XXL Nutrition

Training voeding en progressie diary

Dat jij dat als negatief ziet is jouw probleem.
Kunnen allemaal wel gaan zitten applaudiseren maar ondertussen gebeurt hier continu hetzelfde en staat TS met haar cut nog geen stap verder.
Kritische noten zijn hier nooit welkom geweest.

Heb al vaker tips gegeven, je kan altijd eens terug gaan lezen.
Het is dus maar anderhalf jaar.
TS is nog maar anderhalf jaar bezig, heeft verschillende dingen geprobeerd, qua voeding coach, en daarnaast een hele winter binnen hardgelopen. Ze blijft haar eigen weg bepalen, en met succes. Consistent zijn is veel belangrijker op de lange duur dan gelijk het goede pad vinden en er naar een jaar klaar mee zijn.

Mocht jij haar coach zijn was ze er na 3 weken wel klaar mee.

Het is dus maar anderhalf jaar.
TS is nog maar anderhalf jaar bezig, heeft verschillende dingen geprobeerd, qua voeding coach, en daarnaast een hele winter binnen hardgelopen. Ze blijft haar eigen weg bepalen, en met succes. Consistent zijn is veel belangrijker op de lange duur dan gelijk het goede pad vinden en er naar een jaar klaar mee zijn.

Met succes?

Volgens mij was ze deze log begonnen om haar vetpercentage te verlagen. Als ik dat zo lees vandaag is dat nog steeds één van haar doelen. Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat het uiteindelijke doel 60 kilo was (al vind ik 't ook geen slim idee om gewichten als doel te stellen, maar dat terzijde).
We zijn hier al een jaar bezig over 5 kilo hé.

Mag je wel kritiek hebben op 't feit dat ik kritiek heb, maar hoe help je iemand door te doen alsof alles prima gaat en haar cut "succesvol" is? Dezelfde fouten blijven al een jaar terugkomen: zich niet aan haar voeding (kunnen) houden. En ook dat gaat nu opnieuw gebeuren, want als ze eens een mindere dag heeft mag ze meer eten.

Dat is niet veel verschil met de andere twee coaches dan.

• Like
Waarderingen: horn
Ik zie echt wel progressie in haar fysiek hoor en ze wijkt misschien soms wel eens af van haar schema of voeding, maar we zijn ook geen robots 🤖.

Het valt mij ook op dat jij continue die negatieve opmerkingen onder haar log plaatst, ik vind dit ook weer negatieve feedback. Je kan best ook haar tips geven over hoe ze het wel kan volhouden en waar het mis loopt in haar cut. In plaats van weer zo’n sneer opmerking plaatsen.

Voor het geval mensen zeggen, jij hebt nooit een “cut” gedaan. Ik heb 3 maanden lang op 1800 kcal gezeten, 2 jaar terug ik woog amper 60 kilo dus ik weet hoe het voelt. Laatste weken mijn libido is compleet weg en had 0,0 energie, werd wakker van de honger. Soms moet je door hel gaan om er 10x zo sterk bovenop te komen.

Buttie misschien zou je je maaltijden kunnen uitstellen tot later op de dag, zodat je meer kunt eten.
Ik begrijp niet dat je het als negatieve kritiek ziet hoor.
Ze zegt het direct maar het klopt ook wel.
De beste tip die hier kan gegeven worden is idd: cutten is niet leuk en mentaal zwaar. Doorbijten. Er is geen andere optie als je geen jaren wilt bezig zijn om een beetje kgs te verliezen

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.484
Kathlino weet oprecht niet wat jou probleem is met mij. Je eerste opmerking was dat mijn schema niet goed was waarop je aangaf hem verkeerd geïnterpreteerd had. Daarna kreeg je een discussie met ak over hoe vrouwen anders moesten trainen en vanaf daar begonnen de opmerkingen als je bent wel veel met eten bezig.

Je lijkt vanaf het eerste moment al negatief naar mij te kijken en dat is prima. Maar waarom moet je het over en over verkondigen en continu hier zo'n discussie te zoeken. En als iemand of ik daar wat van zeg kom je met een kritische noot is nooit welkom geweest etc. Heb je al vaker gevraagd uit mijn buurt te blijven als dat je enige bijdrage is en je hebt al eerder gedeeld dat je niet oprecht met mij bent. Wordt echt heel moe van je en door je hele attitude doe ik sws al niks met je opmerkingen. Fijn voor jou dat jou doel bereikt is (en ik meen dat wel oprecht) en laat mij lekker loggen wat ik wil in mijn log. Ik log niet voor goedkeuring of applaus maar omdat ik het leuk vind te delen en te lezen hier. Tis dat ik geen slecht zelfvertrouwen heb maar jou benadering is niet gezond. En nu komt er vast weer een hopeloze reactie want zeggen, wat jammer dat je dit idee hebt gekregen of dergelijke zou niet uit jou vingers komen. En als ik mijn doel behaal zeg je niks of dat mocht ook wel als je kijkt hoelang je bezig bent.

En nogmaals allemaal prima. We zijn iig anders als mens en hier dus ook in. Misschien dat mijn werk in de verslavingszorg ervoor zorgt dat ik een lange adem heb en hoevaak een cliënt ook terugvalt we samen gaan zitten voor een nieuw plan. Stilstaan bij waar ging het deze x mis en focus op groei en verbetering. Tuurlijk vertel ik hem of haar dat het kut is en niet de eerste x maar iedereen heeft zijn eigen proces en snelheid.

Laatst bewerkt:
Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat je eigen brein je grootste vijand is tijdens een cut. Ik heb zelf een heleboel succesvolle, maar ook teleurstellende cuts achter de rug. Het komt altijd weer op hetzelfde neer (de ingrediënten naar succes), en helaas ook de andere kant op. Ik ga daar zelf ook even goed over nadenken, want over 2 weken start mijn cut!!🤘

Ik wist helemaal niet dat je ook in de zorg werkt. Het is een andere tak van sport dan waar ik werk, al werk ik wel regelmatig met verslaafden (wel clean, anders mogen ze de kliniek niet in). Het vergt mentaal ook veel van je!

Misschien is het nog wel een idee om te kijken waar de vermoeidheid vandaan komt en wat er gebeurt als je wel gaat trainen op die momenten. Soms voelt iets achteraf anders dan je had verwacht.

Kathlino weet oprecht niet wat jou probleem is met mij. Je eerste opmerking was dat mijn schema niet goed was waarop je aangaf hem verkeerd geïnterpreteerd had. Daarna kreeg je een discussie met ak over hoe vrouwen anders moesten trainen en vanaf daar begonnen de opmerkingen als je bent wel veel met eten bezig.

Je lijkt vanaf het eerste moment al negatief naar mij te kijken en dat is prima. Maar waarom moet je het over en over verkondigen en continu hier zo'n discussie te zoeken. En als iemand of ik daar wat van zeg kom je met een kritische noot is nooit welkom geweest etc. Heb je al vaker gevraagd uit mijn buurt te blijven als dat je enige bijdrage is en je hebt al eerder gedeeld dat je niet oprecht met mij bent. Wordt echt heel moe van je en door je hele attitude doe ik sws al niks met je opmerkingen. Fijn voor jou dat jou doel bereikt is (en ik meen dat wel oprecht) en laat mij lekker loggen wat ik wil in mijn log. Ik log niet voor goedkeuring of applaus maar omdat ik het leuk vind te delen en te lezen hier. Tis dat ik geen slecht zelfvertrouwen heb maar jou benadering is niet gezond. En nu komt er vast weer een hopeloze reactie want zeggen, wat jammer dat je dit idee hebt gekregen of dergelijke zou niet uit jou vingers komen. En als ik mijn doel behaal zeg je niks of dat mocht ook wel als je kijkt hoelang je bezig bent.

En nogmaals allemaal prima. We zijn iig anders als mens en hier dus ook in. Misschien dat mijn werk in de verslavingszorg ervoor zorgt dat ik een lange adem heb en hoevaak een cliënt ook terugvalt we samen gaan zitten voor een nieuw plan. Stilstaan bij waar ging het deze x mis en focus op groei en verbetering. Tuurlijk vertel ik hem of haar dat het kut is en niet de eerste x maar iedereen heeft zijn eigen proces en snelheid.
Kan je ook inhoudelijk reageren op welke opmerking niet correct zou zijn, in plaats van er weer een persoonlijke kwestie van te maken met "wat is je probleem met mij' of "negatief kijken naar mij"?
Je hoeft niets te doen met mijn opmerkingen (omdat ze van mij komen, wat een reden ook), maar kennelijk zijn er genoeg mensen met dezelfde mening, doe dan iets met hun opmerkingen.

Behaal je doel eerst eens, dan zal je zien wat ik zeg.

• #1.487
Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat je eigen brein je grootste vijand is tijdens een cut. Ik heb zelf een heleboel succesvolle, maar ook teleurstellende cuts achter de rug. Het komt altijd weer op hetzelfde neer (de ingrediënten naar succes), en helaas ook de andere kant op. Ik ga daar zelf ook even goed over nadenken, want over 2 weken start mijn cut!!🤘

Ik wist helemaal niet dat je ook in de zorg werkt. Het is een andere tak van sport dan waar ik werk, al werk ik wel regelmatig met verslaafden (wel clean, anders mogen ze de kliniek niet in). Het vergt mentaal ook veel van je!

Misschien is het nog wel een idee om te kijken waar de vermoeidheid vandaan komt en wat er gebeurt als je wel gaat trainen op die momenten. Soms voelt iets achteraf anders dan je had verwacht.

Fijn om te horen dat het bij jou ook niet altijd een succes is geweest en tof dat je dat toegeeft. Van iedere cut periode wel geleerd en wijzer geworden denk ik? En nu zin in je aanstaande? Plan al helemaal ready?

Ja ik werk in verschillende zgn safe houses en ambulant. En ons doel is altijd abstinentie maar in sommige casussen ook een damage control beleid en/of in beeld houden om erger te voorkomen. Veelal dak en thuislozen en ex gedetineerden ondersteunen bij reïntegratie en dat gaat met vallen en opstaan.

Ik heb al vele dingen ontdekt in mijn voedingsuitdaging en net als met een verslaving is veel gewoonte. Dus ben vorige week begonnen met voordat ik überhaupt eet stil te staan bij wat ik voel. Of het honger is of gewoon zin om wat te eten en ook wat er gebeurt als ik er niet op reageer dus dat sluit mooi aan bij wat jij zegt met trainen. Dus komende tijd kijken wat ik daarin kan leren over mijzelf om het beste overal uit te halen 😇

Ik had er wel meer uit kunnen halen hoor Nicky. Dus je hoort mij ook niet zeggen dat ik er ben of het perfect ging of dergelijke. Alleen wel dat ik mijn best doe, veel geleerd heb en niet opgeef 💪.

Maar ben in oktober 2023 begonnen met krachttraining dus nu bijna 1.5 jaar. Even snel gezocht naar wat foto's voor jou beeld. Heb ook weken gehad dat ik geen zin of motivatie had op mijn eten te letten etc. Weken van te weinig eten en teveel eten, emotie eten, sociaal eten en gaat u maar door. Beginnend niet weten hoe precies te trainen, soms teveel, soms te weinig etc. Hardlopen erin, Hardlopen eruit, coach schema, miste hardlopen weer dus weer erin en 2 vakanties naar het buitenland 😎. Veel tips geprobeerd, terug naar eigen schema en still trying.

Voor (en achter 🤣)

1000023170.jpg

1000023168.jpg

Begin en vorige maand

1000023164.jpg

1000023165.jpg
Ik zie zeker een verschil, met name aan de voorkant lijk je wat droger. Ik had niet ingeschat dat het anderhalf jaar zou zijn, maar dat geef je zelf ook al aan. Heb je ook omtrek maten of metingen vp of iets dat richting geeft (want eigen metingen zijn natuurlijk nooit zo betrouwbaar)?

Ik snap je punt dat ieder op zijn eigen tempo mag groeien en dat iedereen daar iets anders voor nodig heeft (laat daar nu net mijn beroep in zitten 😉) maar als herhaaldelijk dezelfde fout gemaakt wordt of lijkt te worden is het inderdaad niet gek om te reflecteren op je plan en kijken of dat nog tweaks nodig heeft. Het is aan jou wat je met de feedback doet, en als je hem niet herkend is het lastig hem mee te nemen, maar met alleen op jezelf afgaan ontwikkel je nooit je blinde vlekken.

Als jij voor jezelf kan onderbouwen dat je nog steeds op de goede weg zit om je doel binnen de gestelde termijn te behalen: prima.
Je hebt niet het doel zo snel en effectief mogelijk naar je trainingsdoel te werken, zo lang je jezelf maar niet voor de gek houdt en het reëel houdt 👍

Overigens, je hebt natuurlijk een hele mooie basis, dus ik snap het ook prima als je dicht bij je doel licht

Kathlino komt misschien beetje direct over maar ze zegt eigenlijk wat vntl ook zegt. Je laat je hoofd keuzes maken die je lichaam zich weer “comfortabel” laten voelen. Dit zijn mentale valkuilen waarin je tijdens een (diepe) cut vaak en nog vaker tegen gaat komen. Wat vtnl al zegt; probeer hier niet naar te luisteren en sla je er doorheen. Al voelt je lijf “op”, je hebt echt nog meer in je mars dan je denkt en niet negatief bedoeld; er zitten nog zat reserves voor je lijf om op te teren, het aanspreken van deze reserves is je lijf en hoofd niet gewend en gaat tegen stribbelen. Sla je zelf er doorheen en je zal zowel mentaal als lichamelijk veel sterker worden en meer over jezelf leren

Kathlino heeft wel eens een kutopmerking gemaakt hier en daar richting OP, maar ze verwoord het hier erg netjes en ze heeft gewoon gelijk momenteel. Ze valt hier ook verder niemand persoonlijk aan....

• #1.491
Dankjewel voor jullie reacties. Voordat ik hier een boekwerk typ aan leersels en probeersels van de afgelopen periode komt het erop neer dat ik denk dat iedere stap vooruit en achteruit nodig is geweest om op dit punt te raken. Los proberen te maken van de gedachten = ik moet dit en mag dit niet en deze omgezet in wat wil ik en ik mag alles. Daarbij vaak en lang periodes gehad dat ik het allemaal wel prima vond en geen motivatie had om even door te bijten omdat ik het even niet de moeite waard vond en prima tevreden was.

Daardoor nu op het punt dat ik bereid ben door te bijten en opofferingen te maken. Zelf zie ik nl een aanwezigheid van spieren die ik graag meer tot recht wil laten komen. Dus mijzelf voorgenomen een x aantal maanden door te bijten op lastige momenten en serieus te cutten. Daden zeggen meer dan woorden dus lets go 😎

Vanmorgen rustig tempo wezen joggen en geen last van mijn spier gekregen. Morgen weer een goede beentraining dus vandaag genieten van de zon en veel luieren ✌️

1000023235.jpg

Laatst bewerkt:
Je eigen mindset kan inderdaad een hoop verschil maken! Ik zat ook een tijdje vast in “ik moet trainen”. Maar ik moet niet trainen, ik wil trainen want ik heb een doel wat ik wil behalen. Niemand verplicht me om dat te doen, dat is mijn eigen keuze en ik mag blij zijn dat mijn lichaam dit kan. Vooral als ik denk van jeeezus ik heb zo geen zin in een legday, dan zeg ik echt tegen mezelf van ja Truus wees blij dat je benen hebt die het doen, iemand die in een rolstoel zit zou graag met je willen ruilen dus hup die beentjes de gym in💪🏼

Soms jezelf ff die peptalk geven helpt wel haha

Fijn om te horen dat het bij jou ook niet altijd een succes is geweest en tof dat je dat toegeeft. Van iedere cut periode wel geleerd en wijzer geworden denk ik? En nu zin in je aanstaande? Plan al helemaal ready?

