Fitness Seller

Squat diepte / plaatje onder hakken

Op het moment dat je een goodmorning begint te maken moet je de heup keihard naar voren gaan duwen om zo je hamstrings en glutes te activeren. Als ik op dat punt kom is het enige nog waar ik aan denk om de stang om mijn nek te buigen en mijn heup weer tussen schouders en voeten te duwen. Als dat echt niet meer lukt dan ga je gewoon te zwaar.

er zijn ergere dingen :) 65 cm armen en 39 cm benen o.a. :D
Lol goed punt

Nog even als aanvulling. Aan de ene kant lijkt het me logisch dat quads dan de lagging factor zijn (in mijn lifts is mn deadlift ook stukken hoger dan mn squat, namelijk 1x190 tov 1x140). Aan de andere kant heb ik het idee dat ik tijdens de squat mn hamstrings helemaal niet zoveel aanspreek.

Wel jammer dat in het artikel niet wordt verteld hoe je het beste je quads sterker kunt maken. Ik zat te denken aan frontsquats. Zware leg extensions vinden mn knieën niet zo leuk.

Lol goed punt

Nog even als aanvulling. Aan de ene kant lijkt het me logisch dat quads dan de lagging factor zijn (in mijn lifts is mn deadlift ook stukken hoger dan mn squat, namelijk 1x190 tov 1x140). Aan de andere kant heb ik het idee dat ik tijdens de squat mn hamstrings helemaal niet zoveel aanspreek.

Wel jammer dat in het artikel niet wordt verteld hoe je het beste je quads sterker kunt maken. Ik zat te denken aan frontsquats. Zware leg extensions vinden mn knieën niet zo leuk.

Mijn DL ligt ook stukje hoger dan mijn squat. Is bij de meeste wel zo denk ik.

Ik doe squats en leg presses voor de benen. Idd veel beter voor kracht dan leg extensions.
Vanwege 3 schouderoperaties kan ik geen gewone backsquat meer doen en moet ze nu doen met een safety squat bar.

Mijn DL ligt ook stukje hoger dan mijn squat. Is bij de meeste wel zo denk ik.

Ik doe squats en leg presses voor de benen. Idd veel beter voor kracht dan leg extensions.
Vanwege 3 schouderoperaties kan ik geen gewone backsquat meer doen en moet ze nu doen met een safety squat bar.

Sowieso zal in de meeste gevallen de dl wel hoger liggen dan de squat inderdaad, maar het verschil ertussen is best groot en daarmee zeggende uit verhouding.
Ahh. Ja leg extensions zijn wel lekker om wat te pompen, maar voor kracht liever niet haha. Ik heb in mn gym ook geen fatsoenlijke leg press, dus die valt helaas af.

Meestal zwakke quads. Je doet dan namelijk eerst knie extensie zonder het gewicht te verplaatsen waardoor het uiteindelijk meer op heup extensie aankomt.
Dat is inderdaad ook een oorzaak. Een maat van me had kracht genoeg in zijn quads, maar vanwege de shitty mobiliteit in zijn hams werd iedere squat (zelfs met opwarmgewicht) een goodmorning. Het enige voordeel van zijn werksets was dat ie in ieder geval wat dieper kwam door het gewicht, maar echt zwaar durfde hij niet te gaan met die verrotte techniek.

Mn techniek zit wel goed, maar een paar quick fixes zouden wel fijn zijn.
Het volgende loop ik dus (niet extreem ofzo) tegenaan:
-Beetje goodmorning -> quads versterken, iemand tips voor oefeningen?
-Soms gaat mn rechterknie wat naar binnen

Mn techniek zit wel goed, maar een paar quick fixes zouden wel fijn zijn.
Het volgende loop ik dus (niet extreem ofzo) tegenaan:
-Beetje goodmorning -> quads versterken, iemand tips voor oefeningen?
-Soms gaat mn rechterknie wat naar binnen
Squat je high of low bar? High bar dwingt je om rechterop te squaten, waardoor het iets quad dominanter wordt. Verder zijn paused frontsquats goeie quadbouwers. Voor het naar binnen komen van je knieën kan je eventueel zo'n band kopen: Strength Shop Hip Rotation Band - 40.5 cm

Squat je high of low bar? High bar dwingt je om rechterop te squaten, waardoor het iets quad dominanter wordt. Verder zijn paused frontsquats goeie quadbouwers. Voor het naar binnen komen van je knieën kan je eventueel zo'n band kopen: Strength Shop Hip Rotation Band - 40.5 cm
Ik squat highbar inderdaad.
Paused frontsquats klinken goed. Die ga ik dan na mn deadlifts doen wanneer ik niet backsquat.
Wat betreft zo'n band, is dat niet wat overdreven?

Lol goed punt

Dat is inderdaad ook een oorzaak. Een maat van me had kracht genoeg in zijn quads, maar vanwege de shitty mobiliteit in zijn hams werd iedere squat (zelfs met opwarmgewicht) een goodmorning. Het enige voordeel van zijn werksets was dat ie in ieder geval wat dieper kwam door het gewicht, maar echt zwaar durfde hij niet te gaan met die verrotte techniek.

De hamstrings bij de squats verlengen bij het heupgewricht en verkorten bij het kniegewricht waardoor het een isometrische contractie is. De hamstrings dragen bij een goede squat dus niet zo veel bij. Pas als het kniegewricht gefixeerd is zoals bij een goodmorning komen de hamstrings echt in actie.

Om de quads te trainen moet je tegen een zo hoog mogelijke weerstand knie extensie uitvoeren over een volledige ROM. Front squats zijn daarvoor geschikt. Maar ook high bar en low bar squats (met een gewicht waarbij je niet terugvalt in een goodmorning beweging).

Dubbel

Wel apart dat hij in How to Squat: The Definitive Guide • Strengtheory wat anders zegt :
Through that part of the movement, relative muscular effort of the hip extensors is considerably higher than relative muscular effort of the quads. That means that when you miss, it’s very likely that your hips weren’t strong enough to break through the sticking point, and very unlikely that it was your quads that weren’t strong enough to break through.

De hamstrings bij de squats verlengen bij het heupgewricht en verkorten bij het kniegewricht waardoor het een isometrische contractie is. De hamstrings dragen bij een goede squat dus niet zo veel bij. Pas als het kniegewricht gefixeerd is zoals bij een goodmorning komen de hamstrings echt in actie.

Om de quads te trainen moet je tegen een zo hoog mogelijke weerstand knie extensie uitvoeren over een volledige ROM. Front squats zijn daarvoor geschikt. Maar ook high bar en low bar squats (met een gewicht waarbij je niet terugvalt in een goodmorning beweging).
Sowieso blijf ik wel squatten dus dat ondersteunt het in ieder geval. Bedankt voor de tips en ik ga die frontsquats erin rammen, mooie reps op kracht dus. Is het nog een toevoeging om ze paused te doen?

Wel apart dat hij in How to Squat: The Definitive Guide • Strengtheory wat anders zegt :
Through that part of the movement, relative muscular effort of the hip extensors is considerably higher than relative muscular effort of the quads. That means that when you miss, it’s very likely that your hips weren’t strong enough to break through the sticking point, and very unlikely that it was your quads that weren’t strong enough to break through.
Dit las ik inderdaad ook. Is hier een uitleg voor?

Sowieso blijf ik wel squatten dus dat ondersteunt het in ieder geval. Bedankt voor de tips en ik ga die frontsquats erin rammen, mooie reps op kracht dus. Is het nog een toevoeging om ze paused te doen?

Dit las ik inderdaad ook. Is hier een uitleg voor?

Letterlijk het stukje eronder legt hij het uit.

Diagnosing Weaknesses
Now that you understand the basic demands of the squat, it shouldn’t be too hard to figure out your weaknesses to improve your squat.

1) Quads
Remember, the demands on your quads are at their highest point at the very bottom of the squat.

If knee extension demands exceed your quads’ capacity, they have a “safety valve” – your hips. Your knees kick back (shortening the knee extension moment arm and decreasing knee extension demands), your hips shift back, and your torso leans farther forward.

Instead of maintaining a constant back angle between the hole and the sticking point, you tilt farther forward, winding up in a “good morning squat” position because your quads weren’t strong enough to pull their weight, so they shifted more of the load to the hips.

Good-squat-vs.-GM-squat.png

In the good morning squat, the knees and hips shift back, decreasing demands on the quads and increasing demands on the hip extensors, indicating a quad weakness – your body is naturally shifting the effort away from the quads toward the hips.
To correct a good morning squat, most people need dedicated quad work. It’s been my experience that just doing more squats rarely corrects the problem. Front squats can help, since you can’t shift the load excessively to your hips. If your torso starts inclining farther forward, the bar will just roll off your shoulders, so front squats force you to keep your quads heavily involved in the lift. Leg presses and machine hack squats are also great options. Finally, unilateral work like split squats, reverse lunges, and step-ups can help as well.

• Topic Starter Topic Starter
ik zit met hetzelfde "probleem"
Waarschijnlijk bij jouw ook een te korte achilles, kuitspier en enkel-immobiliteit
Die tekortkoming kun je wel herstellen door veel te oefenen/rekken
Met een verhoging van meer dan 2cm krijg je met hogere gewichten 1-2xBW (te) veel druk/pijn op je knieen.

Alan "mafkees" Trall geeft advies

Zal hier eens naar gaan kijken, te korte achilles / kuitspier nog nooit problemen mee gehad, korte hamstrings daarentegen wel, misschien ligt het hier wel aan.

Overigens hebben de plaatjes al enig resultaat geboekt (nog niet toegekomen aan schoenen kopen), kan steeds een beetje dieper squatten, ook zonder plaatjes. Squatten met alleen de stang gaat nog steeds vrij lastig, maar als ik er een licht gewicht aanhang gaat het prima (+- 40kg doe ik nu)

Het gewicht is idd niks, ongeveer 0,5x BW, maar wil dit gaan aanhouden tot de form perfect is, dan langzaam op gaan bouwen.

Terug
Naar boven