Fitness Seller

Squat jij?

Squat jij?

  • ja, ik leef bij de squat en sterf bij de squat

    Stemmen: 105 71,4%
  • nee, nog nooit gedaan (waarom niet)

    Stemmen: 20 13,6%
  • heb het wel ooit gedaan, maar ..... (vul in)

    Stemmen: 22 15,0%

  • Totaal stemmers
    147

Bezoekers in dit topic

Originally posted by Esperantisto
Toch is het raar.. zoveel mensen hier die zeggen te squatten. Waarom zie ik op de sportschool dan bijna nooit iemand squatten, uitgezonderd de mensen die bij mijn ex-fysiotherapeute in behandeling zijn???

Espi

Ik denk dat ze niet allemaal in jouw sportschool trainen :nanner:

Maar op de sportschool waar ik vroeger trainde deden alleen de die-hards het.

@sonic1: kijk ff hier: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
 
ik squat graag.. jammergenoeg hebben ze hier alleen smith machine voor squat :(


maar toch vind ik t een heerlijke oefening. verder ben ik de enigste in onze gym die squat en DL doet .... kan je nagaan wat voor n gym t is :sad:
 
Originally posted by jopiepoekie
wat is zo slecht aan squats in de smith machine???



jopie

ik denk dat als je in een smith squat door je rug 90 graden met je bovenbenen te houden en dus puur vanuti je glutes en hams omhoog duwt dit een goede oefening is. vooral als je last hebt van je knieen lijkt me dit een goede oef. om een basis mee te leggen waarna je vervolgens op de gewone squat kan overgaan.

Ben zelf wel van mening dat als je geen lasst van je knieen hebt je toch de gewone squat moet doen. ben zelf nu pas een maand bezig om de squat goed onder de knie te krijgen. en ik merk zelf dat ik eerst goed e techniek onder de knie te krijgen (lees: basis) om zodoende na verloop van tidj telkens zwaarder te kunnen gaan. Heb eerder al mijn (basis)oefeningen op die manier verwaarloost dat ik te zwaar ging om vevrolgens dus weer terug naar de correctebasistechniek te moeten en dat wil ik bij de squat zien te vermijden
 
ik ben zelfs van mening dat iemand die last heeft van zijn knieën ZEKUR moet gaan squatten!

het is de beste oefening om je knieën gezond te maken en te vesterken!


verder zou ik nog mijn mening willen zeggen over wat jij net hebt neergepend.

"ik denk dat als je in een smith squat door je rug 90 graden met je bovenbenen te houden en dus puur vanuti je glutes en hams omhoog duwt dit een goede oefening is. vooral als je last hebt van je knieen lijkt me dit een goede oef. om een basis mee te leggen waarna je vervolgens op de gewone squat kan overgaan."


Dus je wil zeggen dat je best eerst met machines werkt die je in een onnatuurlijke baan dwingen, eer je aan de real thing begint. als je het verder doet zoals jij zegt, is het denk ik de beste manier om je rug naar de kloten te helpen. je lichaam moet zich dan in rare bochten wringen en de druk die zo op je onderrug komt kan je niet bepaald gezond noemen.

kijk, elk lichaam is anders, je beweging zal hoe miniem ook anders zijn dan dat van een andere persoon, de stang zal dus een andere bewegingsbaan hebben. en je beweegt in '3 dimensies': zijnde boven-beneden, links-rechts (en vice-versa) en schuin ook. de smith dwingt je in een onnatuurlijke bewingsbaan ten eerste, verwaarloost de onderlinge verschillen tussen lichamen ten tweede, en gebruikt maar 1 soort bewegingsbaan ten derde. die drie zorgen ervoor dat er op bepaalde gewrichten (m.n. rug) te veel druk komt, verschillende stabilisatoren worden uitgeschakeld of minder meewerken etc.


