wel nadat ik een degelijk cut had neergezet. Daarna kwam het feit om de hoek kijken dat ik ondanks alle moeite niet het podium op zou kunnen, vanwege huidoverschot. Podiumambities heb ik allang niet meer, maar na het uitproberen van verschillende manieren van trainen komt bij mij de gedachte opborrelen dat ik het 2 jaar geleden niet eens zo slecht had bekeken. Kan ik niet gewoon weer terug naar 'toen'?

Ondertussen weet ik in ieder geval dat ik compounds geweldig vind, en op mijn manier kan ik daar ook gewoon mee doorgaan. Voorheen maakte ik progressie door het simpele uitgangspunt van progressive overload te nemen, en te knallen en te vlammen wanneer ik voelde dat ik een 'goede dag' had. De combinatie van BB en PL klinkt mij in ieder geval goed in de oren..

Je zet me wel aan het denken wat betreft mijn zwakke punten, welke spiergroepen er achterlopen en tsja, mijn conditie.. Hahaha :o.
Heb een enorme hekel aan oefeningen voor buikspieren, maar heb vandaag netjes planks gedaan met als uitgangspunt mijn core voor de compounds te willen versterken, telt dat ook als een excersise with a purpose? :rolleyes:

Ik denk dat de eerste stap al gezet nu je je hart even lekker hebt uitgestort hier, dapper!:) De komende weken wat experimenten met nieuwe schema's kan vast wat moois opleveren.
Maaar het belangrijkste is eerst lekker in je vel zitten. Soms kom ik zelf ook wel eens in zo'n dalletje terecht, ik denk iedereen wel eens:o. Dan neem ik even een paar dagen afstand van die hele poeha (goed en gezond eten op gevoel en dan maar eventjes niet naar de gym). Na zo'n reset kan ik er dan weer fris tegenaan.

Het zonnetje gaat weer schijnen hoor meis, dat weet ik zeker!
Wat een toffe reactie Kardemompeul, dankjewel :).
Ben nogal een schrijver, en al schrijvende wordt alles weer een beetje duidelijk voor me. Naast het feit dat ik het erg fijn vindt dat mensen hier met me mee willen denken, het kan alles net in een ander perspectief zetten.
Ben vandaag gaan trainen met in mijn achterhoofd vooral plezier te willen hebben. Dan begint zo'n training toch best te lijken als hoe ik voorheen trainde.. .. En waar ik ook een resultaat mee bereikte welke mijn voldoening gaf :). Het motiveert me in ieder geval weer!

Dem struggles. Balen en ontzettend vervelend. Zoals meerdere al hier zeggen: laat je niet uit het veld slaan! Misschien een idee om met microplates te gaan trainen om je plateau te doorbreken?
Ugh, vrouwen zijn niet gemakkelijk, Freakjam :p.
Heb zelfs even gedacht van 'fuck it', dan maar niet meer sporten, maar dat is toch echt geen optie.. Dat gaat mij niet het gevoel geven welke ik paar jaar geleden kreeg van het trainen :).
Zie ook mijn reactie bij de rest, ik denk dat ik een beetje terug wil gaan naar hoe ik voorheen trainde.. Dat gaf mij voldoening en leverde een resultaat op waar ik tevreden mee was!

Erg vervelend zeg... Ik kan begrijpen dat je hier erg mee zit.

Ik zal je oriënteren op een schema waarvan jij denkt dat hij bij je zal passen en daarmee aan de slag gaan. Ik geloof oprecht dat voor ieder persoon wel wat gevonden kan worden wat werkt. En je hoeft er echt niet perse een naam aan te hangen, de manier van trainen, doe iets waar jij je goed bij voelt en vooral wat voor jóu werkt.
Het is gewoon frustrerend, ik ben op zoek naar een gevoel in de trainingen welke ik niet krijg door een programma ingesteld op PL te volgen. En zie mijn reactie bij bijvoorbeeld Natty: ik begin te denken dat ik door mijn ongezonde levensstijl van vroeger ik naast mijn knieën nog meer 'stuk' heb gemaakt.
Wat alles in mijn leven betreft heb ik een bepaald doel voor ogen. Doelloos trainen voelt voor mij nutteloos.. Zo'n 2 jaar geleden ben ik anders gaan trainen omdat wat ik uiteindelijk wilde (heimelijk leek het mij fantastisch eens het podium op te gaan) niet haalbaar bleek door mijn overtollige vel. Echter gaven de trainingen en de veranderingen die ik in en op mijn lichaam bemerkte enorm veel voldoening en plezier.
Dus.. Misschien niet eens zo'n slecht idee om terug te gaan naar hoe ik het voorheen deed?

Ha Sanne,

Ik ben al een hele poos een "stille lezer" van jouw logje. Ik vind het top wat je de laatste paar jaren hebt weten te bereiken. Ik begrijp ook je struggles en je twijfels.

Misschien is het mogelijk om de schema's eens te laten voor wat ze zijn en een tijdje meer op gevoel te trainen. Ik vind zelf dat ik een goede training achter de rug heb als ik tijdens die training het gevoel heb gehad dat ik diep ben gegaan. De ene keer heb ik dat gevoel met bijvoorbeeld 3 setjes van 10 keer 30 kg bp. Een week later is dat gevoel er al bij 5 setjes van 5 keer 25 kg bp. Ik probeer me steeds goed te focussen op mijn techniek en het gevoel (vermoeidheid / spanning etc) dat een oefening in mijn spieren teweeg brengt. Dat vind ik veel belangrijker dan het aantal kilo's dat ik wegdruk. Ik heb me erbij neergelegd dat ik niet iemand ben die snel sterk(er) wordt en ik probeer mijn motivatie daarom niet uit het gewicht waarmee ik een oefening uitvoer te halen, maar uit andere aspecten. Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar als je de schema's loslaat en meer op je gevoel tijdens een training gaat focussen en gaat vertrouwen, hervind je misschien je motivatie en je plezier. Want uiteindelijk moet het natuurlijk wel een feestje blijven om naar de sportschool te mogen gaan en daar met gewichten te mogen smijten.

En tot slot sluit ik me helemaal aan bij de wijze woorden van Skatermarvin : laten we vooral streven naar fitness, plezier en genieten van het leven (en daardoor op gezette tijden ter compensatie wat te Marvinnen) en dan boeit het niet welke naam je het beestje verder geeft.

Succes!
Wat een toffe reactie Miss Sunshine, leuk om te lezen dat je me volgt! Door de jaren heen is er inderdaad erg veranderd, soms denk ik wel eens dat ik had moeten beginnen met loggen toen ik mijn allereerste stap ooit in de sportschool deed :p.

Ik begin inderdaad te denken dat een schema te veel druk op me legt. Voorheen trainde ik meer op gevoel en naar hoe ik me die dag voelde. Juist op dagen dat ik me sterk voelde kon ik een (v)pr zette, het resultaat wat de trainingen me verder opleverde gaf me energie en motiveerde me. Wellicht is het mogelijk meer te gaan trainen op de manier ik vroeger deed. Natuurlijk boekte ik toen meer en sneller progressie omdat ik een beginneling was, maar misschien kan het geen kwaad gewoon te proberen wat het me oplevert om het weer op die manier te gaan doen :).

En ja, precies, ik sluit me helemaal bij je aan wat betreft dat het een feestje moet blijven om naar de gym te kunnen gaan!

Sorry. Trainen op gevoel gaat in dit geval geen zoden aan de dijk zetten vrees ik.
Miss Sunshine
Hmm.. Feit blijft wel dat ik voorheen progressie boekte op compounds, puur door de principes van progressive overload te hanteren en te 'pieken' wanneer ik me een bepaalde dag sterk voelde. Het heeft mij in ieder geval meer opgeleverd dat het volgen van een schema.. Dus misschien niet geheel trainingen op gevoel (het uitgangspunt blijft progressive overload), maar wel een beetje.
Wederom het beste van beide werelden, al blijf ik powerbuilding een afschuwelijk begrip vinden :o.

Kijk naar mij..heb ik met de jaren een best prima fysiek mee opgebouwd..

Dus ga niet akkoord..

* Arrogante modus uit *
Je bent niet arrogant, hoeveel shit je hier wel eens over je heen krijgt, vind dat je trots mag zijn op het (natty) lijf dat je hebt weten te krijgen en vast kunt houden! :)

Yup! Vooral in de tijd dat je een schema aanhield (voor je mainlifts) de rest van de tijd liep je steeds vast. No offence.
Wanneer is een schema echt een schema of programma? Als je als uitgangspunt hanteert dat je over een bepaalde periode met bepaald gewicht meer reps wilt kunnen doen of met een zwaarder gewicht te kunnen liften, dan stel je eigenlijk als het ware zelf je programma samen om dat doel te bereiken?

