Fitness Seller

Te veel fruit?

• Topic Starter Topic Starter
's morgens een appeltje, en na je training een banaantje.
Maar er zijn natuurlijk wel ergere verslavingen dan een fruit verslaving zoals in jouw geval.
(ik eet heel weinig fruit en heb een vet% van zo'n 98%, dus da's misschien ook niet de manier...)

98%? ???

Ik eet zo'n 5 stuks fruit per dag, 99% van de keren is het een appel. Moet toch aan mijn vitamintjes en vezels komen

Mandarijnen zijn idd niet heel verzadigend. Eet er soms ook 15+ als ze makkelijk te pellen zijn.

idd :P en lekker. daarom, beetje addicted. wil graag minderen maar is moeiljk :P

Wat is eigenlijk het voordeel van fruit boven groente? Of bevat het iets dat niet in groente zit?

Ik heb meestal juist moeite genoeg fruit te eten, veel verder als een appeltje tussendoor kom ik niet.

Wat is eigenlijk het voordeel van fruit boven groente? Of bevat het iets dat niet in groente zit?

Ik heb meestal juist moeite genoeg fruit te eten, veel verder als een appeltje tussendoor kom ik niet.

groenten bevatten over het algemeen minder suikers(mits uitzonderingen).

groeten kun je quasi unlimited eten in de cut, fruit minder door het fructoseverhaal, als valt het zoals altijd best wel mee. Pareto-principe hanteren.

Zoveel fruit eten lijkt me ook niet echt gezond voor je tanden, zeker als je dat de hele dag door doet... Krijg je tanderosie van..

Fruit is vaak een goede bron voor vitamine C (en wellicht nog andere micronutriënten die iets minder voorkomen in groenten). Maar het is niet zo dat je fruit nodig hebt, groenten zijn echter wel onmisbaar als je gezond wil eten.

Diëtisten adviseren vaak fruit omdat ze weten dat mensen meer geneigd zijn dergelijk dieet vol te houden. En fruit is nog altijd gezonder dan snoep of koek.

true that :)

Fructose blijft in je lever zitten, moet eerst omgezet worden in bruikbare suikers. Als je dan geen suikers nodig hebt wordt het meteen omgezet in vet. Heel simpel gezegd ;)
Big-T, fruit bevat vaak veel fructose en glucose.
Fructose is een monosacharide en kan makkelijk omgezet worden in glucose. Ons lichaam draait op glucose, dus deze makkelijke omzetting bespaard werk. Het fijne aan fruit is dat het veel water en vezels bevat waardoor de carbs langzaam vrijkomen.

Het punt is dat iedereen wel wat brandstof nodig heeft voor de dag, fruit is hiervoor een hele fijne optie die voor een goed humeur en veel energie zorgt.

Fruit geeft dus makkelijk opgenomen energie over een lange tijd, vandaar de lage GI.

Waarom dan max 2 stuks fruit op een dag?

Big-T, fruit bevat vaak veel fructose en glucose.

Fructose is een monosacharide en kan makkelijk omgezet worden in glucose. Ons lichaam draait op glucose, dus deze makkelijke omzetting bespaard werk.
Er is zoveel fout aan deze zin...

1) Het is monosaccharide.
2) Het omzetten van fructose naar glucose is niet makkelijk, maar juist zeer intensief voor de lever.
3) Fructose zet in de lever makkelijker om in vet dan in glucose. Fructose zet ook makkelijker om in vet dan glucose dat doet.
4) Ons lichaam draait niet alleen op glucose, maar ook op vetzuren en soms ketonen.
5) Het omzetten van fructose naar glucose bespaard het lichaam geen werk, maar zorgt integendeel voor een extra aanzienlijke belasting van de lever.

Het fijne aan fruit is dat het veel water en vezels bevat waardoor de carbs langzaam vrijkomen.
Het water en de vezels in fruit hebben heel weinig effect op de verteringssnelheid. De koolhydraten in fruit nemen zeer makkelijk en snel op. Binnen 15 minuten is de maag alweer leeg en binnen het half uur gaan alle suikers naar de lever om verwerkt te worden. Van langzame opname is bij zoet fruit absoluut geen sprake.

