XXL Nutrition

The power of Now - De kracht van het Nu

Volgens mij is er gewoon geen oplossing, kan er zelfs geen oplossing zijn. En idd, illusie of niet, doet er in feite niet toe, het leven houdt geen rekening met wat jij vind (bv of er een vrije wil is of niet). Je kan uren filosoferen over dergelijke zaken, de meeste complexe concepten ontwerpen maar uiteindelijk is het vrij nutteloos, zelfs kinderachtig om daar je tijd aan te verspillen.

Een vreemde stelling imo, er is wel degelijk een oplossing... De natuur werkt zoals ze werkt... Ze heeft noodzakelijk een oplossing. Als er geen oplossing is, is er ook geen realiteit. Dan kun je net zo goed stellen dat realiteit geen bestaansrecht heeft.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat het gaat om dat je accepteert dat alles constant verandert en je niet hecht aan hoe het is of hoe je bent. Dat kun je dan niet identificeren noemen.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat het gaat om dat je accepteert dat alles constant verandert en je niet hecht aan hoe het is of hoe je bent. Dat kun je dan niet identificeren noemen.

Idd, en in contact blijven met de nuchtere, droge, vaste realiteit, de "isheid" van het moment, en niet gaan zweven, afgesneden raken door je ego, je laten meeslepen erdoor. Is vaak wel moeilijk als mensen rondom jou luidruchtig, enthousiast en zo zijn. Daarom dat U.G. zegt dat zijn toestand niet veel verschilt van die van iemand die schizofrenie heeft. M'n adviserend geneesheer heeft me zo al verkeerd beoordeeld en me als schizofreen bestempeld terwijl ik nog nooit een psychose gehad heb, ik gewoon in de droge realiteit zat toen ik bij haar was, beetje zoals The Terminator:cool:

Op een ochtend word je wakker en dan weet je wat je moet doen. Sommige mensen lopen weg uit een waanzinnige werkkring of leefsituatie. Dus voordat je ontdekt wat op het uiterlijke niveau goed voor je is, voordat je ontdekt wat werkt, wat aansluit op het ontwakende bewustzijn, moet je misschien eerst ontdekken wat er niet werkt, wat niet meer werkt, wat niet aansluit op je innerlijke doel.

Andere soorten verandering kunnen opeens van buitenaf tot je komen. Een toevallige ontmoeting brengt nieuwe gelegenheden en groei in je leven. Een oud obstakel of conflict lost zich op. Je vrienden gaan met je mee in dit veranderingsproces of ze verdwijnen uit je leven. Sommige relaties vallen uiteen, andere verdiepen zich. Je kunt ontslagen worden of een instrument worden voor positieve verandering op je werk. Je man of vrouw verlaat je of je bereikt een nieuw niveau van intimiteit. Sommige veranderingen lijken oppervlakkig gezien negatief te zijn, maar al snel merk je dan dat er ruimte in je leven wordt geschapen waarin iets nieuws kan ontstaan.

Uit 'Een Nieuwe Aarde' van Eckhart Tolle.

Nice, hij raadt dus aan om je desnoods te laten ontslaan, wat een Alpha.

Het gaat over verlichting van jezelf. Over je 'echte ik' dus niet de persoon die je creeert met je gedachte. Je leert leven buiten je 'mind', dus van binnenuit. Alle negatieve stress e.d. is zo te vermijden, de meeste stress creeer je zelf in je gedachte. Er is geen toekomst, er is geen verleden. Het verleden bepaalt dus niet wie je bent, maar het nu.

new age bullshit.

Waar lees jij dat?

Prachtig boek dit trouwens.

Ok ja, staat er niet letterlijk, maar ik dacht gwn dat als je bv in een werksituatie zit waar het niet zo simpel is om constant in het huidig moment te werken, of je eerst vaak onbewust werkte en je begint plots in het huidig moment te werken, op een ontspannen tempo, in contact met de rust, stilte in jou en je presteert daardoor wat minder dan voorheen.. Maar denk niet dat men jou daardoor zou ontslaan, zou wel erg gek en onmenselijk zijn dit. Meeste mensen werken wss ook op een rustig, relaxed tempo, en niet opgefokt.

Zegt je onware zelf, de illusoire stem in je hoofd die zich door de waarheid bedreigd voelt en het dus maar meteen als bullshit bestempelt.

Heb je trouwens nog aanraders in secundaire literatuur over Spinoza?

De Ethica heb ik zo gelezen, zonder echte back up (een beetje van Jonathan Bennett, aangezien die gast weet waarover hij praat mbt die vroegmoderne filosofen). EN sowieso verschillende artikels op plato stanford.

Taaie kost zo met al die axioma's en korte stellingen. Maar eenmaal je je er hebt doorgeworsteld heb je wel een idee van het hele plaatje. Het eerste deel is vooral ver-van-mijn-bed metafysica, maar komt uiteindelijk vrij dicht bij mijn eigen wereldbeeld. In principe zou je het kunnen skippen.
het tweede deel is daarentegen een stuk relevanter indien je een concrete stance tegenover de wereld en anderen zoekt. vrij stoicijns ook (de wereld valt niet te veranderen, wel onze perceptie en houding er tegenover.)

Ok ja, staat er niet letterlijk, maar ik dacht gwn dat als je bv in een werksituatie zit waar het niet zo simpel is om constant in het huidig moment te werken, of je eerst vaak onbewust werkte en je begint plots in het huidig moment te werken, op een ontspannen tempo, in contact met de rust, stilte in jou en je presteert daardoor wat minder dan voorheen.. Maar denk niet dat men jou daardoor zou ontslaan, zou wel erg gek en onmenselijk zijn dit. Meeste mensen werken wss ook op een rustig, relaxed tempo, en niet opgefokt.

Waarom zou je minder presteren als je bewust aan iets werkt? Als je bewust aan iets werkt ben je in principe alleen met die enige taak bezig, zonder afleiding, je productiviteit zou daardoor alleen maar moeten doen stijgen.

Wat je nu doet is dat een stemmetje in je hoofd je de toekomst aan het voorspelen is (als ik dit doe zou ik ontslagen kunnen worden). Een toekomst die niet bestaat. Jij leeft dus niet in het nu, maar in een denkbeeldige toekomst die alleen jij zou kunnen verzinnen.

Laatst bewerkt:
Zegt je onware zelf, de illusoire stem in je hoofd die zich door de waarheid bedreigd voelt en het dus maar meteen als bullshit bestempelt.

psycho-analysing is al even grote nonsense, want mijn mening is niet door "dogmatisch naturalisme" of door cognitieve dissonantie, maar omdat het absoluut alle bewijs dat we hebben in het gezicht slaat.

Het doel van meditatie(en waarom het werkt) is net introspectie en gedachten analyseren, dit ding zoals het hier gepresenteerd wordt is het onderdrukken en in happyfluffyland leven.

Laatst bewerkt:
.
eckhart tolle - the secret of human existence:

Every human has 2 purposes in life:

The primary purpose in your life: Permanent contact with the formless, your commitment to the now, be true to this moment, have an uncompromising 'yes' to this moment, a permanent commitment to the now; then you can look and see what your secondary purpose is in your life and that operates on the level of form. The more you are rooted in the formless, the more likely it is that you will know what to do and what life wants from you. This can come as a realization or as an event, this can even be or look negative. Life begins to work for you when you are true to life, which is the now. Then life becomes cooperative. Don't judge when things happen, except whatever comes to you, then change will come more quickly, life speeds up and the power comes. Resistance to the now will block it. When the primary purpose is fulfilled, the secondary purpose will unfold with ease.

The secondary purpose in your life: The world of form,

the trouble begins when you think that the world of form is your primary purpose.
Don't become impatient if your secondary purpose don't unfold immediately, that will block it. Stay true to life, that’s enough. The universe doesn't know much about time. If you know that at this moment, you are where you meant to be, life will enfold more quickly.
.

Waarom zou je minder presteren als je bewust aan iets werkt? Als je bewust aan iets werkt ben je in principe alleen met die enige taak bezig, zonder afleiding, je productiviteit zou daardoor alleen maar moeten doen stijgen.

Wat je nu doet is dat een stemmetje in je hoofd je de toekomst aan het voorspelen is (als ik dit doe zou ik ontslagen kunnen worden). Een toekomst die niet bestaat. Jij leeft dus niet in het nu, maar in een denkbeeldige toekomst die alleen jij zou kunnen verzinnen.

Idd, in feite wel aangezien je meer gefocust bent op je werk. & nee, leef zeker nog niet constant in het nu, is soms sterker dan mezelf. Maar als ik soms mensen zie rondrennen op hun werk, totaal niet in vrede, in contact met de stilte van het huidig moment.. denk ik van moesten die mensen beginnen met Tolle dan zou dat rondrennen stoppen en zouden ze wss een stuk minder kunnen doen dan voorheen, zouden bepaalde werkjes mss iets langer duren, dus zouden ze in principe minder presteren. Maar dat zijn wel extreme gevallen, meeste mensen werken wss wel op een vrij normaal, rustig tempo.

En het nieuws geeft imo een verkeerd, negatief beeld van de werkvloer, als men beelden toont is iedereen vaak ijverig aan het werken en is er niet zoveel ruimte, rust, geen ontspannen sfeer. Onlangs zag ik bv beelden van arbeiders die aan het werk waren in een autofabriek en leek mij pure waanzin hoe men daar bezig was, die druk is imo nergens voor nodig.

psycho-analysing is al even grote nonsense, want mijn mening is niet door "dogmatisch naturalisme" of door cognitieve dissonantie, maar omdat het absoluut alle bewijs dat we hebben in het gezicht slaat.

Het doel van meditatie(en waarom het werkt) is net introspectie en gedachten analyseren, dit ding zoals het hier gepresenteerd wordt is het onderdrukken en in happyfluffyland leven.

Meditatie vind ik onzin. & happyfluffy, je leeft gewoon in het huidig moment, bewust van het huidig moment, er wordt niets onderdrukt want je laat alles gebeuren. & Je zou het natuurlijk kunnen zien als de ultieme vorm van zelfontkenning aangezien je je niet meer identificeert met jezelf (er is niemand die iets doet, die praat enz behalve het leven zelf, maar er is geen "zelf" (ego is een verzinsel, denkbeeld), dus er wordt niets ontkend.

Laatst bewerkt:
Idd, in feite wel aangezien je meer gefocust bent op je werk. & nee, leef zeker nog niet constant in het nu, is soms sterker dan mezelf. Maar als ik soms mensen zie rondrennen op hun werk, totaal niet in vrede, in contact met de stilte van het huidig moment.. denk ik van moesten die mensen beginnen met Tolle dan zou dat rondrennen stoppen en zouden ze wss een stuk minder kunnen doen dan voorheen, zouden bepaalde werkjes mss iets langer duren, dus zouden ze in principe minder presteren. Maar dat zijn wel extreme gevallen, meeste mensen werken wss wel op een vrij normaal, rustig tempo.

En het nieuws geeft imo een verkeerd, negatief beeld van de werkvloer, als men beelden toont is iedereen vaak ijverig aan het werken en is er niet zoveel ruimte, rust, geen ontspannen sfeer. Onlangs zag ik bv beelden van arbeiders die aan het werk waren in een autofabriek en leek mij pure waanzin hoe men daar bezig was, die druk is imo nergens voor nodig.

Richt je niet op andere mensen, want dat betekent dat je niet met jezelf bezig bent. Dat klinkt misschien heel egoïstisch, maar denken aan wat andere mensen zouden kunnen of moeten doen is weer een denkbeeldige toekomst schetsen. Een denkbeeldige toekomst is niet de realiteit waarin je nu leeft, niet het nu.
Wie zegt dat ze zouden stoppen met rennen, een stuk minder doen dan voorheen of minder presteren? Precies het stemmetje in je hoofd, je ego.

