Fitness Seller

Trainingschema: beetje oke?

• Topic Starter Topic Starter
Kies voor barbell rows of romanian deadlifts, dit is te intensief voor je onderrug. Of doe eerst je RDL's en daarna bijvoorbeeld dumbbell rows.

Ik hoop niet dat je hiermee bedoeld dat je 6x in de week staat te liften op dit schema...

Op dit moment heb ik nog geen last gehad van de onderrug, maar wil dit uiteraard wel voorkomen. Is er naast de dumbbell rows eventueel ook nog een ander alternatief, mag ook een oefening zijn voor andere spiergroepen zolang het er goed bijpast.

Ik sta 3 dagen per week in de sportschool en doe 6 dagen per week bodyweight trainingen (dus ook op dagen dat ik in de sportschool sta). Eén dag in het weekend houd ik volledige rust, zodat alles goed kan herstellen.

Je kan de BOR wisselen met de pulldown in je weekschema.

Ah mooi, ga ik dat doen.

In plaats van hangen doe ik sinds deze week aan het vasthouden van een barbell op lichaamsgewicht voor een aantal seconden. Ik heb vandaag bijvoorbeeld 2 x 65KG x 25 seconden gedaan, met 2 minuten rust tussen de sets. Ik ga tot 60 seconden en als ik dat volhoud verhoog ik het gewicht met 2.5kg. Voel dit ook goed in mijn handen en armspieren. Dat hangen houd ik niet echt van en dit leek me wel een goede vervanging.

Deadlift is vandaag overigens gelukt op 77,5KG, wat weer 2.5KG meer is dan vorige week. Hopelijk helpt die "barbell hold", zodat ik volgende week de 80KG aan kan. Ik zal hier tegen die tijd ook een update over plaatsen.

Laatst bewerkt:
Door griepje helaas niet naar de sportschool kunnen gaan gister. Had nog een vraag over de diamond pushup, train je hier ook de borstspieren voldoende mee?

Wat versta je onder voldoende? Als het deel uitmaakt van je dagelijkse BW oefeningen moet je het zien als iets aanvullends, verwacht er niet direct wonderen van en van alleen (diamond)push-ups krijg je geen maximaal ontwikkelde borstspieren.

Dat begrijp ik, ik doe het ook echt alleen voor erbij en niet als vervanging (tenzij sportschool een keer niet lukt door bijv. ziekte). Ik las dat diamond push up de focus verlegd naar de tricep en vroeg me af of de borst dan nog wel goede stimulatie krijgt, of dat de "regular pushup" daar beter voor is? :)

Kies voor barbell rows of romanian deadlifts, dit is te intensief voor je onderrug. Of doe eerst je RDL's en daarna bijvoorbeeld dumbbell rows.

Ik hoop niet dat je hiermee bedoeld dat je 6x in de week staat te liften op dit schema...
Dat je het G-woord nog niet eens gebruikt hebt... :)

@TS:
Waarom probeer je niet een Greyskull LP variant, zie de beginnersticky van @Starx6673 of uitgebreider hier:The Greyskull Methods- A Primer ?

Zou wel pull ups/chin ups oefenen/opnemen in je schema, juist ook als ze lastig gaan. Zijn ook goed voor je grip.

Je zou GS LP als je die redelijk kaal doet op je sportschooldagen ook kunnen aanvullen met de 531 for beginners methode 531-beginners - Fitness, een x aantal herhalingen voor oefeningen uit 3 categorieën. B.v. Stel je moet 50 pull oefeningen doen, dan probeer je eerst zoveel mogelijk chin ups of pull ups te doen, als er niet eens meer eentje per set lukt en je hebt er totaal bv 10 gedaan, moet je daarna nog 40 vergelijkbare reps met een latpulley doen.

Waarom trouwens 2 wu sets?
Doe gewoon zoveel als lekker is: bv 2x5 met de stang, 1x5@40%, 1x3@60%, 1x2@80% en als de stap dan te groot is naar je werkset dan nog een dubbel, eventueel een beetje schuiven.
Zo is bij mij het verschil tussen de laatste wu-set en de eerste werkset nooit meer dan 20kg.
Ook fijn om bij grote oefeningen te werken aan vorm.