"Ben zelf wel van mening dat als je geen lasst van je knieen hebt je toch de gewone squat moet doen. ben zelf nu pas een maand bezig om de squat goed onder de knie te krijgen. en ik merk zelf dat ik eerst goed e techniek onder de knie te krijgen (lees: basis) om zodoende na verloop van tidj telkens zwaarder te kunnen gaan. Heb eerder al mijn (basis)oefeningen op die manier verwaarloost dat ik te zwaar ging om vevrolgens dus weer terug naar de correctebasistechniek te moeten en dat wil ik bij de squat zien te vermijden"

om een goede basis te krijgen van het squatten moet je eerst maanden squatten, meerdere keren per week onder toezicht van iemand. en lage reps, en veel sets. je moet de beweging zo door en door kennen dat het bijna een reflex wordt. ik squat elke avond met een bezemsteel, voor mijn beweging, en soms is het nog altijd moeilijk. een goede tip is dat. een goede basis leg je immers niet in een paar weken. spreek maar over maandEN aan een stuk (als niet jaren in sommige gevallen)
 
waarschuwing: niet lezen als je niet tegen fietspraat kunt!

Aha, dus toch goed besluit om 3x per week te gaan squatten!
Had al besloten om ipv om en om te squatten en te leg pressen alleen maar te squatten voor de quads.

Die bewegingsbaan en dwang kan ik qua fietsen (daar komt ze weer) over meepraten. Clipless fietsen dwingt je voet in een bepaalde stand. Is de cranklengte niet goed, dan krijg je (zoals ik nu ervaar) gegarandeerd pijn. Eerst had ik het zadel te hoog dus pijn in kruis en achillespees en nu te laag, dus acute kniepijn en zelfs in mijn heupen doet het nu pijn...

Als de wiedeweerga nu andere kortere cranks gekocht,want anders dan bij de Smith bieden clipless pedalen zoveel voordelen, dat ik niet meer zonder zou willen (je kunt je hamstrings dan ook inzetten).

Ergo... als je lekker wilt squatten.. altijd vrije bewegingsbaan nemen! Ik ondervind al te veel nare gevolgen van vast zitten!

Espi
 
hah ik had van jou zeker eenreactie verwacht.
Originally posted by Spike

Dus je wil zeggen dat je best eerst met machines werkt die je in een onnatuurlijke baan dwingen, eer je aan de real thing begint. als je het verder doet zoals jij zegt, is het denk ik de beste manier om je rug naar de kloten te helpen. je lichaam moet zich dan in rare bochten wringen en de druk die zo op je onderrug komt kan je niet bepaald gezond noemen.

wat ik wil zeggen is dat als je echt last van je knieen hebt je dmv deze squat die last niet hebt. een kerel op de gym bijmij heeft zelf jarenlang normaal gesquat en ondervond veel last van zn kniegewrichten. Hij is zelf fitnessinstructeur en legde mij zijn problemen uit. t kwam erop neer dat (weet niet meer precies hoe en wat en welke benaming) zijn knieen t zwaar te verduren hadden omdat de kniekapsels (?) onder en boven zn knie over elkaar heen schuurden om t zo maar te zeggen. zlefde idee als je je knokkels an beide handen over elkaar lat gaan om t duidelijk voor je te kunnen zien. Hij zweert sindsdien bij deze squat en ik kan m om zijn achterliggende gedachte geen ongelijk geven. Maar daarbij gaf ik aan dat dat aleen zover is als je slechte knieen hebt. en de onderrug heeft hij geen last van, dat had ik namelijk ook al gevraagd, maar ook hier vergt het de nodige techniek.


Originally posted by Spike
om een goede basis te krijgen van het squatten moet je eerst maanden squatten, meerdere keren per week onder toezicht van iemand. en lage reps, en veel sets. je moet de beweging zo door en door kennen dat het bijna een reflex wordt. ik squat elke avond met een bezemsteel, voor mijn beweging, en soms is het nog altijd moeilijk. een goede tip is dat. een goede basis leg je immers niet in een paar weken. spreek maar over maandEN aan een stuk (als niet jaren in sommige gevallen)

be ik helemaal met je eens, maar jij traint natuurlijk anders dan dat ik train. jij gaat puur op gewicht, ik heb zo andere doelstellinge waardoor meerdere malen per week sqautten er voor mij niet inzit. Maar ik zal de tip idd meenemen in mn routine.:thumb:
 
