Fitness Seller

Squatten op tenen

Bezoekers in dit topic

Lisa024

Cool Novice
Lid geworden
14 jan 2016
Berichten
151
Waardering
36
Lengte
1m83
Hallo allemaal,

ik squat nu al een tijdje, maar heb nooit opgemerkt dat ik mijn hak van de grond af haal. Nu iemand me daarop gewezen heeft, merk ik dat ik dat ook met dingen zoals leg press doe, ook met hele hoge 1RM. Ik had een mooi gewicht opgebouwd, wat ik dus niet meer red met de nieuwe 'goede' techniek..

Ik ben er nu erg bewust van, maar het lukt me maar niet om mijn hakken op de grond te houden! Ik voel het dan pijnlijk trekken in mijn achillespees en ik heb dan het gevoel dat ik mijn evenwicht verlies. Met squats hoe ik ze hiervoor uitvoer (op tenen), heb ik nooit evenwichtsproblemen gehad. Zelfde met lunges (die ik nooit heb gekund), dat trekt veel te erg.

Beide oefeningen geprobeerd in de smith, maar dat helpt alleen met het evenwicht probleem, maar niet met het trekken van achillespees.

Ik heb wel schoenen aan met veel demping, dus dat zou waarschijnlijk niet meehelpen, maar ook met blote voeten werkt t niet echt lekker..

Herkenbaar voor iemand? Enige tips of adviezen?
 
Schoenen met demping zijn idd niet zo goed om te squaten.

Een afgeschuinde rubberen blok waar je je voeten op kan zetten kan mss wel helpen.Kost een 30 euro.(Ik krijg de afbeelding hiervan niet geupload jammer genoeg.) ATX heeft zo een squatblock.

Squatschoenen zijn al direct een stuk duurder.

Dat squatblock kan je wel enkel gebruiken bij het squaten en niet bij legpress.Maar denk niet dat het een probleem is als je bij de legpress je voeten niet plat houd.

In de smith zou ik sowieso niet squaten.
 
goed stretchen voor het squatten, goed opwarmen 1x 10 met lege bar en dan nog 3set van 5 reps met steed hoger gewicht, daarna aan je werksets beginnen


Barbell misschien wat hoger of lager op je rug leggen.

Suc6
 
Je kunt ook eens met schoenen uit proberen te squatten en echt proberen je voeten/hielen in de grond te drukken.

Waarom 1rm op legpress? Imo overbodig of bedoel je met squat?

Of andere schoenen kopen, Adidas heeft wel die niet zo prijzig zijn.
 
Je kunt ook eens met schoenen uit proberen te squatten en echt proberen je voeten/hielen in de grond te drukken.

Waarom 1rm op legpress? Imo overbodig of bedoel je met squat?

Of andere schoenen kopen, Adidas heeft wel die niet zo prijzig zijn.
Is een idee, staat alleen zo raar in de sportschool..
1RM leg press doe ik 2x per jaar met een vriendin om te kijken of we daar ook progressie in maken, die voelt leuker omdat je daar veel meer mee kan dan squatten haha. Squatten bouwde ik gewoon op in working sets.
Ik ga eens kijken naar die van adidas dan!


goed stretchen voor het squatten, goed opwarmen 1x 10 met lege bar en dan nog 3set van 5 reps met steed hoger gewicht, daarna aan je werksets beginnen


Barbell misschien wat hoger of lager op je rug leggen.

Suc6

Thanks! Ik warm nu altijd al op met lege barbell, dan met 40 kg en dan naar mijn working sets, maar merk dat ik met 60+ echt moeite heb met hakken in de grond, waar ik op tenen had opgebouwd naar 90..
 
Maakt toch niet uit? Ze kijken even maar so be it.
 
Post eens een video van je squat form. Waarschijnlijk ligt het aan je form, meeste mensen bezitten wel genoeg mobiliteit om te squatten maar weten niet hoe ze moeten squatten.


Wel eens een box squat geprobeerd? Dat je echt naar achter zit tot op de box?

Waarom adviseren jullie schoenen of verhogingen? Pak het probleem aan.

Ik adviseer je met een sportfysio hieraan te werken. Het kan te maken hebben je enkels en heupen. Ik heb zelf enkel dorsiflextion. Als je hier wat meer over wilt weten: http://www.mikereinold.com/ankle-mobility-exercises-to-improve-dorsiflexion/

jij hebt enkel dorsifflexie? Weet je wat enkel dorsiflextie is?
 
Ik doe nu dorsaalflexie met mn enkel
En nu plantairflexie

You mirin?
 
Post eens een video van je squat form. Waarschijnlijk ligt het aan je form, meeste mensen bezitten wel genoeg mobiliteit om te squatten maar weten niet hoe ze moeten squatten.


Wel eens een box squat geprobeerd? Dat je echt naar achter zit tot op de box?



jij hebt enkel dorsifflexie? Weet je wat enkel dorsiflextie is?


Hahahah, ik schreef het verkeerd, bedoelde gwn het verbeteren van je dorsiflexie.... alsnog neemt het niet weg dat het probleem aangepakt moet worden en niet symtoombestrijders als verhogingen gebruikt moeten worden ;)
 
Loop je in het dagelijks leven toevallig heel veel op hakken? Zo ja dan kan je daardoor kortere spieren (vooral kuiten) krijgen en dat kan de neiging dan geven dat je ook op je tenen gaat staan met squaten.
 