Het punt is dat iedereen wel wat brandstof nodig heeft voor de dag, fruit is hiervoor een hele fijne optie die voor een goed humeur en veel energie zorgt.
Iedereen heeft brandstof nodig, niemand heeft suikers nodig. Veel energie en een goed humeur krijg je ook van complexe koolhydraten, zonder de nadelen.

Fruit geeft dus makkelijk opgenomen energie over een lange tijd, vandaar de lage GI.
Fruit heeft een lagere GI omdat het niet zoveel glucose bevat. En fructose heeft bijna geen effect op de GI/II omdat het in de lever blijft hangen. Fruit verteert makkelijk en snel, fructose eenmaal in de lever is moeilijk te verwerken, en fruit levert geen langdurige energie.

Waarom dan max 2 stuks fruit op een dag?
Omdat dit aanbevolen wordt door wetenschappers met het oog op een gezonde voeding.

Ik zou dit ook eens lezen:

However, all fructose must be metabolized in the liver. The livers of the rats on the high fructose diet looked like the livers of alcoholics, plugged with fat and cirrhotic."[57] While a few other tissues (e.g., sperm cells[58] and some intestinal cells) do use fructose directly, fructose is almost entirely metabolized in the liver.[57]

"When fructose reaches the liver," says Dr. William J. Whelan, a biochemist at the University of Miami School of Medicine, "the liver goes bananas and stops everything else to metabolize the fructose." Eating fructose instead of glucose results in lower circulating insulin and leptin levels, and higher ghrelin levels after the meal.[59] Since leptin and insulin decrease appetite and ghrelin increases appetite, some researchers suspect that eating large amounts of fructose increases the likelihood of weight gain.[60]

Excessive fructose consumption is also believed to contribute to the development of non-alcoholic fatty liver disease.[61]

Conclusie: een beetje fruit (liefst niet zoet) is goed, veel fruit/fructose is niet goed.

Er is zoveel fout aan deze zin...

1) Het is monosaccharide.
2) Het omzetten van fructose naar glucose is niet makkelijk, maar juist zeer intensief voor de lever.
3) Fructose zet in de lever makkelijker om in vet dan in glucose. Fructose zet ook makkelijker om in vet dan glucose dat doet.
4) Ons lichaam draait niet alleen op glucose, maar ook op vetzuren en soms ketonen.
5) Het omzetten van fructose naar glucose bespaard het lichaam geen werk, maar zorgt integendeel voor een extra aanzienlijke belasting van de lever.

Het water en de vezels in fruit hebben heel weinig effect op de verteringssnelheid. De koolhydraten in fruit nemen zeer makkelijk en snel op. Binnen 15 minuten is de maag alweer leeg en binnen het half uur gaan alle suikers naar de lever om verwerkt te worden. Van langzame opname is bij zoet fruit absoluut geen sprake.

Iedereen heeft brandstof nodig, niemand heeft suikers nodig. Veel energie en een goed humeur krijg je ook van complexe koolhydraten, zonder de nadelen.

Fruit heeft een lagere GI omdat het niet zoveel glucose bevat. En fructose heeft bijna geen effect op de GI/II omdat het in de lever blijft hangen. Fruit verteert makkelijk en snel, fructose eenmaal in de lever is moeilijk te verwerken, en fruit levert geen langdurige energie.

Omdat dit aanbevolen wordt door wetenschappers met het oog op een gezonde voeding.

Ik zou dit ook eens lezen:

Conclusie: een beetje fruit (liefst niet zoet) is goed, veel fruit/fructose is niet goed.

Hoe kan het dan dat mensen die voornamelijk eten op de Raw Food manier en daarbij ook trainen, niet vet worden. Die eten soms wel 20/30/40 stuks fruit op een dag en dan heb ik het niet over kleine mandarijntjes. Heb zelf ook eens voor een tijdje extreem veel fruit gegeten(in vergelijking met eerst) en merkte nauwelijks verschil qua vet massa.

