AndroidHealthClinic

Uitleg junkdag/cheatmeal

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Ik eet momenteel op onderhoud ( 2500+- cal ) en ik wil mij zelf meer toestaan om te "zondigen" met eten.
Heb gehoord over een junkdag en cheatmeals, alleen het is mij nog steeds niet duidelijk.

Betekent het dat als ik op een junkdag alles kan eten? En moet ik dan mijn voedingschema die dag aan de kant leggen?

Stel dat ik op een junkdag 5000 calorieen eet, is dan de hele week strak eten teniet gedaan?
Want met 9000 calorieen overschot, creeer je toch 1 kilo aan vetmassa?

Of moet je je voedingschema aanpassen zodat je een dag bijv. alleen goed ontbijt en dan nog genoeg calorieen over hebt om te junken?
 
Discipline
 
Je moet zelf maar uitmaken hoeveel je buiten je schema eet.
Hoe meer, hoe slechter je resultaat. De keus is aan jou.
 
Waarom wil je zo graag een junkdag? Omdat je het een junkdag noemt en het maar een dag is betekent niet dat die dag niks uitmaakt.
Als je eens in de twee weken jezelf een lekker laat gaan kan het minder kwaa. Elke week is toch minder aan te raden.
 
Een of twee junkmeals per week inlassen. Zo krijgt je metabolisme een boost en gaat het cutten makkelijker.
Denk aan een pizza ipv je avondvoeding. Of een chineesje. Maar dan niet all out.
Of eens in de maand lekker wokken. Blijf je lekker clean eten en toch maximaal.
 
Een of twee junkmeals per week inlassen. Zo krijgt je metabolisme een boost en gaat het cutten makkelijker.
Denk aan een pizza ipv je avondvoeding. Of een chineesje. Maar dan niet all out.
Of eens in de maand lekker wokken. Blijf je lekker clean eten en toch maximaal.

Ja dat snap ik, was ook mijn intentie.
Ik snap alleen niet hoe dit uitwerkt op het lichaam.

Ik zit op onderhoud 2500 en hou me daar de hele week aan.
Op een "junkdag" zit ik bijv. op 5000 a 6000, wat gebeurt er dan met een overschot aan 2500a3000cal?

Met 7000 kom je 1kg aan vet aan, dus dat zou betekenen dat ik een halve kilo aan kom, of werkt dit zo niet?
 
Ja dat snap ik, was ook mijn intentie.
Ik snap alleen niet hoe dit uitwerkt op het lichaam.

Ik zit op onderhoud 2500 en hou me daar de hele week aan.
Op een "junkdag" zit ik bijv. op 5000 a 6000, wat gebeurt er dan met een overschot aan 2500a3000cal?

Met 7000 kom je 1kg aan vet aan, dus dat zou betekenen dat ik een halve kilo aan kom, of werkt dit zo niet?

Ik heb het over 1 maaltijd en niet over een hele dag volstouwen met alles en nog wat.
Met een chineesje zit je aan de 1000Kcals dan kom je aan de 3500 max.
En met een pizza zit je niet eens op de 3000. Ga je nu eens in de maand wokken dan pak je al gauw 2 maaltijden uit je normale voeding, pak 'm beet 800kcals. Laat je dan eens 2500kcals pakken dan heb je over de dag 2500-800+2500=4200kcals gepakt. En je zal heel veel moeten eten om aan de 2500 te komen.

Gewoon je boeren verstand gebruiken. ;)
 
ik ging eerst ook altijd een dag een junkdag houden. hiermee gestopt omdat ik toch al snel 5K+ kcal's binnen kreeg.

dit zorgde voor een vertraging in het cutproces en dus ben ik geswitched naar gewoon iets lekkers ieten in de week

bv: frietjes met saus, kebab,...

vind ik zelf veel beter nu zo eigenlijk
 
Als je goed cut heb je elke dag zo'n 300-500 kcal te weinig. Als je vervolgens in het weekend 2000 kcal teveel gaat eten doe je toch aardig wat daagjes teniet.
 
