Ik weet niet waar 1 op de 3 vandaan komt. Ik vind alleen dat je sowieso gevoelens niet met elkaar moet vergelijken om ze daarna te rationaliseren. Als ik een steen op het hoofd krijg en jij ook, exact hetzelfde moment en met exact dezelfde snelheid en impact. Misschien denk ik tjonge hoe is dat mogelijk welke etter doet zoiets, nu heb ik een klote bult op het hoofd. Terwijl jij misschien de hele week rondloopt met het idee waarom ik. Wat moet die etter van mij. Gaat die etter het nog een keer doen? Of misschien bij mijn kinderen? Waar woont die etter eigenlijk. Enzovoorts. Heel simpel maar het gaat om het idee dat het tricky is om te oordelen over gevoelens van anderen.
Waarom ik schreef en wat nou als je de mannen had gekend. Uit meer recente cijfers blijkt dat zeven op de tien slachtoffers van fysiek geweld de dader kent. Bij 25% van fysiek seksueel geweld ging het om iemand die het slachtoffer kende via uitgaan, bij 20% werd dit binnen de huiselijke kring gepleegd (met name partner). Wat denk je dat zoiets doet met het vertrouwen. Nu gaat dit om specifieke daders, is doorgaans een heel andere dan de typische dader die een vrouw in de kont knijpt tijdens het festival. Er zijn ook daders die precies weten welke gevangenisstraffen europees gelden en dus binnen europa reizen om zo met minder straf weg te komen, als ze gepakt en veroordeeld worden. Daarop voortbordurend gelden in veel landen om ons heen een veel jongere toegestane leeftijd (zolang er geen sprake is van een machtspositie). Mijn opleider heeft zich met een groep hard gemaakt om hier werk van te maken en dit gelijk te trekken. Maar bureaucratie, moeilijk.