AndroidHealthClinic

Stoppen met roken

Ja.

Het maakt niet uit hoelang je al gestopt bent, of hoe zelfverzekerd je bent dat je nooit meer zult roken. Je bent al gestopt bij het uitmaken van je sigaret. Je hebt misschien ijzersterke argumenten om te zeggen: 'Ik zal nooit meer roken!', maar wat als je in een zwak moment, of misschien zelfs een sterk moment toch een sigaret neemt? Je valt in exact dezelfde val als waar je uit ontsnapt was. De bekende cravings komen weer opzetten, en de eerste gedachte is: 'Ik wil er nog een'. Ons bewustzijn snapt het niet, en dat hoeft ook niet, want het enige wat we weten is dat we nog een sigaret willen. Ons onderbewustzijn heeft de boodschap allang begrepen. Alle redenen om te stoppen die de arme roker in zijn hoofd had (dit is de foute aanpak om te stoppen, maar afijn) verdwijnen als sneeuw voor de zon. 'Stoppen met roken is leuk en aardig, maar sigaretten zijn toch waardevol', denkt hij nu.

Er is nooit 'een sigaret'. Het is juist díe sigaret die ons terug laat vallen in ons patroon. Ik ben lang gestopt met roken en mensen vragen mij wel eens, 'vind je het dan niet lastig op sommige momenten?' Mijn antwoord is dan altijd: 'Je maakt een grapje zeker'. En inderdaad, het is geweldig om niet meer te roken. Wat ik nog het allermooiste vind is dat het me niet uitmaakt of andere mensen in mijn bijzijn roken, of dat er sigaretten worden aangeboden. Ik schud beleefd mijn hand als die kneus uit die carr-glas reclame en zeg: 'Ik rook niet'. Ik ben absoluut niet bang om weer te gaan roken. Want het is gewoon heel simpel: 'Ik rook niet'.

En hoe verklaar je het dan dat er mensen zijn die nadat ze niet meer verslaafd zijn aan roken af en toe een avondje toch lekker kunnen "genieten" van een pakje sigaretten, en de dag daarna kunnen ze prima zonder sigaret. Dat zou in jou geval dus totaal niet kunnen... dus volgens mij is dit een kwestie van wilskracht, niet aanstellen, niet zeuren.

En naar mijn mening, als het echt om wilskracht gaat, ligt het aan die persoon zelf of hij/zij het de dag daarna wel of niet volhoudt.. am I right ?

Ik heb toevallig zelf gisteravond een avondje mee gerookt van een maatje, die kwam vanmiddag zijn fiets ophalen en vroeg of ik nog een peukie wou.. ik had totaal geen moeite om hier nee op te antwoorden.. en ik voel me vandaag erg goed, totaal niet chagrijnig, gewoon vrolijk.

Oh btw wat die argumenten betreft, ik persoonlijk zeg niet dat ik nooit meer zal roken, ik zeg wel dat ik nooit meer verslaafd zal zijn aan roken.

Ik vind dat als je af en toe een avondje rookt dat je dan niet verslaafd bent, net als dat je af en toe een avondje alcohol drinkt..

Laatst bewerkt:
En hoe verklaar je het dan dat er mensen zijn die nadat ze niet meer verslaafd zijn aan roken af en toe een avondje toch lekker kunnen "genieten" van een pakje sigaretten, en de dag daarna kunnen ze prima zonder sigaret. Dat zou in jou geval dus totaal niet kunnen... dus volgens mij is dit een kwestie van wilskracht, niet aanstellen, niet zeuren.

En naar mijn mening, als het echt om wilskracht gaat, ligt het aan die persoon zelf of hij/zij het de dag daarna wel of niet volhoudt.. am I right ?

Ik heb toevallig zelf gisteravond een avondje mee gerookt van een maatje, die kwam vanmiddag zijn fiets ophalen en vroeg of ik nog een peukie wou.. ik had totaal geen moeite om hier nee op te antwoorden.. en ik voel me vandaag erg goed, totaal niet chagrijnig, gewoon vrolijk.