Laatst bewerkt:
Op dit moment voel ik me bij mijn huidige schema (met [eventueel nog] enige aanpassingen) vrij goed op mijn gemak. Ik denk dat ik hier ook veel progressie mee kan maken en merk al veel verschil met toen ik 5x5 deed. Hierdoor verander ik nu nog liever niet volledig van schema, maar zal greyskull + 531 wel in gedachten houden als meer beginner+ schema. Oftewel, die ga ik waarschijnlijk doen wanneer progressie met het "huidige" schema minimaal wordt. Lijkt me wel goed mogelijk toch of is het geen goed vervolg?

Ik zou op zich die pullups willen doen, zal dit er in opnemen. Kan de lat pull down hiernaast gedaan worden om de aangesproken spiergroep nog wat extra aandacht te geven (eventueel alleen als de pullups niet voldoende lukken)?

Die twee wu sets zijn eigenlijk een beetje uit de lucht gegrepen. Ik merk wel dat ik hierna warm genoeg ben en in vergelijking met de stronglift (waar ik soms 5 wu sets deed) merk ik niet zo heel veel verschil. Bij de deadlift doe ik wel 3 wu sets en dan de zware set, voelt daarbij wel echt beter.

Als je gedemotiveerd raakt door 5x5 (of 3x5), ligt dat niet aan het schema denk ik. Dat is werkelijk de simpelste en snelste progressie die je kunt maken als beginner. De krachtgains van week tot week zouden je juist de gym in moeten jagen.

Als het 'saai' wordt, kan je assistance toevoegen. Inderdaad bij één workout Dips en bij een ander Pullups/Chinups. Wat je natuurlijk ook kan doen is op de vrijdag bijvoorbeeld wat side raises, tricep pushdowns, curls en ander pomp werk. Zo doe ik het ook al jaren. Don't fix it, if it ain't broken!

5x5 was een prima schema en in principe doe ik nu ongeveer hetzelfde. De gewichten gaan met elke oefening 2.5kg omhoog, net als met 5x5. De enige echte verschillen zijn eigenlijk dat ik nu twee keer per week squat (ipv 3), ook een stiffed leg deadlift doe en een oefening voor de calves en pullups/lat pull downs. Dus hetzelfde, maar dan net wat anders. :)

5x5 was een prima schema en in principe doe ik nu ongeveer hetzelfde. De gewichten gaan met elke oefening 2.5kg omhoog, net als met 5x5. De enige echte verschillen zijn eigenlijk dat ik nu twee keer per week squat (ipv 3), ook een stiffed leg deadlift doe en een oefening voor de calves en pullups/lat pull downs. Dus hetzelfde, maar dan net wat anders. :)
Kenmerk van GreySkull LP: 2x squat, 1x DL
Kenmerk van Greyskull LP: je kan van alles toevoegen, noemen ze soms plug-ins.

Het is niet (alleen/per sé) dat ik je wil overtuigen om GS LP te gaan doen, maar meer dat wat je doet er al enorm naar ruikt.

Meestal vinden mensen 3x5/5x5 saai worden omdat ze beginnen vast te lopen of het heel zwaar wordt om van te herstellen, dit lost GS op door veelvuldig resetten en repgoals kunnen halen

Als wat je nu gaat doen bevalt, ook prima natuurlijk.

Succes!

Dat begrijp ik, ik doe het ook echt alleen voor erbij en niet als vervanging (tenzij sportschool een keer niet lukt door bijv. ziekte). Ik las dat diamond push up de focus verlegd naar de tricep en vroeg me af of de borst dan nog wel goede stimulatie krijgt, of dat de "regular pushup" daar beter voor is? :)

Bekijk dit eens en haal er inspiratie uit.

Thanks, zal ze eens bekijken.

80kg deadlift is vandaag gelukt. Barbell hold werpt zijn vruchten af. :D

Weet iemand misschien een filmpje met goede uitleg over de pull ups? Staan er zoveel op YouTube en wil het graag goed doen. :)

Terug
Naar boven