Loop steeds weer vast op oingeveer hetzelfde punt. Het ziet er misschien meer fancy uit om te periodiseren e.d maar eindstand kun je een meer dan prima fysiek opbouwen door gewoonweg hard te trainen..

Het allerbelangrijkste is dat je het sporten leuk blijft vinden, want dat zorgt er nu eenmaal voor dat wat er ook gebeurt...je blijft gaan!
Hard trainen blijft het belangrijkst en blijft natuurlijk altijd de voorwaarde om überhaupt welk doel dan ook te bereiken..
En ja, plezier is het belangrijkst, anders stop je vanzelf een geheel met trainen, en dan.. ..
.. Word je dik :p (ten minste, jij en ik zouden dan ongetwijfeld dik worden, haha)

Benchen is gewoon kut.
Heb afgelopen weekend voor het eerst een beetje lol gehad tijdens een comp met bench terwijl squatten en deadliften het heerlijkst zijn om te doen in je training. Meeste powerlifters zijn ook gaan powerliften vanuit die instelling wat ik zie om mij heen.
Ja, helemaal mee eens, benchen is klote!
SQ en DL zullen altijd mijn favoriet blijven, die blijf ik dan ook absoluut doen. Bench ook, maar denk dat ik daar op dit moment gewoon helemaal geen progressie meer van verwacht, dan maar gewoon lekker voor de pomp benchen :o.

Amen to that!
Ben het daar ook mee eens, het blijft het belangrijkst dat je plezier hebt in wat je doet!

Maar natuurlijk kan je een goed fysiek opbouwen dmv bovengenoemde manier! Zeker met een stel bovengemiddelde genen kan je met random trainingen een heel eind komen qua fysiek. Ik ben het daarnaast net zo goed met je eens wat betreft het feit dat plezier hebben het allerbelangrijkste is. Als je niet geniet van de sport, dan kan je beter iets anders gaan doen! Echter, hiermee komen we gelijk op het punt dat ik probeer te maken. Niet iedereen haalt plezier uit hetgeen waar jij plezier uithaalt! Ik vind het oprecht super mooi om te lezen dat jij al vele jaar zoveel plezier haalt uit de sport. Dat is natuurlijk fantastisch! Ikzelf zou alleen veel minder plezier hebben aan de sport adhv jouw manier van trainen (en eten). Andersom zal die vlieger ook op gaan..

In Sanne haar log, merk ik heel sterk dat zij vooral voldoening haalt uit het sterker worden en progressie maken op de lange termijn (jaren).
In zo een situatie heeft het gewoon absoluut geen zin om alles maar op gevoel te doen. Waarom niet? Juist omdat je daardoor (nog) minder plezier krijgt in de sport. Laten we wel wezen, dat zou gewoon zonde zijn. Zeker voor iemand zoals SanneF die in principe hartstikke gemotiveerd is!!
Geen persoon is gelijk aan een ander, alleen vind dit persoon het lastig om uit te zoeken wat goed bij haar past en wat nog resultaat oplevert ook :o.

Doelloos trainen is niet voor me weggelegd, dat weet ik in ieder geval. Voorheen ben ik gestopt met trainen wat vooral naar bodybuildingprincipes neigde omdat ik eigenlijk best heel graag eens het podium op zou willen. Dat ik de discipline bezit om dat punt te bereiken, is mij inmiddels in ieder geval geheel duidelijk. Dat ik dat doel niet kan bereiken door overtollige huid is kut, en heeft mij toen mijn trainingen en doelen verandert. Van het willen kweken van spiermassa ben ik de focus op kracht gaan leggen. Maar ook daar loop ik nu dus tegen een muur aan.

Then again, de periode dat ik meer volgende bodybuildingprincipes trainde (en op mijn eigen manier alsnog krachtprogressie wist te boeken op de compounds) had ik ontzettend veel plezier in het trainen en het resultaat dat ik ermee bereikte.
Zou er voor tekenen als ik het gevoel en voldoening van toen weer terug zou kunnen krijgen, alleen uiteraard zonder podiumambities :).

Snap je punt hoor Bas.:D Echter kreeg ik nu juist het idee dat Sanne steeds door het vastlopen gefrustreerd raakt...dan kun je beter 'gewoon hard' trainen en met voldaan gevoel naar huis gaan..

Ben benieuwd wat SanneF zelf denkt..:rolleyes:
True, het lukt mij niet om progressie te boeken, niets demotiverenders dan dat..

Nou anders ik wel!! :). We wachten af.
I'm here :D

Ja, kom er maar in Sanne. Over. :)
Ben er nog, ga nu zowat een uur typen eens loggen :p

Training van vandaag

LB

SQ

10 x 20
6 x 30
5 x 40
5 x 40
5 x 45
5 x 45
5 x 45
5 x 45
5 x 45
Vandaag verder geoefend met het schakelen tussen negative en positive.
Vind dit gewicht het fijnst om te oefenen met techniek, dus was wel in de mood voor wat 5´jes :).

SLDL
12 x 40
10 x 45
8 x 50
8 x 50
Hammies on fire <3

Walking lunges terug van héél lang weggeweest :o
24 x bw
24 x bw
24 x bw
24 x bw
Mooi punt om vanaf hier weer langzaam uit te bouwen.
Geen idee hoe ik deze vroeger met bb deed, met bw alleen brandt het al behoorlijk.
Then again.. Ben wel meer dan 10 kg zwaarder dan met welk bw ik ze voorheen deed :rolleyes:

Leg extension
12 x 20
12 x 20
12 x 20
20 x 20 :fire:

Glute hyperextension
12 x bw
12 x bw
12 x bw
12 x bw

Planks ja, srs :o
30 s
30 s
38 s

Oké, dat lijkt meer op een training zoals ik ze voorheen deed.
En tsja, dat voelt wel erg goed en lekker :).

Wellicht wat meer volume erin gooien en wat compounds betreft mijn vorige uitgangspunt hanteren: progressive overload op mijn eigen manier, welke mij voorheen alsnog (v)pr's kon opleveren.
En wat isolatie betreft.. Terug naar 4 setjes in plaats van 3 en meer volume/pompwerk.

Waar ik me goed bij voel, is een bepaalde uitgelichte foto welke ik op facebook heb (link is onder de spoiler te vinden)
.
Dus what the hell, ik pak de draad op waar ik toen gebleven was. Dat ik het afgelopen jaar spiermassa heb weten aan te zetten, daar ben ik zeker van.
Ben wel benieuwd hoe ik er nu uitzie op een lager vetpercentage.

Hoe ik dat ga aanpakken?
Ik vrees dat ik het een beetje verknald heb wat voeding betreft, de laatste tijd.. Heel veel cheats en flink compenseren.
Denk dat mijn onderhoudsniveau dan ook niet zo hoog meer is, omdat ik mezelf sommige dagen gewoon op een te laag aantal kcal heb gezet (1500 a 1600 kcal). Hierdoor bleef ik pingpongen tussen 73 en 70 kg.
Zet mezelf nu op 2000 kcal en wil dat ongeacht het resultaat een week of 2 volhouden, om te bekijken of ik mijn lichaam op die wijze als het ware kan 'resetten'. 2 jaar geleden was mijn onderhoud zo'n 2500 a 2600 kcal, klinkt mij nu eigenlijk te mooi om waar te zijn :o.
Ben dus nog beetje zoekende, maar lijkt me niet verstandig nu al laag in te zetten op kcal. Ik hoop dan ook dat mijn vetpercentage op 2000 kcal al wat kan zakken, anders zou ik niet direct weten hoe ik dit het beste aan kan pakken..

Week 1
Startpunt: 73 kg
 
Ben het daar ook mee eens, het blijft het belangrijkst dat je plezier hebt in wat je doet!

Juist.....en als jij zin hebt om de draad weer op te pakken dan gewoon lekker doen. :thumb:
 
Wellicht ook eens je lifts filmen en hier uploaden? Wellicht wordt je progressie tegengehouden door slechte form, onjuiste uitvoering of een combi daarvan.

Succes met de nieuwe start!
 
Wat een verhaal zeg!

Ik denk dat je nu een mooi strijdplan hebt. Ik zeg altijd, never change a winning team, oftewel stop niet met hetgeen dat werkt tot dat je het volledig hebt uitgemolken.
Inmiddels kunnen we wel stellen dat de upper/lower stijl icm lineair progressief laden op de compounds het beste werkt denk ik. Zeker op basis van die foto!

Daarnaast is het misschien goed de conditionering een beetje op pijl te houden adhv lunges, farmer walks, tire flips etc. Etc.
Dynamisch Corewerk is altijd goed, maar planks.. Die gaan je niet heel veel helpen vrees ik :D
 
Sodetyphus, dat was een kwartier leeswerk :D
Ik ben blij dat je het bijltje er niet bij neergooit, dat zou echt jammer zijn. Een beetje ambitie is goed (misschien heb ik wel een erg laag ambitienivo), maar het zit jou ook in de weg lijkt het. Nadat je in 2 jaar van obees naar fit raakte dacht je mogelijk dat je ook in 2 jaar wel van skinny naar buff gall zou komen en was dat overambiteus.
Ik hoop dat je weer lekker kan genieten van een fijne training waarbij alles lekker loopt en de form goed is, zonder dat er perse een PR wordtt gekraakt. :kiss:
 
Weet even niet wat ik moet zeggen, maar heb alles gelezen.

Succes weer Sanne! We keep you motivated!
 
Gewoon even hardop gedacht, maar is het misschien een idee om de compounds voorlopig op gevoel te doen en je progressie een tijdje af te meten aan de hand van andere oefeningen. En dan met name oefeningen die je leuk vindt en/of die je goed liggen. Dan heb je aan de ene kant minder druk van een schema maar aan de andere kant kun je wel je progressie meten. Die progressie boek je dan weliswaar op ondersteunende oefeningen, maar op die manier blijf je misschien wel gemotiveerd. Bovendien komt dat op termijn misschien ook je progressie op je compounds ten goede. Immers, als je BP nu misschien deels faalt omdat je kracht tekort komt in je triceps kan progressie op skull crushers (of iets anders, ik roep maar een willekeurige oefening) er uiteindelijk wellicht voor zorgen dat het BP plateau wordt doorbroken.

Hoe dan ook, heel veel succes en ik blijf je log volgen. Want zelfs op de momenten dat jij wat minder gemotiveerd bent, blijf jij mij in ieder geval wel motiveren!
 
Imo richt je je teveel op progressie willen /moeten maken. Tuurlijk wil je dat het liefste maar er zijn ook mindere periodes en die zul je moeten leren accepteren.

Wbt je bench oa .
1. Je bent een tijdje aan klooien geweest met je techniek. Misschien te veel in details blijven hangen wat imo niet echt nodig is gelijk maar wat met de tijd wel aangepast kan worden.
2. Druk privé .. nieuwe baan etc
3. Cutten bepaalde periodes waardoor je amper wat opbouwt daar je meer brandstof nodig bent

Wbt je andere lift het zelfde en je geeft je lichamelijke klachten aan.

Misschien kun je zelf nog wel het eea aanvullen. Dit is puur wat ik zie wanneer ik je log lees. Dus vraag ik me af in hoeverre het realistisch is Hoe je denkt over je progressie;)

Zoals ik al zei er zijn meerder methodes en vast wel 1 die bij je past. Al zul je wel uit moeten zoeken wat je precies wilt offcourse. Is tijdelijk een coach niet iets voor je?
 
veel leesvoer maar wel zo herkenbaar. Acceptatie is lastig maar wel de weg. Zoeken naar wat jou bevalt is de oplossing.
Als je je bij dit plan beter voelt moet je dat ook zeker zo gaan doen.

Grappige is eigenlijk dat als jij een heel verhaaal typt met antwoorden je uiteindelijk zelf met het antwoord op je vraag komt van "wat wil ik nu eigenlijk?" :D

Je weet het eigenlijk wel. Maar soms is een slinger eraan geven en kijken wat je echt wil juist dé oplossing voor alles.
Je bent en blijft een topper en super voorbeeld. En deze weg inslaan zal je vast gelukkiger maken. Dat zie ik nu al aan je training en edvoldoening die het geeft! :thumb: keep it up meid! You can do it!
 
Ben vandaag gaan trainen met in mijn achterhoofd vooral plezier te willen hebben

Das it :) Je eerste training waarbij je op gevoel ging straalde al een en al positiviteit uit, super om te lezen!
 
Sow wat een verhaal meis heb ff twee maaltijden nodig gehad om weer alles te lezen :D
Heb je geen trainingsmaatje ik bedoel dan ook een meissie waar je op het zelfde nivo mee kan sporten
Of een mevrouw een coach die je misschien kan helpen begeleiden.
Mannen trainen nou eenmaal anders dan vrouwen (no hate)
Misschien zijn er ook wel vrouwen programma's ik weet het niet hoor maar dat lijkt me wel wat voor je

Gewoon wat dingen uitproberen voor jezelf, als je maar een beetje een leidraad heb als houvast...als je dat wil
Ik heb vroega ook veel pompwerk gedaan en ging ik naar de gym en wist nog niet welke oefeningen ik ging doen.
Wel natuurlijk de spiergroepen die aan bod kwamen, maar dat was ook wel leuk en verassend

Ik hoop echt dat je weer je draai vindt en vooral veel lol hebt met sporten
Voordeel is dat het ook gezond is voor je body xx
 
Oops loop weer achter (lastig ook als je logje hier is en niet in de pl sectie:D).

Ik ga later nog even uitgebreid lezen en reageren.

Voor nu even een korte reactie. Ik denk dat nu je gaat cutten ook niet teveel focus moet leggen op willen presteren. Desnoods even volume omhoog en lekker bodybuilden voor een tijdje. Ik roep maar wat geks.

Maar goed, een uitgebreidde reactie (wellicht als pm) komt nog!
 
Juist.....en als jij zin hebt om de draad weer op te pakken dan gewoon lekker doen. :thumb:
Het plezier was er in ieder geval weer ^^.

Wellicht ook eens je lifts filmen en hier uploaden? Wellicht wordt je progressie tegengehouden door slechte form, onjuiste uitvoering of een combi daarvan.

Succes met de nieuwe start!
Neem me al langer voor om eens te filmen, maar vergeet steevast mijn mobiel :rolleyes:
Zal er toch maar eens aan proberen te denken!

Wat een verhaal zeg!

Ik denk dat je nu een mooi strijdplan hebt. Ik zeg altijd, never change a winning team, oftewel stop niet met hetgeen dat werkt tot dat je het volledig hebt uitgemolken.
Inmiddels kunnen we wel stellen dat de upper/lower stijl icm lineair progressief laden op de compounds het beste werkt denk ik. Zeker op basis van die foto!

Daarnaast is het misschien goed de conditionering een beetje op pijl te houden adhv lunges, farmer walks, tire flips etc. Etc.
Dynamisch Corewerk is altijd goed, maar planks.. Die gaan je niet heel veel helpen vrees ik :D
Ben niet van het halve werk Bas, als ik bezig ben met iets uit te zoeken, dan doe ik het meteen grondig ;).

Precies wat jij zegt, bedacht me ineens heel nuchter waarom ik dan niet gewoon zou kunnen teruggrijpen op wat eerder werkte, dus het plan is inmiddels duidelijk!

Enne.. Heb van de week weer eens voor het eerst sinds tijden lunges gedaan, 3 dagen later nog steeds spierpijn in mijn derrière :o.

Sodetyphus, dat was een kwartier leeswerk :D
Ik ben blij dat je het bijltje er niet bij neergooit, dat zou echt jammer zijn. Een beetje ambitie is goed (misschien heb ik wel een erg laag ambitienivo), maar het zit jou ook in de weg lijkt het. Nadat je in 2 jaar van obees naar fit raakte dacht je mogelijk dat je ook in 2 jaar wel van skinny naar buff gall zou komen en was dat overambiteus.
Ik hoop dat je weer lekker kan genieten van een fijne training waarbij alles lekker loopt en de form goed is, zonder dat er perse een PR wordtt gekraakt. :kiss:
Geen halve maatregelen Neet ;).
Heb uit frustratie weleens geroepen dat ik maar beter kon gaan stoppen en taarten kon gaan bakken ofzo, of truien breien.. Maar nee, het ijzer blijft toch lonken :).
Het klopt in ieder geval dat ik wellicht te perfectionistisch en streberig ben. Maar eens kijken of ik het doelmatig kan inzetten in plaats van dat het me in de weg blijft zitten.

Weet even niet wat ik moet zeggen, maar heb alles gelezen.

Succes weer Sanne! We keep you motivated!
Thanks Marvin ^^

Gewoon even hardop gedacht, maar is het misschien een idee om de compounds voorlopig op gevoel te doen en je progressie een tijdje af te meten aan de hand van andere oefeningen. En dan met name oefeningen die je leuk vindt en/of die je goed liggen. Dan heb je aan de ene kant minder druk van een schema maar aan de andere kant kun je wel je progressie meten. Die progressie boek je dan weliswaar op ondersteunende oefeningen, maar op die manier blijf je misschien wel gemotiveerd. Bovendien komt dat op termijn misschien ook je progressie op je compounds ten goede. Immers, als je BP nu misschien deels faalt omdat je kracht tekort komt in je triceps kan progressie op skull crushers (of iets anders, ik roep maar een willekeurige oefening) er uiteindelijk wellicht voor zorgen dat het BP plateau wordt doorbroken.

Hoe dan ook, heel veel succes en ik blijf je log volgen. Want zelfs op de momenten dat jij wat minder gemotiveerd bent, blijf jij mij in ieder geval wel motiveren!
Dat is ook een idee. Mijn uitgangspunt blijft in ieder geval dat ik ten opzichte van een vorige training wil 'uitbreiden', of het nou een rep of een kg meer is, dat maakt me dan weer weinig uit..
Probeer nu ook weer voornamelijk oefeningen te doen welke ik vooral leuk vind om te doen, en welke passen op de spiergroep welke ik op dat moment wil trainen. Bekijk dus per training welke spiergroep er aan de beurt is, en waar ik op dat moment zin in heb wat oefeningen betreft.

Zal ongetwijfeld meer isolatiewerk bij kijken, zou mooi meegenomen zijn als het me helpt sterker te worden op compounds!

Dankjewel, vind het echt tof dat je de moeite hebt genomen te reageren, een mooi compliment en erg leuk om te horen dat mijn log anderen kan motiveren :).

Imo richt je je teveel op progressie willen /moeten maken. Tuurlijk wil je dat het liefste maar er zijn ook mindere periodes en die zul je moeten leren accepteren.

Wbt je bench oa .
1. Je bent een tijdje aan klooien geweest met je techniek. Misschien te veel in details blijven hangen wat imo niet echt nodig is gelijk maar wat met de tijd wel aangepast kan worden.
2. Druk privé .. nieuwe baan etc
3. Cutten bepaalde periodes waardoor je amper wat opbouwt daar je meer brandstof nodig bent

Wbt je andere lift het zelfde en je geeft je lichamelijke klachten aan.

Misschien kun je zelf nog wel het eea aanvullen. Dit is puur wat ik zie wanneer ik je log lees. Dus vraag ik me af in hoeverre het realistisch is Hoe je denkt over je progressie;)

Zoals ik al zei er zijn meerder methodes en vast wel 1 die bij je past. Al zul je wel uit moeten zoeken wat je precies wilt offcourse. Is tijdelijk een coach niet iets voor je?
True, true.. Je bent zo heerlijk nuchter, kan wel eens zo'n tegenhanger gebruiken :p.
Mijn uitgangspunt op dit moment is wel progressie te boeken in mijn trainingen, maar wat dat betreft verwacht ik geen wonderen. Eén rep meer of één kg meer ten opzichte van een vorige training, daar neem ik al genoegen mee..
Ik ben van plan een beetje terug naar mijn roots te gaan, en ik hoop dat door de druk van het willen boeken van progressie op compounds weg te halen, ik juist weer progressie ga boeken. Dat klinkt heel krom, maar ach, dat ben ik zelf ook, dus wellicht gaat het me net als voorheen nog lukken ook :').

veel leesvoer maar wel zo herkenbaar. Acceptatie is lastig maar wel de weg. Zoeken naar wat jou bevalt is de oplossing.
Als je je bij dit plan beter voelt moet je dat ook zeker zo gaan doen.

Grappige is eigenlijk dat als jij een heel verhaaal typt met antwoorden je uiteindelijk zelf met het antwoord op je vraag komt van "wat wil ik nu eigenlijk?" :D

Je weet het eigenlijk wel. Maar soms is een slinger eraan geven en kijken wat je echt wil juist dé oplossing voor alles.
Je bent en blijft een topper en super voorbeeld. En deze weg inslaan zal je vast gelukkiger maken. Dat zie ik nu al aan je training en edvoldoening die het geeft! :thumb: keep it up meid! You can do it!
Haha, ben niet echt van het kleine woord, dat weer je inmiddels ;).
En ja, je hebt eigenlijk gelijk. Door alles van me af te schrijven kom ik eigenlijk al snel op wat ik eigenlijk wil en hoe ik het wil gaan doen. Wat mij betreft heb ik dus enorm veel aan mijn logje! ^^

En dankjewel, je bent lief :kiss:

Das it :) Je eerste training waarbij je op gevoel ging straalde al een en al positiviteit uit, super om te lezen!
Op naar de volgende training ^^.