Hoe kan het dan dat mensen die voornamelijk eten op de Raw Food manier en daarbij ook trainen, niet vet worden. Die eten soms wel 20/30/40 stuks fruit op een dag en dan heb ik het niet over kleine mandarijntjes.
Je hebt het over een specifiek dieet, waarbij specifieke regels gelden. Een dieet werkt omdat je minder energie eet dan je verbruikt, dit is belangrijker dan wat je eet m.b.t. vetverlies/winst. Omdat je in zo'n dieet te weinig eiwit eet, is dit nefast voor je spieren. Bovendien draait je lever overuren en is er dus een verhoogt risico op NASH (niet-alcoholische steatohepatitis).

Heb zelf ook eens voor een tijdje extreem veel fruit gegeten(in vergelijking met eerst) en merkte nauwelijks verschil qua vet massa.
Dat is afhankelijk van de rest van de voeding. Je kan geen vet winnen als je op onderhoud eet, en sommige mensen hebben een snelle stofwisseling en winnen sowieso minder makkelijk vet.

Je hebt het over een specifiek dieet, waarbij specifieke regels gelden. Een dieet werkt omdat je minder energie eet dan je verbruikt, dit is belangrijker dan wat je eet m.b.t. vetverlies/winst. Omdat je in zo'n dieet te weinig eiwit eet, is dit nefast voor je spieren. Bovendien draait je lever overuren en is er dus een verhoogt risico op NASH (niet-alcoholische steatohepatitis).
Lees dit bijvoorbeeld eens: http://naturesfitnessmodel.com/5352. Behoud makkelijk zijn spiermassa zonder allerlei dierlijke eiwitten. Ben zelf ook van mening dat je met 50 gram dierlijke eiwitten, 50 gram plantaardige eiwitten en heel veel (rouwe) groente je makkelijk kan groeien.

---------- Toegevoegd om 16:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:14 ----------

Dat is afhankelijk van de rest van de voeding. Je kan geen vet winnen als je op onderhoud eet, en sommige mensen hebben een snelle stofwisseling en winnen sowieso minder makkelijk vet.

Klopt, ik zat toen in een soort van 'clean bulk'. Heb merendeels rijst vervangen voor fruit toen. En over een snelle stofwisseling valt bij mij niet echt te spreken.

Lees dit bijvoorbeeld eens: http://naturesfitnessmodel.com/5352. Behoud makkelijk zijn spiermassa zonder allerlei dierlijke eiwitten. Ben zelf ook van mening dat je met 50 gram dierlijke eiwitten, 50 gram plantaardige eiwitten en heel veel (rouwe) groente je makkelijk kan groeien.
Ik heb ook nooit gezegd dat je met een goed uitgewerkt veganistisch dieet geen spieren zou kunnen behouden/groeien. Maar het is moeilijker om aan voldoende eiwitten te komen, en dit lukt ook niet iedereen. Verder merk je het ook wel aan hun fysiek. Ik heb veel vollere spieren dan die kerel, en ben ook naturel, en heb minder aanleg.

Klopt, ik zat toen in een soort van 'clean bulk'. Heb merendeels rijst vervangen voor fruit toen. En over een snelle stofwisseling valt bij mij niet echt te spreken.
Daar zeg je het al, je vervangt de ene koolhydraat met de andere. Ik had het over fruit toevoegen als tussendoortje bovenop andere voeding. Het punt is dat de toevoeging van meer dan 2-3 stuks zoet fruit helemaal niet zo goed is als mensen denken. Zoals bij alles geldt ook voor fruit: eet met mate.

Pure fructose heeft ook al een enorm lage GI van 19. Toch zitten in veel soorten fruit nog wel redelijke hoeveelheden glucose(verhouding bijna 1:1 met fructose soms), die hebben dan wel een hogere GI, maar heb je bronnen om aan te geven dat het snel verteerd wordt? Ik dacht altijd dat fruit relatief simpele suikers over een langere periode loslaat. Als ik duursporters zie die veel fruit eten doen die het vaak ook zo. Ze hebben een grote maaltijd fruit en sporten daar vervolgens vele uren op.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven