MuscleMeat

NSFW! Tren & Jerry’s

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Haha. Jim Wendler is zeker een baas en zijn programma steekt simpel doch effectief in elkaar. Vond het ook fijn trainen, wetende waar je aan toe bent.
Maar eerlijk gezegd, mijn ongezouten mening: te weinig volume (ook met BBB), te veel specificity (squat of deadliftvariaties ontbreken bijna geheel), te weinig slimme periodisering. Je traint simpelweg naar een plateau toe zoals je dat ook doet met een lineair program, alleen is het in mijn ogen dan minder effectief.

Maar uiteindelijk draait het erom dat je doet wat je leuk vindt! Als een programma ervoor zorgt dat je consistent blijft trainen met enige progressive overload, dan is dat programma altijd beter dan fuckarounditis 3-4x per week. Laat dat laatste nou zijn waar 90% van de gymbro's last van hebben.

Ik pas 5/3/1 al jaren toe. En ga nog steeds vooruit. Maar goed, ik heb het zo aangepast, dat Wendler wellicht zijn wenkbrauwen zou fronsen :p

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.222
Het probleem ook van 5/3/1 is dat men er een shitload aan oefeningen aan toe gaat voegen. Dat streeft volledig het westside barbell idee voorbij, namelijk: I'm not doing jack shit. Die gasten daar hebben in de afgelopen 10 jaar misschien 3x een barbell curl gedaan. Genoeg gasten zelfs die squatten en weer weg zijn.
Dan probeer je dus 2 werelden samen te voegen die in mijn optiek niet samen gaan. De impact van singles en triples op hoge intensiteit moet je niet onderschatten. Kijk naar Sheiko, daar doe je doubles met 80%. Echt compleet anders dus.

Ik snap wat je bedoelt. Denk dat het in mijn geval nog wel meevalt. Vorige training 3 setjes squats gedaan, topset van 97,5x5, relatief lage intensiteit dus. Daarnaast nog 5x10 leg presses gepakt, puur voor de squats, die wederom op niet verschrikkelijk hoge intensiteit. Ik kan me voorstellen dat het je squat ed niet ten goeie komt als je daarnaast nog hamstring curls, rdl, sdl, leg press, leg extensions etc gaat doen, als een echte bro workout.

Ik vind het programma in algehele zin ontbreken aan variatie die daadwerkelijk bijdraagt aan een squat, bench of deadlift.

Je doet bijvoorbeeld geen:
- Deficit deadlifts
- Paused deadlifts
- Deadlifts against bands of w/ chains
- Deadlifts off boxes
- Paused squats
- Frontsquats
- HB squats wanneer je lowbar comp squat en vice versa
- Goodmornings
- Hyperextensions/reverse hypers
- Incline benches
- Larsen press/Feet-up bench
- Bench against bands of w/chains
- Board press

En zo kan ik maar doorgaan. Het idee dat je alleen maar moet benchen om beter te worden in benchen is naar mijn mening niet ideaal. Je verkrijgt een bepaalde prikkel van benchen -> adaptatie, dit volgt de regel van afnemende marginale opbrengst. De volgende prikkel zal een minder grote opbrengst leveren. Dus, de oplossing is dan niet meer of vaker gaan benchen. Nee, de oplossing is om een andere oefening te doen die een marginale prikkel veroorzaakt die groter is dan wanneer je zou benchen. Bijvoorbeeld een board press of Larsen press (afhankelijk van je zwaktes in de lift). Te specifiek trainen zoals in veel programma's gebeurt is echt een oorzaak van stagnatie.

Maar nogmaals, ik ben hier niet om je van 5/3/1 af te praten! Doe vooral waar jij je goed bij voelt. 5/3/1 gaat gegarandeerd voor progressie zorgen en ik heb het altijd een leuk programma gevonden :).

• #1.227
Maar nogmaals, ik ben hier niet om je van 5/3/1 af te praten! Doe vooral waar jij je goed bij voelt. 5/3/1 gaat gegarandeerd voor progressie zorgen en ik heb het altijd een leuk programma gevonden :).

Ik laat me graag van een programma afpraten als dat noodzakelijk is. Ik ben echter wel verschrikkelijk eigenwijs dus dat zal niet snel gebeuren :D.

• #1.231
Deficit deadlifts klinkt trouwens als een leuke toevoeging op de normale deads denk ik! @BankingForVials

• #1.235
  • #1.236
Bench 50x5 + 57,5x5 + 65x6 (geen spot dus voorzichtig).
Incline Bench BB 40x5x10
Lat Pulldown + Facepulls 2x20

Cals 3300 :D.

Groetjes

• #1.237
Kwam nog een excel sheetje van eind vorig jaar tegen. BW rond de 94, maar wel zwakker dan nu. Zuipen, restaurant/thuisbezorgd 5x per week en 2x per maand trainen is toch niet optimaal :roflol:.

• #1.238
Uurtje gewandeld

Cals 3000

Morgen drukke dag studeren en savonds deadlift dag van 5/3/1 :).

• #1.239
Pff, helemaal op na colleges, uur of 1900 thuis, toch nog even de gym in geweest na een halve liter monster.
Sumo deads 122,5x8 topset :D.
Deficit deads op 10kg bumperplate 70x3x10 + snatch grip deads op 10kg bumperplate 70x2x10

Goed naar de kloten, afgesloten met paar setjes curls want veel zin in. Morgen maar weer écht knallen met de OHP als main oefening.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven