Fitness Seller

The power of Now - De kracht van het Nu

Jij hebt duidelijk Een Nieuwe Aarde van Eckhart nog niet gelezen.

& je hebt het recht niet om mij te veroordelen, valt me tegen van jou Silentio, je zit duidelijk vol woede, frustratie enz.. Je pijnlichaam was duidelijk in werking toen je dit schreef, aangezien je hier overkomt als uitschot.

En er is toch alleen maar de kosmische wil, als mens heb je imo nooit iets te willen. En de kosmos is toch 1 groot levend organisme..

En is imo de perfecte situatie om "verlichting" te vinden, als ik het nog niet gevonden heb tenminste :)

En dat het leven veel gevoel heeft is in feite wel verkeerd geformuleerd, geef ik toe. Bedoel eerder dat het leven van nature goed is + wil tot macht. Alles is wil tot macht hé.

Ik ben het met je eens dat Silentio niet bepaald subtiel en beleefd is in zijn tirade naar jou kant toe, maar wat ik me dan afvraag waarom het dan zijn pijnlichaam zou moeten zijn die hier boekdelen spreekt. Wat is dan een pijnlichaam? Ik stel me er iets bij voor als een zielloos lichaam zonder gezicht met alleen een sip mondje wat rondkruipt en in continue pijn verkeerd? Het kan toch ook gewoon zo zijn dat hij je vervelend vind en onbeschoft reageert? Zoals jij hem vervelend vind omdat hij weer zo reageert... En ook in je laatste punt stel je de mens weer buiten de kosmos, alsof we buiten de natuur staan... .

De kosmos zien als 1 groot levend organisme vind ik niet perse een verkeerde zienswijze indien je beweging en realiteit als leven definieert. En je zal imo ook nooit weten hoe het is om het geheel van de kosmos te zijn. Wie weet wat voor emergentie daar weer uit voort kan vloeien :D. De mogelijkheden zijn oneindig..

---------- Post toegevoegd 18 July 2013 om 17:27 ----------

teveel tekst voor mij, ben ik niet zo van!
out!

haha sorry voor de lange lappen tekst, Tolle zit me al een poosje dwars. Iedereen is er altijd zo vol van, maar ik had juist het omgekeerde. Ik zag toevallig deze discussie en ik dacht ik grijp mijn kans op verheldering. :cool:

Heyy Corleoné, nog even de volgende punten.

Maar dan zeg je dus eigenlijk dat er iets buiten de natuur kan staan, in dit geval je ego als illusie zijnde, maar dit is volgens mij een vreemde redenatie. Omdat je eigenlijk stelt dat er een dualiteit bestaat tussen je illusionaire ego en de natuur als echte "ik". Dit is en blijft een aanname zolang men niet goed begrijpt wat bewustzijn nu precies is. Zoals ik eerder zei wordt je idd gedacht en gevoelt, maar je wordt gedacht en gevoelt door jezelf als natuur zijnde. Daarbij is je ego ook gewoon hartstikke echt. En dat vind ik veel minder tegenstrijdig dan je `zelf` te ontkennen.

Maar hier zit ergens een vuig addertje onder het gras, want gewoon observeren is al een oordeel, namelijk het oordelen van niet oordelen.

Zie het zo:

keuze van oordeel 1: ik vind iets wat ik denk niet leuk.
keuze van oordeel 2: ik vind iets wat ik denk wel leuk.
keuze van oordeel 3: ik vind iets wat ik denk noch leuk, noch niet leuk

Het maakt volgens mij niet uit wat je oordeel is, het blijft een oordeel. Ik snap het concept wel van observeren van je gedachten, maar je blijft dezelfde ik gebruiken om keuzes te maken in je observaties. Maar dat is ook prima, want een meer ultieme keuzevrijheid kun je niet hebben imo. Het betekend dan dat je zelf verantwoordelijk bent in je eigen keuze (ook naar eigen gedachten en waarden toe), al is die keuze gedetermineerd, het is wel degelijk jij als natuur die als keuze zijnde determineert. Daar is niks een illusie aan imo.

Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat dit niet mijn uiteindelijke standpunt is omdat het bewustzijn nog niet voldoende begrepen wordt. Het is en blijft een vreemde verschijning. Sowieso is dat wel mijn grootste filosofische worsteling: waarom als alles keihard gedetermineerd zou zijn, er iets van bewustzijn zou moeten ontstaan. Waarom reageren we niet precies zoals we nu doen, maar dan zonder bewustzijn. Irritant meta fysisch goedje dat het is :(.

Ik denk uiteindelijk dat het ook eerlijker is om te stellen dat we als mensheid het universum en bewustzijn gewoon nog niet helemaal begrijpen i.p.v. natuurlijke verschijningen zoals het ego als "slecht" of "nep" te beschouwen.

Als je nu gewoon luistert, kijkt, ruikt, naar buiten gaat en aan het gras komt, voelt aan planten, aan een boom terwijl je er bij stilstaat.. Ben je dan aan het oordelen..?:P Je neemt gewoon waar imo, er komt geen oordelen aan te pas.

En wat jij zegt is idd oordelen, "ik vind iets noch leuk, noch niet leuk" is weer je verstand die bezig is. Je maakt het volgens mij echt moeilijker dan het is, maar is normaal, heb ik ook lang gedaan. Je verstand probeert iets te maken van die woorden van Tolle, in het huidig moment leven is niet denken aan het huidig moment, het is gewoon aanwezig zijn, ontspannend aanwezig zijn. Maar probeer het nu weer niet te begrijpen met je verstand.:P

En moest er geen bewustzijn zijn zou het leven pas echt zinloos zijn imo. Nu we bewust zijn kunnen we genieten van de vormen. (het materiële, emoties, gedachten..)

Laatst bewerkt:
Ik ben het met je eens dat Silentio niet bepaald subtiel en beleefd is in zijn tirade naar jou kant toe, maar wat ik me dan afvraag waarom het dan zijn pijnlichaam zou moeten zijn die hier boekdelen spreekt. Wat is dan een pijnlichaam? Ik stel me er iets bij voor als een zielloos lichaam zonder gezicht met alleen een sip mondje wat rondkruipt en in continue pijn verkeerd? Het kan toch ook gewoon zo zijn dat hij je vervelend vind en onbeschoft reageert? Zoals jij hem vervelend vind omdat hij weer zo reageert... En ook in je laatste punt stel je de mens weer buiten de kosmos, alsof we buiten de natuur staan... .

De kosmos zien als 1 groot levend organisme vind ik niet perse een verkeerde zienswijze indien je beweging en realiteit als leven definieert. En je zal imo ook nooit weten hoe het is om het geheel van de kosmos te zijn. Wie weet wat voor emergentie daar weer uit voort kan vloeien :D. De mogelijkheden zijn oneindig..

---------- Post toegevoegd 18 July 2013 om 17:27 ----------

haha sorry voor de lange lappen tekst, Tolle zit me al een poosje dwars. Iedereen is er altijd zo vol van, maar ik had juist het omgekeerde. Ik zag toevallig deze discussie en ik dacht ik grijp mijn kans op verheldering. :cool:

Tolle zit je ego gewoon dwars imo, als je in het huidige moment leeft betekent dat nl voor je ego zijn ondergang.. Dus zegt je ego er moet iets fout zijn met Tolle's leer enz.. Je ego zal er alles aan doen om te overleven. :)

En denk dat gewoon, aangezien het bedoeld lijkt om een reactie bij mij uit te lokken, mijn pijnlichaam te activeren en mij onbewust te maken.. Onbeschoft op iets reageren is wss een uiting van het pijnlichaam terwijl reageren op onbeschoft gedrag dat niet hoeft te zijn. En om meer te weten over het pijnlichaam zou ik Tolle's "Een Nieuwe Aarde" aanraden om te lezen, hier gaat hij dieper in op het ego, het individuele en collectieve pijnlichaam...

En bedoel als puur bewustzijn heb je niks te willen, aangezien je enkel bewustzijn bent. (opnieuw verkeerd verwoord srry) Het woord mens is eig gewoon een concept om de vorm mee aan te duiden waar we in zitten (imo).. Dat menselijk lichaam, de organische machine waar je bewust in bent kan natuurlijk wel veel willen, wil overleven, zich prettig voelen enz, is de wil tot macht van Nietzsche.

Laatst bewerkt:
Als je nu gewoon luistert, kijkt, ruikt, naar buiten gaat en aan het gras komt, voelt aan planten, aan een boom terwijl je er bij stilstaat.. Ben je dan aan het oordelen..?:P Je neemt gewoon waar imo, er komt geen oordelen aan te pas.
Is dit wel zo? Je moet oordelen dat een plant een plant is en dat je d.m.v. dit oordeel de keuze kunt maken om de plant te voelen... De mens oordeelt continu.. zonder oordelen kun je niet functioneren. Als je niet oordeelt zou je proberen door een muur heen te lopen als je naar buiten wilt.. sterker nog je zou niet eens enig concept begrijpen...

Als je mij kan overtuigen dat dit niet waar is dan zou ik Tolles concept beter begrijpen.

Verder lijkt het me letterlijk zeer onverstandig ;) om je verstand als iets verkeerds of illusionair te zien. Je geeft je enige wapen om rotzooi uit je hoofd te houden weg. Dat vind ik ook het meest vervelende aan Tolle, hij zet gelijk het verstand weg als het grote kwaad en zet hierdoor kritisch denken meteen buiten spel.

Maar ik begrijp wel dat je meegaat in zijn standpunt, ik geloof ook dat het mensen verder kan helpen, maar dan blijft het toch een soort van geloof. Want ergens maak je een aanname van iets dat je niet zeker weet.

Heeft iemand nou een download link?

Is dit wel zo? Je moet oordelen dat een plant een plant is en dat je d.m.v. dit oordeel de keuze kunt maken om de plant te voelen... De mens oordeelt continu.. zonder oordelen kun je niet functioneren. Als je niet oordeelt zou je proberen door een muur heen te lopen als je naar buiten wilt.. sterker nog je zou niet eens enig concept begrijpen...

Als je mij kan overtuigen dat dit niet waar is dan zou ik Tolles concept beter begrijpen.

Verder lijkt het me letterlijk zeer onverstandig ;) om je verstand als iets verkeerds of illusionair te zien. Je geeft je enige wapen om rotzooi uit je hoofd te houden weg. Dat vind ik ook het meest vervelende aan Tolle, hij zet gelijk het verstand weg als het grote kwaad en zet hierdoor kritisch denken meteen buiten spel.

Maar ik begrijp wel dat je meegaat in zijn standpunt, ik geloof ook dat het mensen verder kan helpen, maar dan blijft het toch een soort van geloof. Want ergens maak je een aanname van iets dat je niet zeker weet.

Oordelen, oordelen dat je niet oordeelt zie ik toch als een gedachte. In principe zou je kunnen zeggen dat het huidig moment ook een gedachtevorm is, alles een gedachtevorm is, soort van gedachteloze gedachtevorm.

Mss is het ergens idd zoiets als oordelen zonder dat je het gevoel, idee hebt dat je aan het oordelen bent, oordeelt zonder te oordelen.. Je bent het gewoon het huidig moment zelf, er is niemand die het idee heeft dat hij oordeelt zonder te oordelen.. Dat is het in feite, als je gewoon ergens op een bankje in het park zit en aanwezig bent, rondkijkt enz, bewust bent van jezelf in het huidig moment, ontspannen waarneemt is er niemand die zoiets heeft van ik ben aan het oordelen zonder te oordelen (diegene die dat denkt is je ego), je leeft gewoon in het huidig moment zonder dat het iets van inspanning kost, voelt enorm natuurlijk aan, als thuis zijn bij jezelf..

Als je echt verdrietig werd van Tolle moet je imo toch iets fout gedaan hebben.. Het is geen andere bril die je opzet, eerder je ego-bril die je afzet.. Bewust zijn van de omgeving, het huidig moment zonder inspanning, je overgeven aan de omgeving, is een kwestie van overgave, het toelaten.

En het verstand ziet hij niet als kwaad, eerder de identificatie met je gedachten, verstand.. Er is nog altijd plaats voor het verstand, ons verstand is een fantastisch instrument mits we het met verstand gebruiken, ons niet identificeren en er een denkbeeldige identiteit mee maken, dwangmatig denken enz..

P.S.: Grappig, leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FWEhqST0Dyk

Laatst bewerkt:
Oordelen, oordelen dat je niet oordeelt zie ik toch als een gedachte. In principe zou je kunnen zeggen dat het huidig moment ook een gedachtevorm is, alles een gedachtevorm is, soort van gedachteloze gedachtevorm.