Ja ik werk in verschillende zgn safe houses en ambulant. En ons doel is altijd abstinentie maar in sommige casussen ook een damage control beleid en/of in beeld houden om erger te voorkomen. Veelal dak en thuislozen en ex gedetineerden ondersteunen bij reïntegratie en dat gaat met vallen en opstaan.

Ik heb al vele dingen ontdekt in mijn voedingsuitdaging en net als met een verslaving is veel gewoonte. Dus ben vorige week begonnen met voordat ik überhaupt eet stil te staan bij wat ik voel. Of het honger is of gewoon zin om wat te eten en ook wat er gebeurt als ik er niet op reageer dus dat sluit mooi aan bij wat jij zegt met trainen. Dus komende tijd kijken wat ik daarin kan leren over mijzelf om het beste overal uit te halen 😇
Ja van elke cut/bulk heb ik zeker veel geleerd! Ik weet ook heel goed daarom wat niet werkt en toch trap ik daar wel eens weer in (ik overschat mijzelf wel eens). De uitdaging bij mij zit hem vooral in het strict aan mijn plan houden en daar niet meer vanaf wijken. Dat is met de jaren lastiger geworden, maar dat is wel wat werkt. Ik geloof er nog steeds in, dat wel.

Het plan voor de aankomende cut heb ik grotendeels klaar! Ik heb geen uitjes gepland en/of verjaardagen staan. Ik ga totaal 8 weken strict op dieet. Daarna wil ik kijken of ik nog langer wil doorgaan of dat ik mijn calorieën weer op ga hogen.

Ik heb 1 x langdurig gecut, maar daar ben ik absoluut geen fan van. Dit heb ik alleen gedaan destijds (onder begeleiding) omdat ik een wedstrijd wilde doen. Ik ben toen in 5 maanden van +20% vet naar 9% gegaan. In 2018 heb ik de meest succesvolle minicut gedaan. Totaal -9 kg in 7 weken (vet% van 24 naar 15%).

Slow & steady werkt voor mij meestal averechts, helemaal als ik dit op mijn eigen houtje moet doen. Ik ga beter op een groter tekort voor een kortere tijd (zonder refeeds).

Qua voeding heb ik vanaf het begin altijd IIFYM gehanteerd. Dat is wel gelijk ook een valkuil, ik kan zeker niet alles in huis halen. Dit was destijds ook een bewuste keuze, omdat ik in mijn tienerjaren een eetstoornis heb gehad. Ik maak dus geen onderscheid tussen goed en fout, clean en niet clean ed.

Carbcycling ed doe ik allemaal niet meer, net als het eten aanpassen op trainingsdagen. Dat werkt voor mij niet. Gewoon steady elke dag dezelfde calorieën/macro's. Het moet eigenlijk gewoon zo simpel als mogelijk zijn met niet teveel variatie.

Het lijkt mij wel interessant werk wat je doet, al wil ik straks een iets andere kant op (uit de klinische setting). Bevalt het jou nog wel?

• #1.496
Het plan voor de aankomende cut heb ik grotendeels klaar! Ik heb geen uitjes gepland en/of verjaardagen staan. Ik ga totaal 8 weken strict op dieet. Daarna wil ik kijken of ik nog langer wil doorgaan of dat ik mijn calorieën weer op ga hogen.

Leuk om te lezen. Als ik terug kijk heb ik niet eerder serieus gecut. Ik weet dus ook niet hoeveel weken ik zou moeten volhouden. Heb voor mijzelf 3 maanden aangehouden maar 2 en dan kijken waar je staat is ws een beter plan. Dus ga jou nadoen al begin ik iets eerder 🙂

Ik heb 1 x langdurig gecut, maar daar ben ik absoluut geen fan van. Dit heb ik alleen gedaan destijds (onder begeleiding) omdat ik een wedstrijd wilde doen. Ik ben toen in 5 maanden van +20% vet naar 9% gegaan. In 2018 heb ik de meest succesvolle minicut gedaan. Totaal -9 kg in 7 weken (vet% van 24 naar 15%).
Dit laatste klinkt goed. Hoevaak trainde je toen per week? Inclusief of exclusief cardio?

Slow & steady werkt voor mij meestal averechts, helemaal als ik dit op mijn eigen houtje moet doen. Ik ga beter op een groter tekort voor een kortere tijd (zonder refeeds).

Dit is fijn want dit lijkt mij ook beter af te gaan. 2 of 3 maanden doorbijten zonder cheats etc en gewoon dag in dag uit hetzelfde zonder rekenen en stress. Dit is wat het is deal with it idee.

IIFYM en carbscycling ken ik niet 😁.
Het lijkt mij wel interessant werk wat je doetal wil ik straks een iets andere kant op (uit de klinische setting). Bevalt het jou nog wel?
Ja bevalt mij erg goed. Hop van de 1 na de ander en ieder uur is weer anders. Van gesprekken met justitie tot rechtzaken tot boodschappen tandarts huisarts, uitkerings aanvragen en bezwaren, meubels uitzoeken, sollicitatie schrijven, open dagen voor studie etc. Dus heel leuk en veelzijdig
Klinisch lijkt mij erg saai maar daarintegen wel weer leerzaam qua methodieken.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Erg leerzaam!

Je eigen mindset kan inderdaad een hoop verschil maken! Ik zat ook een tijdje vast in “ik moet trainen”. Maar ik moet niet trainen, ik wil trainen want ik heb een doel wat ik wil behalen. Niemand verplicht me om dat te doen, dat is mijn eigen keuze en ik mag blij zijn dat mijn lichaam dit kan. Vooral als ik denk van jeeezus ik heb zo geen zin in een legday, dan zeg ik echt tegen mezelf van ja Truus wees blij dat je benen hebt die het doen, iemand die in een rolstoel zit zou graag met je willen ruilen dus hup die beentjes de gym in💪🏼

Soms jezelf ff die peptalk geven helpt wel haha

Ja precies dat. Tis maar 1 woordje maar maakt in je brein echt een groot verschil merk ik. Mooie gedachten mbt gezonde benen. Zal eraan denken morgenvroeg 😇

• #1.498
De eerste 2 dagen kracht weer achter de rug!

Squat 80kg
Seat leg curl 36kg
Legpress 170kg
Abduction 70kg
Adduction 60kg
Cable kick back 20kg
16min fietsen

Pull up 3x6
Biceps curl barbel (stang met buiging 3.75 aan iedere kant)
Biceps curl kabel staaf 20kg
Seat cable row 40kg
Machine fly 31kg
Upright row barbel 10kg
Triceps pushdown touw 15kg
Triceps machine stoelding 40kg
Biceps curl dumbell 8kg
18min fietsen.

Morgen hardlopen en dan nog 2 dagen kracht. Voelt allemaal weer lekker en zin en motivatie optimaal ✌️ on my way 😇.

Pull up 3x6
Biceps curl barbel (stang met buiging 3.75 aan iedere kant)
Biceps curl kabel staaf 20kg

Seat cable row 40kg
Machine fly 31kg
Upright row barbel 10kg
Triceps pushdown touw 15kg
Triceps machine stoelding 40kg
Biceps curl dumbell 8kg
18min fietsen.
Veel bicepswerk op upper body day! Zeker als je bedenkt dat excentrische pull-ups (dus langzaam laten zakken) de biceps al behoorlijk 'frituren'. Of doe je nu pull-ups met elastiek?

• #1.500
Veel bicepswerk op upper body day! Zeker als je bedenkt dat excentrische pull-ups (dus langzaam laten zakken) de biceps al behoorlijk 'frituren'. Of doe je nu pull-ups met elastiek?

Ja met elastiek. Wel de lichtste variant inmiddels dus dichtbij. Ben een beetje aan het zoeken in ub en verwaarloos biceps vaak met 2 oefening dus wou vandaag meer focus leggen op biceps en vrijdag op schouders. Die laatste dumbell kwam tot 6x hoor toen waren ze echt op haha.

Terug
Naar boven