Oh btw wat die argumenten betreft, ik persoonlijk zeg niet dat ik nooit meer zal roken, ik zeg wel dat ik nooit meer verslaafd zal zijn aan roken.

Ik vind dat als je af en toe een avondje rookt dat je dan niet verslaafd bent, net als dat je af en toe een avondje alcohol drinkt..

Daar ben ik het dus niet mee eens. Maargoed, daar verschillen we dan in en dat zal ik moeten accepteren.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Mar 2013 om 16:14 ----------

Daar ben ik het dus niet mee eens. Maargoed, daar verschillen we dan in en dat zal ik moeten accepteren.

Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat er mensen zijn die geen moeite hebben met stoppen met roken dat is een feit... en omdat dat een feit is kun je er uit afleiden dat stoppen met roken een kwestie van wilskracht is.

Dat probeer ik er mee te zeggen... :thumbs:

Maar no problemo verder, ik vind mensen die verslaafd zijn aan roken zwak, en jij bent het daar niet mee eens. :D

Laatst bewerkt:
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat er mensen zijn die geen moeite hebben met stoppen met roken dat is een feit... en omdat dat een feit is kun je er uit afleiden dat stoppen met roken een kwestie van wilskracht is.

Dat probeer ik er mee te zeggen...

Natuurlijk kan je stoppen op de wilskracht methode. Het punt is ten eerste: wilskracht raakt op. Ten tweede is het enorm moeilijk om dit vol te houden, omdat men overtuigd is dat er iets is opgegeven. Het mooie is dat er helemaal niks op te geven is, en zoveel te krijgen. Maargoed, ik vrees dat ik je niet kan overtuigen, en dat hoeft eigenlijk ook niet, maar het zou me tof lijken als jij het ook ziet( en de rest van het forum )

Sommige mensen zeggen wel eens:

'Ik heb de hele dag nog maar 1 sigaret gerookt, en ik had nergens last van'.

Als 1 sigaret per dag roken als 'succesvol' word gezien, dan is het toppunt daarvan toch 0 sigaretten roken? Wat ze eigenlijk proberen te doen op zo'n moment is om zichzelf, en de andere te overtuigen dat ze geen probleem hebben. Maar als ze werkelijk geen probleem hadden, dan was er geen reden om zoiets te zeggen.

Nou, laatste peuk net opgestoken. Ben benieuwd, word nog leuk..:p

Natuurlijk kan je stoppen op de wilskracht methode. Het punt is ten eerste: wilskracht raakt op. Ten tweede is het enorm moeilijk om dit vol te houden, omdat men overtuigd is dat er iets is opgegeven. Het mooie is dat er helemaal niks op te geven is, en zoveel te krijgen. Maargoed, ik vrees dat ik je niet kan overtuigen, en dat hoeft eigenlijk ook niet, maar het zou me tof lijken als jij het ook ziet( en de rest van het forum )

Sommige mensen zeggen wel eens:

'Ik heb de hele dag nog maar 1 sigaret gerookt, en ik had nergens last van'.

Als 1 sigaret per dag roken als 'succesvol' word gezien, dan is het toppunt daarvan toch 0 sigaretten roken? Wat ze eigenlijk proberen te doen op zo'n moment is om zichzelf, en de andere te overtuigen dat ze geen probleem hebben. Maar als ze werkelijk geen probleem hadden, dan was er geen reden om zoiets te zeggen.

haha ag het is mooi om hier op een normale manier discussies over te voeren.

maar;
1. Als je wilskracht op raakt ben je toch gewoon te zwak om het vol te houden...
2. Het is toch alleen maar moeilijk als je jezelf aanpraat dat het moeilijk is...

Stel je is voor dat als jij een avond alcohol nuttigt, dat je er bij rookt.. en de dag daarna heb je totaal geen moeite om van de sigaretten af te blijven.. dat is dan toch helemaal geweldig. Dus is het niet zo raar dat ik er dan van overtuigd ben dat verslaving een gebrek aan wilskracht om te stoppen is.