Mss is het ergens idd zoiets als oordelen zonder dat je het gevoel, idee hebt dat je aan het oordelen bent, oordeelt zonder te oordelen.. Je bent het gewoon het huidig moment zelf, er is niemand die het idee heeft dat hij oordeelt zonder te oordelen.. Dat is het in feite, als je gewoon ergens op een bankje in het park zit en aanwezig bent, rondkijkt enz, bewust bent van jezelf in het huidig moment, ontspannen waarneemt is er niemand die zoiets heeft van ik ben aan het oordelen zonder te oordelen (diegene die dat denkt is je ego), je leeft gewoon in het huidig moment zonder dat het iets van inspanning kost, voelt enorm natuurlijk aan, als thuis zijn bij jezelf..

Als je echt verdrietig werd van Tolle moet je imo toch iets fout gedaan hebben.. Het is geen andere bril die je opzet, eerder je ego-bril die je afzet.. Bewust zijn van de omgeving, het huidig moment zonder inspanning, je overgeven aan de omgeving, is een kwestie van overgave, het toelaten.

En het verstand ziet hij niet als kwaad, eerder de identificatie met je gedachten, verstand.. Er is nog altijd plaats voor het verstand, ons verstand is een fantastisch instrument mits we het met verstand gebruiken, ons niet identificeren en er een denkbeeldige identiteit mee maken, dwangmatig denken enz..

P.S.: Grappig, leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=FWEhqST0Dyk

Je identificeren met je ego is imo gewoon reflecteren op je eigen gedachten. Die je gewoon zelf hebt gedacht... je hebt daar voor een groot deel controle over.

Nogmaals ik snap de technieken van acceptatie en observatie, maar dit kan perfect in lijn liggen met je `ik`. Waar ik me aan stoor en aan zal blijven storen aan Tolle is dat hij de identificatie met jezelf als ´slecht´ ziet. Ik blijf van mening dat hij zichzelf voor de gek houdt door te denken dat hij zich heeft losgemaakt van de identificatie maar zich nog steeds identificeert. Je kan naar mijn inziens niet om jezelf heen. Je niet identificeren met je verstand IS identificeren met je verstand. Dat blijft naar mijn inziens meer ´waar´ dan andersom.

Persoonlijk denk ik dat intolerantie een veel groter probleem is in de wereld. Maar ook hier heb je een vervelende paradox, namelijk dat je dan intolerant bent tegen intolerantie. :(

Maar het blijven aannames van zowel jou en mijn kant, ik weet namelijk echt te weinig van het bewustzijn af om hier harde uitspraken over te doen, waar jij de gok neemt dat Tolle zijn filosofie waar is, durf ik de gok niet te nemen op basis van zijn redenering. Ik blijf dan ook zeer skeptisch naar zijn leer.

Ik heb onlangs dit boek gelezen en dat heeft me toch wel veel inzichten gegeven over hoe ons bewustzijn werkt:

http://www.bol.com/nl/p/natuurlijke-intelligentie/1001004002064292/

Het is een ontzettend goed boek wat gaat over hoe intelligentie in zijn werk gaat en hoe denkende systemen werken:

Je kan de PDF hier gratis legaal downloaden: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/van-20de-20grind-20natuurlijke-20intelligentie-pdf.661943/

Ik denk dat deze discussie voorlopig niet veel zin meer heeft, omdat je argumenten mij niet kunnen overtuigen. Ik blijf zitten met hetzelfde knelpunt. We begrijpen elkaar volgens mij wel maar hebben in dit geval echt een andere mening/ geloof.

Bijlagen

Je identificeren met je ego is imo gewoon reflecteren op je eigen gedachten. Die je gewoon zelf hebt gedacht... je hebt daar voor een groot deel controle over.

Nogmaals ik snap de technieken van acceptatie en observatie, maar dit kan perfect in lijn liggen met je `ik`. Waar ik me aan stoor en aan zal blijven storen aan Tolle is dat hij de identificatie met jezelf als ´slecht´ ziet. Ik blijf van mening dat hij zichzelf voor de gek houdt door te denken dat hij zich heeft losgemaakt van de identificatie maar zich nog steeds identificeert. Je kan naar mijn inziens niet om jezelf heen. Je niet identificeren met je verstand IS identificeren met je verstand. Dat blijft naar mijn inziens meer ´waar´ dan andersom.

Persoonlijk denk ik dat intolerantie een veel groter probleem is in de wereld. Maar ook hier heb je een vervelende paradox, namelijk dat je dan intolerant bent tegen intolerantie. :(

Maar het blijven aannames van zowel jou en mijn kant, ik weet namelijk echt te weinig van het bewustzijn af om hier harde uitspraken over te doen, waar jij de gok neemt dat Tolle zijn filosofie waar is, durf ik de gok niet te nemen op basis van zijn redenering. Ik blijf dan ook zeer skeptisch naar zijn leer.

Ik heb onlangs dit boek gelezen en dat heeft me toch wel veel inzichten gegeven over hoe ons bewustzijn werkt:

http://www.bol.com/nl/p/natuurlijke-intelligentie/1001004002064292/

Het is een ontzettend goed boek wat gaat over hoe intelligentie in zijn werk gaat en hoe denkende systemen werken:

Je kan de PDF hier gratis legaal downloaden: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/van-20de-20grind-20natuurlijke-20intelligentie-pdf.661944/

Ik denk dat deze discussie voorlopig niet veel zin meer heeft, omdat je argumenten mij niet kunnen overtuigen. Ik blijf zitten met hetzelfde knelpunt. We begrijpen elkaar volgens mij wel maar hebben in dit geval echt een andere mening/ geloof.

Thx, ga ik mss eens lezen, ziet er idd wel interessant uit.

En in feite is het op zich niet slecht, het ego, maar wel wat het veroorzaakt, alle oorlogen enz, drukte in de wereld.. En ja, in principe is dat ook niet slecht aangezien goed en slecht gewoon een illusie is.

Zoiezo schuilt er een enorme kracht in het huidig moment imo. Bv vandaag nog, sta aan het zebrapad en doe om over te steken aan het zebradpad en een auto komt aangereden maar is precies niet van plan om te stoppen.. Wat doe ik, ga zeer traag door (moest hij doorrijden kan ik met gemak weer achteruit, hij reed ook niet vlug), en uiteindelijk stopt hij toch terwijl hij in feite niet wou. Heb gewoon midden het zebrapad enkele sec gestopt en richtig zijn vooruit staan kijken om aan te geven dat ik hem een onbeleefde boer vond.. Welnu, vroeger had ik zoiets helemaal niet gedurfd, maar nu mijn identiteit gewoon het huidig moment, de stilte is heb ik precies een soort zelfvertrouwen dat ik vroeger niet had. Maar je kan dat nergens aan toevoegen, er iets van maken, identificeren met die daad is nl terug ego en dan verlies je het juist weer.. Zou goed kunnen zijn dat ik dat nu nooit meer doe, wie weet..

& er is niemand die zich identificeert, de persoon wie je was is er gewoon niet meer.. Jij bent gewoon de rust van huidig moment (& niet wat er gebeurt, vorm, lawaai..). Er is niemand aanwezig in jezelf, er zijn gewoon wat gedachten.. Als ik mensen zie zie ik daar ook niemand in, gewoon geconditioneerde gedachten die je gedrag bepalen. Je hoofd is gewoon hol.

& mss is U.G. Krishnamurti meer je ding. Het systeem in je dat alles denkt, dat sceptisch is is gwn een illusie. (er is niks mis met sceptisch zijn). Als je zelf het huidig moment bent, 1 met het huidig moment, de stilte, gebruik je nog steeds woorden als ik ben enz omdat je niet anders kan dan woorden gebruiken, maar die "ik" is er in feite gewoon niet meer.

En veel mensen zijn imo niet zo zelfbewust. Mensen gaan bv vlug naar de sauna, daar aangekomen worden ze rustig, zijn ze bewust van het huidig moment, de rust, en daarna gaan ze terug vlug naar huis.. Alsof in de sauna zitten of iets dergelijks zoveel leuker is dan op je gemak er naartoe rijden.. Mensen leven constant alsof het volgende moment beter is dan het huidig moment. Mensen als Tolle zijn imo echt noodzakelijk voor onze westerse samenleving, een soort overlevingsmechanisme die het leven inroept. De mensheid is momenteel op weg richting zelfvernietiging en beseft het niet. Hopelijk zal er zich terug voldoende "hogere" bewustheid, aanwezigheid, tegenwoordigheid "vormen" om dit niet te laten gebeuren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Goede films voor kennismaking met het huidig moment (als je mss niet goed weet wat het is) zijn imo Dance With Wolves, Once Upon A Time In The West, A Serious Man, & Into The Wild.

Goed nummer die ik toevallig ontdekt heb en die imo goed lijkt om in contact te komen met de stilte, saaiheid van het moment (die niet meer echt saai is als je 1 wordt ermee, het huidig moment zelf bent):

& Nietzsche heeft imo de laatste 11 jaar van z'n leven trouwens diep verankerd in het huidig moment geleefd, gezeten, 11 jaar in een uiterst vredevolle toestand, 1 met het huidig moment:

& Nietzsche heeft imo de laatste 11 jaar van z'n leven trouwens diep verankerd in het huidig moment geleefd, gezeten, 11 jaar in een uiterst vredevolle toestand, 1 met het huidig moment:

Hij was zijn laatste elf jaar doodziek. Waar heb je het in godsnaam over, man?

Hij was zijn laatste elf jaar doodziek. Waar heb je het in godsnaam over, man?

Dat geloof ik niet, ben zelfs zeker van niet, dat hij zich erg gelukzalig heeft gevoeld die laatste 11 jaar. Dacht vroeger ook eerst dat hij 11 jaar had afgezien maar is gwn je ego die dit imo graag wil geloven. Het leven is zo slecht niet, gruwelijk als je ego denkt. Als je terug in contact bent met het huidig moment, de eenvoud, stilte, wat voor het ego saai is, merk je dat het leven iets wonderbaarlijks is, het leven erg fris, "levendig" is.

Laatst bewerkt:
Of je ego romantiseert het nu erg.

Of je ego romantiseert het nu erg.

Zou ook kunnen, maar volgens "mij" was hij gewoon vredig, z'n geest blank, zoals de zee.

1 van z'n uitspraken is trouwens dat hij uitkijkt over z'n toekomst als over een gladde zee die geen enkele rimpeling teweegbrengt. Heeft ie geschreven in z'n autobiografie 3 maanden voor ie "krankzinnig" geworden is. Imo was z'n geest gewoon zodanig uitgeput van al het denken, dat het leven hem een plezier gedaan heeft, zoiets van nu is het genoeg geweest, niet meer denken + hoofdpijn hebben enz.. en heeft het leven hem z'n intellectuele capaciteiten ontnomen en hem als geschenk nog 11 jaar in rust laten leven.:P

En veel mensen zullen wss proberen om van Tolle's leer iets te maken om toe te voegen aan hun verstand (is mijn grote fout geweest) terwijl dat gewoon weer ego is.. Je kan het NU niet vangen.. Het NU, huidig moment is er gewoon altijd, alles wat je doet doe je zoiezo in het huidig moment.

Ken bv iemand die als ze eens bladerde in Een Nieuwe Aarde van Tolle zei vanja, in feite zegt die vent niks nieuws, wat er dus op wijst dat ze gewoon op zoek is naar iets om toe te voegen aan haar ego, terwijl er helemaal niks is om toe te voegen. Tolle, U.G. enz gaat in feite helemaal nergens over. U.G. zegt bv ook dat je zijn woorden moet zien als het blaffen van een hond.

Corleone, ik zou je echt willen adviseren om meerdere boeken te lezen en kritisch te blijven, je maakt echt vreemde beweringen, met name mbt Nietzsche. Je klinkt bijna gehersenspoelt als je dit soort beweringen maakt. Hoe kun je dit concluderen als je niet de volledige waarheid kent... Kijk maar uit dat je geen tunnelvisie ontwikkelt...

Corleone, ik zou je echt willen adviseren om meerdere boeken te lezen en kritisch te blijven, je maakt echt vreemde beweringen, met name mbt Nietzsche. Je klinkt bijna gehersenspoelt als je dit soort beweringen maakt. Hoe kun je dit concluderen als je niet de volledige waarheid kent... Kijk maar uit dat je geen tunnelvisie ontwikkelt...

Thx en zal ervoor opletten.:P

Ik denk trouwens dat mensen die een druk leven hebben, en die dus meer afgesneden zijn van de realiteit, meer vatbaar zijn voor kanker en andere ziekten dan bv een boer die bijna altijd in het huidige moment leeft.

Laatst bewerkt:
Thx en zal ervoor opletten.:P

Ik denk trouwens dat mensen die een druk leven hebben, en die dus meer afgesneden zijn van de realiteit, meer vatbaar zijn voor kanker en andere ziekten dan bv een boer die bijna altijd in het huidige moment leeft.

Zolang je maar erkent dat je dit niet zeker weet en het berust op een behoorlijke aanname..

