Framedrop
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 160
- Lengte
- 1m93
Jouw gedachte is de conceptuele analyse van de situatie, en die verschilt meestal niet al te bijster veel met de werkelijkheid, al blijft het probleem van biases.
Mijn vorm van meditatie is deze overbrugging zo klein mogelijk te maken door rationele introspectie op een rustige wijze.
Jouw hele betoog gaat in principe over escapisme te gebruiken om realiteit te omzeilen, en dit te valideren met solipsisme in een new-age jasje. Is goed voor personen als Corleone die toch al van de wereld zijn en uitkeringen trekken.
Voor mensen met verantwoordelijkheid gaat dit niet. Die moeten oplossingen vinden voor de problemen, ipv zoals ik al zei, tijdelijk in happy fluffy world te leven want "reality tends to smack you in the face".
Misschien dat ik het concept verkeerd begreep, of jouw mening verkeerd begrijp, maar ik denk dat het toch anders bedoeld is. Het hele punt van het boek heeft niks met het ontwijken van verantwoordelijkheden te maken.
Bijvoorbeeld: Je moeder gaat dood. Dit is op zich een neutrale gebeurtenis (zoals alles) want het enige dat er gebeurd is, is dat je moeder dood is. Jou emotionele attachment/gedachten hierover maken het een 'vervelende gebeurtenis'.
In het boek wordt aangegeven dat je hier geen last van zou hebben omdat je in het moment leeft. Het is geen probleem op dit moment. Wat volkomen gestoord is als je er vanuit een perspectief van 'een normaal mens' naar kijkt.
Mijn conclusie is dat dit inderdaad puur escapisme is, totdat je het in je hele leven doorvoert. En logisch gezien kan dat pas als er echt sprake is van ego-death. Tot je alle gevoelens in die zin loslaat en puur in het moment leeft, zal dit nooit een definitieve oplossing kunnen zijn. Dus tenzij je zoals E.T. een plekje voor jezelf hebt gecreeerd waarbij je echt geen zorgen hoeft te maken over je voortbestaan, is dit onmogelijk. Dan moet je net als hij 2 jaar lang voor je uit starend op een parkbankje leven, badend in het liefde gevoel.
Ik vind het op zich een zeer plausibel idee, en heb door meditatie ook kortstondig het gevoel dat het mogelijk moet zijn, maar gewoon onmogelijk voor 99,9% van de mensen.
Mij werd aangeraden om Jed McKenna – Spiritual Enlightenment: The Damnedest Thing een te lezen omdat die weer haaks staat op een spiritueel als eckhart. Dus die staat op mijn volgende to-do lijst.
Btw, als iemand hier op wil inhaken, graag. Ik ben we benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

.