Ik heb zo vreselijk veel moeite gehad met stoppen met roken, ontzettend chagrijnig, boos, etc.. ik heb zelfs een keer een ruit in geslagen omdat ik mezelf helemaal gek zat te maken dat ik niet kon roken..

Toen ik er logischer over ging nadenken en er achter kwam dat het heel raar was dat ik niet meer de controle had over mijn lichaam, maar dat de nicotine die controle had, toen kreeg ik zelf die controle terug en liet ik de nicotine niet meer de baas zijn, ik had de wilskracht om te stoppen.. en heb er totaal geen moeite mee gehad..

---------- Post toegevoegd Mon 18 Mar 2013 om 19:54 ----------

Het is een feit dat de ene persoon verslavingsgevoeliger is dan de andere persoon.
Dus we kunnen concluderen dat jij wat sneller verslaafd bent aan sigaretten, en ik niet meer.

En jij geeft nog steeds de sigaret/nicotine hiervan de schuld.
En ik heb ingezien dat dat onzin is en weet dat het aan de persoon zelf ligt.

Mee eens :thumbs: ?? haha

Gelukt! Stappen zonder roken. Niet eens heel erg zin in gehad.

Wel nog steeds net zoveel last van mn longen, omdat iedereen om me heen rookte :(

Verre van. Maar ik respecteer je mening, en accepteer dat niet iedereen zoals mij denkt.

Maar wat jij wil zeggen is; Verslaafd zijn is de schuld van hetgeen dat de verslaving veroorzaakt.

Wat ik zeg is; Verslaafd zijn is de schuld van de persoon zelf, te weinig wilskracht.

Als jij echt gelijk hebt in wat jij zegt, dan zou iedereen verslaafd moeten zijn na het roken van een paar sigaretten.. en dat is niet het geval, dus dan kun je toch wel zeggen dat het een feit is dat verslaafd zijn/worden ligt aan de persoon die verslaafd word..

Mensen die moeite hebben met roken kunnen een hypnose sessie doen. Hiermee zorgen ze ervoor dat de onbewuste drang naar nicotine verdwijnt. Hierdoor kan je makkelijk stoppen met roken. Dit is de site www.hypnosecentrum.nl. Ik ben er ook geweest maar dan voor iets anders.

Maar wat jij wil zeggen is; Verslaafd zijn is de schuld van hetgeen dat de verslaving veroorzaakt.

Wat ik zeg is; Verslaafd zijn is de schuld van de persoon zelf, te weinig wilskracht.

Als jij echt gelijk hebt in wat jij zegt, dan zou iedereen verslaafd moeten zijn na het roken van een paar sigaretten.. en dat is niet het geval, dus dan kun je toch wel zeggen dat het een feit is dat verslaafd zijn/worden ligt aan de persoon die verslaafd word..

Dat is niet waar. Mensen raken zeker wel verslaafd na een paar sigaretten, alleen heb je dat niet meteen door. Die eerste sigaret is vies, en maakt je duizelig, maar je hebt wel nicotine in je lijf gekregen. En wat nicotine met je doet is een ellendig rusteloos gevoel geven wanneer de toevoer ervan wordt gestaakt. Dit kan zeker al na één sigaret, alleen zijn de ontwenningen dan zo mild dat we óf niet doorhebben dat het de craving door nicotine is ( we denken oh, ik vind het een plezierige bezigheid ) of we snappen de cravings niet omdat we beginnende rokers zijn.

Waarom zou je anders zoveel moeite doen om na die eerste kotsmisselijke sigaretten door te gaan met roken? Als het vies is dan stop je er toch mee? Alle alarmbellen van je lichaam gaan rinkelen, maar toch gaan we door? Ik zou wel eens willen weten waaraan dat ligt. En nee, roken is geen gewoonte. Dat ben je wel met me eens mag ik hopen.

Dat is niet waar. Mensen raken zeker wel verslaafd na een paar sigaretten, alleen heb je dat niet meteen door. Die eerste sigaret is vies, en maakt je duizelig, maar je hebt wel nicotine in je lijf gekregen. En wat nicotine met je doet is een ellendig rusteloos gevoel geven wanneer de toevoer ervan wordt gestaakt. Dit kan zeker al na één sigaret, alleen zijn de ontwenningen dan zo mild dat we óf niet doorhebben dat het de craving door nicotine is ( we denken oh, ik vind het een plezierige bezigheid ) of we snappen de cravings niet omdat we beginnende rokers zijn.

Waarom zou je anders zoveel moeite doen om na die eerste kotsmisselijke sigaretten door te gaan met roken? Als het vies is dan stop je er toch mee? Alle alarmbellen van je lichaam gaan rinkelen, maar toch gaan we door? Ik zou wel eens willen weten waaraan dat ligt. En nee, roken is geen gewoonte. Dat ben je wel met me eens mag ik hopen.

Wat je nu zegt is natuurlijk totale onzin.

Roken is juist wel een gewoonte.

Dat sigaretje in de ochtend, dat sigaretje na het eten, dat sigaretje in de pauze..... allemaal voorbeelden van een peuk die je rookt omdat het een gewoonte is geworden.

9 van de 10 sigaretten die je rookt, rook je omdat het een gewoonte is.. die andere peuk rook je omdat je lichaam vraagt naar nicotine.. maar als je om 09:00 een peukie pakt, dan is het sigaretje van 09:30 omdat het een gewoonte is, en echt niet omdat je lichaam dan alweer naar nicotine vraagt.

Maar het maakt mij verder allemaal niet uit, ik weet dat ik nooit meer verslaafd word aan nicotine ook al beweer jij dat iedereen verslaafd word na een paar sigaretten roken.

Laatst bewerkt:

Omdat alle stoere kinderen op de basisschool rookten? Dan ga je toch niet lopen hoesten en moeilijk doen dat dat vies is, dan ben je meteen de sjaak. Nee je doet net alsof je je hele leven lang niks anders gedaan hebt.

Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste sigaret zeker niet vies vond, licht duizelig wel, maar verder vond ik het wel ontspannend/lekker. Van de verhalen die ik van mensen (mijn ouders metname) gehoord had, verwachte ik dat het het smerig zou zijn, maarja toch eens uitproberen he. Nu rook ik wel, maar zeker niet veel misschien een paar op een dag, soms ook dagen helemaal niet(met k*t weer ofzo) en ben verder al helemaal geen sociale roker, liever dat niemand het weet heb je teminste ook niet dat gezeik van mensen aan je hoofd, want naar mijn idee is roken ook niet "meer" stoer, hoor juist meer van hoe dom ze allemaal zijn en geld verspillen.

Laatst bewerkt:
Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste sigaret zeker niet vies vond, licht duizelig wel, maar verder vond ik het wel ontspannend/lekker. Van de verhalen die ik van mensen (mijn ouders metname) gehoord had, verwachte ik dat het het smerig zou zijn, maarja toch eens uitproberen he. Nu rook ik wel, maar zeker niet veel misschien een paar op een dag, soms ook dagen helemaal niet(met k*t weer ofzo) en ben verder al helemaal geen sociale roker, liever dat niemand het weet heb je teminste ook niet dat gezeik van mensen aan je hoofd, want naar mijn idee is roken ook niet "meer" stoer, hoor juist meer van hoe dom ze allemaal zijn en geld verspillen.

Dat idee had ik dus ook al,
Maar dat komt denk ik omdat we weer een paar jaartjes ouder zijn en die nieuwe generatie niet kennen die net beginnen met roken. Ik denk dat het bij jochies van 14 - 15 jaar hetzelfde gaat als bij ons 4 - 5 jaar geleden.