Sow wat een verhaal meis heb ff twee maaltijden nodig gehad om weer alles te lezen :D
Heb je geen trainingsmaatje ik bedoel dan ook een meissie waar je op het zelfde nivo mee kan sporten
Of een mevrouw een coach die je misschien kan helpen begeleiden.
Mannen trainen nou eenmaal anders dan vrouwen (no hate)
Misschien zijn er ook wel vrouwen programma's ik weet het niet hoor maar dat lijkt me wel wat voor je

Gewoon wat dingen uitproberen voor jezelf, als je maar een beetje een leidraad heb als houvast...als je dat wil
Ik heb vroega ook veel pompwerk gedaan en ging ik naar de gym en wist nog niet welke oefeningen ik ging doen.
Wel natuurlijk de spiergroepen die aan bod kwamen, maar dat was ook wel leuk en verassend

Ik hoop echt dat je weer je draai vindt en vooral veel lol hebt met sporten
Voordeel is dat het ook gezond is voor je body xx
Haha, ik verveel mijn lezers geloof ik nooit :p.
Ik train eigenlijk altijd alleen, of met mijn vent. Er zijn wel meiden bij mij in de gym waar ik goed mee op kan schieten, maar ik vrees dat ik niet echt een meid ben die graag en gemakkelijk met andere meiden traint :o.
Wellicht wil ik nog wel eens op zoek gaan naar een coach ofzo, maar dan komt het presteren weer om de hoek kijken, en dat wil ik nu juist even laten liggen.

Net zoals jij deed, weet ik nu vooraf welke spiergroep ik wil gaan trainen, maar nog niet welke oefeningen ik ga doen. Bekijk op dat moment waar ik zin in heb, en uiteindelijk zet ik dan vaak een training neer die goed voelde én waar ik voor mij gevoel een goed resultaat uithaal.

Helemaal niet sporten, dat is in ieder geval geen optie, daar voel ik me ellendig bij. Dus nu maar weer terug naar mijn 'roots', wat toen goede vruchten afgeworpen heeft.
Benieuwd of het me weer wat gaat brengen ^^.

Oops loop weer achter (lastig ook als je logje hier is en niet in de pl sectie:D).

Ik ga later nog even uitgebreid lezen en reageren.

Voor nu even een korte reactie. Ik denk dat nu je gaat cutten ook niet teveel focus moet leggen op willen presteren. Desnoods even volume omhoog en lekker bodybuilden voor een tijdje. Ik roep maar wat geks.

Maar goed, een uitgebreidde reactie (wellicht als pm) komt nog!
Haha, ik ken het. Soms heb je even wat minder tijd en heb je een hoop om weer bij te lezen :o.
En nog bedankt voor je PM, doet me goed, ga het absoluut in gedachten houden!

Tussentijdse update

Nooooes! Het mannetje was van de week aan het kuchen en klagen, en voilá: sinds gisteravond heb ik zelf last van keelpijn, oren, rillerig etc. Goede timing nu ik net weer goede plannen had gemaakt :|.
Van de week ook nog eens mijn nek verrekt, dus alles bij elkaar (en het uitzicht op morgen, 'mag' echt niet zieker worden: we gaan namelijk naar een kitten kijken!) besloten even rust te pakken.
Blijf wel gewoon op 2000 kcal, inmiddels in minder dan een week 1 kg kwijt, al zal dat uiteraard alleen maar vocht zijn.

Plan is om volgende week 4x te gaan trainen, dus dan haal ik die vandaag hopelijk gewoon in :o.

Gisteravond nog wel even uit eten geweest bij Bazar (heel vervelend.. ;)) en 3 bolletjes ijs gegeten bij een goede ijszaak.
Resultaat was ten opzichte van gisteren 0.5 kg zwaarder, dus vind het fijn om het wegen juist helemaal omgegooid te hebben (dagelijks) omdat ik nu kan zien wat er daadwerkelijk met mijn lijf gebeurt als ik bijvoorbeeld eens uit de band spring.
Vanaf dinsdag tot gisteren 1.5 kg kwijt, dus vocht begin in ieder geval al te droppen.

Nu heel hard hopen dat ik na het weekend gewoon weer het vrouwtje ben :).
 
Beterschap Sanne!!

Herkenbaar verhaal trouwens van die lunges. Gisteren flink doorgebuffeld en 5 setjes van 10 gedaan. :P
 
Back
Naar boven