Btw nog een leuk college van herman philipse over bewustzijn

http://www.sg.uu.nl/opnames/voorjaa...-geest/van-substantiedualisme-naar-emergentie

Verder wellicht interessant:
http://www.amazon.com/Top-Secret-Be...d=1376068302&sr=8-1&keywords=Top+secret+price

En

http://www.bol.com/nl/p/oogklepdenken/9200000006304937/

Vind je vast ook wel interessant :)

Laatst bewerkt:
Zolang je maar erkent dat je dit niet zeker weet en het berust op een behoorlijke aanname..

Btw nog een leuk college van herman philipse over bewustzijn

http://www.sg.uu.nl/opnames/voorjaa...-geest/van-substantiedualisme-naar-emergentie

Verder wellicht interessant:
http://www.amazon.com/Top-Secret-Be...d=1376068302&sr=8-1&keywords=Top+secret+price

En

http://www.bol.com/nl/p/oogklepdenken/9200000006304937/

Vind je vast ook wel interessant :)

Thx, lijkt me idd een interessant boek.

En wat betreft Tolle, U.G., identificeer je mss eens niet meer met je gedrag maar gewoon met het huidige moment, maar niet wat er gebeurt in het huidige moment (gedachten, gevoelens, handelingen, bewegingen enz). Sinds ik mij niet meer identificeer met m'n gedrag kan ik terug probleemloos gaan winkelen zonder angst, en is m'n sociale fobie dus gwn over. Diegene die oordeelt is een illusie, en diegene die oordeelt dat hij niet oordeelt is ook een illusie. Er is nooit iemand die praat, denkt, voelt enz, het leven zelf doet altijd automatisch alles, er is nooit iets dat jij doet want die jij is er gewoon niet, elke vorm van afgescheiden identiteit, identiteitsgevoel dat je hebt is een illusie.

Thx, lijkt me idd een interessant boek.

En wat betreft Tolle, U.G., identificeer je mss eens niet meer met je gedrag maar gewoon met het huidige moment, maar niet wat er gebeurt in het huidige moment (gedachten, gevoelens, handelingen, bewegingen enz). Sinds ik mij niet meer identificeer met m'n gedrag kan ik terug probleemloos gaan winkelen zonder angst, en is m'n sociale fobie dus gwn over. Diegene die oordeelt is een illusie, en diegene die oordeelt dat hij niet oordeelt is ook een illusie. Er is nooit iemand die praat, denkt, voelt enz, het leven zelf doet altijd automatisch alles, er is nooit iets dat jij doet want die jij is er gewoon niet, elke vorm van afgescheiden identiteit, identiteitsgevoel dat je hebt is een illusie.

We blijven in hetzelfde kringetje draaien, ik denk dat jij doelt op acceptatie, op het objectieve bewustzijn, het observeren van jezelf. Maar je kan niet om je bewustzijn heen , je bent wel degelijk jij, ook als je jezelf observeert. En ik ben wel degelijk ik. Het subjectieve gedeelte van je bewustzijn een illusie noemen is net zo geldig als dat je het geen illusie noemt. We weten gewoon nog niet hoe bewustzijn precies werkt en wat het is. Het subjectieve karakter (het harde bewustzijnsprobleem) is gewoon nog niet opgelost. Waarom op de zaken vooruit lopen?

We blijven in hetzelfde kringetje draaien, ik denk dat jij doelt op acceptatie, op het objectieve bewustzijn, het observeren van jezelf. Maar je kan niet om je bewustzijn heen , je bent wel degelijk jij, ook als je jezelf observeert. En ik ben wel degelijk ik. Het subjectieve gedeelte van je bewustzijn een illusie noemen is net zo geldig als dat je het geen illusie noemt. We weten gewoon nog niet hoe bewustzijn precies werkt en wat het is. Het subjectieve karakter (het harde bewustzijnsprobleem) is gewoon nog niet opgelost. Waarom op de zaken vooruit lopen?

Volgens mij is er gewoon geen oplossing, kan er zelfs geen oplossing zijn. En idd, illusie of niet, doet er in feite niet toe, het leven houdt geen rekening met wat jij vind (bv of er een vrije wil is of niet). Je kan uren filosoferen over dergelijke zaken, de meeste complexe concepten ontwerpen maar uiteindelijk is het vrij nutteloos, zelfs kinderachtig om daar je tijd aan te verspillen.

Terug
Naar boven