Waarom kijk je het nieuws of überhaupt tv? Allemaal onnodige info, VOORAL het nieuws!!

“Give up defining yourself - to yourself or to others. You won't die. You will come to life. And don't be concerned with how others define you. When they define you, they are limiting themselves, so it's their problem. Whenever you interact with people, don't be there primarily as a function or a role, but as the field of conscious Presence. You can only lose something that you have, but you cannot lose something that you are.”

Laatst bewerkt:

Als jij mediteert om gedachten te analyseren dan doe je iets niet goed. Gedachten analyseren doen de meeste mensen de hele dag, onbewust en bewust. En dan ga jij nog eens al de gedachten die in je hoofd komen tijdens de meditatie her analyseren.

“The primary cause of unhappiness is never the situation but your thoughts about it.”

Laatst bewerkt:
Als jij mediteert om gedachten te analyseren dan doe je iets niet goed. Gedachten analyseren doen de meeste mensen de hele dag, onbewust en bewust. En dan ga jij nog eens al de gedachten die in je hoofd komen tijdens de meditatie her analyseren.

De bedoeling van introspectie is rust te creeren in je hoofd en alles zo te re-analyseren.

“The primary cause of unhappiness is never the situation but your thoughts about it.”

Jouw gedachte is de conceptuele analyse van de situatie, en die verschilt meestal niet al te bijster veel met de werkelijkheid, al blijft het probleem van biases.

Mijn vorm van meditatie is deze overbrugging zo klein mogelijk te maken door rationele introspectie op een rustige wijze.

Jouw hele betoog gaat in principe over escapisme te gebruiken om realiteit te omzeilen, en dit te valideren met solipsisme in een new-age jasje. Is goed voor personen als Corleone die toch al van de wereld zijn en uitkeringen trekken.

Voor mensen met verantwoordelijkheid gaat dit niet. Die moeten oplossingen vinden voor de problemen, ipv zoals ik al zei, tijdelijk in happy fluffy world te leven want "reality tends to smack you in the face".

Laatst bewerkt:
De bedoeling van introspectie is rust te creeren in je hoofd en alles zo te re-analyseren.

Jouw gedachte is de conceptuele analyse van de situatie, en die verschilt meestal niet al te bijster veel met de werkelijkheid, al blijft het probleem van biases.

Mijn vorm van meditatie is deze overbrugging zo klein mogelijk te maken door rationele introspectie op een rustige wijze.

Jouw hele betoog gaat in principe over escapisme te gebruiken om realiteit te omzeilen, en dit te valideren met solipsisme in een new-age jasje. Is goed voor personen als Corleone die toch al van de wereld zijn en uitkeringen trekken.

Voor mensen met verantwoordelijkheid gaat dit niet. Die moeten oplossingen vinden voor de problemen, ipv zoals ik al zei, tijdelijk in happy fluffy world te leven want "reality tends to smack you in the face".

Ik snap je redenering. Ik zie het niet als escapisme maar als een prioriteit stellen aan het onderwerp waar je mee bezig bent. Ik kan wel een boek lezen, maar als ik in mijn gedachten ook bezig ben met relationele problemen of welke boodschappen ik nog moet halen, dan zal mijn volledige aandacht niet uitgaan naar het lezen van de informatie uit mijn boek.

Ik mediteer dus wel om mijn gehele gedachte bij de meditatie te houden. Dat is op dat moment prioriteit nummer 1.

Ik snap je redenering. Ik zie het niet als escapisme maar als een prioriteit stellen aan het onderwerp waar je mee bezig bent. Ik kan wel een boek lezen, maar als ik in mijn gedachten ook bezig ben met relationele problemen of welke boodschappen ik nog moet halen, dan zal mijn volledige aandacht niet uitgaan naar het lezen van de informatie uit mijn boek.

Ik mediteer dus wel om mijn gehele gedachte bij de meditatie te houden. Dat is op dat moment prioriteit nummer 1.

wat een slechte strawman :roflol:

Ik zeg niet escapisme voor mundane zaken, ik zeg duidelijk escapisme voor probleemzaken.

Dat iemand tv kijkt of een boek leest heeft niks met het onderwerp te maken.

Het enome verschil tussen welk programma of boek je straks gaan zien/lezen, en wat er bv met de kinderen gaat gebeuren als ze scheiden, of een andere job moeten zoeken omdat hun bedrijf dreigt op de fles te gaan, lijk je te missen...

Ik mediteer om de realiteit beter te snappen, net zoals corleone probeert zoveel mogelijk te zoeken wat zijn huidige levensituatie kan valideren(maar ondertussen wel aan de anti-depressiva zit).

Laatst bewerkt:
wat een slechte strawman :roflol:

Ik zeg niet escapisme voor mundane zaken, ik zeg duidelijk escapisme voor probleemzaken.

Dat iemand tv kijkt of een boek leest heeft niks met het onderwerp te maken.

Het enome verschil tussen welk programma of boek je straks gaan zien/lezen, en wat er bv met de kinderen gaat gebeuren als ze scheiden, of een andere job moeten zoeken omdat hun bedrijf dreigt op de fles te gaan, lijk je te missen..

Welke probleemzaken? Wie zegt dat ze gaan scheiden? Is het bedrijf al op de klippen gelopen? Jij bent bezig met een self fullfilling prophecy. Lijkt me heel vervelend om jou te zijn, of om bij jou in de buurt te zijn, of om jouw kind te zijn.

Ik denk dat jij het hele verschil niet helemaal snapt.

Laatst bewerkt:
Heb hem gelezen, ik vind het een boek als vele, vele andere 'self help boeken'. er zitten een paar interessante dingen, die altijd worden opgeblazen tot eindeloos geleuter. The Power of Now was imo (al een tijdje geleden dat ik hem gelezen heb) een boek waarin de schrijver 300+ pagina's nodig had voor 'enjoy the moment'.

de waarde van 'be happy, enjoy the moment' kun je natuurlijk moeilijk ontkennen, maar heb je daar 300+ paginas voor nodig? nee. en alle spirituele bullshit eromheen? ook niet.

De Ethica heb ik zo gelezen, zonder echte back up (een beetje van Jonathan Bennett, aangezien die gast weet waarover hij praat mbt die vroegmoderne filosofen). EN sowieso verschillende artikels op plato stanford.

Taaie kost zo met al die axioma's en korte stellingen. Maar eenmaal je je er hebt doorgeworsteld heb je wel een idee van het hele plaatje. Het eerste deel is vooral ver-van-mijn-bed metafysica, maar komt uiteindelijk vrij dicht bij mijn eigen wereldbeeld. In principe zou je het kunnen skippen.
het tweede deel is daarentegen een stuk relevanter indien je een concrete stance tegenover de wereld en anderen zoekt. vrij stoicijns ook (de wereld valt niet te veranderen, wel onze perceptie en houding er tegenover.)

Ik ga me er aan wagen :).

@corleone,

In mijn laatste poging om het boeddhisme te begrijpen heb ik jan geurtz zijn laatste boek gelezen ( verslaafd aan denken). Maar ik blijf tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Even een vraag, als je 'zelf' een illusie is en je hebt een kenner en het gekende.

het gekende: de gedachte, emoties, zintuigelijke waarnemingen
De kenner: de stilte waarin het gekende zich manifesteert. De echte 'zelf'.

Hoe verklaar je dan dat het gekende subjectief is? En de kenner ook?

Zelfs identificeer ik me niet meer met mijn gedachtes, pijn, emoties etc dan is er nog steeds mijn aandacht. Waarom is deze aandacht subjectief?

Ik blijf erbij dat ik dit het grootste probleem vind in het boeddhisme. Leven is lijden. Werkelijkheid is deels een illusie en een constructie van de geest. Dus ook je ik en je emoties. Lijden is een illusie. Maar het geeft geen verklaring van de subjectieve ervaring, zelfs is deze illusionair.

Terug
Naar boven