Een junkdag vind ik ook echt onzin.
Als je dan die dag bv 5000kcals binnen hebt gekregen, heb je er 2500 teveel binnengehad.
Ofterwijl 5 dagen voor niks 500kcals onder behoefte gegeten.
Meestal eet ik 1 of 2 x in de week een cheatmeal, die vervang ik dan door het grootste maaltijd van de dag.
Neem dan bijvoorbeeld een pizza, of een burgermenu van de Burgerking, maar niet de hele dag.
Moet het gewoon als een soort beloning zien en als extra motivatie boost, zo zie ik het iig :)
 
Ik maak hem zo clean mogelijk. Vaak doe ik het na het trainen en train ik mijn spieren leeg, vervolgens hoog in KH en eiwitten, weinig vetten.
 
lol het is echt niet zo dat als je 5 dagen zeg 500 kcal onder onderhoud zit en dan daarna een dag 2500 kcal erboven.

Dat dat precies gelijk trekt en je niks hebt bereikt. Niet alles van die 2500 kcal zal opgenomen worden, het meeste van een junkdag schijt je gewoon weer uit.

Maar ik blijf het er wel mee eens dat 5 of 6 duizend kcal eten op een junkdag idioot en onnodig is.
Voor de motivaite en de boost is het leuk op je cheatdag een cheatmeal te doen, haal een frietje of pizza, savonds misschien een biertje met een zak chips. Maar dan kom je nooit zo hoog uit.
 
Als je goed cut heb je elke dag zo'n 300-500 kcal te weinig. Als je vervolgens in het weekend 2000 kcal teveel gaat eten doe je toch aardig wat daagjes teniet.

Klopt, maar hoe zit dit in onderhoud?

Stel je wilt je fysiek onderhouden en je hebt een onderhouds inname nodig van 2500 en je knalt er dan een keer met 2000 overheen. Wat gebeurt er dan?

---------- Toegevoegd om 09:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:19 ----------

lol het is echt niet zo dat als je 5 dagen zeg 500 kcal onder onderhoud zit en dan daarna een dag 2500 kcal erboven.

Dat dat precies gelijk trekt en je niks hebt bereikt. Niet alles van die 2500 kcal zal opgenomen worden, het meeste van een junkdag schijt je gewoon weer uit.

Ik snap er nu niks meer van, zijn er artikelen die hier meer info over geven?
 
Als je een keer in de week een ongezonde maaltijd pakt dan is het echt niet zo'n ramp, maar het vertraagd wel het proces. Het is maar net hoeveel je er om geeft en wat je wilt bereiken. Als jij denkt dat je het kan hebben dan moet je het doen, voel je je eigen de dag erna minder over. Doe het dan ook niet meer, pak dan gewoon een cheatmeal i.p.v een cheatday
 
Ik heb het doorgelezen, alleen het is mij iets te lastig al die termen.
Zijn er geen artikelen erover in jip-en-janneke grammatica?

Iemand nog reacties op mijn laatste post?

Zo lastig is het nou ook weet niet.
Als je een term niet kent zoek je hem toch op? Leer je ook gelijk weer wat bij
 
lol het is echt niet zo dat als je 5 dagen zeg 500 kcal onder onderhoud zit en dan daarna een dag 2500 kcal erboven.

Dat dat precies gelijk trekt en je niks hebt bereikt. Niet alles van die 2500 kcal zal opgenomen worden, het meeste van een junkdag schijt je gewoon weer uit.

Maar ik blijf het er wel mee eens dat 5 of 6 duizend kcal eten op een junkdag idioot en onnodig is.
Voor de motivaite en de boost is het leuk op je cheatdag een cheatmeal te doen, haal een frietje of pizza, savonds misschien een biertje met een zak chips. Maar dan kom je nooit zo hoog uit.

Bron ?
 
Ik heb het doorgelezen, alleen het is mij iets te lastig al die termen.
Zijn er geen artikelen erover in jip-en-janneke grammatica?

Iemand nog reacties op mijn laatste post?

Als je alles voorgekauwt neemt kom je ook niet zo snel aan die 5k kcal overschot op je cheatdag :rolleyes:
 
Back
Naar boven