Originally posted by dandyman
hah ik had van jou zeker eenreactie verwacht.

lol :D

Originally posted by dandyman
wat ik wil zeggen is dat als je echt last van je knieen hebt je dmv deze squat die last niet hebt. een kerel op de gym bijmij heeft zelf jarenlang normaal gesquat en ondervond veel last van zn kniegewrichten. Hij is zelf fitnessinstructeur en legde mij zijn problemen uit. t kwam erop neer dat (weet niet meer precies hoe en wat en welke benaming) zijn knieen t zwaar te verduren hadden omdat de kniekapsels (?) onder en boven zn knie over elkaar heen schuurden om t zo maar te zeggen. zlefde idee als je je knokkels an beide handen over elkaar lat gaan om t duidelijk voor je te kunnen zien. Hij zweert sindsdien bij deze squat en ik kan m om zijn achterliggende gedachte geen ongelijk geven. Maar daarbij gaf ik aan dat dat aleen zover is als je slechte knieen hebt. en de onderrug heeft hij geen last van, dat had ik namelijk ook al gevraagd, maar ook hier vergt het de nodige techniek.

dan wil ik wel weten hoe hij squat... is het niet zo dat wanneer je je knieën plooit, dat automatisch gebeurt? misschien kon hij zelfs niet deftig squatten waardoor hij dit probleem had. (fitnessinstructeur zijn wil niet zeggen dat je alles weet, no offence voor de uitzonderingen in het vak). ik ken mensen die hun knie volledig naar de kloten hebben geholpen door te squatten (scheur van de patella pees, gekruiste ligamenten). na operatie zijn ze terug aan het squatten gegaan (weliswaar gewicht en bewegingsuitslag aan gepast), en na een jaar of twee hadden ze hun vroegere squat PR verbroken. de dokter had gezegd dat ze waarschijnlijk niet meer zouden kunnen squatten... lijkt me raar dat twee bewegingen die gelijkaardig (de tweede weliswaar onnatuurlijk) verlopen, niet zorgen voor kniepijn... de beweging die zijn knieën uitvoeren is toch hetzelfde?
wat je zegt over techniek : nah-ah. je mag nog de beste 'techniek' hebben op machines, ze blijven je in een onnatuurlijke baan dwingen. en dat op zich is op lange termijn al ongezond.


Originally posted by dandyman
be ik helemaal met je eens, maar jij traint natuurlijk anders dan dat ik train. jij gaat puur op gewicht, ik heb zo andere doelstellinge waardoor meerdere malen per week sqautten er voor mij niet inzit. Maar ik zal de tip idd meenemen in mn routine.:thumb:

hey hey hey, ik heb het over BASIS en veiligheid! als je lang wil squatten zonder problemen (en nog zwaar ook), dan moet je de beweging perfect uitvoeren. en met lichte gewichten eerst! heeft niets te maken met je doelen.

en puur op gewicht gaan, wil dat dan zeggen dat spiergroei uitgesloten is? nou dank je :sad:
 
Originally posted by Spike


lol :D
:D



Originally posted by Spike
dan wil ik wel weten hoe hij squat... is het niet zo dat wanneer je je knieën plooit, dat automatisch gebeurt? misschien kon hij zelfs niet deftig squatten waardoor hij dit probleem had. (fitnessinstructeur zijn wil niet zeggen dat je alles weet, no offence voor de uitzonderingen in het vak). ik ken mensen die hun knie volledig naar de kloten hebben geholpen door te squatten (scheur van de patella pees, gekruiste ligamenten). na operatie zijn ze terug aan het squatten gegaan (weliswaar gewicht en bewegingsuitslag aan gepast), en na een jaar of twee hadden ze hun vroegere squat PR verbroken. de dokter had gezegd dat ze waarschijnlijk niet meer zouden kunnen squatten... lijkt me raar dat twee bewegingen die gelijkaardig (de tweede weliswaar onnatuurlijk) verlopen, niet zorgen voor kniepijn... de beweging die zijn knieën uitvoeren is toch hetzelfde?
wat je zegt over techniek : nah-ah. je mag nog de beste 'techniek' hebben op machines, ze blijven je in een onnatuurlijke baan dwingen. en dat op zich is op lange termijn al ongezond.
be ik met je eens, maar hij ondervind geen hinder meer met zijn manier van squatten. en wat jij zegt qua fitness instructeurs ben i wel met je eens. voreg aan hem ook waarom hij niet overnieuw is begonnen met sqautten met een licht gewocht maar hij vond de smith een goed alternatief. t is meer een machinemannetje blijkbaar.

Originally posted by Spike

hey hey hey, ik heb het over BASIS en veiligheid! als je lang wil squatten zonder problemen (en nog zwaar ook), dan moet je de beweging perfect uitvoeren. en met lichte gewichten eerst! heeft niets te maken met je doelen.

en puur op gewicht gaan, wil dat dan zeggen dat spiergroei uitgesloten is? nou dank je :sad:

Ik snap waar je heen wilt en ik bedoelde t ook zeker niet op zon manier. ik hoop dat ik je niet gekrenkt heb..alhowel:D

maar ik merk wel dat ik per week iets zwaarder kan gaan met nog steeds een goede houding, maar bij m eerdere training van vorig jaar verwaarloosde ik de techniek die ik ondergeschikt vodn aan t gewicht. die fout maak ik gwoon niet meer. Daarbij pak jij de big three 3x per week aan en ik dus niet.

Ps pak jij enkel en alleen basisoefeningen of hoe ziet jowu cyclus eruit?
 
enkel en alleen basisoefeningen bijna ja...

en bijna allemaal compound ook.

hey, waar bouw je een basis mee? :D
 
precies, Ik zie dat sinds enkele maanden pas in en heb nu elke training wel basisoefeninge erin zitten. voorheen was t vaak kabel en machine werk...heb echt mn tijd zitten verdoen:mad:
maar ga er nu goed tegenaan:lifter: :thumbup:
 
ik ben zelfs van mening dat een aantal jaartjes powerlifting gerichte training enkel voordelen oplevert voor mensen die massa willen opbouwen.

kijk naar Paco Bautista, of Franco Colombo, beiden powerlifters voor de in bodybuilding traden.

paco, check the legs :
[Abeelding niet meer beschikbaar]

franco, stats :
World Records in Powerlifting:

Bench Press 520 lbs.
Squat 655 lbs.
Deadlift 750 lbs.

Records in Weightlifting:

Olympic Press 325 lbs.
Snatch 270 lbs.
Clean and Jerk 400 lbs.

hij is Italiaans, Duits, Europees en wereldkampioen geweest in powerlifting.

franco, check the back :
2r7QYuFzFu8dwBHglOHlUHLSzwGZt4ad.jpeg
 
en jij hebt t toch de tegenovergestelde richiting gedaan?

hoeveel jaar PL hebben hun dan achter de (brede) rug?
 
ik denk dat paco niet zo lang geleden overgestapt is naar bb.

en ik denk zelfs dat franco een tijdje (net zoals arnie trouwens) de twee gecombineerd heeft. off season pl trainen en wedstrijden, en als olympia of andere begon te naderen, cutten en meer bb gericht trainen.

maar beiden hun basis liggen in zuiver powelriften (en bij franco zelfs gewichtheffen).


ik heb idd de 'fout' begaan om eerst met bb te beginnen. daar heb ik enigszins spijt van, want ik loop met teveel 'onbruikbare' spiermassa rond, waardoor ik het soms verlies tegen lichtere mannen. ik voel nu wel dat mijn fysiek harder aanvoelt dan vroeger. begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn fysiek nu (hell yeah! fat & strong lol j/k), maar ik had hetzelfde fysiek liever via pl willen bereiken. en dat kan zeker, en veel meer.
 
Joh, toen wij laatst een gym-verbouwing hadden stond r ook ineens een smith machine. Ze hadden het hele kracht-hok (hok waar alle losse gewichten liggen) overhoop gehaald. Dus ikke naar de fitness instructeur, ik vraag: waar is dat squatrek heen (met een erg sjacherijnige ondertoon)?! Jah, zeg dat wijf, die hebben we niet meer. Ikke (bijna schuimbekkend), jah hoe kan ik dan los squatten?!?! 'Met dat apparaat' zeg de streuf vol overteuging. Ehumm, ik zeg: dat is niet LOS! 'Jawel'zeg ze vol overtuiging.
Nou, ik kon het gewoon niet aan haar duidelijk maken dat een smith machine niet hetzelfde was als los squatten. Aan niemand van die instructeurs. En dan allemaal mensen die me zo aan stonden te kijken van; wat boeid dat nou?! Potverdomme ik dacht dat ik gek werd.

Ik ga een beetje offtopic nu, maar ik word de laatste tijd echt gek van het stel mongolen wat bij ons in de gym rond loopt. De kennis van instructeurs is echt MINIMAAL! Ik vraag aan de eigenaar van de gym of hij niet iets kan regelen zodat ik na de verbouwing nog steeds kan deadliften. Weet je wat hij zegt: 'deadliften, wat is dat...?' Pffffff, dat is dan eigenaar van een sportschool. En zo is het met alle mensen daar.

Dan loopt daar nog een stel gasten (3 in totaal) rond wat aardig groot is, maar ook al 20 jaar trained en 30 kuutjes heeft gezet. Die lopen daar dan een partij enthousiast te zijn over de nieuwe apparaten en beweren dat het veel beter is als losse gewichten. En dan zeg ik voorzichtig; jah maar ik denk dat losse gewichten toch wel beter is voor het bouwen van massa. 'Nee! Nee! met die nieuwe apparaten heb je een veel betere gecontroleerdere beweging bla bla'. Zucht...

Joh, ik kom vorige week binnen hangt daar ineens een hele f*cking stellage met 4 breedbeeld TV's!!! Ik wist niet wat ik zag. En dan een partijtje van die gezelligheids fitnissers die alles bezet houden en gewoon een beetje naar hun favorite soaps zitten te kijken. En dan kom ik daar vol zweet aangescheten, vraag ik: 'moet je nog vaak'. En dan op zo'n zeikerig toontje; 'jah, ik ben net begonnen'. En dan kei sloom 4 setjes van 20 met 5 kilo en ondertussen 10 minuten wachten en kletsen en TV kijken.

WAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Errug frustrerend. Bij deze heb ik mezelf voor genomen niemand in die rotte gym meer advies te geven want ze lappenhet toch allemaal aan hun laars. Vragen om tips, geef ik ze, maar luisteren; ho maar! Heb al tegen zoveel gasten gezecht dat ze eens elke spiergroep 1x per week moeten trainen maar allemaal blijven ze consequent 2 maal per week 2 uur borst en schouders trainen. En dan gek vinden als ze een schouderontsteking hebben....

Sorry voor al het offtopic maar ik moest mijn frustraties ff kwijt... :)
 
Ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat je gewoon niet naar onzin moet luisteren en ten eerste gewoon zwaar moet trainen met de echte mannen oefeningen! Niet van die slappe seated incline row machines, maar gewoon stevig DB Rowen, Deadliften, Chinnen, Dippen, Squatten, etc!!

Ennuh Rob G, dat wordt andere GYM zoeken, ik zat ook oiot 2 maanden bij zon gym.... nooit meer!! Pfff, allemaal huismoeders en vaders, slap ouwehoeren etc. Daaaaag ga met zijn alle zuipen en voetbal kijken ofzo!
 
Laatst bewerkt:
Ik squat ook net een paar weekjes...
 
Originally posted by Purple
Ik squat ook net een paar weekjes...

Voelt goed aan je kontje of niet dan? :)
 
:rolleyes:
weer tveel lijnzaad Rob?:D

ik squat ook een aantal weekjes, kon je t dan niet aan mij vragen..vlegel;)
 
Hahaha :D

Ik zou echt niet weten wat je daar mee bedoeld dandy...

voel jij het ook zo lekker aan je billetjes?! Neej maar ff serieus, toen ik de eerste keren ging squatten kon ik echt een paar dagen niet zitten! Wat een spierpijn had ik in mijn billen joh, niet normaal!
 
Voelt wel redelijk goed... haha...
 
Back
Naar boven