AndroidHealthClinic

The Lebowski Chronicles

• Topic Starter Topic Starter
Madcow Cyclus 11 Training 3

Squat ATG

Opwarmen
5x50
5x70
5x100
5x120
6x135 easy peasy, gestopt voor het grinden

BP voetjes van de vloer, illegal wide grip, explosie

3x3x75 30 sec rust
3x3x75 30 sec rust
3x3x75

BP ultralangzaam laten zakken (> 1 min)

1x50 meteen gewicht erbij
1x60 meteen gewicht erbij
1x70

t*ring, dat doet zeer.

Bor

5x50
5x70
5x85
5x95 Niet zo strikt helaas, echt ramwerk

GHR

2x5 "reps"

wanneer ga je die bench neerzetten?
en welke training stijl ga je hanteren na madcow ben benieuwd, ik ben madcow ook echt beu!

Nog 1 zware en 1 explosieve training en wat extra rust daarna, dus over een dikke week maxen op de bench. Daarna uiteraard terug naar Wendler!

Nog steeds gestaag hier zie ik gezien de PR's. Dikke DL man. Dus straks weer wendler. Welke variatie?

Nog steeds gestaag hier zie ik gezien de PR's. Dikke DL man. Dus straks weer wendler. Welke variatie?

Thx, mag niet klagen nee. Ik ben nog over een plan aan het nadenken voor de rest van het jaar. In grote lijnen is dat 6-8 maanden Wendler en dan weer iets intensievers met echte 1RM's. Twijfel nog tussen standaard 531, 351 of full body Wendler.

Madcow Cyclus 12 Training 1

BP

Opwarmen
10x50
5x70
3x100
1x110
1x122,5
1x127,5 PR Die hebben we vast in de pocket :D
2xFx130

Laatste twee vooral voor de negatieve beweging, maar ik zal niet liegen: die eerste probeerde ik uit te drukken en was totaal kansloos. Tweede verloor ik al stabiliteit voordat ik bij mijn borst was.

Squat ATG

5x50
5x70
5x100
5x120
5x135

Kwam moeilijk op gang, maar ging soepel op het einde

Bor

5x50
5x70
5x85
5x95

Geen zin in GHR

jeah buddy nice PR op de bench congratz!:)

I love it when a plan comes together :D Nog 2,5 kg te gaan!

Madcow Cyclus 12 Training 2

DL

Opwarmen
5x70
5x120
5x150
3x170

Rustig aan gedaan

MP

5x40
5x50
5x60
3x70
4x75 Rep PR (;) @ Girovaki)

Squat ATG

5x70
5x90
5x105

Alles binnen 40 min.

lekkere MP man!

Haha, lekker volume op MP ook. :D

Nice, 127.5 bench en MP gaat ook lekker :thumbup:

Thx!

Haha, lekker volume op MP ook. :D

lol ;)

Nice, 127.5 bench en MP gaat ook lekker :thumbup:

Nog 2,5 kg!

Madcow cyclus 12 training 3

Squat ATG

Opwarmen
5x50
5x70
5x100
5x120
5x137,5 poe, dat ging moeizaam

BP

Opwarmen
5x50 + 5 partials (lower part uiteraard)
5x70 + 5 partials
5x90 + 5 partials
5x90 partials
5x100 partials

Dat was geen lolletje, maar voelt goed!

BOR

5x50
5x70
5x85
5x97,5

Nu even rust op de bank, einde van de week de ultieme max op 130!

Goed zo, ga zo door grote Lebowski!

Kga ook in de directe toekomst is partials doen, heb er veel goeds over gehoord& gelezen.

volgende week terug naar wendler toch?
wat voor gewichten tilde je toen je aan je eerste wendler cyclus begon? Zit namelijk zelf ook erg te twijfelen om wendler te gaan doen lijkt me vele male leuker dan madcow...
En denk dat de hogere volume van wendler me ook zeker gaat helpen want volgens mij ligt daar bij mij het probleem met madcow, not sure...
Maar wendler is weer meer maandelijkse progressie (maar eigenlijk ook weer niet door de allout sets die je mag doen)
Wat denk jij wendler verstandig voor mij of niet?
thnx crakiei!:)

Ik zou het eigenlijk na Madcow pas doen, maar omdat Iron het nu zo vraagt, volgt hier mijn evaluatie. Eerst maar de harde progressie in cijfers:

Juni 2011, start 6 maanden Wendler

Geschatte 1RM's (waarschijnlijk iets te hoog geschat)

Squat 120 (parallel)
BP 120
DL 160
Tot 400
MP 60
BW 85

December 2011, einde Wendler

Beste prestaties

Squat 3x127,5 (parallel)
BP 3x115
DL 1x162
Tot ca. 417,5 (schatting)
MP 6x60 of 1x70
BW 92

Februari 2012, einde 3 maanden Madcow

Echte 1RM's

Squat 1x165 (ATG)
BP 1x127,5 (130?)
DL 1x190
Tot 482,5
MP 4x75 of 1x80
BW 97

(Levensdoel: 550 totaal, waaronder een 200 kg squat)

