MuscleMeat

Ub/lb vs split.

ga eerst maar eens wat praktijkervaring opdoen voordat je hier de grote

bodybuilding / krachtsport wetenschapper gaat uithangen

de groeten

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: vntl
  • Topic Starter Topic Starter

Eerste onderzoek is een vergelijking tss meer frequentie vs minder frequentie.
Fullbody werd geintroduceert om meer frequentie kunnen induceren.
Nu, totale volume is gelijk. Terwijl als je minder frequent traint, je meer volume kan bouwen binnen een workout.

Zoals fry zegt in zn review, als je trainingschemas wilt vergelijken, moet je niet enkel rekening houden met 1 parameter. Jij kijkt nu enkel nr frequentie. Anderen kijken san nr intensiteit.
Maar real life routines is een combinatie van factoren.

Zoals ik eerder ook al zei, meer frequentie is beter danminder frequentie, meer vollume is beter dan minder volume, en meer intensiteit is beter dan minder intensiteit.
Als je ze nu alle 3 combineert....ga je maximaal gainen? Nope, je gaat overtrainen.

meh

En hoe definieer je overtraining.

Kun je uitleggen hoe die bron onderbouwd dat je dan naar jouw stelling zult overtrainen?

Neen, dat lees je zelf.
Wernborn beschrijft studies hoe participanten in een overtrained staat geraken als ze op alle 3 dose variabelen hoog scoren. In wernborns artikel zal je ook referenties vinden naar die individuele studies

It is uncertain if training at these high frequencies would continue to yield very high rates of increases in CSA or perhaps result in diminishing returns or even overtraining after a longer period.

Verder zie ik alleen vermeldingen van local overtraining door slow eccentric reps. Spieren slopen door bepaalde trainingtechnieken dus, niet systemische overtraining door frequency, volume, en intensiteit.

@Brotoscience

Zo maar even een vraagje tussendoor.

Je zoekt antwoorden met betrekking tot wat zijn de beste trainingsmethoden cq. trainingsindeling en het waarom daarachter.

Moeten de antwoorden bij jou altijd persé met ondubbelzinnig wetenschappelijk bewijs onderbouwt worden om uberhaupt nuttig of zinvol te zijn?

It is uncertain if training at these high frequencies would continue to yield very high rates of increases in CSA or perhaps result in diminishing returns or even overtraining after a longer period.

Verder zie ik alleen vermeldingen van local overtraining door slow eccentric reps. Spieren slopen door bepaalde trainingtechnieken dus, niet systemische overtraining door frequency, volume, en intensiteit.

High load eccentrisch valt onder intensiteit.

P250 links onderaan, hoe intenser workout, des te minder fresuent trainen raad men aan
P250 rechtsboven: optimal training volume and volume treshold for overtraining decreases with increasing intensity

Ziehier frys review v overtraining door middel van excessive intensiteit of volume (of combinatie)
Heb het zelf niet gelezen ma stazt in mn to read list.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9068095

@Brotoscience

Zo maar even een vraagje tussendoor.

Je zoekt antwoorden met betrekking tot wat zijn de beste trainingsmethoden cq. trainingsindeling en het waarom daarachter.

Moeten de antwoorden bij jou altijd persé met ondubbelzinnig wetenschappelijk bewijs onderbouwt worden om uberhaupt nuttig of zinvol te zijn?

Volmondig ja.

Ik accepteer ook wel indicating evidences hoor, maar plazts ze (natuurlijk) op een lager ladder qua bewijskracht.

(Net zoals ik me niet snel laten overreden door een correlationeel onderzoek vb itt tot een experimenteel design. Maar wilt niet zeggen dat ik data negeer van goed uitgevoerde correlationele designs). Kzou dus niet stellen dat het compleet onnuttig is of zinloos dus...
ik ben wel redelijk streng van wat ik acceptabel vindt, kleg de lat hoog. Kan tog, yolo xxx

Volmondig ja.

Ik accepteer ook wel indicating evidences hoor, maar plazts ze (natuurlijk) op een lager ladder qua bewijskracht.

(Net zoals ik me niet snel laten overreden door een correlationeel onderzoek vb itt tot een experimenteel design. Maar wilt niet zeggen dat ik data negeer van goed uitgevoerde correlationele designs). Kzou dus niet stellen dat het compleet onnuttig is of zinloos dus...
ik ben wel redelijk streng van wat ik acceptabel vindt, kleg de lat hoog. Kan tog, yolo xxx

Duidelijk.

Maar denk jij dan dat er op dit moment 2016, er voldoende valide bronnen/wetenschappelijk bewijs bestaat waarmee een sluitend antwoord op jou vraag kan worden gevormd?

Duidelijk.

Maar denk jij dan dat er op dit moment 2016, er voldoende valide bronnen/wetenschappelijk bewijs bestaat waarmee een sluitend antwoord op jou vraag kan worden gevormd?

Geen idee, ben nog aan het lezen.
Maar het lijkt er idd erop van niet. (In case van niet moeten zowel split als ub lb hun bek houden van wat beter is :) )

Een studie waar ze split vs ub lb vergelijken zonder fixed volume en frequentie zou het beste zijn. En liefst paar keer gerepliceerd.
Lijkt me niet zo moeilijk om te designen, dus mss bestaan ze wel.

Maar het lijkt er idd erop van niet. (In case van niet moeten zowel split als ub lb hun bek houden van wat beter is :) )

Een studie waar ze split vs ub lb vergelijken zonder fixed volume en frequentie zou het beste zijn. En liefst paar keer gerepliceerd.

Bij mijn beste weten bestaan ze (nog) niet. Mocht je vinden dan horen we dat ongetwijfeld.

Onderzoek m.b.t. Veel aspecten van training is ook vaak incompleet, soms controversieel maar ook in bepaalde gevallen onbetrouwbaar.

Begrijp goed dat daarom veel goedbedoelde reacties in dit soort topics voortkomen uit een mix van wetenschappelijk te onderbouwen argumenten, aangevuld met conclusies vanuit praktijkervaring en waarneming.

Bepaalde zaken blijven voorlopig educated guessing wat mij betreft.
Dat is wat we hebben en daarmee moeten we het doen. Beperkt wellicht, maar in mijn optiek zeker niet nutteloos.

Als jij dan de acceptatie-lat zo hoog legt, dan is dat natuurlijk jouw goed recht, maar ik zie dan het verder nut van met jou discussiëren niet.

High load eccentrisch valt onder intensiteit.

P250 links onderaan, hoe intenser workout, des te minder fresuent trainen raad men aan
P250 rechtsboven: optimal training volume and volume treshold for overtraining decreases with increasing intensity

Ziehier frys review v overtraining door middel van excessive intensiteit of volume (of combinatie)
Heb het zelf niet gelezen ma stazt in mn to read list.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9068095
Dat eerste aanraden gaat specifiek over supra-maximaal laden (bijvoorbeeld 110%) met eccentric reps. Het hele verhaal daarvoor gaat sowieso over mate van eccentric loading.

Dat tweede betrekt dit dan bij fly's training-overtraining continuum met inderdaad de stelling dat die variabelen de treshhold voor overtraining verlagen.

Bij maximale frequentie, volume, en intensiteit dienen eccentric overload technieken absoluut beperkt te worden.

Dat zegt nog niet dat je met reguliere training sowieso zult overtrainen wanneer die variabelen maximaal zijn.

Als je specificeert dat maximaal volume ook maximale eccentric tut en overloading betekend, dan ja zeker.

Let trouwens op dat de definitie van overtraining die ze hier op dit stuk lijken te hanteren die van tijdelijke performance achteruitgang is waarvan je nog binnen de trainingcycles kunt herstellen (en verbeteren).

Dit wordt ook wel overreaching genoemd. Chronische systemische overtraining is naar ik weet alleen gezien bij duursport.

Hoe ik het zie zal dit altijd zelf-corrigerend werken, dus of je loopt tegen local overtraining danwel blessures op of je performance op de lifts gaat achteruit door centrale feedback. In beide gevallen zul je niet meer genoeg kunnen doen om chronisch systemisch overtrained te raken.

Ps. Wat ik dan weer interessant vind staat rechts onderin die pagina: If the sensitivity of skeletal muscle protein synthesis to mechanical stimuli is regained during the same day and if there is room for further elevations of the net protein synthesis, then it would make sense to perform more than one session per day.

Laatst bewerkt:

Het staat je vrij om deze vergelijking zo gestructureerd mogelijk bij jezelf te doen :)

ik geloof niet in over training en al helemaal niet met aas

Terug
Naar boven