Loop je in het dagelijks leven toevallig heel veel op hakken? Zo ja dan kan je daardoor kortere spieren (vooral kuiten) krijgen en dat kan de neiging dan geven dat je ook op je tenen gaat staan met squaten.

Daar heb ik ook wel last van door het dragen van hoge hakken.
 
Post eens een video van je squat form. Waarschijnlijk ligt het aan je form, meeste mensen bezitten wel genoeg mobiliteit om te squatten maar weten niet hoe ze moeten squatten.


Wel eens een box squat geprobeerd? Dat je echt naar achter zit tot op de box?



jij hebt enkel dorsifflexie? Weet je wat enkel dorsiflextie is?
:roflol:

Hahahah, ik schreef het verkeerd, bedoelde gwn het verbeteren van je dorsiflexie.... alsnog neemt het niet weg dat het probleem aangepakt moet worden en niet symtoombestrijders als verhogingen gebruikt moeten worden ;)
Toch squat 90% van de mensen direct beter met goede oly schoenen.
 
Hallo allemaal,

ik squat nu al een tijdje, maar heb nooit opgemerkt dat ik mijn hak van de grond af haal. Nu iemand me daarop gewezen heeft, merk ik dat ik dat ook met dingen zoals leg press doe, ook met hele hoge 1RM. Ik had een mooi gewicht opgebouwd, wat ik dus niet meer red met de nieuwe 'goede' techniek..

Ik ben er nu erg bewust van, maar het lukt me maar niet om mijn hakken op de grond te houden! Ik voel het dan pijnlijk trekken in mijn achillespees en ik heb dan het gevoel dat ik mijn evenwicht verlies. Met squats hoe ik ze hiervoor uitvoer (op tenen), heb ik nooit evenwichtsproblemen gehad. Zelfde met lunges (die ik nooit heb gekund), dat trekt veel te erg.

Beide oefeningen geprobeerd in de smith, maar dat helpt alleen met het evenwicht probleem, maar niet met het trekken van achillespees.

Ik heb wel schoenen aan met veel demping, dus dat zou waarschijnlijk niet meehelpen, maar ook met blote voeten werkt t niet echt lekker..

Herkenbaar voor iemand? Enige tips of adviezen?

Je bent stijf. Ga je kuiten rekken en strekken. Mobiliteitsoefeningen doen voor je kuiten. En als je op je tenen blijft staan gaat je kuit op termijn ook naar de kloten! (Heb zelf last van mn kuiten omdat ik dat ook wel eens deed tot voor kort). Tip: laat je reet eerst naar achter gaan als je naar beneden squat en dan pas je knieen buigen. Dan sta je zowat recht zonder je knieën over je tenen heen te laten gaan. (Als je beneden komt) + je komt makkelijker omhoog vanaf de benedenpositie
 
Je bent stijf. Ga je kuiten rekken en strekken. Mobiliteitsoefeningen doen voor je kuiten. En als je op je tenen blijft staan gaat je kuit op termijn ook naar de kloten! (Heb zelf last van mn kuiten omdat ik dat ook wel eens deed tot voor kort). Tip: laat je reet eerst naar achter gaan als je naar beneden squat en dan pas je knieen buigen. Dan sta je zowat recht zonder je knieën over je tenen heen te laten gaan. (Als je beneden komt) + je komt makkelijker omhoog vanaf de benedenpositie
Dat is de beste tip om er een goodmorning squat van te maken. Je moet tussen je heupen zakken, niet je reet naar achteren (tenzij je enorm lowbar squat, maar dat vind ik alleen nuttig voor PLers).
 
Dat is de beste tip om er een goodmorning squat van te maken. Je moet tussen je heupen zakken, niet je reet naar achteren (tenzij je enorm lowbar squat, maar dat vind ik alleen nuttig voor PLers).

Wat is het verschil tussen heupen zakken en reet nr achter
 
Wat is het verschil tussen heupen zakken en reet nr achter

Omdat je dan de neiging hebt om je lichaam voorover te buigen als je je reet naar achteren steekt (good morning beweging eerder),terwijl bij heup zakken je lichaam rechter blijft?
 
Dat is de beste tip om er een goodmorning squat van te maken. Je moet tussen je heupen zakken, niet je reet naar achteren (tenzij je enorm lowbar squat, maar dat vind ik alleen nuttig voor PLers).

Ik gebruik die heupen een beetje naar achter bewegen aan het begin van de beweging cue ook wel eens eigenlijk, maar alleen als iemand echt veel te rechtop probeert te blijven met z'n torso wat simpelweg niet gaat lukken tenzij je schoenen met een fikse hakverhoging hebt of chinees bent. meestal zijn dat van die lifters die de lift beginnen door vrijwel niks anders te doen dan hun knieen naar voor te laten komen en als ze dan ongeveer maximale dorsiflexie bereikt hebben in hun enkels dan gaan ze of gewoon weer omhoog want ze 'kunnen niet dieper' of ze beginnen dan ineens hun heupen wat naar achter te bewegen wat bijna altijd gepaard gaat met forward drift van de bar en verlies van alle tightness va de wereld in mijn ervaring :p.

maar dat is een vrij specifiek probleem en ik zou het inderdaad nooit aanraden aan iemand die ik niet IRL feedback kan geven want het kan inderdaad net zo goed je squat nog veel kutter maken
 
Back
Naar boven