Als je dit zo ziet, zou je misschien denken dat Wendler vrij ruk is, en Madcow da bomb. Maar zo zie ik het niet. In mijn ogen legt Wendler legt de basis, en Madcow maakt het af. Het is een klassiek geval van periodisatie: je kunt niet het hele jaar op het max van je kunnen presteren. Wendler is een periode waarin je niet veel vraagt van je zenuwstelsel en waarin je hogere volumes kunt draaien voor de massa, maar waarin je lichaam zich ook aanpast aan de relatief lage gewichten en je er niet het maximum uithaalt wat erin zit. Neem nu mijn squat: als ik met moeite er 3x127,5 uitpers en een dikke maand later 165, dan is dat niet omdat ik opeens meer spiermassa heb. Pure kwestie van je lichaam (zenuwstelsel?) pushen. Dus naar mijn idee is Wendler ideaal, maar moet het gecombineerd worden met zwaardere programma's als Madcow of Smolov.

Hoe moet je dat dan combineren? Afhankelijk van je niveau, zul je na 4 tot 8 maanden Wendler vanzelf uitkomen bij je oude 1RM's. Dat lijkt me een goed moment om te switchen. Doe dat zwaardere programma net zo lang tot je alles eruit hebt gehaald wat erin zit, of als je het zat bent natuurlijk.

Even terzijde, maar is het mensen wel eens opgevallen dat Wendler eigenlijk een klassieke lineaire progressie heeft ingebouwd? Door die rep-out begin je met hoge reps, die naarmate het zwaarder wordt steeds lager uitpakken. Daardoor ga je vanzelf terug in volume. Sommige mensen zouden zeggen dat 1 echte werkset sowieso te weinig volume is, maar daar geloof ik niks van.

Goed, hoe nu verder? Ik ga weer zes maanden aan de Wendler, maar met een plan om het iets spannender/leuker te maken:

Maand 1+2:

Dag 1: Squat 531 + GM 5x10 + Decline situps
Dag 2: Bench 531 + Seated neck press 5x10 + Mixed pull-ups
Dag 3: DL 531 + FSQ 5x10 + Kroc row + BB curl 5x10
Dag 4: MP 531 + DB Press 5 sets + Dips

Standaard hoog-volumeschema met "cross-assistance": borst op MP-dag, schouders op Bench-dag en net zo voor Sq en DL. Nieuw voor mij zijn de BB-curls: biceps zijn een speciaal aandachtspunt, daar loop ik op achter. Tijdens deze periode wil ik liefst wat vet verliezen, maar ik ga niet echt cutten.

Maand 3+4:

Dag 1: Squat 531 + Incl BP 10/8/5 + Mixed pullups + BB curl 10/8/5
Dag 2: DL 531 + MP 531 + GM + Shrugs
Dag 3: BP 531 + FSQ 10/8/5 + Kroc row + dips

Full-body schema met presses op 0, 45 en 90 graden. 10/8/5 is net zoiets als 5/3/1, maar voor assistance (komt uit Wenders 2nd Edition). Bedoeling is aan het einde van de periode te maxen op FSQ en Incl BP. De GM vind ik geen oefening om op low reps te doen.

Maand 5+6:

Dag 1 : Squat 531 + Squat 5x10 + Mixed pullups
Dag 2 : Bench 531 + Bench 5x10 + BB curl
Dag 3 : DL 531 + GM 5x10 + Kroc row
Dag 4 : MP 531 + MP 5x10 + Weighted pushups

Standaard BBB, terug naar de dingen die er echt toe doen!

Kleine opmerking: tot nu toe heb ik alleen maar pronated optrekoefeningen gedaan (handpalmen van me af) en die 'chin-ups' genoemd. Ik kom er vandaag achter dat in de gebruikelijke terminologie chin-ups juist supinated zijn. In het vervolg ga ik allerlei grips door elkaar gebruiken en dat mixed pull-ups noemen.

@ Iron. Om je vraag te beantwoorden: bovenstaande aanpak is misschien ook wat voor jou. Let wel, ik baseer dit allemaal puur op mijn recente en beperkte (<1 jaar) ervaringen. Er is dus nauwelijks 'bewijs' voor en misschien is het zelfs heel persoonlijk. De redenering erachter (periodisatie, pieken, etc) lijkt me wel redelijk te kloppen, maar ik ben geen expert. Mocht je niet het geduld hebben om lang onder je niveau te trainen (wat maximale gewichten betreft), dan kun je de powerlifting-variant van Wendler overwegen. Booyaka hier op het forum gaat daar ook goed op.

Mooie progressie heb je dit jaar gemaakt man! En een goed plan voor de komende tijd.

Je hebt precies verwoord wat ik de laatste tijd voel met mijn lichaam, ik moet het echt te ver pushen om mijn sets te kunnen draaien.
Ik doe gezellig met je mee ik begin maandag ook met wendler en gewoon maar kijken waar het schip strant!
Ik heb er zin in!:) zal ff mijn template in mijn topic plaatsen + plan van aanpak.

Terug
Naar boven