Wat je nu zegt is natuurlijk totale onzin.

Roken is juist wel een gewoonte.

Dat sigaretje in de ochtend, dat sigaretje na het eten, dat sigaretje in de pauze..... allemaal voorbeelden van een peuk die je rookt omdat het een gewoonte is geworden.

9 van de 10 sigaretten die je rookt, rook je omdat het een gewoonte is.. die andere peuk rook je omdat je lichaam vraagt naar nicotine.. maar als je om 09:00 een peukie pakt, dan is het sigaretje van 09:30 omdat het een gewoonte is, en echt niet omdat je lichaam dan alweer naar nicotine vraagt.

Maar het maakt mij verder allemaal niet uit, ik weet dat ik nooit meer verslaafd word aan nicotine ook al beweer jij dat iedereen verslaafd word na een paar sigaretten roken.

Goed. Los van het feit dat iemand verslaafd raakt na een paar sigarretten of niet, ik snap niet hoe jij nog kan beweren dat roken een gewoonte is als we kijken naar de cijfers. Ik weet de exacte cijfers niet, maar geloof me: ze laten je schrikken. Zoveel mensen roken er. Zoveel mensen zijn verslaafd aan nicotine. Het is de meest vernietigende drug aller tijden. Cocaine, heroine, en alcohol komen er niet eens bij in de buurt hoeveel slachtoffers nicotine heeft gemaakt. (hoewel ik geen enkele drug probeer te bagatelliseren, zijn dit puur feiten).

Aannemend dat roken een gewoonte is, is het allereerst al heel vreemd dat deze 'gewoonte', in tegenstelling tot andere veel gezondere en plezierigere gewoontes, de meeste verslaafde heeft. Sporten bijvoorbeeld is heel gezond. Zijn er mensen verslaafd aan sporten? Vast wel. Maar nooit van je lang-zal-ze-leven zal dit aantal even hoog zijn als nicotine verslaafde.

Ik ben erg benieuwd waarom roken volgens jou een gewoonte is. Roken is ontzettend slecht, dat weet iedereen. Roken is verslavend, dat weet ook iedereen. Waarom zouden andere gewoontes dan veel makkelijker te doorbreken zijn dan roken? Engelsen bijvoorbeeld, ze rijden in hun eigen land links, maar komen ze hier, dan hebben ze die gewoonte zo doorbroken. Even wennen, tuurlijk, maar het kost ze niet meer moeite dan een nieuw recept te leren bereiden.

Ik had deze discussie al op de rem gezet, aangezien ik erachter kwam dat het een beetje lang mekaar heen ging. We proberen elkaar te overtuigen ook al lukte dat niet omdat we het allebei oneens waren met mekaars stellingen. En toen zag ik 'roken is een gewoonte' en moest ik even reageren. :p

En toen zag ik 'roken is een gewoonte' en moest ik even reageren. :p

Dat klopt, hier zullen we het inderdaad nooit over eens worden :thumbs:
Maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Maar kijk, dat roken een gewoonte is dat is een feit... dus je kunt zeggen dat je het daar niet mee eens bent.. maar een feit is een feit.

Of wil jij zeggen dat jij niet vaste momenten op de dag had dat jij rookte??

Bij mij was dat;
1. Op weg naar school
2. Als ik op school aankwam
3. Eerste pauze van school
4. Tweede pauze van school.
5. Als ik naar huis fietste.
6. Na het avondeten.
7. Voor het slapen gaan.

Dit zijn voor mij 7 voorbeelden van sigaretten die ik rookte omdat het een gewoonte was geworden, en niet omdat mijn lichaam de nicotine nodig had om "relaxt" te worden.

//

Lees anders dit maar even door ;)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/94134-de-psychologie-achter-het-roken.html
De psychologie achter het roken

Roken is voor velen van ons een gewoonte geworden. We vinden het fijn om na die uitputtende werkdag dat heerlijke sigaretje op te steken. Toch weten we allemaal wat de nadelige effecten van roken zijn voor onze gezondheid en misschien zelfs voor onze relaties. Sommige keuzes over hoe je gaat stoppen met roken zijn echter heel snel gemaakt, hierdoor heb je geen sterke basis om te blijven stoppen. Er is inzicht nodig, dit inzicht kan verkregen worden door de psychologie achter het roken te leren.

Je argumenten, hoewel sterk onderbouwd, berusten niet op waarheid. Het artikel klopt niet. Ik kan je niet in een paar regels uitleggen waar het om draait, je zou het niet begrijpen. (zoiets werkt niet op een forum) Daarom post ik hier een paar citaten uit een boek. Niet eens om je te overtuigen, maar gewoon omdat het me leuk lijkt als je dit leest. (geld ook voor de andere forum gebruikers). Helaas wel in het engels, maar is geen probleem neem ik aan?

SMOKING IS A HABIT
We have a chicken and egg situation here, except that, with the use of a little
common sense, we can solve it. In order to become a habit a certain type of
behaviour must be repeated. How often would you say one needed to repeat
behaviour before it becomes a habit? Let's not be finicky and for the sake of
argument just agree that if you repeat a certain form of behaviour, say five or more
times, it becomes a habit.
A smoker certainly doesn't smoke his first cigarette out of habit, nor the
second, nor the third. So no one starts smoking out of habit. It works the other way
around. It only seems to become a habit because the smoker starts smoking
regularly. You might be asking yourself what difference it makes. Please bear with
me. We are near the crux of the matter and it is vital that you know whether people
smoke out of habit or because they are addicted to nicotine as I have suggested.
In fact we are never controlled by habits. Certain behaviour can become
habitual but we are normally in control as in the example of which side of the road
we choose to drive. Some repeated behaviour, such as nail-biting, we might wish
we didn't do. However there is always a reason for repeated behaviour and that
reason is not because it's a habit. The fact that we don't understand the reason
doesn't alter the fact. Conclusion:
WE DON'T SMOKE OUT OF HABIT
If we did, it would be just as easy to break the habit as to start it.

Let's quickly first explode a closely associated illusion which tends to confuse
the situation:
HABITS ARE DIFFICULT TO BREAK
Are habits difficult to break? All my life I've been in the habit of driving on the
left. When I drive on the continent or in the USA, I have no difficulty whatsoever in
breaking the habit immediately and driving on the right.
The main reason that we believe habits are difficult to break is because we've
been brainwashed to believe that smoking is a habit. It is a fact that smokers
generally find it difficult to give up. But this isn't because smoking is a habit.
Even if smoking were just a habit, if you decide that you never want to smoke
again, why should it be difficult? After all no one can force you to smoke. You don't
even have to take any positive action, you simply don't light another cigarette. What
could be easier? The answer the so-called experts give is the terrible withdrawal
pangs from nicotine. Forget for the moment that that argument supports mine i.e.
that smoking is addiction to nicotine and not habit.

©Allen Carr, Scandal

Je argumenten, hoewel sterk onderbouwd, berusten niet op waarheid. Het artikel klopt niet. Ik kan je niet in een paar regels uitleggen waar het om draait, je zou het niet begrijpen. (zoiets werkt niet op een forum) Daarom post ik hier een paar citaten uit een boek. Niet eens om je te overtuigen, maar gewoon omdat het me leuk lijkt als je dit leest. (geld ook voor de andere forum gebruikers). Helaas wel in het engels, maar is geen probleem neem ik aan?

Dus wat ik kan opmaken uit de eerste alinea is;
Gewoontes bestaan niet, het is gewoon iets onverklaarbaars.

Als je met zulke argumenten komt dan word je natuurlijk nooit serieus genomen.

Mijn antwoord hierop is;
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Bron;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving

Staat weer lijnrecht tegenover jou bron, die beweerd dat gewoontes niet bestaan.
Misschien voortaan toch je bronnen beter uitzoeken, haha

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven