Jordyvl
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 181
- Lengte
- 1m80
- Massa
- 92kg
- Vetpercentage
- 13%
Ja.
Het maakt niet uit hoelang je al gestopt bent, of hoe zelfverzekerd je bent dat je nooit meer zult roken. Je bent al gestopt bij het uitmaken van je sigaret. Je hebt misschien ijzersterke argumenten om te zeggen: 'Ik zal nooit meer roken!', maar wat als je in een zwak moment, of misschien zelfs een sterk moment toch een sigaret neemt? Je valt in exact dezelfde val als waar je uit ontsnapt was. De bekende cravings komen weer opzetten, en de eerste gedachte is: 'Ik wil er nog een'. Ons bewustzijn snapt het niet, en dat hoeft ook niet, want het enige wat we weten is dat we nog een sigaret willen. Ons onderbewustzijn heeft de boodschap allang begrepen. Alle redenen om te stoppen die de arme roker in zijn hoofd had (dit is de foute aanpak om te stoppen, maar afijn) verdwijnen als sneeuw voor de zon. 'Stoppen met roken is leuk en aardig, maar sigaretten zijn toch waardevol', denkt hij nu.
Er is nooit 'een sigaret'. Het is juist díe sigaret die ons terug laat vallen in ons patroon. Ik ben lang gestopt met roken en mensen vragen mij wel eens, 'vind je het dan niet lastig op sommige momenten?' Mijn antwoord is dan altijd: 'Je maakt een grapje zeker'. En inderdaad, het is geweldig om niet meer te roken. Wat ik nog het allermooiste vind is dat het me niet uitmaakt of andere mensen in mijn bijzijn roken, of dat er sigaretten worden aangeboden. Ik schud beleefd mijn hand als die kneus uit die carr-glas reclame en zeg: 'Ik rook niet'. Ik ben absoluut niet bang om weer te gaan roken. Want het is gewoon heel simpel: 'Ik rook niet'.
En hoe verklaar je het dan dat er mensen zijn die nadat ze niet meer verslaafd zijn aan roken af en toe een avondje toch lekker kunnen "genieten" van een pakje sigaretten, en de dag daarna kunnen ze prima zonder sigaret. Dat zou in jou geval dus totaal niet kunnen... dus volgens mij is dit een kwestie van wilskracht, niet aanstellen, niet zeuren.
En naar mijn mening, als het echt om wilskracht gaat, ligt het aan die persoon zelf of hij/zij het de dag daarna wel of niet volhoudt.. am I right ?
Ik heb toevallig zelf gisteravond een avondje mee gerookt van een maatje, die kwam vanmiddag zijn fiets ophalen en vroeg of ik nog een peukie wou.. ik had totaal geen moeite om hier nee op te antwoorden.. en ik voel me vandaag erg goed, totaal niet chagrijnig, gewoon vrolijk.
Oh btw wat die argumenten betreft, ik persoonlijk zeg niet dat ik nooit meer zal roken, ik zeg wel dat ik nooit meer verslaafd zal zijn aan roken.
Ik vind dat als je af en toe een avondje rookt dat je dan niet verslaafd bent, net als dat je af en toe een avondje alcohol drinkt..
Laatst bewerkt: