XXL Nutrition

Stago Piczko - WSM '81

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
Ik heb de WSM dvd box van de jaren 80 en 90 en helaas ontbreek bij die box de beelden van de 1981. Nu lees ik dat in dat jaar een Nederlandse deelnemer heeft meegedaan waar maar weinig info over te vinden is, Stago Piczko.
Hij is dat jaar 7e geworden. http://en.wikipedia.org/wiki/1981_World's_Strongest_Man

Tevens heeft hij in 1982 meegedaan aan de Sterkste Man van Nederland. Deze heeft hij niet afgemaakt, na dag 1 stond hij 2e na 4 events. http://www.realdutchpower.nl/historie/smnl1982.htm

Die naam Piczko kwam me heel bekend voor omdat ik op de mavo (1990) een gym leraar had met die naam. Weet wel dat het een boom van een vent was. Wanneer iemand daar een opmerking over maakte kwamen verhalen los dat hij vroeger veel groter was en tevens aan krachtsport wedstrijden meedeed. Zelf was hij daar heel bescheiden over, achteraf heel jammer natuurlijk want ik had wel meer willen weten.
Heb er nooit bij stilgestaan dat deze gym leraar ook daadwerkelijk deze strongman van begin jaren 80 kon zijn geweest.

Misschien weten hier mensen meer van hem en aan welke wedstrijden hij heeft deelgenomen, ook powerlift wedstrijden.

De Piczko waar ik gym van kreeg gaf les aan de Mavo St. Anna te Geleen.
De WSM deelnemer woonde begin jaren 80 in Sittard. Kan geen toeval meer zijn toch?

Hier nog een afbeelding van de WSM deelnemer en lijkt er wel veel op van wat ik me nog kan herinneren. Woog daar trouwens 172kg. :eek:
WSM '81 op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=hbPeQVk6YiQ

Piczko.jpg
 
Stago Piszko gaf idd les st Anna, nu nog op Graaf Huyn en Sociale Studies in Sittard... ik spreek hem nog wel eens, hij zou mij nog es copy van zijn videoband geven van zn wsm deelname
 
Ahh dus toch. Ben eigenlijk wel benieuwd of hij wel strongman specifiek trainde in die tijd en waar hij dat dan zou hebben gedaan. Tevens wat zijn totaal was bij het powerliften.

Doet hij trouwens nog zelf wat aan krachtsport?
 
ik weet het niet, hij is iig flink gekrompen, gok hem nu zo tegen de 90kg, ziet er wel in vorm en gezond uit voor een man van zijn leeftijd, gok er dus op dat ie nog gewoon wat "rustig sport" maar voor zover ik weet doet hij geen krachtsport meer... ik zal het hem eens vragen...
 
Staggo was de eerste Nederlander met een totaal van 800kg raw :).
Staat nog in een oud Guiness Record Boek te lezen.
Je vind de uitslagen op de site van www.wimwam.nl (history page, door te klikken op NK 1980)

SQ 300 - BP 200 - DL 300.

In die jaren waren de meesten niet echt getraind op SM onderdelen zoals dat tegenwoordig het geval is. Tegewoordig wordt er serieus op de onderdelen getraind. SMdeelnemers waren destijds een allegaartje van powerlifters, gewichtheffers en sterke worstelaars en/of judoka's.
 
Hij was in 1980 eenzaam aan de top. Enige in zijn klasse met 330-220-310 (860). Zette daar meteen 3 Nederlandse records.
Verder heeft hij dan maar weinig wedstrijden gedraaid lijkt het want in 1984 zat hij er niet meer bij.

Thnx voor de info.
 
Fantastisch om te lezen, verbergt Limburg nog meer van deze helden?
 
Nee was juist een rustige man.

Weet nog goed dat ik in die tijd echt flink weak was en nauwlijks push ups kon doen vanwegen zwakke polsen. Moesten dus opdrukken voor punt en ik dacht er met mijn zwakke polsen onderuit te kunnen. Staggo kwam meteen met het antwoord dat ik vanaf dat moment altijd meer push ups moest doen dan de rest, om mijn polsen sterker te maken. Was daar op dat moment niet blij mee. :roflol:

Was nog in de tijd dat ik geen interesses had voor de krachtsport (kwam een paar jaar later pas).
 
Laatst bewerkt:
hij is idd een heel rustig man, die naast gewone "gym" ook sport en beweging geeft aan HBO opleiding (meer gericht op het pedagogische en psycho-therapeutische aspect van de sport dan de beweging ansich) wat meneer Piszko ook wel omschrijft als docent... rustig en meer agogisch bezig dan sportspecifiek
 
Hij was in 1980 eenzaam aan de top. Enige in zijn klasse met 330-220-310 (860). Zette daar meteen 3 Nederlandse records.
Verder heeft hij dan maar weinig wedstrijden gedraaid lijkt het want in 1984 zat hij er niet meer bij.

Thnx voor de info.

Da's allemaal correct...let wel...de gewichten die er vermeld worden waren raw gelift! :eek:
Wat ik me heb laten vertellen is dat hij op doktersadvies radicaal is gaan afvallen (hij zou problemen met zijn gezondheid hebben gehad die schijnbaar overgewicht gerelateerd waren).
Jammer is best wel dat de goede man verder schijnbaar geen enkele affiniteit meer met krachtsport schijnt te hebben :(
 
Dat laatste is zeker een gemis voor de sport. Want extreem sterk was hij zeker, daar geen twijfel over.
 
En alweer wordt ik van ADHD beticht! Pff.
 
Staggo was rond 1980 onze overbuurman. Prachtige kerel. Zeker rustig en inderijd heel serieus en fanatiek powerliften. Ik mocht zelf gebruik maken van zijn gym onder zijn huis. Ik werd af en toe door zijn spotter gevraagd samen met mijn broer om bij te staan als Staggo eens een maxtraining had. Dus ook toen hij duidelijk boven het toenmalige wereldrecord zou gaan bankdrukken. Die spanning, die hele serieuze voorbereiding en dan die ontlading toen hij het haalde. Geweldig moment. Dat was geen rustige Staggo meer. Ik denk dat Staggo toen net niet op de juiste momenten piekte en daarom minder heeft behaald dan dat hij dus wel aankon. Kortom, een top kerel ook in sportief opzicht
 
Back
Naar boven