MuscleMeat

NSFW! Tren & Jerry’s

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Einde van een bromance geloof ik .... of komt het nog goed? :P

Wil je 5/3/1 gaan doen na Lineair Program?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.217
Vanwaar de keuze voor 5/3/1?

Vond het wel een interessante opzet, met name het feit dat er ook ruimte voor zware triples en singles is, plus joker sets waar het kan. Volume is misschien wat aan de lage kant, maar dat wordt gecompenseerd met een extra oefening door de BBB Template. Pak nu Squats + Legpress, Bench + Incline DB Press, Deadlift + ??? en OHP + close grip bench. Daarnaast nog wat extra isolatie voor de balans, vooral lat pulldowns, facepulls, misschien nog wat arm werk.

Haha. Jim Wendler is zeker een baas en zijn programma steekt simpel doch effectief in elkaar. Vond het ook fijn trainen, wetende waar je aan toe bent.
Maar eerlijk gezegd, mijn ongezouten mening: te weinig volume (ook met BBB), te veel specificity (squat of deadliftvariaties ontbreken bijna geheel), te weinig slimme periodisering. Je traint simpelweg naar een plateau toe zoals je dat ook doet met een lineair program, alleen is het in mijn ogen dan minder effectief.

Maar uiteindelijk draait het erom dat je doet wat je leuk vindt! Als een programma ervoor zorgt dat je consistent blijft trainen met enige progressive overload, dan is dat programma altijd beter dan fuckarounditis 3-4x per week. Laat dat laatste nou zijn waar 90% van de gymbro's last van hebben.

Het probleem ook van 5/3/1 is dat men er een shitload aan oefeningen aan toe gaat voegen. Dat streeft volledig het westside barbell idee voorbij, namelijk: I'm not doing jack shit. Die gasten daar hebben in de afgelopen 10 jaar misschien 3x een barbell curl gedaan. Genoeg gasten zelfs die squatten en weer weg zijn.
Dan probeer je dus 2 werelden samen te voegen die in mijn optiek niet samen gaan. De impact van singles en triples op hoge intensiteit moet je niet onderschatten. Kijk naar Sheiko, daar doe je doubles met 80%. Echt compleet anders dus.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven