XXL Nutrition

T-Bar Row VS Barbell Row

Bezoekers in dit topic

Simo-1

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2016
Berichten
38
Waardering
6
Lengte
1m77
Massa
84kg
Vetpercentage
26%
Hoi,

Iedereen zegt altijd dat de Barbell Row de beste oefening is voor je rug, maar ik vind persoonlijk T-Bar Row fijner. Ik voel deze beter dan de Barbell Row. Bij de Barbell row is t altijd ff zoeken naar de juiste positie.

Zit er een groot verschil tussen deze 2 oefeningen?
 
Hoi,

Iedereen zegt altijd dat de Barbell Row de beste oefening is voor je rug, maar ik vind persoonlijk T-Bar Row fijner. Ik voel deze beter dan de Barbell Row. Bij de Barbell row is t altijd ff zoeken naar de juiste positie.

Zit er een groot verschil tussen deze 2 oefeningen?

Dat hangt af van hoe je de oefeningen uitvoert en dan met name de barbell row. De barbell row leent zicht namelijk voor nogal wat variaties, die verschillende effecten hebben.

Bijvoorbeeld:

Tbar row legt, door de motorische karakteristiek, meer de nadruk op de lats.

De barbell row -mits uitgevoerd in "Pendlay-Style"- legt meer nadruk op de bovenrug. (trapezius, rhomboids en posterior delts)


Echter, als je de barbell row uitvoert met het bovenlichaam meer rechtop en de stang naar de buikstreek trekt, waarbij de ellebogen langs het lichaam naar achteren bewegen, dan is het effect meer gelijk aan dat van de TBar row.
 
Zelf heb ik de T-bar row "herontdekt". Vroeger dacht ik dat het een gevaarlijke oefening was en inferieur aan de barbell row. Nu ik echt moet uitkijken door acute lage rugklachten, heb ik ondervonden dat het eigenlijk een relatief veilige oefening is. En, in ieder geval bij mij, een oefening die ik beter voel dan de barbell versie. Om overbelasting van de onderrug te voorkomen moet ik bij gebruik van relatief zware gewichten (voor mij >100kg) ver naar voren gaan staan, zodat het zwaartepunt van het gewicht niet te ver voor mijn eigen zwaartepunt komt.
 
Zelf heb ik de T-bar row "herontdekt". Vroeger dacht ik dat het een gevaarlijke oefening was en inferieur aan de barbell row. Nu ik echt moet uitkijken door acute lage rugklachten, heb ik ondervonden dat het eigenlijk een relatief veilige oefening is. En, in ieder geval bij mij, een oefening die ik beter voel dan de barbell versie. Om overbelasting van de onderrug te voorkomen moet ik bij gebruik van relatief zware gewichten (voor mij >100kg) ver naar voren gaan staan, zodat het zwaartepunt van het gewicht niet te ver voor mijn eigen zwaartepunt komt.

Ja precies.. Ik voel m ook veel beter in me lats en bovenkant rug + scheelt gewichten stacken..
Ik denk persoonlijk dat ie de BBROW gewoon goed kan vervangen
 
Ja precies.. Ik voel m ook veel beter in me lats en bovenkant rug + scheelt gewichten stacken..
Ik denk persoonlijk dat ie de BBROW gewoon goed kan vervangen

Wat bedoel je met "scheelt gewichten stacken"?
 
Hahah daarmee bedoel gewicht op barbell zette...
 
Back
Naar boven