Koosjebram
Cool Novice
- Waardering
- 5
Ja duidelijk, het voorover gaan vind ik ook geen probleem, maar ik ga zover voorover dat ik op mijn tenen terecht kom.
Hoe kan ik dit voorkomen?
Misschien te weinig spierspanning in de bovenrug? Verkeerd starten van de oefening een optie? Ik heb geen idee.
Ik heb best al veel gezocht wat het zou kunnen zijn, maar nog geen duidelijke oplossing.
Veel oefenen denk ik dan maar!
Heeft iemand nog goede tips waar je voor jezelf op moet letten bij correct leren squatten?
Volgens mij valt het niet zo ff te zeggen waar het aan kan liggen; als je meer gebruikt maakt van rek op je hamstrings i.p.v. je bilspieren aan te spannen kun je een neiging hebben om voorover te gaan, misschien is het enkel mobiliteit (waarbij ook je kuiten gewoon te stijf kunnen zijn), kan ook zijn dat het bovenste gedeelte van je ruggengraat flexibiliteit mist waardoor je rug als 1 geheel teveel naar voren gaat, voorgaande euvel kan ook voorkomen door gebrek aan schouder mobiliteit (zou je kunnen checken door de stang niet geheel te omklemmen met je handen maar alleen 2 vingers ertegenaan te leggen) en je zou ook nog gewoon een niet ideaal (diepe kom) heupgewricht kunnen hebben voor squatten waardoor je altijd een beetje moet lopen klooien met voetpositie en de diepte van de squat.
Als je pas 1 maand bezig bent zou ik vooral focussen op front squats en high bar back squats, misschien af en toe low bar squats met een verhoging onder je hielen (2.5 kg schijf). Het is i.m.o. beter om de correcte beweging je eerst compleet eigen te maken dan gelijk koste wat het kost te moeten squatten met de stang laag op je rug. Mobiliteit zal vanzelf wel wat toenemen en het is makkelijker om jezelf iets correct aan te leren dan later een verkeer bewegingspatroon af te leren.