XXL Nutrition

Ultimate Deload 2.0

• Topic Starter Topic Starter
Stokken gebruiken we om mensen bewegingen voor te doen. Olympisch gewichtheffen is voor een veel groter deel neurologisch dan bv. powerlifting (vooral musculair). Door de beweging te maken (gewicht is daarbij niet belangrijk) train je het centraal zenuwstelsel. Uiteraard heeft een gewichtheffer ook baat bij meer kracht, maar dat is bij een beginner zelden de beperkende factor.
Ik kan je garanderen dat elke wereldkampioen ooit met een bezemsteel heeft geoefend.
Dat begrijp ik allemaal heel goed, maar ik denk persoonlijk dat een stok te licht is om een goed bewegingspatroon aan te leren.

Een voorbeeld; als je iemand probeert een deadlift bij te brengen en je doet dit met een stok maak je de kans heel groot dat je cursist zijn armen naar voren gaat heffen of iets dergelijks. Ook leert degene zijn rug niet opspannen omdat daar geen noodzaak toe is, die blijft toch wel recht met alleen een stok als tegengewicht.

Same principe lijkt me met bijvoorbeeld een clean, hoewel ik nul ervaring heb in het coachen van oly-lifts, dat een cursist zijn armen gaat gebruiken om de stang naar zijn schouders te clean in plaats van een strekking in knie/heupen/enkels(?).

Ik zie veel jongens die de cursus volgen op het usc dit soort fouten maken die je imo op zou kunnen lossen door meer gewicht (bijvoorbeeld een stang) te gebruiken. Anders lukt de lift niet door een gebrek aan techniek.

Ook ben ik het niet helemaal met je eens dat oly-liften neurologischer is. Het is zeker technischer, maar een powerlifter heeft evenveel baat bij een goed getraind CNS. Westside Barbell is bijvoorbeeld voor 50% het trainen van je zenuwsysteem ( in de vorm van speedreps/Dynamix Effort ).

Ben jij trouwens vincent van het USC?

Shit just got real

THISGONBGUD.gif

Hoop geklets hier maaruh Matthijs.... train je ook nog wel eens of niet?

• Topic Starter Topic Starter
Hoop geklets hier maaruh Matthijs.... train je ook nog wel eens of niet?
Nee, ik ben gestopt met trainen. Ik doe nu wat anders; schaken. Bevalt goed. Gains van mn leven, alles. Heb mn voeding ook aangepast aan mn trainen.

Maar alle gekkigheid op een stokje, afgelopen paar dagen waren echt een zootje. Belachelijk weinig gegeten. Daarnaast is mn pols naar de klote en voel ik me ziek. Ook is het op het moment te onrustig in de rest van mn dagelijks leven om goed UD2 te kunnen doen.

UD2 gaat voorlopig dus even de vriezer in, ga nu een paar weken op onderhoud zitten/cleanbulken en weer even wat kracht pakken. Kans is groot dat ik daarna weer een paar cycles UD2 doe.

Crab bro! Snel herstel gewenst dan!

Terug
Naar boven